OSX 1024x786 widescreen ouput

Started by Douma, March 2, 2013, 11:39:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Ik heb momenteel mijn Mac via HDMI op mijn Panasonic plasma met 1024x786 16:9 scherm aangesloten. Is er een manier om 1024x768 widesceen uit te sturen? Want deze optie staat er niet tussen bij de display eigenschappen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

VlisChris

#1
Is dat niet een geval van scherm klonen en dan je resolutie aanpassen?
Edit. Kan het nu even niet controleren; heb mijn mac's niet aangesloten op mijn tv en even geen kans om dat wel snel te doen.
Maar als je je 2e scherm aansluit kun je er voor kiezen dat je scherm uitgebreid wordt, maar ook dat je 2e scherm een identieke kloon wordt van je hoofdscherm dacht ik.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

audiosurfer

Ga naar instellingen, beeldschermen, dan kun je het instellen.
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

Douma

Ik heb mijn Mac rechstreeks op de tv aangesloten. Klonen is dus niet nodig. Het probleem is dat de Mac alleen 1024x768 4:3 mogelijkheid heeft. Het beeld wordt dus uitgerekt op mijn tv aangezien deze rechthoekige pixels heeft.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

HAL

Om welke Mac gaat het? Heb je een heel oude tv misschien? Programma's als displayx en switchtes kunnen soelaas bieden omdat die je meer vrijheid in instellingen geven.

Douma

#5
Ik heb een 2011 Mac Min met OSX Lioni en een Panasonic TX-P42X10 uit 2008.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Heb je een link naar displayx en/of switches. Ik zie zo snel niet wat je bedoelt.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

HAL


HAL

De maximale resolutie van je tv is 1024x768. Klopt dat?

Douma

Quote from: HAL on March  2, 2013, 12:03:50
De maximale resolutie van je tv is 1024x768. Klopt dat?

Het is inderdaad een 1024x768 16:9 paneel. Maar de tv heeft wel 1080p24 ondersteuning. Uiteraard ziet een desktopomgeving er op die resolutie niet uit. :)
"Nothing lasts, but nothing is lost."

HAL

Ben benieuwd of er uit komt met SwitchresX. Overigens kwam ik er pas nadat ik met de resoluties van mijn TV aan de gang ging. Op de Mac heb ik niks heftigs hoeven doen.

Douma

Ik heb eventjes gespeeld met SwitchresX, maar ben er niet uitgekomen. Ik zou een programma moeten hebben waarbij je kan aangeven of je display vierkante of rechthoekige pixels heeft.

Iemand anders nog een tip? Ik zal toch niet de enige zijn die tegen dit probleem aanloopt?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

HAL

Heb je ook gekeken of je nog iets met de instellingen van je tv kunt doen? Doorgaans is het echt niet moeilijk om een mooi plaatje uit een Mac te krijgen.

Douma

Dit los je niet op door tv instellingen. Zolang de OSX alleen square-pixel 1024x768 kan uitsturen dan zal dit er altijd uitgerekt uitzien op een tv met non-square pixels.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

road rebel

#14
Een compromis is de resolutie in 720 lijnen in te stellen, je stuurt niet natief aan en het oogt minder scherp in desktop omgeving maar video's zijn dan wel bruikbaar!

MaxxMark

Misschien iets wat je al wist, maar ik zie het niet in het topic staan, dus better safe than sorry.

Op AVForums lees ik dat je nooit je OS zo ver krijgt om 16:9 1024x768 te doen. Doorgaans is het zo dat het scherm 1366x768 als input bron accepteert (dit is wel een 16:9 resolutie). Deze wordt vervolgens door het scherm omgezet naar de 16:9 1024x768 resolutie.

Volgens mij zijn er ook videoplayers die voor dit soort dingen kunnen compenseren. MediaplayerClassic (is uiteraard een windows app waar je dus niets aan hebt) heeft de mogelijkheid om deze ratio aan te passen. In principe zou de optie "beeldvullend maken" van een videoplayer voldoende moeten zijn. Als je dan een 16:9 filmpje hebt wordt deze omhoog gestretched (balken worden weggeschaald) en doordat de pixels rechthoekig zijn wordt door het paneel het beeld weer beeldvullend gemaakt.

Feitelijk is het gewoon weer het "anamorphic" verhaal, alleen dan net even anders.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

road rebel

Bij een Pioneer 42" gaat de TV in PCmodus als je 1376x768 doorgeeft, waardoor je niets meer kunt instellen, dus dat is ook maar de vraag hoe de panasonic hiermee omgaat?

Douma

Bedankt voor jullie reacties! Zoals ik het wil kan blijkbaar niet. Ik voer mijn tv nu 1080p en leg me neer bij de wat slechter leesbare desktop omgeving.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

road rebel

En met 720p?
Bij mij is desktop mooier in 720p, nl niet iets scherper dan 1080p.
Sparen voor een 1080p scherm dan maar?  :D

paaj

Plasma als monitor is sowieso niet echt aan te raden, of is het alleen om films te starten? Dan zou je ook naar een remote-app voor je mobiel (smartphones zijn wel standaard nu toch ;)) kunnen kijken, die zijn er niet alleen voor iTunes maar als het goed is ook voor VLC ondertussen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Douma

Quote from: road rebel on March 11, 2013, 15:21:23
En met 720p?
Bij mij is desktop mooier in 720p, nl niet iets scherper dan 1080p.
Sparen voor een 1080p scherm dan maar?  :D

Klopt, 720p is mooier voor desktop omgeving, maar ik gebruik m nu voornamelijk om films te kijken. Ik red me voorlopig wel, want om nou een 1080p scherm aan te schaffen zodat ik ook een mooi leesbare desktop omgeving kan tonen gaat me wat te ver. :)

Quote from: paaj on March 11, 2013, 18:14:39
Plasma als monitor is sowieso niet echt aan te raden, of is het alleen om films te starten? Dan zou je ook naar een remote-app voor je mobiel (smartphones zijn wel standaard nu toch ;)) kunnen kijken, die zijn er niet alleen voor iTunes maar als het goed is ook voor VLC ondertussen.

Ik volg de standaard niet. ;)
"Nothing lasts, but nothing is lost."