CRT Final stage 909 - 919 - cine9

Started by Francisco, February 23, 2013, 20:29:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

#150
Nee zelfs geen lightvalves. CRT fosfor heeft zo'n beperkt efficient bereik, daarom is NTSC ook nooit toegepast, gewoon net als bij PAL ongeveer 70% NTSC. Laat staan beyond rec. 2020.

Het is de CRT of the day; groot, luid, powerhungry, modulair, duur, commercieel.

apogeefreak

We praten hier weer enorm in vooroordelen.

Een split pack is helemaal niet zo groot in de HT. Ongeveer net zo groot als mijn VW100 was. De server moet je toch in een andere ruimte zetten. Verder was hij bij Francisco geluidsloos en dat zijn minder db dan iedere projector die ik eerder had gehoord. Bij mij is de Cine 9 zo stil dat ik hem nooit hoor tijdens een film alleen na afloop als hij warm is geworden en wat harder draait en als dan ineens de film stopt dan hoor je ineens dat er iets zoemt. Totaal niet storend en dat is heel eerlijk.

Dus met de split pack zijn een aantal van die ideeen over CRT zeker minder waar. En je hoeft niet steeds nieuwe lampen te pluggen die steeds afnemen in intensiteit :) Maar natuurlijk je hebt een installateur nodig of je moet zelf jaren lang ervaring hebben en alle CRT's hebben het euvel dat ze meer dan 10 jaar oud zijn en dus veel onderhoud nodig hebben. Ik denk dat we bezig zijn om dat euvel te ondervangen doordat er gelukkig steeds meer 909, 919 projectoren op de markt komen uit de grote simulatoren en planetaria e.d. Helaas was de universiteit van Groningen nog niet bereid om de upgrade te doen naar iets met een lamp.  :D
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

m9

puur gezeik, 15 efficientie en nog steeds het beste beeld wegzetten waar je van kan kwielen.

henrykb

Nou nog een handzaam model met weinig onderhoud en niet al te duur.. dan doe ik mee.
Eigenlijk wel benieuwd, volgens velen toch prachtig beeld wat vrijwel iedere digitale projector achter zich laat. Met nieuwe technieken, alles kan kleiner.. is er dan geen markt voor een producent om crt techniek in een compact jasje te gieten ?
Want een barco, sony, marquee enz.. het zijn wel verschrikkelijk lompe dingen hé, niet voor huiskamer geschikt.

Francisco

Ik kom niet zo heel veel meer op het HT forum en zag nu ineens de reacties leuk! De oude garde, Spotmatic ik heb jaren geleden flamco rails bij je opgehaald en toen je 909 mogen aanschouwen. Geweldig vond ik dat, en al helemaal hoe je eraan was gekomen en de upgrades die echt in razend tempo gingen. Van Frankrijk tot Zwitserland en Zweden  ;D
Arno heeft mij de basis geleerd toen ik begon met een Sony 1270. Daar denk ik nog vaak aan terug wanneer nu mensen mijn advies vragen bij installatie van een 909.

Ik wil even iets rechtzetten als het gaat om de Marquee's, Vision one en ultra's. Ze hebben een zeer eenvoudige video ketting wat annuïteit (1:1 SMPTE patroon) ten goede komt. Of dit heel belangrijk is in het uiteindelijke plaatje is nog maar de vraag. Ze zijn goedkoop in aanschaf en onderdelen. Op het Curt forum zitten een aantal mensen die er wild van zijn. Maar bezint eer ge begint..... Je moet namelijk echt wel technisch zijn om er uit te halen wat er in zit. dwz zelf modificaties uitvoeren, bellows vervangen, gekleurde c-elementen inlijmen etc. Ik heb er natuurlijk ook wel naar gekeken maar het is best een waslijst. Ook geluidsproductie valt tegen zul je zeker moeten modificeren. Wat dat aangaat is een Sony G90 of Barco Cine9 met een beetje geluk meer plug and play. Plus dat wanneer je voldoende reserve onderdelen hebt fouten opsporen makkelijk is met een Cine9. Vind je dit allemaal leuk net zoals ik dan zeg ik doen! Wat je er uit haalt is nog steeds echt een jawdropping plaatje. Alhoewel anderen het wellicht zullen tegenspreken doet in mijn beleving een goede gemodificeerde CRT niet onder voor een VW1100 of JVC uit de topserie.

Oh en Donald, hij mag dan luid zijn hoor ik niks van....powerhungry? wat denk je dat een VW1100 verstookt?....modulair? = handig.....Duur? niet meer in vergelijk met moderne digitale pj, en vergeleken levensduur van de buizen.....commercieel? was het maar zo  ;D

Eigenlijk is er niets veranderd, CRT is just for a few.... :D

m9

klopt allemaal hoor wat je zegt maar de c elementen hoeven echt niet verlijmd te worden bij een marquee.

apogeefreak

#156
Ja Spotmatic je hebt bij mij ooit een 701s opgehaald in Groningen misschien weet je het nog? De draad op AVS of Curt van Spot is nog steeds een inspiratie voor me. Leuk om de master zelf weer eens te horen. Wat het nieuw bouwen van een CRT betreft daar heb ik ook over zitten nadenken en eigenlijk is vooral Francisco daar mee bezig door mensen als Moome en anderen over de hele wereld onderdelen voor de video chain te laten ontwerpen. Als hij er in slaagt zie ik ook nog wel gedwonscalde 4k uit een rokende 909/919/Cine 9 komen :D Zelf vind ik het al weer geweldig dat ik een 1980x817@72Hz resolutie kan maken zodat die zwarte balken ook echt zwart zijn. De hele HT is daardoor toch donkerder....nog donkerder :D


Wat volgens mij het grootste probleem wordt in de nabije toekomst is om de Barco's draaiende te houden omdat ze vrijwel allemaal over de 10 jaar zijn. Ik zelf heb nu de meeste elco's vervangen omdat die in schakelende voedingen vaak stuk gaan. Maar de hele expertise van Barco ligt voornamelijk in Canada en dat is voor de meesten te duur. Dus ik doe erg mijn best een working knowledge op te bouwen met de nodige ondersteuning van o.a. een oud CRT tv reparateur. Zo heeft die al flink wat onderdelen kunnen herstellen en ken ik de service manual nu bijna uit mijn hoofd.

Maar verbeteringen in dit ontwerp zullen er zeker zijn. De digitale golfvormen die de 9 reeks maakt zijn niet te overtreffen in nauwkeurigheid en in die zin is het natuurlijk ook een digitale projector. De voedingen en de power factor corrector van de Cine reeks van Barco is ook niet zo snel te verbeteren behalve op slijtage punten dus. In de HV lijn zitten daar nog de quadrupler en splitter. Die worden niet meer nieuw gemaakt en uiteindelijk gaan ze allemaal stuk.... Er is een Chinees die ze zelf kan repareren maar dat is nog erg experimenteel. De video chain die kan nog beter zeker als er hogere resoluties aankomen. Zelf heb ik wel gezien dat een interne kaart die ik had een lagere bandbreedte had dan een vga connector op mijn Macbook. Wat je dan ziet is dat het beeld iets videoachtiger wordt, ook iets harder. Heel eerlijk gezegd moet het voor mij ook niet te hard. Ik vind dat filmische wel prettig. Affijn daar is nog volop ruimte voor experimenten.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

VlisChris

Quote from: m9 on August 19, 2014, 02:51:58
puur gezeik,

Gewoon uit interesse M9, is het daadwerkelijk noodzakelijk het zo te posten als je het ergens niet mee eens bent?
Ik kan me namelijk zo'n 1.000 manieren voorstellen om exact hetzelfde te zeggen, maar dan op een normale manier.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

donaldk

Jongens laat jullie bloeddruk wat dalen en lees nog eens wat ik schreef.

De 6 P projectoren zijn de nieuwe King of the Hill, ze bevinden zich in een positie gelijk aan of zelfs boven (want vervangen 35/70mm Xenon Film projectoren) de mighty ol' 9" / 12" CRT, ze zijn the CRT of the Day. En ja die dingen kunnen niet zonder drie fase aansluiting(en), zijn groter dan een 912, vooral de 'dubbele projector' van Barco en hebben meer koeling en isolatie nodig dan een 909.

En Dennis, mij is enkele jaren geleden heel duidelijk uitgelegd door een onderzoeker van Philips Research waarom 100% NTSC irrelevant is gebleven, juist vanwege de inefficientie van de fosforen die electronen konden omzetten naar licht met kleuren buiten de bekende 70% NTSC van PAL en geimplementeerde NTSC. Over de efficientie van de gebruikte fosforen in CRTs met het beperktere kleuren bereik, die zijn steeds beter geworden, maar licht opbrengst bleef beperkt. Daarnaast zeer beperkt ANSI-Contrast. En nog wat nadelen. Ook voordelen (gehad) en het blijft leuk die 'ouwe meuk';-).

We kunnen ook heel wat minder goede digitale (Solid State) producten opvoeren. Christie heeft net de GS SSL serie gelanceerd, single chip met LASER diodes die fosfor doen oplichten en een enkele DMD belichten. 5K lumens, maar on-off contrast is slechts maximaal 1200:1. Vergeleken met high-end CRT niks, maar er zijn ook digitale projectoren (geweest) met opgegeven on-off contrast van 10000000:1.

m9

Quote from: Christiaan S on August 19, 2014, 21:53:24
Gewoon uit interesse M9, is het daadwerkelijk noodzakelijk het zo te posten als je het ergens niet mee eens bent?
Ik kan me namelijk zo'n 1.000 manieren voorstellen om exact hetzelfde te zeggen, maar dan op een normale manier.

je hebt gelijk mijn excuses hiervoor.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

apogeefreak

Over beperkt ANSI contrast. In een batcave wil je een zo groot mogelijk on off contrast is volgens mij zelfs de algemene mening op dit forum toch? Ok een CRT moet je dan misschien niet bij daglicht inzetten.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

BarcoCRT

Idealiter wil je allebei, zowel hoog on/off als hoog ansi contrast.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

donaldk

DLP staat bekend om zijn hoge ANSI Contrast, commercieel verkrijgbare modellen hebben een relatief lage on-off contrast, er zouden manieren zijn om hoge on-off te bereiekn zowel met gewone gasontladingslampen, als met LASER, maar geen is verkrijgbaar. Zolang je LASER gebruikt als een een op een vervanger van traditionele lampen, moet je ook met dezelfde prestaties rekening houden, die 5-6K tot 1 in on-off in die gemodde NEC is dan al heel mooi, origineel lag op niet meer dan iets van 2000:1.

apogeefreak

Quote from: BarcoCRT on August 21, 2014, 00:13:42
Idealiter wil je allebei, zowel hoog on/off als hoog ansi contrast.

Ja inderdaad  :D Ik heb zelf geen ervaring met hoog ANSI maar ik las dat Frank zoiets schreef als hij moest kiezen dat hij dan in een batcave voor on-off ging.

Hebben die top dlp's met een hoog on-off ook echt een absoluut zwart of hebben ze heel veel licht?

Overigens las ik nog over die bandbreedte problemen en Barco dat een externe vga oplossing het nooit gaat worden omdat er filters op die vga-kaarten zitten. Dus als ik ooit 1080p perfect wil oplossen dan zal ik toch moeten beginnen met een Moome oplossing maar welke want v3 lijkt niet goed? Hopelijk weet Francisco binnenkort meer.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

donaldk

Beide je hebt machines met veel licht en een lage on-off, 1800:1 - 2600:1. En je hebt pure HT machines zoals van Sim2 met veel ANSI contrast, on-off tot rond de 5000:1 en 'weinig' licht.

m9

Quote from: apogeefreak on August 21, 2014, 12:44:10
Ja inderdaad  :D Ik heb zelf geen ervaring met hoog ANSI maar ik las dat Frank zoiets schreef als hij moest kiezen dat hij dan in een batcave voor on-off ging.

Hebben die top dlp's met een hoog on-off ook echt een absoluut zwart of hebben ze heel veel licht?

Overigens las ik nog over die bandbreedte problemen en Barco dat een externe vga oplossing het nooit gaat worden omdat er filters op die vga-kaarten zitten. Dus als ik ooit 1080p perfect wil oplossen dan zal ik toch moeten beginnen met een Moome oplossing maar welke want v3 lijkt niet goed? Hopelijk weet Francisco binnenkort meer.

de interne kaarten werken sowieso beter dus ofwel een marquee of een sony g90.
wil natuurlijk niet zeggen dat je geen prachtig plaatje uit een 1209 kunt halen met een externe moome.

apogeefreak

#167
Wat de bandbreedte problemen van de Barco videochain betreft. Ik denk dat er hier wel mensen meelezen die graag willen weten in hoeverre dat echt een probleem is van Barco. Het gaat hier echt om de overgang van zwart naar wit in 1 pixel en dan in een verticale lijn dus over de breedte. In een testbeeld zie je dat Barco dat niet helemaal lukt, het wit wordt iets donkerder, het zwart iets lichter. Maar in een normaal plaatje tijdens een film komen dat soort zwart wit overgangen niet zo veel voor en wordt die bandbreedte dus niet zo vaak aangesproken. Normaal heb je bij de overgang van wit naar zwart allerlei tussen tonen in tussen pixels.
Ik denk dat je voor een scherp beeld in eerste instantie een goede focus en astig nodig hebt en daarnaast goede lenzen (*). Niet om op te scheppen maar de lenzen die ik er nu op heb zitten zijn vele malen beter dan de middenklasse digitale beamers en dat merk je doordat bij mij de ondertiteling bv gewoon scherper is dan wat ik gewend was. Maar het beeld is ook minder hard en daar is nog wel wat te verbeteren of te verslechteren  :D

*een nauwkeurige convergentie in veel zones en focus en astig in zones speelt natuurlijk ook mee
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

m9

gt17 is al een prima lens en de 10l ook natuurlijk voor kleinere schermen.
de hfq blinken alleen uit omdat ze de hoeken iets scherper krijgen maar om daar de hoofdprijs voor weg te leggen vind ik overdreven.

apogeefreak

Quote from: m9 on August 22, 2014, 13:30:56
gt17 is al een prima lens en de 10l ook natuurlijk voor kleinere schermen.
de hfq blinken alleen uit omdat ze de hoeken iets scherper krijgen maar om daar de hoofdprijs voor weg te leggen vind ik overdreven.

Ja ik denk dat je gelijk hebt. In het midden zullen ze allemaal wel scherp zijn. Goed punt. Waarschijnlijk zit ik binnenkort met een set lenzen voor gekromde schermen. Curt kan het achterstuk er af halen en dan kan met een HD10 er een hfq van gemaakt worden misschien. Misschien ook eens leuk om met een stevig gekromd scherm te projecteren net als die oled schermen  :D
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

m9

mike parker heeft ooit wel eens gezegd dat de hfq een heel ander ontwerp was dus of je met een lens veranderen een hfq kwaliteit lens kunt krijgen vraag ik me af.

gekromde schermen zijn ook al redelijk scherp te krijgen met gt17.

simsatit

Leuk om te lezen de info hier, ook mooi om te zien dat de kennis gedeeld wordt, Donald geeft toch ook veel insight al moet ik zijn posts ook vaak even 2 keer lezen om te begrijpen, keep up the good work!!

En.. over 15 tot 20 jaar zien we elkaar weer op dit forum met het afstellen van zo een 6P!!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Francisco

Quote from: m9 on August 22, 2014, 02:32:33
de interne kaarten werken sowieso beter dus ofwel een marquee of een sony g90.
wil natuurlijk niet zeggen dat je geen prachtig plaatje uit een 1209 kunt halen met een externe moome.

Ik maak nu gebruik van de interne Sony G90 moome board Versie 3 welke door Mike Parker is gemodificeerd. Die zit dus op een port3 board gesoldeerd. Geeft tot nu toe beste resultaat 1:1 pixel.

Voor de mensen die met een curved scherm willen experimenteren ik heb nog wel een setje Manakin lenzen te koop. Vergelijkbaar met HFQ900 ook 12lm en perfect scherp in alle hoeken.

M9 wat is bij jouw hoofdprijs voor HFQ 900 lenzen?

m9


gasserman

Francisco:

I have a 908 split pack, 9" crt's run by an 808s electronics box with 900 series lens.
My question has always been does the 909 electronics box produce better resolution?

There are 909 split pack boxes available from time to time, but the question is if there is better resolution (?). Are you in the Netherlands currently using a 909 split pack?

Bedankt, Wes

Francisco:

Ik heb een 908 split pak, 9 "crt's gerund door een 808s elektronica doos met 900-serie lens.
Mijn vraag is altijd al doet de doos 909 elektronica produceren betere resolutie?

Er zijn 909 split uitklapbare doos verkrijgbaar van tijd tot tijd, maar de vraag of er een betere resolutie. Bent u in Nederland op dit moment met behulp van een 909 split pak?