Bipol / Dipol surround speakers aanvullen met 13 of 16,5 cm woofer ?

Started by cine(d)rama, February 7, 2013, 15:14:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cine(d)rama

Hallo .

Draai met een 7.2 opstelling .

Achter heb ik Bipol en Dipol speakers welke spelen vanaf 80 HZ .
Ze hebben per stuk twee 10 cm woofertjes ( Aan iedere zijde 1 ).

Ik denk dat 80 hz net iets te laag is voor deze twee 10 cm woofertjes .

Nu wilde ik eerst per groep ( Surround en Back Surround ) een passieve sub toevoegen maar ben bang dat het dan te boemerig gaat worden .

Kan ik per surround speaker extern in een kastje ( direct onder de Bi/Dipol )een 13 of 16,5 cm woofertje toevoegen met een high pas filtertje naar de surround,s ?
Zodat het 13 / 16,5 cm woofertje ( in zijn kastje ) vanaf 80 hz tot 200 hz spleeld en de Bi/Dipol vanaf 200HZ .

Hoe hoog zal ik ze af filteren ( 200hz )?
6db of 12 db filter ?

Zo ja welke waarde moet ik dan aanhouden aangezien mijn di en bipolen 4-8 ohm zijn ?



Gr Andre



Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

audiosurfer

Is dat überhaupt nodig? Je draait al met twee subwoofers toch? Gewoon de cross-over goed instellen lijkt me.
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

MVG


cine(d)rama

Dat klopt idd maar dan moet de x-over van de sub ook omhoog naar zo,n 120 hz en dat klinkt niet zo geweldig  :P

Alles staat nu op 80 hz !
Als ik audyssey gebruik zet hij ze op 120 hz .
Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

audiosurfer

Mijn sub staat ook op 120hz, ik verwacht eerlijk gezegd niet dat je met aparte extra woofers onder je surrounds een betere weergave kunt krijgen van dat frequentiegebied, dan met een goed ingestelde subwoofer.
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

cine(d)rama

Mijn idee was dat ik dan de 10 cm woofertjes ontlast van het laag tussen 80 en 200 hz waardoor het mid wat beter tot zijn recht komt en een 16,5 cm woofer beter het laag tussen 80 en 200 hz aankan waardoor het geheel beter gaat klinken .

Zo deed ik dat in het verleden ook in de auto  ;)

sub tot 80 hz sublaag
16,5 cm 80 tot 200 hz ( slaglaag)
Compo set 10 cm plus tweeter vanaf 200 hz tot zo,n 22000hz .

Op 120 hz is naar mijn mening de sub toch echt wel te plaatsen (richting gevoelig ) , op 80 hz niet

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

wupsie

Als je de sub kunt plaatsen staat hij gewoon te luid afgesteld joh  ;D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

cine(d)rama

lol  ;D.

Heb hem gisteren nog even op 120 hz gezet maar ik laat hem nu toch maar weer op 80 hz staan  ;)

Misschien een keer op zoek naar grotere Surround speakers .

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Exxar

Je zou altijd een sub met een high level ingang kunnen aansluiten op versterkeruitgang waarop die dipolen zitten. Als je die sub dan tussen de dipolen plaatst en de dipolen filtert in jouw receiver op pakweg 60Hz, dan zul je wel een betere overgang krijgen tussen de (echte) subs en de dipolen+dipolensub.

cine(d)rama

Zo heb ik dat in het verleden ook gehad en dat werkte goed idd .
Wel moeilijk instellen zo
Maar kon de sub,s niet goed kwijt  :P .

Heb nog een kleine passieve stereo sub en sluit deze eens aan op de surround speakers .
Misschien nog een erbij voor de surround back speakers mocht het goed klinken .

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Exxar

Passief zou ik niet werken om de receiver wat te ontlasten en omdat je toch zult moeten zoeken naar een goede afsnijfrequentie op de (dipool) sub (100-120Hz waar de dipolen beginnen weergeven?)
Op marktplaats staan er een aantal Rel quake subjes tekoop voor 150-200euro. Misschien is dat een goede oplossing?

cine(d)rama

Eerst mijn Lab12 ( zyklop of monolith + )sub gaan bouwen en dan misschien mijn bestaande subjes gebruiken voor de ondersteuning van mijn rears

Bedankt voor het meedenken .

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .