Hoogte TV

Started by pekelvlees, February 10, 2013, 16:47:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pekelvlees

Heb nieuwe meubels besteld,waaronder een tv dressoir van 50 cm hoog.
Nu wil ik mijn tv ophangen aan de muur,nu is mijn vraag wat is de ideale hoogte ?

Optie 1 : 55cm (5cm boven dressoir & center in kast)
Optie 2 : 75cm (25cm boven dressoir & center op kast)
Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i

abbcdcg


abbcdcg

Optie 1 heb ik bij een goede vriend gezien.
Je krijgt pijn in je nek van het naar beneden kijken. Heel onlogisch, vandaar optie 2.

pekelvlees

Tv staat nu op een meubel en de onderkant is 56cm ,dus daarom twijfel ik om 'm hoger tehangen.
Zit ongeveer 3 met van mijn tv....
Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i

djaxx

zeker optie 2 , heb het hier ongeveer zo en bevalt prima!


HTip

Hiervoor is de richtlijn, 1/3 vanaf de bovenkant van het scherm op ooghoogte. Dat is dus niet bij iedereen hetzelfde.

Hier staan nog wat meer tips: http://www.fransvaneeckhout.be/bijleren/beeld_flatpanel_ergonomie_tips.htm
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

abbcdcg

#6
Daan zit ik vrij goed.
Ik heb een 40", met de onderkant op 78 cm. deze hoogte heb ik niet lager kunnen krijgen, i.v.m. inbouw in een kast. Dit lijkt misschien hoog, het kijkt heerlijk voor ons
::) 

pekelvlees

Quote from: HTip on February 10, 2013, 18:02:40
Hiervoor is de richtlijn, 1/3 vanaf de bovenkant van het scherm op ooghoogte. Dat is dus niet bij iedereen hetzelfde.

Hier staan nog wat meer tips: http://www.fransvaneeckhout.be/bijleren/beeld_flatpanel_ergonomie_tips.htm
Ik heb ook een 40 inch.
Volgens meting kom ik op : ooghoogte is 105cm + (Tv is 60 hoog : 3 = 20) = 125.
Kom ik aan een ideale hoogte van 65cm onderkant tv uit vloer.

Net even TV op die hoogte gezet , doos onder de Tv.
Kwam op 72 cm , lijkt mij een redelijke optie  :thumbs-up:
Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i

MVG

Quote from: HTip on February 10, 2013, 18:02:40
Hiervoor is de richtlijn, 1/3 vanaf de bovenkant van het scherm op ooghoogte. Dat is dus niet bij iedereen hetzelfde.

Hier staan nog wat meer tips: http://www.fransvaneeckhout.be/bijleren/beeld_flatpanel_ergonomie_tips.htm

Ik haak even in op dit topic, geldt dit ook voor projectie? Ik zie vaak dat schermen op 60cm vanaf de grond worden gehangen. Ik projecteer op de muur (voorlopig) en heb de eerste 60 cm vanaf de grond donker geschilderd voor beter contrast. Soms heb ik t idee dat ik nog teveel met mijn oog recht op de ondertitels kijk. Bij echt 16.9 films is het wel ideaal. Bij bioscoopformaat. 2.35.1 is t soms te hoog, althans dat denk ik. Vrienden zeggen steeds, moet dat scherm niet hoger?! Maarja die hebben hun plasma op 1.20 vanaf de grond hangen  :-X

roland p

Quote from: MVG on February 10, 2013, 20:03:43
Ik haak even in op dit topic, geldt dit ook voor projectie? Ik zie vaak dat schermen op 60cm vanaf de grond worden gehangen. Ik projecteer op de muur (voorlopig) en heb de eerste 60 cm vanaf de grond donker geschilderd voor beter contrast. Soms heb ik t idee dat ik nog teveel met mijn oog recht op de ondertitels kijk. Bij echt 16.9 films is het wel ideaal. Bij bioscoopformaat. 2.35.1 is t soms te hoog, althans dat denk ik. Vrienden zeggen steeds, moet dat scherm niet hoger?! Maarja die hebben hun plasma op 1.20 vanaf de grond hangen  :-X
Die zitten zeker ook graag 'nekloge' in de bioscoop  :sarcasm:
Ik denk dat ik mijn scherm op 50cm moet hangen (170cm breed, breder=lager). Dan kijk ik 'recht' de film in. Ik heb al een keer een 2.35:1 film wat naar beneden geschoven zodat ie tegen de onderkant staat. Dit geeft echt een veel betere kijkervaring. Ik zou dit zelfs de investering van een nieuw (lager) scherm waard vinden (scherm hangt bij mij aan het plafond).
Je kunt dus even een 2.35:1 film wat naar beneden schuiven (desnoods je projector wat kantelen) en kijken of dit een verbetering is.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

MVG

Quote from: roland p on February 10, 2013, 20:19:14
Die zitten zeker ook graag 'nekloge' in de bioscoop  :sarcasm:
Ik denk dat ik mijn scherm op 50cm moet hangen (170cm breed, breder=lager). Dan kijk ik 'recht' de film in. Ik heb al een keer een 2.35:1 film wat naar beneden geschoven zodat ie tegen de onderkant staat. Dit geeft echt een veel betere kijkervaring. Ik zou dit zelfs de investering van een nieuw (lager) scherm waard vinden (scherm hangt bij mij aan het plafond).
Je kunt dus even een 2.35:1 film wat naar beneden schuiven (desnoods je projector wat kantelen) en kijken of dit een verbetering is.

Blijkbaar, ik zeg dan ook. Nee, ja maar dat lijkt ons beter zeggen ze dan, ik: gelukkig is dit mijn ruimte  :D

Ik kijk op 1.90 breed. Ik zal eens proberen, kan de lensshift wat naar beneden doen. Al moet ik zeggen dat hij nu precies goed staat, pj hangt nog niet, en moet zeggen dat ik de lensshift knoppen niet bepaald degelijk vind. Maar je tip met wat kantelen zal ik eens proberen. Gelukkig moet ik nog een scherm hangen, ik kan dan simpel gaan testen wat lekker kijkt. Denk inderdaad nog een stukje naar beneden dan! Thanks voor de tip!

HTip

Bij projecteren is het net andersom. Dan is het 1/3 vanaf de onderkant van het scherm. Dan kom je ook uit op ca. 70 cm. Bij mij is het door de 110" niet anders mogelijk dan 58 cm. Maar dat kijkt prima.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MVG

Quote from: HTip on February 10, 2013, 22:52:35
Bij projecteren is het net andersom. Dan is het 1/3 vanaf de onderkant van het scherm. Dan kom je ook uit op ca. 70 cm. Bij mij is het door de 110" niet anders mogelijk dan 58 cm. Maar dat kijkt prima.

Ik wilde het al vragen want ik meende inderdaad ergens gelezen te hebben dat t 1/3 vanaf onderkant scherm is. Ik ga t eens nameten en experimenteren. Zoals gezegd nu op 60cm enkel bij 2.35.1 formaat kijk ik teveel op de subtitels vind ik soms.

HTip

Ik zou het zo laten. Lager wordt weer een probleem bij 16:9 en de plaats van de center. Onze stoelen zijn ook licht gekanteld. Daardoor valt het oog net iets hoger en dan is 2.35:1 ook geen probleem. Los van het feit dat ik met de Oppo de ondertiteling naar beneden kan schuiven.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MVG

T zijn ook maar kleine luxe problemen hè  :D lig er niet wakker van, projecteren in een aparte ruimte in huis is sowieso fantastisch!  :popcorn:

HTip

Quote from: MVG on February 10, 2013, 23:04:59
T zijn ook maar kleine luxe problemen hè  :D lig er niet wakker van, projecteren in een aparte ruimte in huis is sowieso fantastisch!  :popcorn:

:pompom: :headbanging: :popcorn:

Dit zegt het wel denk ik zo... ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MVG

Quote from: HTip on February 10, 2013, 23:13:20
:pompom: :headbanging: :popcorn:

Dit zegt het wel denk ik zo... ;D

:D lijkt me wel!   :clapping: ik zal stoppen met t kapen van dit topic!  :blush: wellicht nog een late film!

pekelvlees

TV hangt  :pompom:

Ben uitgekomen op 72,5 vanuit vloer ,nu tijd voor  :coffee:
Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i

HTip

Mooi! Je hebt in ieder geval je prioriteiten goed. Eerst de TV en dan de rest ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

JeFFrey

Prima hoogte dit. Bij mij hangt het scherm op 65 cm.
Een mooi kabelgootje zal overigens niet misstaan  ;)
Samsung PS60E6500 | Marantz NR1603 | Dussun v6i hyperclass A | Infinity Delta 60 front | Kef q6c | Infinity TSS 4000 rear | RU connected hdmi kabels & interlinks | W&M LS02 | Boxee Box | PS3 | Synology DS212j

pekelvlees

Quote from: JeFFrey on February 14, 2013, 12:34:13
Prima hoogte dit. Bij mij hangt het scherm op 65 cm.
Een mooi kabelgootje zal overigens niet misstaan  ;)

Kabelgootje ???Zit er toch,straks mijn nieuwe meubel ervoor en klaar.
Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i

W.Otter

snap niet dat mensen hun tv zo hoog hangen, ik lig meestal op de bank en de tv hangt op 58 cm maar heb wel het idee dat 1/3 van de tv boven ooghoogte hangt.

we hebben ook wel echt een hangbank dus ooghoogte is ook vrij laag. vind het nooit zo mooi staan als een tv zo hoog boven een meubel bungelt
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

pekelvlees

Quote from: W.Otter on February 14, 2013, 14:00:23
snap niet dat mensen hun tv zo hoog hangen, ik lig meestal op de bank en de tv hangt op 58 cm maar heb wel het idee dat 1/3 van de tv boven ooghoogte hangt.

we hebben ook wel echt een hangbank dus ooghoogte is ook vrij laag. vind het nooit zo mooi staan als een tv zo hoog boven een meubel bungelt
Twijfelde ook ,maar er komt straks een center onder de tv van 19 cm.
Hoogte valt me echt 100% mee.
Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i

W.Otter

dan heb je ook weinig keuze denk ik ;) ligt er ook aan hoever je van de tv afzit wil het storend zijn als een tv laag hangt.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

JeFFrey

Quote from: W.Otter on February 14, 2013, 14:00:23
snap niet dat mensen hun tv zo hoog hangen, ik lig meestal op de bank en de tv hangt op 58 cm maar heb wel het idee dat 1/3 van de tv boven ooghoogte hangt.

we hebben ook wel echt een hangbank dus ooghoogte is ook vrij laag. vind het nooit zo mooi staan als een tv zo hoog boven een meubel bungelt

Het is zo vervelend dat als je op de bank ligt en je kijkt tegen je voeten aan.
Maar bij 58cm heb je daar nog geen last van. Het hangt er ook wel af hoever je van het scherm vandaan zit, lijkt mij.
Samsung PS60E6500 | Marantz NR1603 | Dussun v6i hyperclass A | Infinity Delta 60 front | Kef q6c | Infinity TSS 4000 rear | RU connected hdmi kabels & interlinks | W&M LS02 | Boxee Box | PS3 | Synology DS212j