Geheugen Mac

Started by CineSmurf, March 6, 2013, 17:39:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Ik heb nieuw geheugen voor mijn Mac (iMac model 2011 - zeg maar de vorige), maar vraag me af of het nu goed zit. Meestal gaat dat per twee toch (dual channel), of maakt dat niet uit.

Ik heb nu in Bank 0 / Dimm 0 en Bank 0 / Dimm 1 dezelfde zitten en in Bank 1 / Dimm 0 en Bank 1 Dimm 1 dezelfde.

Maar moet nu in dezelfde bank hetzelfde geheugen of in dezelfde Dimm.....

Wie kan me helpen of ik het goed heb gedaan?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Nosferatu

#1
Ik weet zo niet hoe de bankjes en dimmetjes gepositioneerd zijn (heb 4GB in elk slotje zitten dus niet interessant om te weten  :angel:) maar wat ik zo 1, 2, 3, terugvind op het wereld wijde web is dat je dezelfde geheugen modules naast elkaar plaatst, niet onder elkaar.

http://support.apple.com/kb/ht1423#1
http://apple.stackexchange.com/questions/35748/how-should-different-sized-ram-be-added-to-imac

An sich zou het voor de werking niet uitmaken als je 2 verschillende modules door elkaar gebruikt, je hebt dan alleen niet de voordelen van dual-channel. (denk ik)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

CineSmurf

Thanks. Dan zitten ze inderdaad verkeerd... verwarrende namen, ik dacht dezelfde bank, maar moet dus kennelijk dezelfde DIMM zijn. Ga ze ff omdraaien  ;D
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

apogeefreak

Kijk wel uit want in de winter hebben we vaak een trui aan en een beetje statische elektriciteit en er is weer eentje naar de eeuwige jachtvelden. Ik zelf werk altijd met een anti statisch armbandje!
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Audiofiel

Quote from: apogeefreak on March  6, 2013, 18:01:28
Kijk wel uit want in de winter hebben we vaak een trui aan en een beetje statische elektriciteit en er is weer eentje naar de eeuwige jachtvelden. Ik zelf werk altijd met een anti statisch armbandje!

Ik niet. Ik raak gewoon met de ene hand het metaal van de Mac aan en met de andere hand tegelijk het geheugen. Nog nooit een module gesneuveld en ik heb er duizenden geplaatst.

Vroeger was het overigens wel een issue. Toen waren de modules veel gevoeliger (dus ik heb wel een polsbandje in huis liggen van vroeger, maar de laatste 10+ jaar niet meer gebruikt). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

CineSmurf

Zo, omgedraaid. Deze mac heeft nu 24GB intern geheugen.  :headbanging:

Ga nog even memtest draaien. Die tip zag ik ook ergens voorbij komen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Nosferatu

Had je eerst geen 24GB ? Of uit voorzorg je iMac nog niet aangezet ?

Veel geheugen is verslavend, ik draai naast een hoop aps meestal 3 virtuele bakjes (soms meer, gebruik parallels) met elk 2GB eigen geheugen en dat gaat prima. Spaces op Snow Leopard is dan zo handig dat ik de stap naar Mountain Lion nog steeds niet heb uitgevoerd. (spaces in ML vind ik persoonlijk bagger).
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

CineSmurf

Hij is ooit met 4GB (2 x 2) gekomen. Ik heb daar toen direct 2 x 4 bijgeplaatst. Nu heb ik de 2 x 2 vervangen door 2 x 8.

Ik draai inderdaad regelmatig virtualbox. Heerlijk om daar wat extra geheugen bij te hebben. En de prijzen zijn nu best aantrekkelijk: die 2 x 8 gb was ruim 100 euro.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Nosferatu

Ik bedoelde eigenlijk dat je de Mac nog niet had aangezet met de huidige 24GB voordat je zeker wist dat je de modules in de juiste bank had geplaatst.

Denk er zelf aan om m'n 16GB (had eerst 4x2GB, allereerste 27" Core i5 model en dat vorig jaar naar 4x4GB gebracht) te vervangen door 4x8GB. Heb ik het nodig ? Nee, niet echt. Is het makkelijk/leuk ? Ja !  ;D M'n Windows 7 bakjes stop ik ook maximaal vol als de prijzen voor geheugen er naar is.  :D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

CineSmurf

Ik had 'm ook in de "verkeerde configuratie" aangezet. Werkte ook en gaf ook gewoon 24GB. Ik begreep dat het iets sneller is als ie ze dual-channel kan aansturen, maar het kan geen kwaad.

Zat zelf ook te twijfelen om 4 x 8 te doen. Ik heb een i7 van de vorige generatie. Maar is inderdaad eigenlijk geen enkele reden om naar 4 x 8 te gaan (wel leuk om te hebben.  :alien: )
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

apogeefreak

Quote from: Audiofiel on March  6, 2013, 18:11:35
Ik niet. Ik raak gewoon met de ene hand het metaal van de Mac aan en met de andere hand tegelijk het geheugen. Nog nooit een module gesneuveld en ik heb er duizenden geplaatst.

Vroeger was het overigens wel een issue. Toen waren de modules veel gevoeliger (dus ik heb wel een polsbandje in huis liggen van vroeger, maar de laatste 10+ jaar niet meer gebruikt). ;)

?

http://www.werkgeheugen.nl/install_sdram.odb

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Audiofiel

Quote from: apogeefreak on March  6, 2013, 19:55:49
?

http://www.werkgeheugen.nl/install_sdram.odb

Als je ziet wat voor soort geheugen wordt beschreven, weet je ook dat dat 15 jaar geleden is geschreven. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

apogeefreak

#12
Quote from: Audiofiel on March  6, 2013, 20:06:04
Als je ziet wat voor soort geheugen wordt beschreven, weet je ook dat dat 15 jaar geleden is geschreven. ;)
Graag een linkje want dit vind ik interessant. Ik had laatst een gesneuvelde module en kon geen andere oorzaak bedenken.

Gaat trouwens over ddr3. Tien jaar geleden? Alles goed daar?
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Audiofiel

Ik heb geen linkje voor je. Wel 25 jaar praktijkervaring als systeembeheerder. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

apogeefreak

#14
Toch roepen ze hier nog hetzelfde:
http://support.apple.com/kb/HT5540?viewlocale=nl_NL
'Houd de zijkanten van de computer vast'

Maar ik ben geen systeembeheerder maar lijkt me stug dat geheugen niet meer zo gevoelig is voor statische electriciteit wat jij ook niet beweert want je pakt zelf een stuk metaal beet. Best mogelijk dat het vroeger nog erger was en ik wil niet zeggen dat je een polsbandje nodig hebt. Zijn we er nu uit?  :D

On topic maar weer.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

VlisChris

Dan zet ik het topic even in het juiste forumdeel in de tussentijd :P :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Audiofiel

Quote from: apogeefreak on March  6, 2013, 20:47:50
'Houd de zijkanten van de computer vast'

Dat is precies wat ik ook zei:

Quote from: Audiofiel on March  6, 2013, 18:11:35
Ik niet. Ik raak gewoon met de ene hand het metaal van de Mac aan en met de andere hand tegelijk het geheugen. Nog nooit een module gesneuveld en ik heb er duizenden geplaatst.

Vroeger was het overigens wel een issue. Toen waren de modules veel gevoeliger (dus ik heb wel een polsbandje in huis liggen van vroeger, maar de laatste 10+ jaar niet meer gebruikt). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Overigens staat er in de beschrijving van Apple helemaal niets over het weg geleiden van statische lading... :-X


De juiste manier is om - zodra je de geheugensleuven hebt geopend - eerst je eigen statische lading weg te laten vloeien. Het gaat om jouw lading en/of die van de computer. Door het metaal van de computer aan te raken, krijgen zowel jij als de computer dezelfde potentiaal. Als je nu met één hand het metaal van de computer aanraakt, kun je met de andere hand de geheugenmodule uit het doosje halen en op zijn plek zetten.

Ik raad de door Apple beschreven methode niet aan. Iemand zet dan de computer neer (met de handen), laat de computer los, doet een paar stappen (op tapijt) en gaat daarna bijvoorbeeld zitten. Voilà: een nieuwe statische lading is opgebouwd. :devil:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

apogeefreak

#18
Ik denk ook dat er een verschil is tussen het geheugen vervangen in een iMac en een Macbook Pro. Ikzelf heb de laatste en daar sneuvelde er eentje daarom ben ik erg voorzichtig. De instructies daar gaan ook expliciet over statische elektriciteit.
http://support.apple.com/kb/HT1270?viewlocale=nl_NL#link2
'Raak een metalen oppervlak in de computer aan om u te ontladen van eventuele statische elektriciteit.'
'Belangrijk: houd de geheugenmodules vast aan de zijkanten en raak de gouden connectoren niet aan. '


Maar je hebt gelijk dat Apple erg makkelijk doet over de iMac. Denk dat ze die bewust minder gevaarlijk hebben gemaakt?
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#19
Quote from: Audiofiel on March  7, 2013, 09:31:16
juiste manier is om - zodra je de geheugensleuven hebt geopend - eerst je eigen statische lading weg te laten vloeien. Het gaat om jouw lading en/of die van de computer. Door het metaal van de computer aan te raken, krijgen zowel jij als de computer dezelfde potentiaal. Als je nu met één hand het metaal van de computer aanraakt, kun je met de andere hand de geheugenmodule uit het doosje halen en op zijn plek zetten.

Ik heb een polsbandje om en koppel de kast van de computer ook aan hetzelfde randaarde punt als waar mijn armbandje aanzit. Ik heb dit bandje gekocht omdat vooral ic's en transistortjes nog wel eens sneuvelden bij mij. Vooral Fet's en Mosfet's zijn erg gevoelig voor statische elektriciteit. Denk dat dat komt door de halfgeleider eigenschappen die makkelijk verstoord worden door een te hoog potentiaal veld zoals bij statische velden. Geheugen chips zijn ook Field effect transistoren bij mijn weten.


http://en.wikipedia.org/wiki/Field-effect_transistor
'The fragile insulating layer of the MOSFET between the gate and channel makes it vulnerable to electrostatic damage during handling.(...)'
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

road rebel

Er wordt vaak Kingston "made for apple" geheugen aangeraden. Is hier een reden voor? Of kan je evengoed corsair (om maar iets te noemen) aanschaffen?
Is ddr3 sodimm 1600mhz steeds hetzelfde of is er onderling verschil?

StefaanD

Er zal onderling wel verschil zijn, maar als je dat gaat merken is maar de vraag.

Bestel tegenwoordig altijd zelf mijn geheugen rechtstreeks bij Crucial. Nog geen problemen gehad hiermee.

apogeefreak

Ik denk ook dat de verschillen vooral marketing zijn. Gewoon voorzichtig mee omgaan. Als ze eenmaal zitten zullen ze juist in een Mac niet snel kapot gaan. Ikzelf vind namelijk dat een Mac goed ontworpen is onder de motorkap.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Audiofiel

Quote from: road rebel on March  7, 2013, 10:37:54
Er wordt vaak Kingston "made for apple" geheugen aangeraden. Is hier een reden voor? Of kan je evengoed corsair (om maar iets te noemen) aanschaffen?
Is ddr3 sodimm 1600mhz steeds hetzelfde of is er onderling verschil?

Er bestaan verschillende kenmerken bij geheugenmodules (los van MHz), die mede bepalen hoe goed een module werkt. Zo bestaan er bij Kingston van eenzelfde grof-type ook verschillende uitvoeringen met bijvoorbeeld ECC of FB variaties.

Kingston geheugen speciaal voor Apple modellen (KTA-xxxxx) is expliciet getest op de betreffende Apple's. De afgelopen 15 jaar lever ik mijn klanten alleen nog maar dat geheugen. Iets duurder, maar het werkt gegarandeerd.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

StefaanD

Quote from: apogeefreak on March  7, 2013, 10:58:11
Ik denk ook dat de verschillen vooral marketing zijn. Gewoon voorzichtig mee omgaan. Als ze eenmaal zitten zullen ze juist in een Mac niet snel kapot gaan. Ikzelf vind namelijk dat een Mac goed ontworpen is onder de motorkap.

Daar was de EU anders niet van overtuigd  ;) :D