Dual FI SP418

Started by Djauweh, January 29, 2013, 10:47:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

basyamaha

Peak     is halve x-max van driver
Staat er P-P   dan moet je hele x-max van driver gebruiken .

Timvg

Neen. Peak is letterlijk piek. P-P ofwel peak to peak is letterlijk piek naar piek. Je hoeft dus helemaal geen halve xmax te nemen.

Timvg

Xmax is de enkele slag (in één richting) van een gegeven driver tenzij anders aangegeven. Bij de LMS ultra is de enkele slag 34mm (of 38 volgens de oude specs). Peak to peak wordt dit 68 of 72mm.

basyamaha

Quote from: Timvg on February  1, 2013, 23:52:36
Neen. Peak is letterlijk piek. P-P ofwel peak to peak is letterlijk piek naar piek. Je hoeft dus helemaal geen halve xmax te nemen.
Winisd   openen en en scherm conus excursion  , en dan even file options daar staat PEAK zoals ik heb omcirkelt , dan is dus 34 of 38 max  voor de driver .
Echter staat er P-P dan moet je 68 of 72 max voor de driver .

Klik er maar eens op het woordtje peak en OK dan zie je dat cone excursion toe of afnemen .

Niet dat ie op peak staat en je simuleerd tot 68/72 mm .

Juriaan


morca

Beide hebben gelijk,ik zie nu ook pas voor het eerst de optie de 2 verschillende optie,s te kiezen wb de Xmax.

Tim heeft bijna gelijk,in vind 33,6 mm one way bij part express  :clapping:

Timvg

Quote from: basyamaha on February  2, 2013, 00:21:14
Winisd   openen en en scherm conus excursion  , en dan even file options daar staat PEAK zoals ik heb omcirkelt , dan is dus 34 of 38 max  voor de driver .
Echter staat er P-P dan moet je 68 of 72 max voor de driver .

Klik er maar eens op het woordtje peak en OK dan zie je dat cone excursion toe of afnemen .

Niet dat ie op peak staat en je simuleerd tot 68/72 mm .

OK, maar ik bedoel maar dat je in geen geval 34 of 38mm moet halveren.


Timvg


morca

Het valt me wel op dat deze driver inbox een lage Q factor houd tov mijn driver,maar de groupdelay is wel bijna gelijkend.
Zat gisteren nog even te spelen en kwam tot de conclusie dat ik hem zelf in een 90 liter box zou testen.
Al dat aan de kleine kant lijkt.

Timvg

Ik heb hem al erg goed zien presteren vanaf 75l. Wel genoeg stroom achter zetten.

Djauweh

Het grote voordeel van de LMS is dat hij enorm goed presteert in een kleine behuizing. Zelfs op 55 liter zijn de prestaties nog super. Wanneer size geen issue is vervalt een deel van wat deze driver uniek maakt.

Ik zit momenteel echter over twee dingen te twijfelen;

- De behuizing; Ik kan de sub momenteel enkel kwijt achter de bank  over een breedte van 3 meter. Ik heb daardoor initieel gekozen om er één behuizing van te maken met daarin twee subs. Met het oog op de toekomst en wellicht zelfs al nu zou het voordeliger uit kunnen pakken de subs ieder in een losse behuizing te plaatsen, beide in een hoek achter de bank. Dit zou het voordeel geven dat de in room response vlakker te maken is, de subs makkelijker handelbaar zijn vanwege hun lagere gewicht en afmeting en later los van elkaar te plaatsen zijn in een eventuele nieuwe inrichting of woning. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

- De driver; Ik heb wat onderzoek gedaan naar de FI Car Audio SP418 driver welke toch ook wel erg lekker simuleert en daarbij aanzienlijk goedkoper is. Nu is de prijs niet direct het issue gezien ik op twee LMS Ultra drivers gerekend heb echter twee maal zo veel betalen voor iets wat op papier 10-15% beter presteert is misschien toch een afweging waard. Ik heb echter geen enkele ervaring met dit merk en de geluid kwaliteit hiervan. Blind hiervoor kiezen voelt als een sprong in het diepe wat ik niet zomaar aandurf. Ik kom ook nergens vergelijkingen tegen tussen de LMS en de SP418. Zijn er mensen die ervaring hebben met beide?

Timvg

De LMS zal het in dezelfde kist wat beter doen in de diepe bassen met minder vervorming, op dat vlak is de LMS-U nu eenmaal de koning.
De Fi zal zich wat meer thuisvoelen vanaf 30hz (buikgevoel) maar zal natuurlijk ook wel meer dan behoorlijk onderaan presteren. Indien je de Fi voor minder geld kan krijgen.. waarom niet, je kan er achteraf nog altijd bijplaatsen  ;)

Juriaan

Tim , waarom zal de SP4 meer vervormen ?

Timvg

De LMS-U staat erom bekend en werd reeds uitvoerig getest.. Andere subs zoals de RE XXX 18", de Sundown Zv3 18", de Mach 5 UXL-18"... hebben allemaal de duimen moeten leggen. En dat mag ook wel voor die prijs.
Hier bv. een test met in de tabs alle cijfers die je kan wensen.

http://www.data-bass.com/data?page=system&id=3

Nu is de SP4 nog niet getest op die website, maar het lijkt me niet dat die plots daarbovenuit gaat steken, wanneer we afgaan op de specs. Niet dat hij er ver zal achterlopen (dat deden geen van die drivers), maar een bepaald verschil zal er wel zijn.
Maar de SP4 is wel een stuk goedkoper, dus het lijkt me ook wel logisch. Waarschijnlijk heb je hier twee SP4's voor de prijs van een LMS-U, en dan wordt het een ander verhaal natuurlijk. En dan moet je gaan afwegen of een driver die misschien 15%-25% beter zal presteren het dubbele (200%) van de prijs waard is.

Timvg

#65
De Fi SP4 lijkt me op hetzelfde platform gebouwd als de drivers uit m'n captivator subs

Captivator drivers:



En de gesloten captivators hebben al veel positieve commentaar gekregen. Ik denk dat ze binnen een paar dB van de LMS-ultra zitten.
Het belangrijkste voordeel van deze woofers (fi platform) is dat ze vrijwel onverwoestbaar zijn.. De alu conus van de LMS ultra is een zwak punt, vroeger waren deze van titanium.. Maar wanneer de huidige generatie over z'n nek gaat (bottom out zoals ze zeggen), vervormt de conus en is de sub onbruikbaar.. Misschien ook iets om rekening mee te houden.

morca

Quote from: Timvg on February  3, 2013, 00:44:18


De alu conus van de LMS ultra is een zwak punt, vroeger waren deze van titanium.. Maar wanneer de huidige generatie over z'n nek gaat (bottom out zoals ze zeggen), vervormt de conus en is de sub onbruikbaar.. Misschien ook iets om rekening mee te houden.
Dit is iets wat ik niet helemaal begrijp,waarom hebben ze  dan die conus zo gemaakt.........

Timvg

Pak goedkoper om te produceren. Niet dat de prijs van de woofers gezakt is hoor  :sigh:

Djauweh

Na wat afwegingen te hebben gemaakt heb ik besloten om voor twee losse behuizingen te gaan van 60x60x40cm. Dit voornamelijk om de in-room response beter te krijgen. Beide zullen in een uiterste hoek achter de bank komen te staan. Gezien het formaat van de behuizingen en dat deze later wellicht op een andere plek komen te staan stap ik af van het fineer en laat ze hoogglans zwart spuiten. De hoeken zullen worden afgerond en ik wil de behuizing in de diepte wat smaller af laten lopen. Ik heb in sketchup een tekening gemaakt welke ik later zal uploaden om een idee te geven van hoe dit er uit komt te zien.

Wat betreft de driver ga ik de gok wagen een SP418 te proberen. In de simulaties welke ik heb gemaakt liggen ze te dicht bij elkaar om deze driver te negeren. Ik zal er eerst één bestellen gezien het geval deze niet bevalt ik er ook maar één hoef te verkopen. Ik ga deze week even langs mijn "behuizing fabriceerder" om het nieuwe idee voor te leggen en te zien wanneer hij deze af zou kunnen hebben.

Staaled

Met 2 losse zul je ongetwijfeld de response verbeteren.
Ben benieuwd naar de Fi drivers.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Die 2 drivers gaan je wel bevallen denk ik,ik vind de spec,s percies passend bij wat ik zou zoeken.
De TC heeft een lagere fs maar in een gesloten behuizing is 24 helemaal ok imo.

En die alu conus vind ik een groot minpunt van deze ultra,ik dacht dat de goedkopere dit alleen hadden.
Voor mij heeft de TC een stapje terug gedaan,een woofer weggooien omdat de conus krom blijft staan kan echt niet.......

Djauweh

Hieronder de nieuwe behuizing zoals hij moet gaan worden. Ook twee simulaties waarin het verschil tussen beide drivers te zien is. De LMS Ultra geeft over het hele bereik net even wat meer. Bij 60hz wordt het verschil groter. Ik ga op 80hz crossen dus ik verwacht in de praktijk niet veel verschil. Beide zijn in een 60 liter behuizing gesimuleerd. De SP418 heeft nog genoeg excursie over voor wat extra boost maar is jammer genoeg amp limited. Meer power gaan ze echter niet krijgen dus ik moet het hier mee doen  ;D

Juriaan

@ Djauweh : stel eens wat "Le" in bij de T/S , een tikje meer dan de LMS zou goed zijn .dan zul je zien dat de verschillen veel kleiner zijn dan hier afgebeeld .

dan nog even over de distortion aangehaald door Tim , jouw Exodus drivers hebben een vele malen lagere Le en kun je dus rustig door laten spelen tot 500Hz  , een sub gebruik je toch zelden boven de 80hz dus het belang er van is niet erg groot . de motor van de SP4 is volledig los van de andere Fi drivers ontwikkeld dus een vergelijk met de andere drivers kun je niet trekken, Ik kan verder niks zeggen over meetwaarden want die heb ik niet . Ik vertrouw er volledig op dat er een goede review komt na de bouw van dit projectje .

Djauweh

Daar stond inderdaad nog helemaal niets ingevuld zie ik zojuist. Wat is een tikkeltje meer precies? Ik kan de exacte waarde niet vinden op de website. Wanneer ik hem gelijk zet met de LMS wordt het verschil al wat kleiner voor zover het nog veel kleiner kan worden natuurlijk  ;D

Er zal uiteraard een mooie review komen wanneer de boel af is en draait!

Timvg

Ik geloof wel in de kwaliteiten van de SP4, ik haalde ook enkel de reeds bewezen kwaliteiten van de LMS-U aan, ik ben ook heel erg benieuwd naar wat deze sub zal geven..

Ik denk trouwens dat Mark Seaton (van de submersive) in een custom project een variant van deze driver (de 15" dan) gebruikte in een 6e order bandpass project. Noch JTR noch Seaton gebruiken niets minder dan het beste voor het geld, dus dat zal wel wat zeggen over deze woofers.