Spollie's subwoofer project

Started by Spollie, February 6, 2013, 15:29:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Het is wel te krijgen, in ieder geval via internet. Heb hier nog een busje matzwart staan.
Maar waarom zou je plastidip willen gebruiken? Het grote voordeel dat het er af te halen is heeft toch geen enkel nut? Als het niet goed is spuit je er gewoon weer iets anders op. Lijkt me onnodig duur om daar Plastidip voor te gebruiken, dat is meer handig als je een fabriekssub in een ander kleurtje wilt en hem toch nog origineel wilt kunnen hebben.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Spollie

Quote from: knubbe on March  4, 2013, 00:29:28
Het is wel te krijgen, in ieder geval via internet. Heb hier nog een busje matzwart staan.
Maar waarom zou je plastidip willen gebruiken? Het grote voordeel dat het er af te halen is heeft toch geen enkel nut? Als het niet goed is spuit je er gewoon weer iets anders op. Lijkt me onnodig duur om daar Plastidip voor te gebruiken, dat is meer handig als je een fabriekssub in een ander kleurtje wilt en hem toch nog origineel wilt kunnen hebben.

Volgens mij is plasti dip veel gemakkelijker aan te brengen, iets wat ik waarschijnlijk zelf wel zou kunnen. Als ik het zou spuiten is de kans dat het resultaat niet mooi wordt (druipers, spikkels, etc.) nogal groot. En door iemand laten doen is dan weer een stuk duurder, zeker als het hoogglans moet. Toch?

knubbe

Ik heb geen ervaring met de glanslaag van Plastdip maar ik kan me niet voorstellen dat het resultaat vergelijkbaar is met een goede laklaag. Ik denk dat als je Plastidip kan spuiten dat lak ook wel moet lukken. Belangrijkste is dat je gewoon geduld hebt en de tijd ervoor neemt. Met een beetje voorbereiding en wil kom je er wel. Voor mij zou m'n sub nooit echt 'af' zijn bij het afwerken met Plastidip. Maargoed het is maar net wat je wil, misschien dat het voor jou prima werkt :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Spollie

Quote from: knubbe on March  4, 2013, 10:40:19
Ik heb geen ervaring met de glanslaag van Plastdip maar ik kan me niet voorstellen dat het resultaat vergelijkbaar is met een goede laklaag. Ik denk dat als je Plastidip kan spuiten dat lak ook wel moet lukken. Belangrijkste is dat je gewoon geduld hebt en de tijd ervoor neemt. Met een beetje voorbereiding en wil kom je er wel. Voor mij zou m'n sub nooit echt 'af' zijn bij het afwerken met Plastidip. Maargoed het is maar net wat je wil, misschien dat het voor jou prima werkt :)

Is het aan te raden om er nog een dun laagje MDF omheen te maken, met de naden op de hoek? Ik ben namelijk bang dat als ik mijn huidige kist ga (laten) spuiten dat de naden zichtbaar zullen blijven, ook al heb ik het netjes gladgeschuurd.

knubbe

Zeker aan te raden als je het echt netjes wilt hebben.
Ben je meteen van je schroefgaten af, want plamuur kan ook weer voor problemen zorgen.
Met een dun laagje verstek gezaagd ertegen aan lijmen ben je overal vanaf.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

RubenV.

Quote from: knubbe on March  8, 2013, 10:44:02
Zeker aan te raden als je het echt netjes wilt hebben.
Ben je meteen van je schroefgaten af, want plamuur kan ook weer voor problemen zorgen.
Met een dun laagje verstek gezaagd ertegen aan lijmen ben je overal vanaf.

Is dat plamuur eigenlijk goed overspuitbaar? Ik heb dit in het verleden wel eens geprobeerd met een soort mdf-epoxy, maar dat was niet echt een daverend succes.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

knubbe

Epoxy plamuur is prima overspuitbaar. Gewoon eerst netjes alles in de grondlak zetten.
Alleen werkt plamuur anders dan MDF op temperatuursverschillen waardoor er dus scheurtjes kunnen ontstaan. Daarom voorkeur voor lijmen ipv schroeven, of idd 2 lagen.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Quote from: Spollie on March  8, 2013, 10:15:45
Is het aan te raden om er nog een dun laagje MDF omheen te maken, met de naden op de hoek? Ik ben namelijk bang dat als ik mijn huidige kist ga (laten) spuiten dat de naden zichtbaar zullen blijven, ook al heb ik het netjes gladgeschuurd.
Is zeker aan te raden idd,ga je zien .

Spollie

Van het weekend toch maar de kist weggebracht naar een lokale bestickeraar die goed staat aangeschreven. Deze zal hem gaan wrappen in hoogglans zwarte folie. Kost om en nabij de 100 euro, maar dan ziet het er hopelijk wel mooi uit. Zelf spuiten, wrappen of plastidippen zou, mijzelf kennende, toch tot een teleurstellend resultaat hebben geleid.

Als het goed is krijg ik hem vrijdag terug, dan is het project helemaal afgerond en kan de subwoofer zijn definitieve plek gaan innemen 8)


Spollie

Quote from: morca on March 25, 2013, 17:35:03
Ik ben nieuwsgierig hoe hij word....... :)

Het resultaat valt vies tegen, overal zitten kleine luchtbellen en de algehele afwerking is ondermaats. Dit lag volgens de bestickeraar aan het onbewerkte MDF dat niet goed hecht. Ook de schroefgaten zijn goed zichtbaar, terwijl ik deze toch best netjes had dichtgeplamuurd en geschuurd. Ik kan helaas geen foto maken omdat mijn telefoon is gestolen, maar het is gewoon niet mooi. Gelukkig vielen de kosten mee. De folie gaat er binnenkort dus af en dan wordt het zoeken naar een alternatief, waarschijnlijk toch gewoon spuiten in hoogglans zwart. Maar dan moet er nog wel een dunne laag MDF omheen.

Overigens ben ik nog op zoek naar betere methode om de driver vast te zetten. Twee van de inslagmoeren zijn doorgedraaid en dat is niet echt ideaal. Wellicht kan ik ze nog vastzetten met een druppeltje lijm, maar ik zoek eigenlijk een betere manier om de driver te monteren. Iemand nog ideeën?

knubbe

Jammer dat het tegenvalt !

Inslagmoeren zijn goed vast te zetten door 2 kleine schroefjes/spijkertjes achter de haakjes te slaan.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase


Funfair

Ik heb mijn kast al eens eerder gepost in een ander topic, voor het geval je het is ontgaan nogmaals. Een alternatieve optie om je kast te bewerken is HPL. Ik heb daarmee een verrassend goede ervaring en is stuk goedkoper dan laten spuiten. Het is echt ontzettend straks geworden en in alle keuren te krijgen. Ik heb het door een professioneel laten doen. Ik was 105 euro kwijt inclusief materiaal. Hoeken kunnen uiteraard ook anders worden afgewerkt.


Spollie

Quote from: Funfair on April 16, 2013, 19:36:22
Ik heb mijn kast al eens eerder gepost in een ander topic, voor het geval je het is ontgaan nogmaals. Een alternatieve optie om je kast te bewerken is HPL. Ik heb daarmee een verrassend goede ervaring en is stuk goedkoper dan laten spuiten. Het is echt ontzettend straks geworden en in alle keuren te krijgen. Ik heb het door een professioneel laten doen. Ik was 105 euro kwijt inclusief materiaal. Hoeken kunnen uiteraard ook anders worden afgewerkt.



Hmm, dat ziet er ook wel aardig uit. Waar heb je dit laten doen als ik vragen mag? (mag ook via PM)


morca

Je gaat nu met REW aan de gang las ik,heb je ook een losse dsp voor de sub?
Nu staat je roommode vol mee te spelen denk ik,misschien deels je fronts,of de rechtse die veel gain opbouwd.

Als je de sub niet correct afstelt zal hij idd niet naar wens klinken,
Gezien je hem te koop had staan het geval denk ik.
Als je eens thuishulp nodig hebt met een losse dsp afstellen,PM me ,je woont in de buurt. ;)

Spollie

Quote from: morca on June 29, 2013, 13:53:18
Je gaat nu met REW aan de gang las ik,heb je ook een losse dsp voor de sub?
Nu staat je roommode vol mee te spelen denk ik,misschien deels je fronts,of de rechtse die veel gain opbouwd.

Als je de sub niet correct afstelt zal hij idd niet naar wens klinken,
Gezien je hem te koop had staan het geval denk ik.
Als je eens thuishulp nodig hebt met een losse dsp afstellen,PM me ,je woont in de buurt. ;)

Ik heb inderdaad besloten om hem te houden, een vergelijkbare subwoofer terugkopen kost waarschijnlijk een veelvoud van wat deze gekost heeft. Ik moet nog wel wat doen aan de afwerking, maar dat heeft geen haast.

Vandaag heb ik de MiniDSP UMIK-1 ontvangen, leuk setje, meteen aan mijn HTPC gehangen en even wat gespeeld met REW. Er is nog enorm veel verbetering mogelijk, ik zag een aantal grote pieken en dalen. Binnenkort mezelf maar eens wat meer in deze materie verdiepen. Ik moet sowieso nog wat aan de akoestiek van mijn woonkamer doen, dit is nu nog een grote galmbak. Daar zal de kern van het probleem wel zitten, wellicht dat verplaatsen van de sub ook nog wat doet, maar dat wil ik eigenlijk niet ;)

Wellicht dat ik je binnenkort een PM stuur Morca, als ik me wat meer heb verdiept in de wereld van REW ;D


knubbe

Hmm die MiniDSP UMIK-1, die kon ik nog niet :)
Kan je met dit ding en een miniDSP 2x4 samen met REW alles voor elkaar krijgen?
In dat REW/meet topic staat zo'n waslijst van geluidskaart etc..
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Spollie

Quote from: knubbe on June 29, 2013, 21:55:32
Hmm die MiniDSP UMIK-1, die kon ik nog niet :)
Kan je met dit ding en een miniDSP 2x4 samen met REW alles voor elkaar krijgen?
In dat REW/meet topic staat zo'n waslijst van geluidskaart etc..

De UMIK-1 is inderdaad een hele fijne microfoon. Werkt gewoon met USB, dus je hebt inderdaad geen waslijst aan apparatuur nodig. De beta van REW heeft specifieke ondersteuning voor de UMIK-1 en stelt dan alles goed in. Vervolgens vraagt REW om de calibratiefile (die je bij miniDSP kan downloaden), dus je hoeft de microfoon ook niet zelf te calibreren. De UMIK-1 is gewoon in NL te bestellen, als je een adresje wilt stuur maar een PM.

morca

Quote from: knubbe on June 29, 2013, 21:55:32

In dat REW/meet topic staat zo'n waslijst van geluidskaart etc..
Daarom zit ik even mee te lezen hoe de Umik,s bevallen,ik denk deze maar te gaan tippen.
Nog minder af te stellen een meer plug en play,altijd goed  :)

KILLorBE

Misschien eerst het e.e.a. lezen op ZBA of zo.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=29&t=18382
en (link staat ook op de andere pagina)
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=25&t=18465

Ik heb nog niet alles gelezen, maar er staan een paar interessante argumenten.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

knubbe

1e topic gisteren gelezen, andere topic staat een hoop geneuzel waar ik toch niks van snap :)
Maar als ik dan dit lees

QuoteIk denk dat de heren in het kamp "usb-mix zijn nix" voorbij gaan aan waarom deze microfoon door MiniDSP op de markt gezet is. En dat is om mensen die met het kernproduct van MiniDSP (juist, de MiniDSP) aan de slag willen een makkelijke en voordelige manier te bieden om de frequentie response te kunnen meten, bijvoorbeeld met REW. En dat kan met dit systeem prima. Dat er beperkingen aan zitten met andere manieren van meten verandert niets aan die voordelen en goede toepasbaarheid voor die toepassing.

Dan geloof ik het eigenlijk allemaal en denk ik dat dit een prima product voor mij is ! :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase