KEF IQ90 klank

Started by thunderace, February 11, 2013, 21:45:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cantodea

 :clapping: Soms zijn enkele centimeters al genoeg om tot een goed resultaat te komen. Toch blijf ik wat verschrikt kijken naar die rechterspeaker in de hoek. Ik heb zelf twee vloerstaande modellen gehad  uit de Q reeks en weet dat deze speakers maar tot hun recht komen als ze volledig vrij staan. Het is waarschijnlijk doordat de bassen overheersen dat het middengebied niet meer tot zijn recht komt en het is juist het midden/hoog (uni-Q) die zo mooi is aan deze KEF. Probeer toch maar eens met die Iq 30, ook als je die monoblokjes van Marantz zou proberen komend weekend.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

thunderace

Nieuwe situatie

Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

LittleNinja

Een vriend van me had de combi Yamaha met deze Kef speakers. Ook dat klonk erg goed! Ben benieuwd of deze combi ook zo geweldig klinkt. Enjoy!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

thunderace

Als ik klaar ben met uitproberen, prutsen en ik ben tevreden, dan kom je luisteren en dan weet je t..

Mathijs
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

Exxar

Kun je de zuilen nog eens een 5- à 10-tal centimeter extra vooruit zetten? Niet staan ze precies nog wat achter het meubel.
De centerluidspreker op de rand van het meubel zetten zal ook een stuk beter klinken.

LittleNinja

Quote from: Exxar on February 13, 2013, 17:15:24
Dat ziet er een akoestische uitdaging uit om daar strak laag te krijgen.
Laminaat vloer, geen tapijtjes, lege achterwand, lederen salon, glanzende salontafel.
Het nadeel van een strak design dus.

Volgens mij zijn al die harde oppervlakken vooral van invloed op het mid en hoog, niet op het laag. Het laag wordt wel weer beïnvloed door de structuur van de ruimte en de locatie van de sub.. als ik me niet vergis.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

thunderace

De voorkant van de speaker staat zo goed als gelijk aan de voorkant van het meubel. Kan twee cm schelen misschien, maar tien zeker niet.

Komt misschien door gezichtsbegoocheling door de donkere foto dat het 10 cm lijkt

Mathijs
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

thunderace

#32
Hoi allemaal 

Het is ff stil geweest, maar hetbis gebeurd. Er zijn twee monoblokken in huis geweest.
Dit gaf een mooie verbetering. Het waren twee ma500. Het deed pijn om ze weer uit mijn set te halen.

Heb op internet gezocht en.......... Vrijdag ben ik eigenaar van 4 ma500 blokken.

Nu nog op zoek naar kabels.

Ik zoek twee rca van 0,5m
1 rca van 1 m
1 rca van 2,5m

Alleen waar ik gekeken heb, gaan ze per paar. Dat is zonde. Iemand tips?

Laatste vraag: wat is het beste? Blokken bruggen of de speakers bi ampen?
Mathijs
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

thunderace

Hoi allemaal.

Amps zijn binnen en gebrugd aangesloten.
Echt geweldige vooruitgang.

Misschien is biampen beter nog, maar dat weet ik niet zeker.
Dan heb je weer minder vermogen.

Dank voor jullie hulp.

Mathijs.
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

LittleNinja

Ik zou het bi ampen adviseren.. Maar gewoon lekker testen, toch?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

thunderace

Hoi,

Ik ga het Zeker proberen. Alleen vind ik het leuk om van tevoren de theoretische uitkomst horen.
Dat ik na testen ook kan onderbouwen waarom het beter klinkt of niet.

Ik ben bijna klaar met kabels maken, dus kan bijna aan de gang.

Even een andere vraag.......

Als ik de rca die naar de blokken loopt vanaf de recieven eruit haal bij de receiver, dan gaan mijn speakers erg zoemen. Stop ik ze terug, dan is het 95 procent minder.

Rca is nieuw van ruconnect.

Is dit normaal?
Komt door bruggen?

Mathijs.
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

stevefilmfreak54

Kom je snel achter als je gaat Bi-ampen, toch?
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

thunderace

Klopt.

Maar ik houd van theorieën.
Bruggen lijkt me meer controle te geven ivm veel meer vermogen.
Bruggen schijnt slechte te zijn ivm ruis versterking en dempingen factor.

Biamp is minder vermogen, maar beter wat ruis en dempingsfactor.
Biamp verdeel je het vermogen in hoog en laag.
Doen de bruggen bij de terminals ook.

Vind het leuk om daar over na te denken en meningen/ uitleg over te horen.

Maandag of dinsdag in het echt testen.

Mathijs.
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

stevefilmfreak54

Ik heb dat probleem niet, mijn Onkyo 1009 is zeg maar gemaakt voor Bi-ampen en Bi-wire, ik probeer alles eruit te halen wat er in zit, tot nu toe is dat met de Onkyo en IQ90`s redelijk tot goed gelukt, heb voor mezelf een aardig "sound bubble" kunnen creëren.
Moet eerlijk zeggen dat ik er jaren heb over gedaan, als ik moet terug denken aan hoeveel geld ik heb uitgeven aan deze "hobby" had ik waarschijnlijk een Porsche onder mijn kont, maar eerlijk is eerlijk ik heb er geen spijt van.
Ik hou van films en ook van muziek, ik wil ook thuis kunnen genieten, heb soms echt geen zin om naar de bios te gaan, het idee dat ik in de rij moet staan of door een film zitten waar een ander het helemaal niets vind, danwel het akelig maken voor een ander.
Dus, ik begrijp best jou situatie en met uitvogelen en tips her en daar opzoeken word gauw jou theorie werkelijkheid, kan jij ook van kunnen genieten.
groetjes,
Steve
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

thunderace

Hoi allemaal.

Gisteren biamp geprobeerd, maar gaf geen verbetering tov bruggen.
Laat het wel gewoon op biamp.

Ben wel nog steeds blij met het geluid van de kef's sinds ze veel meer prik krijgen van de ma's.
Strakker laag en duidelijkere mid. Bij hoge volumes niet schel.
Thijs blij

Mathijs
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

thunderace

Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

chansig

Quote from: thunderace on March  6, 2013, 15:46:46
Hoi allemaal.

Gisteren biamp geprobeerd, maar gaf geen verbetering tov bruggen.
Laat het wel gewoon op biamp.

Thijs blij

Mathijs

Geen verbetering maar je blijft wel bij biamp...

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

thunderace

Idd.

Geen verschil is geen verbetering of verslechtering.
Dus laat maar lekker zitten zo.
Waarom weer bruggen als het toch geen verschil uitmaakt.

Mathijs
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

chansig

Ok...dat is alleen niet wat je schrijft. ;)

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.