Valab WM8741 24bit 192k USB DAC

Started by Toni71, March 6, 2012, 18:58:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Oud lid

Quote from: Isflicka on March 17, 2012, 16:00:22
Durf het bijna niet te zeggen maar mijn zwarte exemplaar is ook gistermiddag afgeleverd. Bij mij zat geen extra zekering maar wel een heel test- en afregelrapport geschreven door Kevin (niet echt een Taiwanese naam). Hoewel ik nog niet heel kritisch heb geluisterd klinkt het eigenlijk helemaal niet slecht en dat is toch een compliment waard. Voorlopig is dit een mooi voorbeeld van 'best bang for buck' DAC. Misschien weer eens tijd voor een shootout.

Hoeveel DAC's heb je inmiddels thuis staan?

Erwin B

AbZ

Quote from: Erwin B on March 20, 2012, 19:25:00
Hoeveel DAC's heb je inmiddels thuis staan?
In termen van shootouts, genoeg munitie voor een massamoord?

Deleted Member 2

Quote from: AbZ on March 21, 2012, 08:38:07
In termen van shootouts, genoeg munitie voor een massamoord?

;D
We hebben aan één Toulouse genoeg hoor :(

Isflicka

Quote from: Erwin B on March 20, 2012, 19:25:00
Hoeveel DAC's heb je inmiddels thuis staan?

Erwin B

Geen idee, misschien een stuk of 30 (subvarianten en mods niet meegerekend). Tegenwoordig tel ik ze ook niet elke week meer. Ach, je hebt een hobby of niet. Intussen probeer ik wel een beetje af te kicken maar het blijft fascinerend om verschillen in ontwerp en uitvoering te horen. Waarom klinkt bijvoorbeeld een April Music DP1 duidelijk anders dan een Metrum Octave maar waarom krijgt de Metrum wel duidelijk een soortgelijk karakter als je er een April Stello U3 tussen zet?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

evilniek

Ach ja, sommige dame`s verzamelen schoenen, anderen DAC´s. Wel gaaf hoor, maar je moet wellicht toch een keer afkicken. ;)
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Isflicka

Quote from: evilniek on March 21, 2012, 17:43:03
Ach ja, sommige dame`s verzamelen schoenen, anderen DAC´s. Wel gaaf hoor, maar je moet wellicht toch een keer afkicken. ;)

Het zijn niet alleen maar DAC's maar de andere verzameling (geen schoenen!) staat op een lager pitje..
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Mordante

Quote from: Jumping Jack on March  8, 2012, 11:28:17
We leren weeral bij. Zijn er veel "hobby-hifi" digitale bronnen die gebruik maken van die interface?

Ik gebruik de AES/ebu uitgang van mijn loopwerk. Mijn DAC heeft als inputs BNC, AES/ebu, Toshlink en AT&T optical. Volgens mij zou een loopwerk een I2S uitgang moeten hebben maar dat zie je weinig. Ik had begrepen dat I2S eigenlijk de beste digitale standaard is voor loopwerk/DAC verbinding.

Lightspeed

Quote from: tony71 on March 16, 2012, 18:43:54
Ja , toevallig vandaag binnengekomen.

Na uitpakken even een teleurstelling , daar ze me een uitvoering met zilveren faceplate opgestuurd hebben.
Maar er is een snelle communicatie met de verkoper,  en na excuses , volgde de mededeling , dat maandag een zwarte faceplate opgestuurd word.

Bij bewegen van de dac was er nog iets wat niet klopte , het leek wel alsof er iets los zat in de dac.
Een hoop gerammel.
Ook dit bleek niets bijzonders , een extra zekering bijgsloten , die wat rammelt in de stekkerbehuizing.(na verwijderen rammelen weg)
Wel netjes , ik hoop niet nodig om te gebruiken.
Bij de volgende uitleveringen , word deze niet meer bijgeleverd.Ik denk ook door het gerammel .:)

Van de week heb ik een emu 1212m pcie geluidskaart op de kop getikt.
Deze geluidskaart ondersteund native asio , en daar ben ik vanmiddag een tijd mee bezig geweest.

Er zitten 5 digitale filters op de dac , de verkoper kon me niet echt beschrijven wat deze tot weeg brachten.
Het antwoord was dat er op de wm8741 digitale filters zaten , en daarom hebben ze gezorgd dat je deze via de settings kan kiezen.
Op het internet is wel wat te vinden over de frequentie roll off , met de verschillende filteropties.
Het blauwe schermpje is helder en settings zijn goed te lezen.

Het geluid , daar ga ik eerst nog even uitgebreid naar luisteren.
Ik heb een cd speler gehad met de wm8740  en deze vond ik af en toe iets te scherp naar het hoge reiken.
Dat doet deze dac niet , het hoog is zeker aanwezig , maar niet storend.
Kan al wel zeggen , dat ik geen spijt van de aanschaf heb.

Kom er later nog wel even op terug......

En?? Bevalt 'ie een beetje?
Deze Valab ziet er erg goed uit, functioneel maar ook technisch, en heeft wat weg van de DacMagic maar dan zonder de upsampling-dsp.
Ook gebruikt 'ie andere/betere OpAmps bij de analog-output, dat kan een groot verschil maken.
Heb ooit eens gelezen op een Australische website dat zij vinden dat in Taiwan geproduceerde apparatuur beter in elkaar zit dan de HK/Chinese varianten.
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

Isflicka

#58
Quote from: Lightspeed on April 25, 2012, 12:13:42
En?? Bevalt 'ie een beetje?
Deze Valab ziet er erg goed uit, functioneel maar ook technisch, en heeft wat weg van de DacMagic maar dan zonder de upsampling-dsp.
Ook gebruikt 'ie andere/betere OpAmps bij de analog-output, dat kan een groot verschil maken.
Heb ooit eens gelezen op een Australische website dat zij vinden dat in Taiwan geproduceerde apparatuur beter in elkaar zit dan de HK/Chinese varianten.

De afgelopen tijd heb ik wegens omstandigheden niet veel A-B DAC vergelijkingen gedaan maar de Valab valt bij mij heel positief op. Misschien is het mijn set of persoonlijke smaak maar ik vind de Valab beter dan bijvoorbeeld de DacMagic of een Audiolab M-DAC. De timing doet sterk denken aan de Metrum Octave. Ben behoorlijk nieuwsgierig dus ik heb even gekeken of je ook krijgt wat wordt beloofd en inderdaad....het ziet er allemaal keurig en degelijk uit.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Jumping Jack

Isflicka: heb jij als experte op dac-vlak ervaringen met mijn North Star Essensio? Ik heb hem eigenlijk nooit echt vergeleken, de prijs was te mooi en de reviews te goed om hem te laten passeren...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Isflicka

Quote from: Jumping Jack on April 25, 2012, 12:50:47
Isflicka: heb jij als experte op dac-vlak ervaringen met mijn North Star Essensio? Ik heb hem eigenlijk nooit echt vergeleken, de prijs was te mooi en de reviews te goed om hem te laten passeren...

Hallo Jumping Jack,

Nee, helaas heb ik de North Star Essensio nooit thuis kunnen beluisteren.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Toni71

#61
Ik zou mijn ervaringen met deze dac nog even neertikken.

Ik heb er nu verschillende dagen naar geluisterd , dus kan mijn mening er wel over zeggen.
De dac heb ik bij mijn pc staan , om daar een beter geluid uit te krijgen , beter dan de onboard geluidskaart.
Hiervoor draaide ik met een Cantatis Overture kaart , wat ook zeker een uitstekende geluidskaart is.
Deze heb ik weggedaan , omdat deze Pci was , en ik binnenkort overstap naar een ander mainboard , zonder Pci.

Als eerste heb ik de dac ongebalanceerd aangesloten .
Pc optical naar dac , naar denon pma-1060.

Hier maakt de Valab gebruik van de ad797 opamp .

Ik vind het geluid wat hier uitkomt , minder mooi .Het neigt te veel naar het scherpe , en niet wat ik verwachtte.
Niet de overtreffende stap , die ik in gedachten had.

Heb maar een xlr naar rca kabel besteld van Procab , en dacht laat ik dat eens proberen.
Xlr maakt de dac gebruik van bb opa627au.

Nu is mijn denon uiteraard niet gebalanceerd , maar daar ging het me niet om , ik wilde het verschil horen met de opamps.
Dit was een duidelijk verschil , met  de ongebalanceerde uitgangen.
Dit klinkt erg goed , meer rust in het geluid , het hoog is mooi , niet schel (te) , geluid is gedetailleerd .
Hier kan ik  uren naar luisteren , klinkt erg lekker.
Al het goede wat de cantatis ook had , met meer detail.
Dit zal wel door de wm8741 komen.
Nu weet ik de geluidniveau verschillen , tussen gebalanceerd en ongebalanceerd , maar hoor toch duidelijk verschil tussen deze uitgangen.
Met de eerste muziek over de gebalanceerde uitgangen , ging ik echt even achterover zitten met een "wauw"" indruk.

Nu geloof ik niet in super verschillen in opamps , het zal net wat meer kleuring geven , of minder.
Of misschien meer verstoring , wat de verschillen weergeeft.

Om toch wat te experimenteren , heb ik wat andere opamps besteld.

-bb opa827
-ad4627-1
-opa Earth van audio gd (deze alleen single version , voor het ongebalanceerde gedeelte)

Wat ik nu prefereer na het wisselen: de dac klinkt uitstekend met opa627au/opa827/opa ad4627-1 , ik ben nog steeds aan het "swappen" , en vind deze alledrie minstens zo goed klinken.
Misschien geen verschillen ?Ik kan naar alledrie uren luisteren , zonder me ergens aan te irriteren .
Dit dan wel via de gebalanceerde uitgangen.

De opa Earth heb ik ook even geprobeerd , deze heb ik in de plaats van de ad797 geplaatst.
Deze klinken gewoon erg neutraal , klinken goed , maar ik prefereer absoluut de andere uitgangen.

Misschien komt het verschil in kwaliteit , omdat de uitgangen , van de ongebalanceerde kant een single opamp output heeft , en de gebalanceerde een dual opamp?

Ik weet het niet , geloof niet in verhalen van lucht tussen de instrumenten , artiesten die ineens "naast" je staan in de kamer etc.....
Wat ik wel weet , is wat ik goed vind klinken.

Wat ik prefereer in volgorde: opa627au/opa827 , ad4627-1 , opa-Earth

Ik vind het geluid uitstekend .
Ik ga er nog een bestellen , en die gaat naar de woonkamer.

Dat zegt genoeg over , hoe ik hem vind klinken.Vraag me zelfs af , of het nog wel beter kan.
Zijn er nog wel noemenswaardige verschillen tussen de dacs van tegenwoordig?
Er zullen er genoeg zijn die "anders" klinken denk ik , maar of dat dan beter is?

Dit is allemaal subjectief , en mijn ervaring.

Ik vraag me ook af wat de andere gebruikers van deze dac vinden ?

Komt dat overeen met mijn bevindingen?

Tony











Lightspeed

Tony, bedankt.  :thumbs-up: Een de(r)gelijk en uitvoerige recensie, daar heb je teminste wat aan.
Dat 'gedoe' met de OpAmps lijkt wellicht overdreven, maar als ikzo het algelopen jaar de diverse recensies/technieken bekijk dan is dat eigenlijk waar het echt omgaat bij een DAC en uiteraard dus ook CDspelers.
Of deze analoge-uitgang (ookwel I/V conversie & analog-buffer genoemd) nu 'discrete' is of met die 'OpAmps', dat is wat het geluid voor een groot deel bepaald.
Gek genoeg kunnen die Taiwanezen/Chinezen daar goedkoper & beter op inspelen dan de gebruikelijke merken. Uitzonderingen daargelaten.
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

Toni71

#63
Mijn eigen topic maar weer eens omhoog gooien.

Na enige tijd geleden de Valab verkocht te hebben, heb ik er weer een aangeschaft.
Daar ik uitermate content was met het geluid van de eerdere versie van deze dac.

Nu dan de  mk3 versie.

Deze heeft een Xmos reference 2.0 chip aan boord, voor asynchronous usb.

Hij is onderweg. Als er interesse voor is qua bevindingen, i.v.m. de nieuwe Xmos chip tik ik nog wel wat neer.

Isflicka

Quote from: tony71 on May 24, 2013, 15:58:56
Mijn eigen topic maar weer eens omhoog gooien.

Na enige tijd geleden de Valab verkocht te hebben, heb ik er weer een aangeschaft.
Daar ik uitermate content was met het geluid van de eerdere versie van deze dac.

Nu dan de  mk3 versie.

Deze heeft een Xmos reference 2.0 chip aan boord, voor asynchronous usb.

Hij is onderweg. Als er interesse voor is qua bevindingen, i.v.m. de nieuwe Xmos chip tik ik nog wel wat neer.

Het is een leuke DAC maar dat was de mk1 ook al. Ben benieuwd hoe deze klinkt...
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Toni71

Precies, even de verbetering terugbrengen op de studeerkamer.
Breng daar toch weer wat tijd door, en de onboard chip van de pc naar de versterker klinkt niet echt fijn.

Ik hou je op de hoogte.


clipto

Mag ik vragen wat je in totaal kwijt was incl. verzending en douane kosten?
Zit te denken om m'n htpc (on board ati hdmi) een sound-upgrade te geven en wat ik in dit topic lees spreekt me erg aan. Zowel prijs als omschrijving van geluid.
Cambridge Audio Azur 650A versterker - Linn Kaber LS500 speakers - BK XLS200 - Cambridge Audio Dacmagic 100 - Linn K20 speakerkabel

Toni71


Isflicka

Quote from: tony71 on May 24, 2013, 18:18:21
Precies, even de verbetering terugbrengen op de studeerkamer.
Breng daar toch weer wat tijd door, en de onboard chip van de pc naar de versterker klinkt niet echt fijn.

Ik hou je op de hoogte.
En, hoe bevalt de MK3?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff