10-bit Videokaart

Started by Kingpin, February 18, 2013, 21:39:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Dilemma. Mijn nieuwe monitor (Eizo) kan via DisplayPort gebruik maken van de 10-bits overdracht alleen mijn huidige (oude) Ati Radeon HD4870 (512Mb) kaart heeft hiervoor geen ondersteuning.
Ik ben dus op zoek naar een videokaart die naast deze ondersteuning ook beter is in gaming performances dan mijn huidige kaart.
Op dit moment als ik prijs/performance vergelijk kom ik steeds uit op de Ati W5000.
Heeft iemand hiermee ervaring of weet nog andere kaarten waar ik eventueel naar kan kijken?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Niemand die kennis heeft van workstation kaarten?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

dennism

#2
Waar wil je de kaart voor gebruiken naast games?

als het enkel is voor 10 bit kleur dan kun je gewoon de goedkoopste pakken welke verkrijgbaar is en 10 bit ondersteund. Als je echter programma's gebruikt die van Cuda of OpenCL gebruik maken en hierdoor flink geaccelereerd worden dan kan het nuttig zijn om naar duurdere kaarten te kijken.

Let er wel op dat 10 bit eigenlijk alleen interessant is voor workstation applicaties zoals Photoshop e.d. om banding tegen te gaan, nu ben ik geen expert op dit gebied echter wat ik begrepen heb toen ik voor een opdracht meerdere workstations moest bouwen welke 10 bit kleur moesten ondersteunen is de complete keten 10 bit moet ondersteunen omdat je er anders nog geen echt profijt van hebt.

Dus een 10 bit monitor (heb je) een 10 bit kaart, maar ook de software moet 10 bit ondersteunen (o.a. Adobe e.d. doen dit). Voor gaming schijnt het echter 0.0 nut te hebben daar games geen 10 bit kleur ondersteuning hebben.

Qua snelheden van de kaarten voor gaming:

W9000 is ongeveer gelijk aan de HD7770 (Low-End) Kan de meeste huidige games draaien op 1080P als je maar genoegen neemt met gemiddelde GFX instellingen, deze kaart is geen hoogvlieger.
W7000 is ongeveer gelijk aan de HD7870 (Mid-End) Geschikt voor de huidige generatie games op 1080P, vaak op high settings
W8000 is ongeveer gelijk aan de HD7950 (High-End) geschikt voor de huidige generatie games op 1080P en vaak hogere resoluties, vaak op ultra
W9000 is ongeveer gelijk aan de HD7970 (High-End) huidige top kaart, geschikt voor 1080P met alles aan, en hogere resoluties.

Kingpin

#3
Quote from: dennism on February 22, 2013, 15:57:07
Waar wil je de kaart voor gebruiken?

als het enkel is voor 10 bit kleur dan kun je gewoon de goedkoopste pakken welke verkrijgbaar is. Als je echter programma's gebruikt die van Cuda of OpenCL gebruik maken en hierdoor flink geaccelereerd worden dan kan het nuttig zijn om naar duurdere kaarten te kijken.
De kaart zal voor 80% voor drukwerk/pre-press/coding en video-editing gebruikt worden.
Aangezien mijn nieuwe Eizo uit de ColorEdge serie ook daadwerkelijk 10-bits per kleur aan kan en de adobe pakketten dit ondersteunen zocht ik daarbij een videokaart die dit aan kan.
De nieuwe FirePro kaarten uit de W serie kunnen dit aan en qua performance ligt de W5000 al boven de 'oude' V7900 serie. Gezien de prijs en wat ik er mee doe een goede keuze, dacht ik.
De serie erboven lopen qua prijs echt hard omhoog.

Edit: ik speel trouwens alleen Battlefiel3, ik neem aan dat dit toch geen probleem zal zijn tov mijn oude Radeon HD4870?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

dennism

#4
Zie even mijn Edit hierboven, heb de post uitgebreid, terwijl jij al terug reageerde :)

Qua battlefield, de W5000 zal geen hoogvlieger zijn en op 1920x1080 zo'n 30-40fps doen bij high settings met 4x AA, bij resoluties als 2560x1440 of 2560x1600 zal dit echter redelijk snel instorten. bij 1920x1080 if 1920x1200 zal de W5000 denk ik wel voldoen. Wil je echt met alle Eye candy e.d. spelen  of heb je nu een 2560x1440 monitor of hoger dan is denk ik een W7000 wel aan te raden, echter inderdaad tegen een zeer hoge prijs.

Kingpin

#5
Quote from: dennism on February 22, 2013, 16:15:30
Zie even mijn Edit hierboven, heb de post uitgebreid, terwijl jij al terug reageerde :)
Tja de AMD W9000  :inlove:
Bizarre kaart die meer kost als menig dure versterker hier :D


Bedankt voor de info.
Als de W5000 bij games op het niveau zit van de Radeon HD7700 serie dan is dat altijd beter dan mijn 4870 die nu ook BF3 aan kan met alles op het hoogst. En dat is echt het enigste spel dat ik speel. Het gaat me eigenlijk alleen om beeldkwaliteit en render werk in Photoshop en Premiere.
En wat ik begrepen heb is dat met dit soort werk zelfs de Readeon HD7970 in de schaduw staat wbt performance, handling etc. Bij games is dat natuurlijk niet zo.
De andere kaarten hoger in de lijn zijn volgens mij alleen echt interessant als je voornamelijk 3D rendered en meerdere displays aanstuurt.
Daarnaast heeft deze kaart ook een onboard hardware H.264 HD encoder, voor snel video te encodering ipv softwarematig/cpu.

Wat denk jij, goede keus? Of toch voor iets anders?
Zoveel keus is er eigenlijk niet, dat is dan wel weer makkelijk :D


Quote from: dennism on February 22, 2013, 16:15:30
Zie even mijn Edit hierboven, heb de post uitgebreid, terwijl jij al terug reageerde :)

Qua battlefield, de W5000 zal geen hoogvlieger zijn en op 1920x1080 zo'n 30-40fps doen bij high settings met 4x AA, bij resoluties als 2560x1440 of 2560x1600 zal dit echter redelijk snel instorten. bij 1920x1080 if 1920x1200 zal de W5000 denk ik wel voldoen. Wil je echt met alle Eye candy e.d. spelen  of heb je nu een 2560x1440 monitor of hoger dan is denk ik een W7000 wel aan te raden, echter inderdaad tegen een zeer hoge prijs.
Resolutie zal op 1920x1080 zijn, aangezien ik dit fijn vindt en bij editing en preview dit 1:1 houd met de export.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

Quote from: Kingpin on February 22, 2013, 16:44:24
Tja de AMD W9000  :inlove:
Bizarre kaart die meer kost als menig dure versterker hier :D


Bedankt voor de info.
Als de W5000 bij games op het niveau zit van de Radeon HD7700 serie dan is dat altijd beter dan mijn 4870 die nu ook BF3 aan kan met alles op het hoogst. En dat is echt het enigste spel dat ik speel. Het gaat me eigenlijk alleen om beeldkwaliteit en render werk in Photoshop en Premiere.
En wat ik begrepen heb is dat met dit soort werk zelfs de Readeon HD7970 in de schaduw staat wbt performance, handling etc. Bij games is dat natuurlijk niet zo.
De andere kaarten hoger in de lijn zijn volgens mij alleen echt interessant als je voornamelijk 3D rendered en meerdere displays aanstuurt.
Daarnaast heeft deze kaart ook een onboard hardware H.264 HD encoder, voor snel video te encodering ipv softwarematig/cpu.

Wat denk jij, goede keus? Of toch voor iets anders?
Zoveel keus is er eigenlijk niet, dat is dan wel weer makkelijk :D

Resolutie zal op 1920x1080 zijn, aangezien ik dit fijn vindt en bij editing en preview dit 1:1 houd met de export.

Als dit idd de wensen/eisen zijn op het gebied van gaming dan lijkt mij de W5000 zeker afdoende idd op dit moment, ik denk dat de enige afweging die je mogelijk nog moet maken is de afweging van hoelang de kaart mee moet gaan, de W5000 is nu een redelijk geschikte kaart, maar als je over een jaar of 2 jaar BF4-5 wil spelen, zal hij dan nog voldoen. In deze afweging zal natuurlijk de rest van je systeem ook meegenomen moeten worden, als in, wanneer zal deze mogelijkerwijs volledig vervangen moeten worden. Nvidia lijkt met de huidige generatie niet echt mee te doen, daar zij alleen het top model met een GPU uit de laatste hebbben uitgevoerd, voor een prijs van van maar liefst 2200 euro minimaal. De goedkopere Quadro kaarten hebben voor zover ik kan zien allemaal nog een GPU van minimaal 1.5 jaar oud.

Verder zijn de performance verschillende er zeker, over het algemeen zal de W5000 zelfs de HD7970 wegblazen in 3D applicaties van Autodesk e.d. (Maya o.a.). Echter op Photoshop gebied schijnt dit een stuk genuanceerder te zijn en zie je vaak dat daar ook gaming GPU's gebruikt worden omdat het prijs/prestatie verschil in Photoshop e.d. meer in het voordeel is van de gaming GPU's. Als je echter 10 bit kleur wil, is dit sowieso geen issue, want de gaming kaarten zijn software matig beperkt waardoor deze geen 10 bit kunnen doen, terwijl exact dezelfde chips met een andere naam in de W-Series FirePro dit wel kunnen.

Vroeger was dit nog een stuk leuker, toen kon je nog de bios van een gaming kaart flashen met de FireGL bios van dezelfde chip serie, en daarna had je een FireGL model na het installeren van de juiste drivers voor een 10de van de prijs, helaas hebben zoals AMD (Ati) als Nvidia deze opties onmogelijk gemaakt, wel begrijpelijk uiteraard daar ze door dit soort zaken flink wat inkomsten uit de FireGL/Quadro series zijn misgelopen.


Kingpin

Quote from: Erik on February 22, 2013, 16:46:48
Dat is pas een fsim  :o
En dat allemaal met 1 videokaart :D

@Dennism: bedankt voor de info.
Ik werk nu met een redelijk nieuw systeem (dankzij een blikseminslag :D), 6 cores, 8Gb DDR3-1600.
Alleen de videokaart is een oudje, maar doet het opmerkelijk nog goed, alleen met bepaalde zaken zoals bv in Premiere als je aan het editen bent en een scene compleet aangepast hebt wbt colors werkt de preview erg stotterig, hoop dat dat straks opgelost is.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Vandaag de AMD FirePro W5000 besteld.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Vandaag de W5000 ingebouwd en m'n nieuwe Eizo geinstalleerd.
Volledig werkend op 10-bit/kleur. Tjonge wat een verademing een 23" breedbeeld wbt werken met CS pakketten.
Draai nu met CS5 en daar werkt 10-bit goed, alleen het echte GPU werk werkt volgens mij alleen bij Photoshop heb ik gemerkt en nog niet bij Premiere, daar zal ik voor moeten upgraden naar CS6 .. damn.

Net getest onder Photoshop en wat filter settings uitgeprobeerd  :o ik moest eerst echt wachten, wachten tot deze werden toegepast op de foto, maar nu is het "klik" en "klaar" WOW, verbazingwekkend wat vlug.
Met Battlefield3 heb ik nagenoeg dezelfde scores wbt FPS als mijn oude kaart, maar nu heb ik wel "alles" aan en op het hoogst en op 1920x1080 ipv 1280x1024, dus dat is een mooie bijkomstigheid.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack