Airport Extreme router een goede vervanger voor mijn Linksys WRT320N

Started by vik, March 11, 2013, 09:29:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vik

Ik vraag jullie bij deze wat advies:


Momenteel in gebruik:

Een Linksys WRT320N router  http://nl.hardware.info/productinfo/75803/linksys-wrt320n-wireless-n-gigabit-router-dual-band

In gebruik met Ziggo provider.


Hardware in gebruik:

Een Apple Mac pro (wifi)

Apple tv (jailbreak voor series) (wifi)

Windows laptop. (wifi)

Apple Ipad 2


Ik ben op zoek naar een beter bereik en een router die wat stabieler is. Een vriend van mij heeft een wat ouder type en heeft nooit problemen.


Nu heeft de Apple Airport Extreme mijn interesse gewekt.

Ik ben alleen een beetje de kluts kwijt want er wordt gesproken over de laatste generatie 5. Deze verschijnt op het internet met verschillende type aanduidingen :

De MD031Z en de MD031AM/A.


Mijn vragen:

Zou de overstap van mijn Linksys naar aan Airport Extreme een verbetering geven ? (stabiliteit en een beter bereik)

http://store.apple.com/nl/product/MD031Z/A/airport-extreme-basisstation


Zo ja welk type moet ik nou precies hebben.


Alvast bedankt.  ;)






Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Oud lid



What is the difference between Airport Express MD031LL/A and MD031AM/A? They offer both versions where I live.

I want to buy the fifth generation version that is applicable in Puerto Rico and the US. They are selling one model at Best Buy and a different model at Modernika.
Asked by Juan M. L from Guaynabo
Aug 12, 2011
Flag as inappropriate
.
Answer
Share question about AirPort Extreme Base Station on Facebook
Tweet question about AirPort Extreme Base Station on Twitter
..


2 Answers from the Community
Most Useful Newest Oldest .


Best Answer

Same piece of equipment, only different part numbers for different countries. AirPort Extreme MD031LL/A is the US part. AirPort Extreme MD031AM/A is the Canada part. On the bottom of both, it shows the same identifier: "Model A1408"
Answered by Andrew H from Carmel


the difference between that 2 model is american standard and uk standard. and one thing more is the part numbers between the 2 model.

Zie antwoord op Amerikaanse Apple site. Je moet er van uit gaan dat die Extreme die op de Apple site verkocht wordt de laatste is.

Erwin B

curl

Ik heb een Linksys E3000 en ook Ziggo, maar wifi is waardeloos op de Linksys.
daarom een Apple Extreme achter de Linksys gezet die voor
het draadloze gedeelte zorgt, en dat werkt fantastisch.


dennism

Ik vind zelf de Apple routers te beperkt qua firmware voor routing, als access point zijn ze daarintegen wel vrij goed, misschien een optie om wireless in de linksys uit te zetten, een Apple Airport in te zetten als Wireless accespoint?

vik

Ik krijg nu pas de eerste notificatie binnen van dit topic.

Bedankt.


Als access point ook een idee.


Maar nu kom ik deze Asus tegen :


De Asus RT-AC66U  .

http://www.tomshardware.com/reviews/wi-fi-802.11ac-router,3386-17.html

Dat ziet er goed uit.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

WickedGame

Quote from: vik on March 12, 2013, 07:37:14
Ik krijg nu pas de eerste notificatie binnen van dit topic.

Bedankt.


Als access point ook een idee.


Maar nu kom ik deze Asus tegen :


De Asus RT-AC66U  .

http://www.tomshardware.com/reviews/wi-fi-802.11ac-router,3386-17.html

Dat ziet er goed uit.

De Asus RT-66 (dus niet de AC) heb ik bij mij ouders geinstalleerd als opvolger van een Linksys WRT610n. En dat is een wereld van verschil. Bereik en zendkracht op wifi was vele malen beter. Kan de Asus zeker wel aanraden.

Alleen de vraag waarom wil je de AC?

Audiofiel

Quote from: dennism on March 12, 2013, 03:05:57
Ik vind zelf de Apple routers te beperkt qua firmware voor routing, als access point zijn ze daarintegen wel vrij goed, misschien een optie om wireless in de linksys uit te zetten, een Apple Airport in te zetten als Wireless accespoint?

Wat vind je er beperkt aan?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

vik

Bedankt.

De AC versie is niet bewust gepost, die kwam naar voren tijdens Google.

Wat is het verschil?



Quote from: WickedGame on March 12, 2013, 08:40:13
De Asus RT-66 (dus niet de AC) heb ik bij mij ouders geinstalleerd als opvolger van een Linksys WRT610n. En dat is een wereld van verschil. Bereik en zendkracht op wifi was vele malen beter. Kan de Asus zeker wel aanraden.

Alleen de vraag waarom wil je de AC?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Heb jij een Airport Extreme?

Zo ja wat zijn jouw ervaringen? Dank.


Quote from: Audiofiel on March 12, 2013, 09:06:06
Wat vind je er beperkt aan?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Audiofiel

Ik heb een Extreme in de meterkast op de glasvezel. Ik ben er zeer tevreden mee. Prima router, prima bereik (voor het maximum heb ik een Express op zolder, bedraad aangesloten op de Extreme), extra gigabit poorten.

En voor mij voldoende instelmogelijkheden. Ik heb port forwarding voor mijn VPN en ik heb een gastnetwerk voor wie bij mij wil internetten zonder op mijn eigen netwerk terecht te komen.

Ook handig is dat je een USB-schijf er aan kunt hangen als Time Machine backup. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

vik

Klinkt goed.  :)


Ik neem aan dat alles wat ik van Apple heb ook beter zou werken met de Extreme?

Verder hoef ik geen gedoe met het uitzoeken van de beste settings etc. die tijd heb ik gehad. Stabiel en een goed bereik is buiten de snelheid om het belangrijkste.


Quote from: Audiofiel on March 12, 2013, 11:17:32
Ik heb een Extreme in de meterkast op de glasvezel. Ik ben er zeer tevreden mee. Prima router, prima bereik (voor het maximum heb ik een Express op zolder, bedraad aangesloten op de Extreme), extra gigabit poorten.

En voor mij voldoende instelmogelijkheden. Ik heb port forwarding voor mijn VPN en ik heb een gastnetwerk voor wie bij mij wil internetten zonder op mijn eigen netwerk terecht te komen.

Ook handig is dat je een USB-schijf er aan kunt hangen als Time Machine backup. ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Audiofiel

Quote from: vik on March 12, 2013, 11:22:49
Ik neem aan dat alles wat ik van Apple heb ook beter zou werken met de Extreme?

In principe is er geen verschil tussen een Apple router/accesspoint of die van een ander merk (afgezien van specifieke mogelijkheden zoals USB-schijf in netwerk delen of het bereik).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

vik

Helder bedankt.  ;)



Quote from: Audiofiel on March 12, 2013, 11:55:41
In principe is er geen verschil tussen een Apple router/accesspoint of die van een ander merk (afgezien van specifieke mogelijkheden zoals USB-schijf in netwerk delen of het bereik).
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

dennism

Quote from: Audiofiel on March 12, 2013, 09:06:06
Wat vind je er beperkt aan?


spartaanse manier van instellen (via een tooltje ipv de industrie standaard van een web interface). Geen static routing, geen multicast support, portforwarding mist wat opties, geen UPNP (wat voor sommige consumenten zaken tegenwoordig helaas bijna vereist is, o.a. consoles met voice services, bepaalde apps e.d.), zeer beperkte firewall.

Vandaar dat ik het een (zeer) goed accespoint vind, maar geen echt sterke router zeker niet gezien de concurrentie.

Audiofiel

Spartaanse manier van instellen vind ik zelf juist via een webinterface. De Airports kun je zelfs instellen met een App op je iPhone of iPad! 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Multicast is trouwens ook in te stellen (3 standen), zie deze link.

En hoewel Apple geen UPnP heeft, gebruikt het daarvoor NAT-PMP wat er enigzins op lijkt. Beter is het trouwens om handmatig poorten te forwarden in plaats van alles door een apparaat in je netwerk zomaar automatisch open te laten zetten. Heb je nog enig zicht op welke deuren en ramen er in je huis allemaal toegang geven... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dennism

Quote from: Audiofiel on March 12, 2013, 16:34:00
Multicast is trouwens ook in te stellen (3 standen), zie deze link.

En hoewel Apple geen UPnP heeft, gebruikt het daarvoor NAT-PMP wat er enigzins op lijkt. Beter is het trouwens om handmatig poorten te forwarden in plaats van alles door een apparaat in je netwerk zomaar automatisch open te laten zetten. Heb je nog enig zicht op welke deuren en ramen er in je huis allemaal toegang geven... ;D

Hmm dt multicast zal ik eens naar kijken, wel een oude link welke jij opgeeft, en een andere revisie van de Airport Extreme dan waar ik het op nodig had. Ik de optie destijds bij het inrichten niet vinden, maar misschien dat ie er dus toch in zit.

Qua UPNP en ik het zeker met je eens, ik heb het liever ook niet en zelf forwarden is altijd beter, mijn eigen Appliance (Sonicwall TZ-210) heeft ook gene UPNP, echter hoe goed deze ook is, ik zou hem niet aanraden naar iemand die geen directe ervaring heeft met het configureren van dit soort devices. Verder ben ik een aantal keer bij vooral consoles en communicatie software tegen gekomen dat deze er nog al eens vanuit gaan dat je UPNP hebt bij o.a. shooters met integrated voice communicatie met je team. Met UPNP werkt het fantastisch, zonder UPNP moet je een waslijst aan poorten open zetten wat gewoon voor een gemiddelde consument erg lastig is. Om nog maar niet te spreken over mensen die 2 consoles hebben of meerdere PC's hebben, waarbij sommige poorten overlappen wanneer je UPNP niet kan gebruiken. Nu zal dit niet voor iedereen belangrijk zijn, maar dit zijn wel voorbeelden van situaties waar ik liever een bijvoorbeeld eenAsus/Netgear router zou aanraden dan een Airport model.

mijkie

Quote from: vik on March 12, 2013, 11:11:28
Heb jij een Airport Extreme?

Zo ja wat zijn jouw ervaringen? Dank.

Heb alweer meer dan een jaar een extreme ,wil geen andere meer , doet alles prima en makkelijk configureren....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

modde239

Ik heb sinds gisteren de Asus RT-N66U router als vervanger voor een Sitecom en man wat een verbetering zeg top en krachtig bereik ook boven......met de Sitecom had ik een extender voor boven nodig.....

abbcdcg

Ik heb een Cisco E4500 gekocht, en na 2 maanden vervangen voor een Airport Extreme, deze bevalt me veel beter.  Een volgende zal waarschijnlijk wel weer een leuke Cisco of HP worden die ik in het datacenter ook gebruikte, met de extreme als acces point, maar voorlopig ben ik nog even tevreden.


Quote from: dennism on March 12, 2013, 14:53:46
Geen static routing,

Wat bedoel je hiermee??? Voor de Extreme zelf of de aangesloten apparaten?

Pjotr

Quote from: modde239 on March 12, 2013, 20:56:11
Ik heb sinds gisteren de Asus RT-N66U router als vervanger voor een Sitecom en man wat een verbetering zeg top en krachtig bereik ook boven......met de Sitecom had ik een extender voor boven nodig.....
De ASUS RT-N66U heb ik ook alweer een maandje of 2 in huis. Mijn Apple Time Capsule was overleden. Het bereik van de ASUS en de snelheid zijn subliem!
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Audiofiel

Quote from: Pjotr on March 14, 2013, 07:51:57
Mijn Apple Time Capsule was overleden.

Als je hem nog niet hebt weggegooid... hij is te repareren. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Pjotr

Quote from: Audiofiel on March 14, 2013, 08:46:56
Als je hem nog niet hebt weggegooid... hij is te repareren. ;)
Weet ik, is het bekende probleem met een doorgebrande voeding. Echter, de TC was al 3 jaar oud en het eigenlijke probleem (ontwerpfout van de TC, deze wordt te heet en kan de hitte niet kwijt) los je niet ermee op. Je kunt 'm wel weer laten modificeren zodat de warmte van de harddisk wel naar buiten kan, maar dat vind ik het geld niet meer waard.

Vanuit Apple kreeg ik 0,0 ondersteuning. Ja, ze konden als service voor mij de harde schijf eruit halen voor €42! Die heb ik er thuis zelf binnen 5 minuten uitgehaald. Het briljante advies van Apple was dat ik maar een nieuwe TC moest kopen, of hij 'm gelijk even voor me moest pakken uit de vitrine.

De combinatie van een Synology DS213 NAS en de ASUS RT-N66U router bevalt me veel beter.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

dennism

Quote from: abbcdcg on March 12, 2013, 21:13:24
Ik heb een Cisco E4500 gekocht, en na 2 maanden vervangen voor een Airport Extreme, deze bevalt me veel beter.  Een volgende zal waarschijnlijk wel weer een leuke Cisco of HP worden die ik in het datacenter ook gebruikte, met de extreme als acces point, maar voorlopig ben ik nog even tevreden.



Wat bedoel je hiermee??? Voor de Extreme zelf of de aangesloten apparaten?

Static routing is het zelf toevoegen van routes naar andere netwerken. simpel gezegt de tegenhanger van dynamic routing wat een router standaard doet.

abbcdcg

Quote from: dennism on March 14, 2013, 12:58:07
Static routing is het zelf toevoegen van routes naar andere netwerken. simpel gezegt de tegenhanger van dynamic routing wat een router standaard doet.

Ik kom uit de ICT, en weet wat het is....
Ik vroeg me af wat Dennis er mee bedoelt, en met welke generatie Extreme hij dit probeert....