Sonos ZP90 Upgrade naar G-Sonos

Started by bones, March 5, 2013, 21:56:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kerkhoffd

Ik lees pas vandaag dit topic. Ik had al wel eerder gelezen over de G-Sonos. Maar nooit de stap gewaagd met mijn Sonos ZP90. Erg leuk om de review te lezen!

Heb zelf ook lang getwijfeld wat de beste stap was om beter geluid te krijgen uit een streamer met hetzelfde gebruikersgemak als Sonos, zonder meteen in de prijsklasse van een Linn majik DS uit te komen of daarboven.

Uiteindelijk heb ik een kleine maand geleden gekozen voor de BlueSound Node streamer. Grote winst in geluidskwaliteit t.o.v. ZP90 met externe DAC was absoluut een eerste vereiste. Daarnaast is de keuze ook op de Node gevallen vanwege de prijs, maar ook omdat dan de beperking van alle Sonos zonespelers verdwenen is. Ik wilde graag ook 24 bits bestanden kunnen afspelen en dat gaat denk ik ook niet met de G-Sonos.

Misschien interessant om beide een keer te vergelijken. Lijken me beide een mooie upgrade ten opzichte van de originele Sonos ZP90.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

bones

Heb jij de node op de V-Dac aangesloten? G-Sonos speelt inderdaad geen 24 bits bestanden.
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Kerkhoffd

Ja, ik gebruik de V-DAC nog wel. De Node heeft een mooie DAC ingebouwd die niet onder doet voor de V-DAC, maar die qua klankkleur wat minder de nadruk op het laag en midden legt dan de V-DAC. In mijn set klinkt dat wat warmer en dat vind ik prettig luisteren omdat ik Audio Physic luidsprekers heb die wat aan de koele kant zijn.

Tegelijk zeg ik er bij dat ik mijn set (nieuwe versterker en streamer) nog aan het inspelen was/ben toen ik daartoe besloot. Zal binnenkort de V-DAC er eens tussenuit halen. Misschien is het inmiddels wel weer anders. De versterker is inmiddels al duidelijk beter geworden. Het kille is daar helemaal vanaf. Desalniettemin was het ook met gloednieuwe spullen overduidelijk dat de Node beter klonk dan de (gewone) ZP90 (met en zonder V-DAC).
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

gkoopman

#28
Hoi, ik ben redelijk nieuw hier en lees dat er mensen zijn die de Modificatie Door Gert Volks hebben laten uitvoeren.
Ik las op hifi.nl bij de advertentie's dat er iemand is die ook de Sonos modificatie uitvoerd. Ik heb (mail) contact gehad en hij gaf aan het volgende: "Nieuwe (tentlabs) klok + aparte voeding, volledige re-clock van SPDIF en verbeterde voeding van de  Sonos zelf." Lijkt erop dat dit hetzelfde is als de Gert modificatie, dat geeft hij ook aan.
Een gemodificeerde Sonos kan ik op proef krijgen zo stond er in de advertentie.
Iemand interesse om deze Sonos naast de Gert Sonos te beluisteren?

Charlemagne

#29
Ja! Shootouts zijn altijd leuk! Kunnen we zoiets niet organiseren? Het lijkt me dan ook interessant de Bluesound Node erbij te betrekken. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Kerkhoffd

Klinkt als een serieuze upgrade.

Vraag me overigens wel af in welke prijsklasse deze op zich redelijke instap streamers vallen als ze zijn gemodificeerd. Iemand daar inzicht in?
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Charlemagne

Quote from: Kerkhoffd on May  2, 2013, 00:02:17
Vraag me overigens wel af in welke prijsklasse deze op zich redelijke instap streamers vallen als ze zijn gemodificeerd. Iemand daar inzicht in?

De nieuwprijs van de Sonos is 350 €. Ik schat een Sonos upgrade op een 200 à 300 €. Daarmee kom je toch aardig op het prijsniveau van de Node. Daarom zou het interessant ze te vergelijken in een shootout.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Kerkhoffd

Snap hem en helemaal mee eens.

De Node kost overigens €450. Een geüpgrade Sonos kost als ik je goed begrijp dus tussen de €550 en €650? Als dat inclusief externe (schakelende) voeding is, dan is dat een nette meerprijs, maar wel weer een flinke extra investering voor veel mensen.

Mijn (gewetens)vraag was daarom ook voor een deel: wanneer moet je stoppen met investeren in streamers op dit niveau en maak je de sprong naar een mooie dedicated streamer met idealiter digitale ingangen zodat je met je Sonos, BlueSound Node of andere multi-room oplossing gebruik kan maken van de DAC. Ieder zal daar anders over oordelen, maar voor mij is dat steeds meer de vraag.

@Charlemagne: prachtige set! Kan me voorstellen dat de devialet streamer en versterker een mooie geïntegreerde en fantastisch klinkende oplossing is ;-).
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

bones

De G-Sonos upgrade heeft mij ongeveer € 350,00 gekost. Als je daar de aanschaf van een Sonos bij optelt, dan zit je boven het budget van de BS Node. Als er een shoot-out komt, dan wil ik mijn G-Sonos wel meenemen.

@Kerkhoffd: "Mijn (gewetens)vraag was daarom ook voor een deel: wanneer moet je stoppen met investeren in streamers op dit niveau en maak je de sprong naar een mooie dedicated streamer met idealiter digitale ingangen zodat je met je Sonos, BlueSound Node of andere multi-room oplossing gebruik kan maken van de DAC. Ieder zal daar anders over oordelen, maar voor mij is dat steeds meer de vraag."

De lol van de G-Sonos is dat hij ervoor zorgt dat je een zo goed mogelijk digitaal uitgangssignaal krijgt dat daarna door een dac moet worden omgezet. In mijn set klinkt een Sonos niet, ook de standaard digitale uitgang op mijn DAC levert een slechter geluid op ten opzichte van CD. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een oplossing die een signaal aan mijn DAC aan kan leveren dat beter is dan wanneer ik rechtstreeks van CD luister. Wat dat betreft ben ik niet erg geïnteresseerd in de Node. Ik heb geen hooggespannen verwachtingen van de interne DAC van de Node t.o.v. mijn DAC. Als hij op de digitale uitgang dezelfde geluidskwaliteit biedt als mijn G-Sonos dan heeft hij één voordeel ten opzichte van de G-Sonos, namelijk dat hij niet tot Red Book beperkt is.

Ik heb al eerder gezegd dat ik ervan uitga dat ik geen nieuwe CD-speler als upgrade koop (tenzij de huidige ermee stopt). Een toekomstige logische vervanging is een hele goede dac. Bij voorkeur met stream-functionaliteit en het gebruiksgebak van de Sonos software...
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Kerkhoffd

Zit helemaal op die lijn. Ik gebruik op dit moment de Node ook met een externe DAC van weliswaar instapniveau (MF V-DAC met externe voeding van BOTW), maar met een goed digitaal signaal is er zoveel meer uit deze streamers te halen. De Node is voor mij dus ook interessant omdat de digitale uitgang een in mijn oren beter resultaat geeft dan de Sonos.

Ik ben altijd wel geïnteresseerd geweest in Sonos modificatie, maar vond de meerprijs (€700 inclusief ZP90) ten opzichte van de stap naar een dedicated streamer vaak te klein worden.  Daarnaast blijf je beperkt omdat je dan ook nog steeds geen 24 bit bestanden kunt afspelen. Daarin wil ik niet bij voorbaat beperkt zijn.

Mijn punt was meer dat zelfs met €450 voor de Node (of €700 voor de G-Sonos) plus een goede DAC en eventueel externe voeding je verdacht dicht bij de prijs van een Linn Majik DS of Naim streamer kunnen brengen. Ook zit er t.o.v. De G-Sonos nog "maar" €400 met de SimAudio MiND 180. Kortom je hebt het niet echt meer over instapbedragen. Meerwaarde is en blijft natuurlijk wel de geweldige interface en het gemak van multi-room.

Ik denk dat Wifimedia wel in is voor een schoot-out. Wie weet kan er iets georganiseerd worden?
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Charlemagne

Quote from: Kerkhoffd on May  2, 2013, 11:00:49
@Charlemagne: prachtige set! Kan me voorstellen dat de devialet streamer en versterker een mooie geïntegreerde en fantastisch klinkende oplossing is ;-).

Beetje off topic, maar dat klopt helemaal! Niettemin gebruik ik nog steeds met veel plezier mijn Sonos, vanwege internetradio, Spotify en het onovertroffen gebruiksgemak. Uiteraard aangesloten op de fraaie DAC van de Devialet. Daarom ben ik ook geïnteresseerd in een upgrade, omdat ik het gevoel heb dat er meer uit de Sonos te halen is.

Mijn Devialet zou zich uitstekend lenen voor een shootout; hij beschikt over een veelvoud aan digitale ingangen en hij heeft een uitstekende DAC aan boord en versterking op highend-niveau. De ingebouwde client-streamer van de Devialet zou dan prima als referentie kunnen dienen bij het vergelijken van de diverse apparaten. 

Ik wil mijn setup en mijn huis wel ter beschikking stellen voor een shootout. Het lijkt me heel interessant de standaard Sonos te vergelijken met een G-Sonos en de Bluesound Node t.o.v. de Devialet streamer. Dus ik zou zeggen: kom maar op, dan maken we er een leuke meet and greet van!
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

twani


Magna Hifi

Hoi, wanneer gaan we nu de shootout doen?

Ben wel benieuwd naar de Bluesound Node en de G-Sonos!
Ik neem mijn eigen gemodificeerde Sonos mee, ik verwacht minimaal op niveau van G-Sonos mee te komen. Ik heb mijn Sonos ook een voedingsupgrade gegeven en niet alleen voor de voeding van de klok. (Dus ook de 3,3Volt voor het digitale circuit en de 12Volt voeding voor analoog met een regulator-shunt naar een lagere spanning met superlage  'rimpel' voor de nieuwe klok. Er zitten dus 2 nieuwe printjes in, voeding en klok. Nieuwe klok doet het lekker met een jitter onder de 3ps :pompom:

Ben enthousiast, ben er nog een paar aan het ombouwen van vrienden en kennissen.

Charlemagne

Quote from: Magna Hifi on May  9, 2013, 22:04:20
Hoi, wanneer gaan we nu de shootout doen?

Tja! Dat is de vraag! Ik wil de heren bones en Kerkhoffd wel even opporren door ze een PM te sturen. Misschien helpt dat.

Mijn aanbod staat nog steeds om dat bij mij te doen. Ik ben wel vanaf 2e Pinksterdag voor drie weken met vakantie. Dat wordt voor die tijd een beetje kort dag misschien. Na 10 juni heb ik dan weer volop tijd.  Het liefst doe ik het in een weekend. Dan zijn de buren weg en kunnen we ons lekker uitleven. Meestal kost het tijd om zoiets op poten te zetten. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Charlemagne

@bones, Kerkhoffd en Magna Hifi: jullie hebben PM!
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Kerkhoffd

Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

ivo1986

Rondom vaderdag ga ik de Magna Sonos testen.
Het verschil tussen cd en sonos op dezelfde dac is toch wel erg groot.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn ervaringen.

ps is dus ook voor de set van mijn vader


ivo1986

Quote from: StefaanD on May 12, 2013, 00:17:47
Verschil., hummm in het voordeel van CD neem ik aan.

Jaa klopt.

Charlemagne

Ik heb hier een standaard Sonos, een Lyngdorf CD-speler en daarnaast de ingebouwde Air-streamer van mijn Devialet.

Als ik op de drie dezelfde muziek beluister, dan hoor ik verschillen, dat wel; maar 'geen werelden van verschil'.  Allen spelend op dezelfde ingebouwde DAC van de Devialet amp.

De streamer van de Devialet is klankmatig het beste als ik heel kritisch luister, dan komt de Lyngdorf. De Sonos zit daar dicht tegen de cd-speler aan en is zeker nog heel genietbaar. Mist iets focus en ruimtelijkheid in de weergave. Mogelijk ligt dit aan de jitter die de mindere klok en voeding, die de standaard Sonos heeft ingebouwd. Met een upgrade verwacht ik dat de Sonos beter presteert, maar ik verwacht geen 'wereld van verschil' en zeker dus niet 'erg groot'. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Kerkhoffd

@Charlemagne: mis je bij de Sonos geen resolutie in het hoog? Ik heb het gevoel dat de Sonos wat meer de aandacht vestigde op laag en midden.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

ivo1986

Quote from: Charlemagne on May 12, 2013, 13:08:30
Met een upgrade verwacht ik dat de Sonos beter presteert, maar ik verwacht geen 'wereld van verschil' en zeker dus niet 'erg groot'. ChM

Misschien wat sterk geformuleerd. Maar ik had geen verschil verwacht.

Charlemagne

Quote from: Kerkhoffd on May 12, 2013, 16:05:26
@Charlemagne: mis je bij de Sonos geen resolutie in het hoog? Ik heb het gevoel dat de Sonos wat meer de aandacht vestigde op laag en midden.

Neen, ik herken helemaal niet dat de aandacht op het laag of midden ligt bij de Sonos. Ik merk wel iets meer focus, iets meer grip op de bassen en meer luchtigheid in het hoog bij respectievelijk cd-speler en vooral de Air-streamer. Vooral bij de laatste komt de 'glans' op de violen, zoals ik die ook in het Concertgebouw hoor. En meer ruimtelijke informatie, vooral bij de Airstreamer. De toonbalans blijft bij alle drie intact.

Nogmaals: het gaat om subtiele verschillen bij zeer kritisch luisteren en dan ook nog bij geselecteerde kritische opnames. Gelukkig luister ik niet altijd zo kritisch en kan ik meestal ook gewoon van muziek genieten, ook bij de niet geüpgrade Sonos.

Toch verwacht ik dat er bij de Sonos winst te halen is door een upgrade met een betere voeding en een betere interne klok die minder jitter over de s/pdif uitstuurt. De Airstreamer doet dat anders; die leest via een asynchroon protocol de digitale data uit van de muziek die door iTunes wordt aangeleverd via het (wifi-)netwerk. Daarbij bepaalt de uiterst nauwkeurige interne klok van de Devialet het tempo van de uitlezing en het doorgeven van de data aan de DAC. Daar zit de winst, denk ik.

In het verleden hebben we op het forum al eens eerder discussies gehad over het gevoel dat er bij het s/pdif-protocol mogelijk een limiet op de te bereiken kwaliteit zit. Het asynchrone protocol, via USB of een netwerkaansluiting levert subtiele, klankmatige voordelen op, zo wordt ervaren en beschreven. Dat verklaart ook waarom de Air-streamer hier subtiel beter klinkt dan de cd-speler en de Sonos.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

bones

Quote from: Charlemagne on May 12, 2013, 22:40:33

Nogmaals: het gaat om subtiele verschillen bij zeer kritisch luisteren en dan ook nog bij geselecteerde kritische opnames. Gelukkig luister ik niet altijd zo kritisch en kan ik meestal ook gewoon van muziek genieten, ook bij de niet geüpgrade Sonos.


Klopt, maar dat leidt er bij mij toe dat ik in het geheel niet met de Sonos speelde, met uitzondering van Spotify (om daarna de CD te bestellen als ik de muziek goed vond). Dat is nu anders, nu zit ik met plezier naar CD te luisteren en vind het gestreamde geluid op onderdelen beter dan van CD.

Inmiddels heb ik ook op de PM gereageerd... Ik zit niet dagelijks in het interweb.
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70