RR's TV hoek - (het is geen privé HT maar ook geen echte stereo)

Started by road rebel, February 26, 2013, 14:48:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

road rebel

Na jaren kwijlen op al die mooie sets en topics in de showcase-sectie vind ik het eens tijd om zelf ook een topic te openen.


Toestand juni 2014:

Na -alweer- verhuisd te zijn naar België en van werk veranderd te zijn heb ik me verloofd en hebben we een bouwgrond gekocht.
Als bron heb ik een NUC met openelec en plexbmc toegevoegd, een DIY-das gemaakt en aan de MacMini gehangen die nu als plex server dient.
De noodzaak van hdmi werd groter en het begon te kriebelen.

Met de vele geruchten van nieuwe surround formaten heb ik besloten de aanschaf van een nieuwe receiver nog uit te stellen.


Sinds een kleine maand ben ik eigenaar van een eindversterker van Linn en een oppo BR speler die ik als poor man's pre/pro gebruik.
De combinatie harmony-oppo werkt nog niet naar behoren, mijn center kan in drukke passages nu schel gaan klinken (wrsl verkeerde X-over) en de NUC is nog geen geschikte audioclient (toch niet vergelijkbaar met MacMini, Xsqueeze is plug-N-pray) maar verder ben ik aangenaam verrast door het resultaat! Zeker voor video-streamen, CD en Bluray ben ik een stap voorwaarts gegaan (terwijl ik het omgekeerde verwacht had).
Ik dacht dat arcam gedetailleerd en zacht was, maar de Oppo-Linn combinatie is gedetailleerder, er is meer lucht en openheid (pfff wat cliché zeg) en toch klinkt het allemaal "romiger".

Setup:
Een TV hoek met de trouwe Pioneer 4280xa
Een MacMini centraal (Plex,iTunes, spotify, squeezebox)
Een Oppo 105d als BRspeler, audio-/video processor,DAC
Een NUC voor tv-series
Een paar Piega premium 3 voor stereo en een set ts5+ts4c+BK XLS 300/PR voor het surround gedeelte.


Evoluties door de jaren heen:

De meeste mensen geven een chronologische evolutie van hun set en wie ben ik om de traditie te doorbreken. Alleen proberen we het "a l'envers".
Ik noteer enkel de blijvertjes, want ik heb links en rechts wel andere apparatuur gehad maar die zijn nooit echt langer dan 1maand gebleven (weer doorverkocht, niet helemaal tevreden of gewoon te duur).

2014
Oppo 105D
Linn C5100
DIY DAS + MacMini PMS
NUC OE PLeXBMC
2013
Meridian explorer USB DAC
MacMini 2,5GHZ (ipv. ATV2)

2012
Piega Premium 3
canare 4s11
Apple TV 2
QNAP 119P II
2011
Arcam avr 350 receiver
Panasonic DMP BD85

2010
Piega TS5 (2de paar)
Piega TS4c
2009
Piega TS5
BK XLS-300/PR

2008
Pioneer pdp 4280XA (gekregen als vervanging voor de Pioneer pdp 427xa)

2007
Pioneer pdp 427 XA
Pioneer dvd 496
2006
Pioneer VSX 1015 THX receiver
Kef KHT 5005 (met psw 2500 subwoofer)
Intertechnik sivlerline 2,5mm


Evolutie van mijn TVhoek:

1) Begin (2003-2008)
Ik begon aan mijn studie in 2003 en na een paar maanden(jaren) op kot (kamers) wou ik graag een TV en muzieksetje aanschaffen en begon ik hiervoor te sparen. Een normale reactie zou zijn geweest: ga naar de winkel, maak jouw budget op en klaar is Kees.
Thuis hadden mijn ouders diverse systemen gehad maar ik was diep onder de indruk van hun B&O set. (Die hebben ze anno 2013 nog steeds, een paar beovox, beolab 6000, beomaster 9000 en beosound 9000, dus al bijna 20jaar oud!)
Ik wou toen 2000euro uitgeven voor een panasonic 37 of 42PA50E met bijhorende surroundsetje.
Die verkoper probeerde mij duidelijk te maken dat ik ofwel mijn verwachtingen omlaag moest halen ofwel mijn budget omhoog. Hij probeerde mij ook te pushen naar een kef KHT 1005 met losse componenten. Ik had nog nooit van Kef gehoord dus die zei me: google maar ff.
En toen begon het, de zoektocht op internetfora over die kef kht1005.
Ik belandde eerste op homecinema-fr.com en vervolgens op het htforum.nl.
De "kht 1005 is bagger" las ik die fora, een kht2005 moest het worden. Na wat zoeken (en beluisteren en vergelijken) kocht ik een Pioneer receiver (vanwege de uitstraling en de THX) bij een lokale electrozaak en een kht 5005 bij een Nederlandse webshop. Zoals vaak in de htwereld belande ik uiteindelijk met een set die 2x zoveel koste als mijn budget. Voor mijn kot (studentenkamer) volstond deze set om leuke avonden te beleven met vrienden.

2) Zoektocht(2009-2011)
Na veel lezen, veel vergelijken en af en toe een setje kopen (en dan snel weer doorverkopen om zo min mogelijk te verliezen) begon ik mij een beeld te vormen van wat ik graag hoorde en hetgeen ik miste bij mijn eigen set. Vooral het samenwonen en verhuis naar een losstaand huis in 2008 zorgde voor een "ik wil meer" gevoel.
Voor films was de kht5005+pioneer set echt leuk, maar ik heb erop eigenlijk nooit met plezier een cd beluisterd. Bij elke zaak die ik binnenkwam kreeg ik dan ook een ander advies. A zei "Pioneer is niet muzikaal en moet eruit". B zei "Pioneer is analytisch en is ok, je moet een echte cdspeler". C zei "een luidspreker set met subwoofer kan geen muziek maken" etc.
In deze periode bleek htforum.nl een goede bron van informatie, meningen en ervaringen.
Uiteindelijk heb ik de beslissing genomen om alles de deur uit te doen en opnieuw te beginnen. Vele luidsprekers passeerden de revue (B&W, Kef, Mordaunt short, revox, T+A, canton, dali, ) tot op een dag in 2009 toen ik een test las van Piega in een Belgisch maandblad (fwd). De beschrijving van gedetailleerd maar ingetogen trok mij aan (alsook de looks) en ik zocht winkels om die te beluisteren. Alhoewel de verkoper veel liever andere merken verkocht vond ik in de weergave die ik eigenlijk al jaren zocht en ik kocht (na weken van wikken en wegen) een paar ts5. De pioneer receiver trok het wel qua kracht maar er miste subtiliteit en emotie. Omdat ik piega het mooist vond klinken op Arcam besloot ik een 2de hands avr 350 aan te schaffen (om te proberen), deze beviel zodanig dat hij ook is gebleven. Al snel kreeg deze wat kuurtjes maar de verkoper (uit Hilversum) heeft het snel en voortreffelijk opgelost.
Al snel wou ik meer en maakte 2.0 plaats voor 2.1, 3.1 en 5.1. Vanwege een tegenvaller had ik na enkele maanden beslist om een paar Piega TS5 weer te verkopen en heb 1jaar in 3.1 opstelling gespeeld.
De ruimte toen bestond voornamelijk uit tegels en dat gooide best wat roet in het eten. Voor het eerst maakte ik kennis met het belang van akoestiek. Hoogpolige tapijten werden een van mijn beste upgrades, alsook het vervangen van glazen/metalen meubels door massief houten.


3)Nieuw huis(2011-2013)
Bij het verhuis naar mijn huidige woonst in 2011 viel mij op dat de woonruimte veel minder hard was. Op de gok heb ik toen een paar Piega premium 3 aangeschaft. Wat en verschil! De bandtweeter van de premium 3 bracht heel veel ruimtelijkheid en lucht met zich mee. Niet dat de dometweeter van piega nu slecht is maar waar deze een aangenaam geluid produceert, komt er uit de bandtweeter een hele verfijnde klank. In mijn vorig huis was het waarschijnlijk niets geworden maar in mijn situatie nu kan ik niet meer terug.
Die "verfijning" zorgt er voor dat ik meer let op kleinigheidjes, en meer geld uitgeef aan kabeltjes en tweakjes dan voorheen. De grootste reden hiervoor is dat ik nu het verschil ook merk terwijl voorheen niet.

Jammer genoeg bleek de aankoop de premium 3 ook gepaard met wat frustraties. De premium 3 was niet leverbaar bij meerdere dealers uit het Noorden en ik plaatste de bestelling via internet. De luidsprekers waren met zwarte front besteld doch met zilveren front geleverd. Emails en telefoontjes met de verkoper (uit Venlo) hebben niets uitgemaakt waardoor ik heden nog steeds met de verkeerde kleur front zit. Op zich spelen ze vaak zonder fronts maar toch... :shaun: Haast en spoed is zelden goed dus de volgende aankopen worden ofwel fysiek in de winkel ofwel via particulier.  ;)

4)...

Bas Akkerman

Als ik meer tijd heb, ga ik je topic echt even goed doorlezen. Maar voor nu: cool dat je de Meridian Explorer als DAC gebruikt!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

road rebel

#2
Sinds 1 week heb ik inderdaad de Meridian explorer in huis.
Die is nu aangesloten met meegeleverde usbkabel aan mijn macmini en via een Audioquest Sydney interlink (3,5mm naar 2x cinch) aan mijn arcam avr 350.
Oorspronkelijk had ik die gekocht om mijn koptelefoon (een ultrasone en een audio technica) aan te sturen maar bij het testen is die vastgeroest geraakt aan de macmini :D

Na 2-3dgn te laten "inspelen" (niet dat ik er echt in geloof maar ik had niet meteen genoeg tijd om te vergelijken) heb ik het volgende geprobeerd te vergelijken:
-MacMini via spdif naar arcam avr 350
-MacMini via Explorer (analoog vast uitgang) naar arcam avr 350
-MacMini via analoog naar arcam avr 350 (met die audioquest 3,5mm interlink)

De Arcam AVR 350 is verbonden met Kimber PBJ Canare 4s11  aan Piega Premium 3. Settings van Arcam zijn "stereo", effects "none" ( analoog op stereo direct), sub staat uit.
Ik heb niet bepaald high-end smaak wat muziek betreft, ik zou wel alles kunnen testen met de bekende testcd's maarja, daar luister ik in het echt ook niet naar dus mijn tests heb ik uitgevoerd met muziek die ik af en toe draai.

Ik heb mijn bevindingen op een A4 neergepend maar die A4 is ergens "opgeruimd" dat zijn in het kort mijn bevindingen:

La solitudine van Laura Pausini (Cdrip flac met xld)
Analoog uit: Altijd als ik dat liedje opzet krijg ik kriebels, ik vind dat ze een elegante en voorzichtige stem heeft die voor sommigen als wat iel wordt beschreven, echter mist ze in mijn ogen zeker niet aan kracht.
Explorer: Veel breder stereobeeld, meer lucht tussen de instrumenten en in de stem. De Cymbalen krijgen meer nadruk, haar stem komt een halve meter meer naar voor.
Spdif: op het eerste gehoor lijkt er weinig te veranderen, bij het hernemen van verschillende passages blijkt het volgende: het stereobeeld zakt in, het klinkt allemaal wat doffer/grijzer. De details zijn er wel maar je moet meer "zoeken".
Terug naar Analoog: klinkt ruimer dan spdif (!?!), met name stereobeeld (door de stereodirect misschien?) maar het lijkt allemaal wat vlakker en gepolijst tov de explorer.

Moan (vocalversie) van trentemoller (bonus track) (cdrip flac met xld)
Explorer: Hele wijde stage, gecontroleerde bass (blijft verbazend wat er uit zo een kleine luidspreker komt).
Analoog: Moan is hier een lekkere brave versie van wat ik daarnet hoorde, lekker nummer, vette bass. De bass dreunt wel meer dan daarnet heb ik de indruk (Op de explorer leek Moan bijna een demo van 3Deffectjes en sampling).
Spdif: Het liedje kleeft meer aan de luidspruikers. Ik vind wel meer detaillering terug dan bij analoog (vooral de pans worden duidelijker), maar ik ben meer "voor" dan "in" de muziek.
Terug naar Explorer: Wat opvalt bij het weer overschakelen is de rust. Ook de pans en passage 1:38-1:50 is veel overtuigender dan bij de andere 2 opties.


Omdat mij duidelijk werd dat ik niet alleen DAC van MacMini vs DAC van Explorer vs DAC van Arcam testte, ben ik gestopt te schakelen naar de spdif. De spdif speelt namelijk in stereo digitaal terwijl de andere twee in direct analoog spelen. Direct analoog klinkt lekkerder dan stereo digitaal op mijn receiver. Indien ik Stereo digitaal vs stereo analoog (niet direct) vergelijk dan zijn de verschillen veel kleiner.


Objection (afro-punk versie) van Shakira (bonus track van Laundry Service) (aac 256kbps)
Ik was benieuwd of ik ook een verschil zou horen met een itunes-store liedje (daarom bewust niet voor een cdrip van shakira gekozen)
Analoog: Ik luister graag naar Shakira vanwege haar warme op randje van nasale stem. Haar cd's zijn vaak oversampled/overgedigitaliseerd en kunnen snel overgaan tot "te fel" indien verkeerde match.  Ook Hier zit ik bij sommige passages net aan het randje van "aw".
Explorer: De percussie van de intro is beter gedefinieerd, het lijkt echter minder hard te gaan dan bij analoog. Bij 2:30 gaan de slagen iets minder hangen dan wanneer analoog aangesloten. Haar stem blijft het nasale/scherpe houden maar klinkt iets ronder.
De AAC versie lijkt wel minder rust te hebben dan een flac versie en daar kan de explorer niets aan veranderen.

Bij de AAC 256kbps-versie van een liedje vind ik de verschillen wel minder groot dan bij een flac, maar ook die versies klinken dan gewoon lekker.

QuoteDisclaimer:
Bovenstaande vergelijking is mijn eigen mening en ervaring. Vaak gaan mensen reviews schrijven om een aankoop te rechtvaardigen, alsof het overtuigen van anderen een argument is om zichzelf te overtuigen dat het goed gespendeerd geld is. Dat zal hier vast het geval zijn :D Misschien speelt het mcgurk effect ook parten, het is echter niet mijn bedoeling om mijn ervaring als absolute waarheid door te duwen maar gewoon een ervaring te delen. Heb je een andere ervaring of mening dan hoor ik die graag!

road rebel

En ja hoor ik heb ook Diana Krall (kerstliedjes  :blush:), Eric Clapton (unplugged) en Carmen (volledig) beluisterd.
Bij Diana Krall en Eric Clapton heb ik nog zitten switchen, bij Carmen (een remaster van EMI in flac) niet meer omdat ik het genoeg vond.  ;D
Misschien voeg ik die bevindingen er later nog aan mijn "vergelijking".

road rebel

#4
Ondertussen heb ik een "panorama" foto toegevoegd van de huidige situatie (getrokken met photosynth app, een probeersel).

Zoals ik dit topic ook te lezen wordt mijn volgende upgrade een andere (voor)versterker gedeelte. Eigenlijk ben ik heel erg tevreden van de situatie nu. Maar ja het kan altijd beter ? :thumbs-up:

Criteria zijn:
- Minstens zo muzikaal als de arcam avr 350, liefst betere scheiding in stereo.
- Een betere sturing van surround (dynamiek is goed maar ik mis wat surround bubble).

Budget is variabel maar kent grenzen (absolute max die ik hiervoor over heb is 3500,-).

Opties:
1) Nieuwe receiver (dus met volledige garantie)
-anthem mrx 700, wat stereo, wat met match?
-Arcam avr 400, wat met betrouwbaarheid?

2) 2de hands processor/eindversterker
-Arcam av9/av8 en P1000/P7, wat met surround tov. avr350?
-Meridian 568.2(mm)/g61(r)/g91 en g55
-Classé SSP (30/300/...) en bijhorende eindversterker

Algemeen spreekt optie 2 mij meer aan, toestellen waarvan ik "droomde" zijn nu binnen bereik, maar het blijft een hoop geld voor "legacy" toestellen.

De komende weken/maanden zal ik dus mijn tijd nemen om de verschillende opties te vergelijken.
Het heeft geen haast, ik zou graag hebben dat de keuze die ik nu zal maken mij de komende jaren zal plezieren.

frank2

Ik gebruik de anthem voor stereo en voor surround. Ik heb er mijn voorversterker van 4500 euro voor weggedaan en ook de Oppo+TUC. Ik speel nu via HDD rechtstreeks aangesloten op de anthem en ik vind het beter klinken dan vroeger, al is dat verschil niet erg groot, de VV had ook zijn positieve kanten, maar de anthem heeft er meer.
Vlgs Garmt is een Arcam in stereo muzikaler, ik kan dat niet testen dus dat geloof ik dan maar.
Voor surround is de anthem beter vlgs Garmt. En ja die is ook hier al zeer goed, al heb ik geen vergelijk met arcam, ik had hiervoor een cambridge audio 640R, die wordt "compleet weggeblazen" door de anthem. Deze is beduidend beter.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

road rebel

Ik heb ook heel grondig jouw review gelezen en dat is ook wat mij zo nieuwsgierig maakt naar die Anthem receivers! Ik zal die in april eens gaan beluisteren bij BB&G, van zodra mijn agenda iets rustiger wordt.

frank2

Je kunt ze in drie winkels beluisteren, BB&G, hobo hifi en wenw audio. Succes.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

road rebel

Vandaag kwam ik het volgende tegen:
arcam replace avr600/av888 new models.

Misschien brengt dat een daling in prijs van de avr600 3D of de av888 3D?
Ik blijf trouwens schrikken van de afschrijving van dergelijke aparatuur!

StefaanD

Leuke vergelijkende test van de Meridian Explorer. Ben me momenteel aan het inlezen over een paar USB DAC's en deze Meridian Explorer lijkt toch wel mijn voorkeur weg te dragen.

Dan maar even zoeken op htforum dacht ik en zowaar iemand heeft deze reeds in bezit en je bent er blijkbaar ook wel content van  ;)

road rebel

Om een cliché zou oud als de straat te gebruiken: "zelfs mijn vriendin hoort het verschil en die heeft het niet zo met audio, ze wist zelfs niet dat die aangesloten stond".  ::)
Ik ga ervan uit dat een USB met losse voeding, balanced XLR etc een hele stap verder gaat maar wil je gebruiksgemak en "betaalbaar" dan denk ik niet dat je ontevreden zult zijn over de Explorer. Zeker het beluisteren waard!

road rebel

De panorama-foto die ik heb gebruikt is trouwens genomen met Photosynth, best een leuke (en gratis!) app maar helemaal onder de knie heb ik het nog niet, dubbele luidsprekers, scheve salontafel...  :alien:

StefaanD

Quote from: road rebel on March 11, 2013, 15:08:49
Om een cliché zou oud als de straat te gebruiken: "zelfs mijn vriendin hoort het verschil en die heeft het niet zo met audio, ze wist zelfs niet dat die aangesloten stond".  ::)
Ik ga ervan uit dat een USB met losse voeding, balanced XLR etc een hele stap verder gaat maar wil je gebruiksgemak en "betaalbaar" dan denk ik niet dat je ontevreden zult zijn over de Explorer. Zeker het beluisteren waard!

Bedankt daar hebben we wat aan  :thumbs-up:

Schijnt als hoofdtelefoon versterker wel een stuk minder te zijn. Maar daarvoor zou 'k deze sowieso niet gebruiken dus boeit me niet echt.

road rebel

Om een tussenpad maar in te gaan, misschien ben ik beter af met een HTreciever (zoals een anthem) gecombineerd met een geïntegreerde stereoversterker. Alleszins een hoop ideeën om te beluisteren en uit te werken.  :music:

frank2

Ik kreeg net bij mijn dealer te horen dat de Anthem MRX700 niet meer geproduceerd wordt... De 500 en 300 wel.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

bmateijsen

Quote from: frank2 on March 15, 2013, 15:13:56
Ik kreeg net bij mijn dealer te horen dat de Anthem MRX700 niet meer geproduceerd wordt... De 500 en 300 wel.

Oh... dat is nieuw voor mij... zal eens informeren. Gelukkig hebben we nog voorraad van de MRX700, maar ik zie op de website van Anthem hier niets van terug...

Groet,

Bjorn

frank2

Quote from: bmateijsen on March 15, 2013, 15:52:09
Oh... dat is nieuw voor mij... zal eens informeren. Gelukkig hebben we nog voorraad van de MRX700, maar ik zie op de website van Anthem hier niets van terug...

Groet,

Bjorn

Eerst kon de importeur niet leveren, daarna werd er verteld dat een of ander bord intern niet meer geproduceerd wordt. Kan het mij haast niet voorstellen, maar je weet nooit....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

bmateijsen

Het is inderdaad bevestigd, een onderdeel wat in de MRX700 wordt gebruikt, wordt niet meer gemaakt. Voorlopig dus alleen de MRX300 en MRX500 die uitgeleverd kunnen worden. Wij hebben nog wel een beetje voorraad van de MRX700 voor een liefhebber ;).

Groet,

Bjorn

road rebel

#18
Door persoonlijke ontwikkelingen ben ik nooit meer aan een test van anthem geraakt en heb ik geen bezoekje kunnen brengen aan BB&G.
Ik moet zeggen dat ik afgelopen jaar een hoop dingen aan m'n hoofd heb gehad.

Een aantal kleine aanpassingen vragen om een update.
Jammer genoeg ben ik een stuk tekst in de manipulatie kwijt geraakt, maar who cares  ;)

Sinds een kleine maand ben ik eigenaar van een eindversterker van Linn en een oppo BR speler die ik als poor man's pre/pro gebruik.
De combinatie harmony-oppo werkt nog niet naar behoren, mijn center kan in drukke passages nu schel gaan klinken (wrsl verkeerde X-over) en de NUC is nog geen geschikte audioclient (toch niet vergelijkbaar met MacMini, Xsqueeze is plug-N-pray) maar verder ben ik aangenaam verrast door het resultaat! Zeker voor video-streamen, CD en Bluray ben ik een stap voorwaarts gegaan (terwijl ik het omgekeerde verwacht had).
Ik dacht dat arcam gedetailleerd en zacht was, maar de Oppo-Linn combinatie is gedetailleerder, er is meer lucht en openheid (pfff wat cliché zeg) en toch klinkt het allemaal "romiger".