Sonos ZP90 Upgrade naar G-Sonos

Started by bones, March 5, 2013, 21:56:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bones

Beste Forumgenoten,

Na al een tijdje op dit forum rond te hebben gelezen, lijkt het mij wel aardig om ook eens een topic te starten. Op dit moment ben ik bezig met een wijziging in mijn stereo-setje die wellicht voor anderen ook interessant is.

Zoals jullie uit mijn handtekening kunnen ontlenen heb ik na een paar jaar doorgroeien inmiddels een set die naar mijn mening het predicaat High End verdient. Uiteraard zijn er nog wat mogelijkheden te verzinnen om naar een hoger plan te komen, maar op dit moment kan ik behoorlijk ontspannen van de setup genieten. Naast de genoemde apparatuur heb ik twee stroomgroepen en wat verfijningen aan de akoestiek van de ruimte aangebracht. Belangrijkste op dat laatste punt is een akoestisch plafond.

Wat niet in mijn handtekening staat is dat ik ook een Sonos ZP-90 aan de set heb aangesloten. Ik stream Flac-files van mijn nas  via een cat5e kabel naar de Sonos. Die is op zijn beurt via de digitale Coax uitgang op de AA aangesloten met VD Master 1.0 digitale interlink. Gevolg is dat ik dezelfde DAC voor de CD-weergave en de Sonos ZP90 gebruik.

Al mijn CD's heb ik op de NAS opgeslagen zodat ik in principe dezelfde collectie via de NAS en op CD kan beluisteren. Toch gebruik ik de Sonos nagenoeg niet. Het geluid van de CD is ruimtelijker (zowel in breedte en diepte) en 'leeft' meer. De Sonos geeft wel een donkerder laag, maar naar mijn gevoel lijdt de detaillering daaronder.

Om een lang verhaal kort te maken: een Sonos klinkt slechter dan een CD speler op dezelfde DAC.

Of??? Nadat ik een tijdje heb nagedacht over de aanschaf van een streamer die kwalitatief van het niveau van mijn CD speler is, kwam ik vorig jaar op de VAD een Nederlands merk tegen dat een apparaat aanbood dat geen eigen DAC had, maar er wel voor kon zorgen dat het signaal op een juiste (jitter-vrije) manier naar de DAC werd doorgezonden. Dat wekte mijn nieuwsgierigheid en de gedachte kwam bij mij op of het niet mogelijk zou zijn om de Sonos te tunen zodat hij een jitter-vrij signaal naar de DAC door zou zenden. Het mooie van de Sonos is dat hij erg vriendelijk in gebruik is, de apps van Sonos zijn gewoon goed.

Na een korte zoektocht op het internet vond ik in een Engels forum een bericht over positieve ervaringen met Engelse en een Duitse aanbieder. Met name over de Duitse aanbieder werden veel positieve berichten gepost.

Welnu, ik heb de Duitse aanbieder (dr. Gert Volk) weten te achterhalen en afgelopen weekend mijn Sonos ZP90 naar hem verzonden om een recklocking in te bouwen. Overigens een Tent (!) klok gaat erin.... Met een beetje geluk komt hij volgende week omgebouwd terug en begint het vergelijken van de G-Sonos met de CD-speler....

Wordt vervolgd...
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

dre73

even aanhaken maar.....

ik neem aan dat je de voeding ook laat aanpassen,da`s veel belangrijker als de klok.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

bones

Quote from: dre73 on March  5, 2013, 22:01:43
even aanhaken maar.....

ik neem aan dat je de voeding ook laat aanpassen,da`s veel belangrijker als de klok.
Ja. Uit de beschrijvingen van Gert maak ik op dat de voeding in een ZP-90 erg matig is geregeld. Zonder aanpak zou het resultaat slechts matig zijn.
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

bones

Quote from: dre73 on March  6, 2013, 12:56:07
wanneer verwacht je `m terug?
Hij is al onderweg, met een beetje geluk is hij er morgen..... Ik ben wel benieuwd. Volgens het Duitse forum heeft Volk de Cullem Sonos beoordeeld en was hij het niet volledig eens met de aanpak. Volk wil met zijn modificatie de Linn Sneaky op de digitale uitgang verslaan. Ze hebben inmiddels een AB test gedaan en hetvis gelukt.... Mij gaat het erom dat hij even goed als het CD loopwerk koet gaan klinken. Ik ben benieuwd.
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Bama

Quote from: bones on March  7, 2013, 23:49:09
Hij is al onderweg, met een beetje geluk is hij er morgen..... Ik ben wel benieuwd. Volgens het Duitse forum heeft Volk de Cullem Sonos beoordeeld en was hij het niet volledig eens met de aanpak. Volk wil met zijn modificatie de Linn Sneaky op de digitale uitgang verslaan. Ze hebben inmiddels een AB test gedaan en hetvis gelukt.... Mij gaat het erom dat hij even goed als het CD loopwerk koet gaan klinken. Ik ben benieuwd.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen

bones

Helaas, vandaag blijkt de Sonos nog niet aangekomen. Hij zit ergens tussen D en NL?? Rustig even afwachten. Morgen meer geluk??

Voor de liefhebbers van de technische aanpak van Gert heb ik een draadje naar het forum waarop hij heeft uitgelegd wat hij met de ZP's doet en dat samengevat...

http://www.aktives-hoeren.de/viewtopic.php?f=30&t=1819
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Sailor Jan

Ben benieuwd naar je ervaringen!
Wees lief voor jezelf

bones

#8
De G-Sonos is aangekomen. Hij is nu aan het warm spelen. Eerste indruk: positief. Wordt vervolgd.
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

JeroenGRT

Interessant! Ik hoop dat deze beter is dan de cullen modified versie.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

bones

Quote from: JeroenGRT on March  9, 2013, 20:59:08
Interessant! Ik hoop dat deze beter is dan de cullen modified versie.

Dat is hij, bij de weg naar deze modificatie is ook de Cullen versie door Gert bekeken. Hij schrijft daarover:

vielleicht kann ich etwas Licht ins Dunkel bringen, da ich zumindest den Schaltplan des Volks-Sonos kenne: Gepufferte Daten sauber nachgetaktet beschreibt meine Modifikation technisch recht präzise - das hat Hans-Martin genau erkannt. Das beschreibt die Madigikation sogar fast vollständig. Fast: Zu erwähnen wäre noch, dass der saubere Takt nicht nur den digitalen Ausgangsstrom nachtaktet, sondern bereits die Entstehung der Daten steuert. DAS ist das eigentliche Geheimnis an der Sache - es gibt damit keine Möglichkeit, dass ein unsauberer Takt auf einen sauberen überspricht (wie beim Cullen-Sonos).

Groet,

J
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

bones

De Sonos speelt inmiddels bijna een dag. Blijkbaar is inspelen ook voor dit "doorgeefluikje" een issue. Met name valt nu op dat de scherpte is verdwenen die ik gisteren hoorde in met name "s"-klanken en high hat aanslagen.

Later meer over de geluidmatige indrukken. Even wat over de modificatie. In een eerder bericht heb ik een link gepost naar een overzicht van de aanpassingen die aan de Sonos hebben plaatsgevonden. Inmiddels heb ik de complete post van Gert op het betreffende forum gelezen. Erg interessant met name omdat techniek gecombineerd wordt met goed luisteren in verschillende settings.

Als je de post van Gert leest, dan word je meegenomen in een groeiproces waarbij het gestelde doel was om de ZP90 op de digitale uitgang op hetzelfde niveau te brengen als dat van de Linn Sneaky en de Klimax. In het begin is ook de analoge uitgang van de Sonos aangepakt, maar dat blijkt enorm arbeidsintensief zodat Gert daarmee is gestopt. Inmiddels blijkt dat men volgens de grote gemene deler over het gestelde doel heen is geschoten, de G-Sonos klinkt op de digitale uitgang beter dan de Linn apparaten. Dat schijnt ermee te maken te hebben dat de G-Sonos helemaal ingericht is op een formaat (dus geen hoge resolutie formaten).

Wordt vervolgd.
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

JeroenGRT

#12
Dat is goed nieuws! Ik heb de ZP90 ook gehad, maar was niet tevreden over de digitale uitgang. Een SBtouch met BOTW voeding deed het wat dat betreft veel beter.
Ook de ZP80 cullen modified versie was wel beter dan de standaard versie, maar zat nog niet op het niveau van de SBtouch. Ik had gehoopt dat de digitale uitgang van de Sonos beter zou zijn, want de Sonos werkt wel erg goed. De sbtouch heeft nog wel eens last van een spontane reboot  :(

Wat zijn de kosten eigenlijk voor een G-Sonos?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

dre73

er zitten meerdere mensen op zijn review te wachten. :angel:
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

bones

Beste mensen, gun me even wat tijd. Ik behoor niet tot de groep van luisteraars die na een paar uur luisteren al een oordeel hebben. Bovendien wil ik niet al van alles en nogwat roepen voordat de G-Sonos ingespeeld is.

Voor wat de kosten betreft, ik heb €368 betaald. Daar kwamen de verzendkosten naar D bij (€11). Als je beide digitale uitgangen wil laten gertificeren, dan komt daar nog €50 bij. Heb ik niet gedaan, ik gebruik alleen coax.

Groeten,

J
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Buell

Quote from: dre73 on March 10, 2013, 18:22:31
er zitten meerdere mensen op zijn review te wachten. :angel:

Ja echt wel, ik speel al een tijdje met de Sonos en Calyx DAC. Deze ontwikkeling lijkt mee ook wel wat.
Ik ben benieuwd.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

bones

#16
Zo.. Inmiddels staat de G-Sonos al een tijd te draaien en begin ik een gevoel erbij te ontwikkelen. Laat ik voorop meteen opmerken dat de G-Sonos en het interne loopwerk van de Audio Aero behoorlijk aan elkaar zijn gewaagd. De verschillen zijn zeer subtiel. In beide klopt een Tent-labs klok (een tweak voor de Audio Aero).

Maar laat ik bij het begin beginnen. Na een paar dagen luisteren, afwisselend met de G-Sonos en de CD speler, merk ik op dat ik met plezier naar de G-Sonos luister. De oude Sonos was voor mij geen optie omdat die met name inboette op de ruimtelijkheid, de bühne werd smaller en ik miste diepte in het geluid. De G-Sonos klinkt enorm open en ruimtelijk. Beide varianten geven veel detail, zonder technisch te klinken.

Een greep uit mijn luisternotities:

Damien Rice (Volcano van het album 0), de G-Sonos heeft een detail meer oplossend vermogen, dat komt met name in de passage naar voren waar de verschillende stemmen tegen elkaar inzingen (tegen het einde). Op de CD klinkt de vrouwenstem een tikkeltje heser. De G-Sonos geeft een iets rustiger klankbeeld zonder aan dynamiek in te boeten of saai te klinken.

Bonnie "Prince" Billy (We are unhappy van het album Wolfroy goes to town). Ook hier meer rust bij de G-Sonos, de CD is meer "in your face". De beleving is ook dat bij hetzelfde volumeniveau de CD speler luider speelt dan de G-Sonos. De G-Sonos nodigt uit om hard te draaien zonder de beleving van het harde luisteren te hebben.

Aimee Mann (One van het album Magnolia). Deze CD heb ik alleen op de NAS staan, niet op CD. Wat opvalt is het gemak waarmee elke stem en elk instrument zijn eigen plek krijgt. Bij dit nummer bestaat de neiging snel dat de muziek gaat "versmeren". Het oplossend vermogen van de G-Sonos maakt indruk.

Trentemoller (Take me into your skin van het album The last resort). De G-Sonos maakt het zwart in het laag nog iets zwarter. De tonale balans is licht gewijzigd. Laag is lager en zwarter dan van CD.

Om toch een dubbele check op mijn ervaringen te hebben heb ik afgelopen weekend twee vriendjes over de vloer gehad om hun ervaringen mee te kunnen nemen. Een deel van mijn ervaringen werd door hun gedeeld. Wel worden verschillende aspecten op verschillende manieren gewaardeerd. Zo ben ik erg te spreken over het laag dat de CAT uit de BE-10 weet te halen. Ik kan mij voorstellen dat als je dat laag te veel vindt, dat dan een voorkeur uitgaat naar de CD. Dat de G-Sonos ertoe leidt dat er meer rust in het geluid is wordt herkend. Maar rust is mooi, te veel rust maakt de muziek saai.

Conclusie.
Vraag mij over een paar maanden of ik CD luister of stream en je weet wat mij het meeste bekoort. Op dit moment moet ik bekennen dat de verhouding 50/50 is. Maar als ik begin met het een dan heb ik geen behoefte om op het ander over te stappen. Dat geeft aan dat de verschillen inderdaad subtiel zijn. Dat de G-Sonos de DAC serieus voedt blijkt wel uit de uitspraken van een van mijn vrienden die naar het luisteren van het nummer 911 van John van der Veer opmerkte dat hij nog nooit bij iemand thuis zulk mooi geluid had gehoord. Er stonden dan ook 5 gitaristen in de kamer.

Zou mijn CD-Speler het nu begeven, dan zou ik zeker weer een nieuwe CD-speler willen hebben, helemaal zonder kan ik niet. De G-Sonos zorgt er echter wel voor dat ik een upgrade aan de bron kant eerder zou zoeken in een betere DAC dan een nieuwe CD-speler. Dat zou genoeg moeten zeggen...
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Charlemagne

@bones: mooie review! Interessante muziek ook. Ook ik heb de ervaring dat de ongemodificeerde Sonos niet het niveau haalt van een goede cd-speler en al helemaal niet van de ingebouwde client-streamer in mijn Devialet amp. De Sonos digitaal aangesloten klinkt wel een stuk beter dan analoog aangesloten. De DAC van mijn versterker doet wonderen. Uit jouw verhaal begrijp ik dat er nog winst te halen is met de G-mod. Het gebruiksgemak van de Sonos is onovertroffen. Ondanks de beperkingen gebruik ik het apparaat met veel plezier, terwijl ik beter in huis heb. Daarom ben ik zeker geïnteresseerd in een mod. 

Daarom even een vraag: hoe lang was je Sonos weg voor de mod? ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

bones

Quote from: Charlemagne on March 25, 2013, 17:25:38
Daarom even een vraag: hoe lang was je Sonos weg voor de mod? ChM
Zaterdag verzonden, dinsdag in D aangekomen, dezelfde dag gemod (is dat een werkwoord?) en op dezelfde dag terug verzonden! Zaterdag ontvangen. Der Service von dr. Gert ist unübertroffen (wunderbar).
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Charlemagne

Dank je! Dat ziet er Duits en degelijk uit. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

bones

Quote from: Charlemagne on March 26, 2013, 00:00:21
Dank je! Dat ziet er Duits en degelijk uit. ChM
Graag gedaan, als je de stap zet, dan hoor ik graag van jouw ervaringen... Wat ik helaas niet heb gedaan is de antennes eruit laten halen. Ik stream niet draadloos, heb ze dus niet nodig. Zonder schijnt meer rust in het geluid tot gevolg te hebben.

Groet,

John
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

bones

Inmiddels loopt de G-Sonos een paar weken. Laat ik het kort houden, ik luister geen cd meer. De ruimtelijkheid, de toegenomen detaillering en het zwart van het laag. Ik weet niet hoe het werkt, maar mijn oren weten wat ze willen. Zonder enig voorbehoud raad ik iedereen aan om zijn sonos te upgraden naar G-Sonos. Maar goed het is niet voor niets dat Herr Dr. Gert inmiddels verzoeken uit Hong Kong, Nieuw Zeeland etc. krijgt...
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Stefan S.

Volgens mij staat er ook één te koop op mp voor mensen die interesse hebben na deze mooie review.

gsuk

Quote from: Stefan S. on April  4, 2013, 22:01:08
Volgens mij staat er ook één te koop op mp voor mensen die interesse hebben na deze mooie review.
Helaas reageert de verkoper niet meer op mijn mail van gisteren en vanavond staat die niet meer op de site.

@Bones

Wat ik uit mijn mail kontakt met Dr Volk begreep
Is dat bij digitaal gebruik de antenne mod weinig nut heeft
Dr Volk schreef
"Some people think that the Sonos sounds better without wifi. I would not do that if you use the digital output."

Groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

bones

Quote from: gsuk on April  5, 2013, 21:17:07

Wat ik uit mijn mail kontakt met Dr Volk begreep
Is dat bij digitaal gebruik de antenne mod weinig nut heeft
Dr Volk schreef
"Some people think that the Sonos sounds better without wifi. I would not do that if you use the digital output."

Groetjes Emile

Mooi, bij mij zit hij er namelijk nog in. Volgens de Duitse site is het met name een groep van Scandinavische audiofielen die in het verwijderen van de antennes gelooft. Het zou een rustiger klankbeeld moeten geven. Maar als Gert er al niet in gelooft, dan ben ik klaar...
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master