Ervaring met backup service Crashplan??

Started by sandervg, February 9, 2013, 11:32:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Hoop dat ik het op de juiste plek post...

Ik overweeg een abonnement op Crashplan+ om m'n NAS met m'n volledige muziekcollectie online te backuppen in de cloud. Ik moet er niet aan denken dat ik alles 2 keer moet gaan rippen  :-X. Bij Crashplan+ zou er geen ruimte beperking op zitten qua GB en is beschikbaar om op een synology nas te draaien. Heeft iemand hier ervaring mee? (is het écht onbeperkt? betrouwbaar? gebruiksvriendelijk?)

Groet,
Sander
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Witalik

Als je echt zekerheid wilt en het zilf in de hand wil hebben is het toch beter lijkt me om een schijf erbij te kopen en deze te laten mirroren ? Of je doet de schijven die je nu hebt in Raid dat als er eentje uitvalt het gerepareerd kan worden ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

quattronl

Quote from: Witalik on February  9, 2013, 14:07:36
Als je echt zekerheid wilt en het zilf in de hand wil hebben is het toch beter lijkt me om een schijf erbij te kopen en deze te laten mirroren ? Of je doet de schijven die je nu hebt in Raid dat als er eentje uitvalt het gerepareerd kan worden ?
Halve oplossing want wat als je NAS of zelfs je huis in de fik vliegt? Of je NAS wordt gejat. Zijn genoeg scenario's te bedenken waarbij je een offsite backup wilt hebben.

Ik zit er aan te denken om een simpele 2e hands single bay NAS te kopen, kleine disk erin (genoeg voor hetgeen ik wil backuppen) en deze bij m'n ma ofzo te zetten. Ding kan je remote bedienen dus ook aan- (mits haar router WOL ondersteund) en uitzetten.
Dat crashplan kost 4,-/mnd ofzo? Een simpele 2e hands Syno NAS kost je zo'n 40,-. Kleine disk heb ikzelf nog wel. Dus na een jaar ben je met een 2e NAS goedkoper uit.
Ga je inderdaad echter Tb's backuppen dan ligt dat anders. Alleen: hoelang ben je (de 1e keer) bezig om al die Tb's te uploaden?  :crazy:
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

sandervg

#3
Quote from: quattronl on February  9, 2013, 14:54:53
Ik zit er aan te denken om een simpele 2e hands single bay NAS te kopen, kleine disk erin (genoeg voor hetgeen ik wil backuppen) en deze bij m'n ma ofzo te zetten. Ding kan je remote bedienen dus ook aan- (mits haar router WOL ondersteund) en uitzetten.
Da's idd ook een oplossing, maar ik ben niet echt heel handig met computers. Lijkt me wat complex. Daarnaast....

Quote from: quattronl on February  9, 2013, 14:54:53
Dat crashplan kost 4,-/mnd ofzo? Een simpele 2e hands Syno NAS kost je zo'n 40,-. Kleine disk heb ikzelf nog wel. Dus na een jaar ben je met een 2e NAS goedkoper uit.
Ga je inderdaad echter Tb's backuppen dan ligt dat anders. Alleen: hoelang ben je (de 1e keer) bezig om al die Tb's te uploaden?  :crazy:
... was de tijd voor uploaden me ook al als een probleem te binnen geschoten. En dat zal niet minder groot worden als ik de brakke internetverbinding van m'n moeder ga gebruiken :-)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Erik

4 euro per maand? Ik zie 10.000 aan installatie staan en dan gaan we moeilijk doen over 40 euro per jaar....
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Dirk

ik zou Audiosafe ook even bekijken (audiosafe.com)
dit is van de maker van dBPoweramp, maw iemand met een zeker track record ;)
software zit nu nog in (lange) Beta-phase, maar prijzen die worden genoemd zijn 5$/100GB, dus zo'n 50€ voor 1TB, ttz als je de backup ooit nodig hebt...anders is het gratis, en zonder volumebeperking.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

sandervg

Quote from: Erik on February  9, 2013, 16:00:08
4 euro per maand? Ik zie 10.000 aan installatie staan en dan gaan we moeilijk doen over 40 euro per jaar....
Nee hoor. Gaat me niet om die paar euro's. Gaat me om betrouwbaarheid en of het in de praktijk goed werkt. Dit is de eerste die (voor zo ver ik heb kunnen zien) echt geen limiet stelt. Veel van die bedrijven ZEGGEN dat het ongelimiteerd is, maar de fair use policy in de kleine lettertjes geeft aan dat boven de 100 - 250 GB geen fair use is  ;)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Quote from: Dynky on February  9, 2013, 18:00:53
ik zou Audiosafe ook even bekijken (audiosafe.com)
dit is van de maker van dBPoweramp, maw iemand met een zeker track record ;)
software zit nu nog in (lange) Beta-phase, maar prijzen die worden genoemd zijn 5$/100GB, dus zo'n 50€ voor 1TB, ttz als je de backup ooit nodig hebt...anders is het gratis, en zonder volumebeperking.
Gaat 'm niet worden voor me ben ik bang. Ik heb behalve een flinke FLAC collectie, ook gewone files en foto's. Dat gaat niet in de 500MB restrictie passen. Ik snap overigens niet waarom hij het beperkt tot audio files. Jammer, want anders een erg goed concept. Overigens, kan nergens op de site de prijzen vinden bij een restore.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Dirk

je spreekt in de openingspost enkel van je muziekfiles, daarom stelde ik het voor  ;)
500MB restrictie ? ik heb er al meer dan 1TB staan...heb nog nooit wat gelezen of gehoord van een limiet
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

sandervg

Quote from: Dynky on February  9, 2013, 19:08:16
je spreekt in de openingspost enkel van je muziekfiles, daarom stelde ik het voor  ;)
500MB restrictie ? ik heb er al meer dan 1TB staan...heb nog nooit wat gelezen of gehoord van een limiet
Snap ik  :). Dacht als het geschikt is voor m'n muziek, is het ook geschikt voor de rest. Die restrictie staat al op de home page bij de twee plusjes (voetnote in het eerste kader).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Dirk

owkee, maar die restrictie slaat dus op non-audio...zo had ik je post ff niet begrepen, maar ik snap nu waarom dit niets voor jou is  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

VlisChris

Ik dacht dat je bij Crashplan je HD kon opsturen de eerste keer om niet te bedonderd veel te moeten gaan uploaden?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

abbcdcg

Chrasplan geen ervaring mee.

Welke NAS heb je? Er zitten namelijk een aantal standaard mogelijkheden in de Qnap en in de Synology.
Ik maak gebruik van Strato HiDrive. Niet onbeperkt, maar ik ben dan ook van mening dat onbeperkt niet bestaat. Ik heb Strato uitgekozen omdat ik nog geen Tb verplaatst.

Ik ben ook op zoek naar een aanbieder, waarbij backuppen via rsync gewoon mogelijk is. Er zijn er wel een aantal (buitenlandse), maar niet niet echt een gevonden waar ik zonder creditcard kan betalen.... :(
Bij voorkeur in de cloud, omdat ik ook geen zin meer heb een server te onderhouden, dat is verleden tijd....

sandervg

Quote from: abbcdcg on February 11, 2013, 20:12:28
Welke NAS heb je? Er zitten namelijk een aantal standaard mogelijkheden in de Qnap en in de Synology.
Nog geen, maar voor het weekend als het goed is een Synology 413  :pompom: :pompom: :pompom:
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

abbcdcg

Synology heeft een standaard package voor HiDrive.
Ik zou die toch eens proberen met de free versie (5Gb). Prijsvergelijken kan dan altijd daarna nog.

Ik ben nog geen fan van HiDrive i.c.m. Qnap, de on-officiele package die daarvoor geschreven is werkt namelijk nog niet lekker. HiDirve op zich werkt wel goed.

abbcdcg

Iemand ervaring met livedrive.com, of met 1 van de Nederlandse resellers zoals b.v. liveschijf.nl of savedrive.nl ?

Jeroen de Waal

Ik heb een Online Pro Suite abonnement bij savedrive.nl
Ben er erg tevreden over!

Bestanden worden via een backupfunctie van het programma van Livedrive.com automatisch gebackupped online.
Je kunt precies instellen wat wel en niet gebackupped moet worden en wanneer.

Cloudstorage is eenvoudig te benaderen via driveletter op de pc en online.
Daarnaast kan je ook online office documenten bewerken en extra functies tbv Facebook en andere "sociale functies".

Briefcase werkt ook erg goed, alles in sync op meerdere apparaten.
Voor €70 per jaar goed te doen.

Backup is unlimited en bestandsgrootte maakt ook niet uit. Briefcase is 512GB.


Jeroen.

abbcdcg

Hoe werkt dat nou voor een NAS Jeroen?
Ik lees alleen dat de software op een PC geinstalleerd (kan) wordt, de NAS wordt als drive benaderd of...?

Jeroen de Waal

Ik gebruik het niet in combinatie met een nas dus ik kan je daar helaas niets over vertellen.
Gebruik wel een nas maar daar wordt een aparte backup naar gemaakt.

Rechtstreeks een nas backuppen zonder tussenkomst van een pc gaat volgens mij niet.


Jeroen.

sandervg

Quote from: Jeroen de Waal on February 20, 2013, 14:01:58
Ik heb een Online Pro Suite abonnement bij savedrive.nl
...
Briefcase werkt ook erg goed, alles in sync op meerdere apparaten.
Voor €70 per jaar goed te doen.
Backup is unlimited en bestandsgrootte maakt ook niet uit. Briefcase is 512GB.
Is dat écht unlimited? Dus je kunt daar zonder problemen je 3 TB HD backuppen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Jeroen de Waal

Ja klopt en bestandsgrootte is ook niet van belang.


Jeroen.

sandervg

Even gekeken: is idd unlimited, maar alleen voor INTERNE harde schijven. Een NAS mag je ook backuppen, maar maximaal 2 TB. Grappig: een NAS met 2 TB schijfruimte   :)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Jeroen de Waal

Voor zover ik weet is NAS backup mogelijk voor een aanvullend bedrag. Maar ook voor onbeperkte ruimte.
Behalve als je een backup maakt naar de briefcase. Dan zit je wel vast aan 2TB/5TB.


Jeroen.

sandervg

Dit staat in de voorwaarde:

"Some services, including the Livedrive Backup and Livedrive Pro Suite package are sold on a per-computer basis and include unlimited data backup for that computer. You are only permitted to backup data stored on a) internal hard drives of that computer, b) externally connected drives, such as USB drives, connected to that computer or c) NAS storage devices attached to that computer. Backing up of NAS storage devices may incur an extra charge on some packages.
There is a limit of 2TB for any single external drive including NAS devices and USB drives."
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Xstream

Ik gebruik Crashplan+ al een jaar of 2 nu. Bevalt uitstekend. Na +- 3 a 4 andere online backup diensten geprobeerd te hebben die elk een drama waren.
Dus hier een tevreden klant. Ben na 2x een jaar maar overgegaan op de 4 jaar verlenging voor +- 100 EU. Das 25 EU p/j. Hoef je 't niet voor te laten lijkt me. 
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub