Dual FI SP418

Started by Djauweh, January 29, 2013, 10:47:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Djauweh

Goedemorgen mede HT-ers,

Wegens het feit dat ik enige tijd geleden eindelijk op mezelf ben gaan wonen wilde ik mijn complete audio gaan vervangen. Ik heb toen ook mijn eerste subwoofer gebouwd. Dit is een 50 liter kist geworden met daarin een Peerless XLS12 met 2 PR's verzwaard met 425gr aangestuurd door een Hypex DS4.0 (400watt, 4ohm). Dit speelt erg strak en gaat behoorlijk diep voor zijn formaat (17Hz op 100dB+).

De huidige sub staat netjes rechts van de TV in de hoek te spelen, een plek waar de vrouw niet enorm blij van wordt. Mijn idee is dan ook om een sub te bouwen welke achter de bank tegen een vlakke muur geplaatst kan worden zodat de hoek naast de TV vrij komt om wat anders neer te zetten. Gezien de bank niet al te ver van de muur af mag komen en de sub zeker niet boven de bank uit mag komen ben ik vrij beperkt met mijn maten. Qua breedte heb ik 300cm, geen beperking tot zover. De hoogte mag maximaal 60cm worden, ook nog goed te doen. De diepte is echter een uitdaging, ik wil hem zo ondiep mogelijk hebben ivm de bank die ik dus zo dicht mogelijk tegen de muur wil hebben.

Mijn eisen/wensen zijn;

- Strak
- Diep laag 10Hz (100dB+)
- Kamer vullende druk
- Een zo hoog mogelijke geluid kwaliteit

De TC Sounds LMS Ultra 5400 18inch zou hier prima aan moeten voldoen, 2 van deze dus zeker. Ik wil deze gaan aansturen met een Marathon MA-5050 pro amp welke 2x1900 watt levert op 4ohm waarvan ik de fans zal vervangen om deze stil te krijgen. De mogelijkheid bestaat om hier later een 2e van bij te zetten om op 5000watt per driver uit te komen. De LMS Ultra drivers vragen namelijk aardig wat power waardoor 1900watt eigenlijk te weinig is om er alles uit te halen.

Ik zit echter met een paar vragen/uitdagingen waar ik graag wat meningen over hoor. Ten eerste de wand dikte. Gezien de enorme krachten die op de behuizing komen te staan met 2 van deze drivers en 3800watt (later eventueel 10.000) aan power twijfel ik over hoe dik ik de wanden zou moeten maken. Ik zat zelf aan 2x 18mm MDF op elkaar verlijmd te denken, dit zou de wanden 36mm dik maken. De baffle wil ik maken door 3x 18mm MDF te verlijmen om op 54mm uit te komen. Zou dit overkill zijn of juist niet?

De drivers zijn ongeveer 30cm diep wat zou betekenen dat de motor redelijk dicht tegen de achterwand gaat komen, waarschijnlijk maar enkele centimeters er van verwijdert. Gaat dit een probleem zijn? Is er een bepaalde afstand die aangehouden zou moeten worden of maakt dit niets uit?

Ik heb de mogelijkheid om de behuizing door middel van een scheidingswand te verdelen in 2 losse interne behuizingen of door middel van bracing er één grote ruimte van te maken. Wat zouden de voor en nadelen van beide zijn? Ik kom hier verschillende meningen over tegen maar niemand die echt met harde feiten komt die gemeten zijn.

De drivers wegen ongeveer 35kg per stuk en dienen daardoor van binnen ondersteund te worden, hoe zou je dit aanpakken? Is een houten blok er onder voldoende?

Mijn huidige idee is om de behuizing 110cm breed, 60cm hoog en 42cm diep te maken. Wanneer het niet uitmaakt hoe ver de motor van de achterwand verwijdert is kan ik de drivers verzinken waardoor ik minder rekening hoef te houden met de excursie. Wanneer ik hier het volume van de drivers en bracing vanaf haal verwacht ik zo'n 100 liter over te houden wat eventueel nog wat verhoogd kan worden met wat vulling. Ik heb wat WINISD simulaties thuis welke ik later zal toevoegen. De behuizing zal op rubberen poten komen te staan en met fineer afgewerkt worden in de kleur van onze vloer. Enkel de bovenkant zal uiteindelijk zichtbaar zijn echter de vrouw wil er natuurlijk wat spulletjes op zetten en dergelijke dus het moet er netjes uit zien.

edit; Ik heb 2 dedicated groepen voor de amps dus power zal geen probleem zijn.

Timvg

Lijkt me een goed plan van zo stevig mogelijk te gaan, die driver kan menige behuizing well doen schudden. Dual opposed is wegens de afmetingen geen optie, dus idd best een stevige kist maken. 50L per driver is wel wat aan de magere kant (75-100l zou beter zijn) maar dit kan je compenseren met wat EQ en véél versterking. De Ultra is zeker capabel genoeg hiervoor.


Flavio

Wat betreft de kastdiepte kan je volgens mij de magneet bijna op de achterwand laten rusten. Is ook afhankelijk of er een opening in zit voor de koeling. Zo ja, moet de lucht er wel uit kunnen natuurlijk.

Ik denk dat de wanddikte zoals je hebt aangegeven ruim voldoende is mits je natuurlijk ook diverse verstevigingen gaat aanbrengen in de kist.

Een grote behuizing of twee gescheiden behuizingen maakt volgens mij geen moer uit zolang de subs hetzelfde signaal krijgen.

Qua volume is 100 liter, dus 50 liter per sub, wel erg weinig voor een 18-incher. Dan moet je in WinISD goed kijken bij welke frequentie de Xmax bereikt wordt. Vermogen zal je genoeg hebben.

Misschien moet je ook eens een simulatie voor 1 subwoofer doen. Ik ben wel benieuwd hoeveel het zou uitmaken qua diepgang en output. Met 1 subwoofer speelt die wel in een ruimer jasje wat een hoop kan compenseren.

EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Djauweh

Bedankt voor de reacties. Ik ben uit gegaan van de minimum kast grootte welke TC Sounds aanraad. In de bijlage een WINISD uitdraai van een 100 liter kast en een 150 liter kast, beide met 2 drivers en maximale boost om net onder max excursie te blijven onder full load.

Ik heb voornamelijk voor een dubbele gekozen vanwege de geluid druk welke met twee maal zoveel excursie ook dubbel zo hoog is. Vooral in het wat hogere gebied tussen de 80-120hz voelt het dan wat meer "live" aan zeg maar.


morca

Zeer mooi project weer,de 75 a 80 liter lijkt me wel een minimum voor 1 unit.
Maar zeker wel te doen.
Mooie drivers ,goeie keuze  :thumbs-up:

Deze ga ik met plezier volgen  :popcorn:

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Djauweh

Gister avond langs een kennis geweest welke de behuizing gaat maken. Deze zal van hoge kwaliteit MDF gemaakt worden (met 50.000kg geperst even uit mijn hoofd, Gamma spul is 20.000 geloof ik) voor extra stevigheid. Dit spul voelt ook bijna dubbel zo zwaar aan. De behuizing gaat uit 2 lagen bestaan, de binnenste van het eerder genoemde MDF en de buitenste laag van ditzelfde MDF maar dan met 1.5mm eiken fineer. Door dit fineer meerdere malen te olien hoop ik in de buurt te komen van de kleur van de vloer of die van onze eet tafel. Ik zal vanavond even een foto maken van het fineer voor het idee.

Ik heb gister avond de tekeningen naar hem doorgemaild na ons gesprek zodat hij kan gaan rekenen hoeveel materiaal er nodig zal zijn en hoeveel tijd dit hem gaat kosten. Tevens kan hij een ruwe schatting maken van wat de boel gaat wegen, ook niet onbelangrijk.

De amp is in ieder geval besteld en onderweg. Zodra deze binnen is kan ik daar zelf alvast mee aan de slag om deze zo stil mogelijk te krijgen.

Bijgevoegd even een ruwe schets van hoe het er uit moet komen te zien echter zonder bovenkant. De kleur is momenteel die van de vloer maar dat kan dus nog wijzigen naar die van de eet tafel afhankelijk van hoe de olie uitpakt.

flakkees

zo te zien word het een grote cloon van de mijne  8)



en als je eerst wil weten hoe zoiets klinkt ben je welkom  ;D
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Djauweh

Haha ja, dat is de enige functionele mogelijkheid gezien de afmetingen  ;D

Hoe heb je de terminals aan de achterkant verwerkt? Simpelweg een gat maken en erin schroeven lijkt me niet voldoende gezien de kast dan niet meer lucht dicht is. Is kit hiervoor sterk genoeg of zijn er speciale terminals voor te krijgen?

Misschien dat ik je daar nog aan ga houden ;) Voordat ik dit project ben begonnen heb ik uiteraard veel geluisterd om te weten wat ik wilde. Verschillende Velodyne's en SVS modellen beluisterd. Dat klonk natuurlijk geweldig maar al snel wil je meer  ;D

flakkees

ik heb bi-wire terminals omdat mijn drivers dual voice coil zijn
deze heb ik wil afgekit aan de binnen kant en geschroefd en laat op oorlog sterkte geel lucht door

woon je ver van goeree overflakkee ? het is bijna weekend
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Djauweh

Ga ik daar eens voor shoppen. Een enkele bi-wire terminal zou voldoende moeten zijn om 2 drivers aan te sluiten met dual voice coils. Heb je daar nog speciale kit voor gebruikt?

Goeree Overflakkee is wel een eindje rijden gezien ik uit de buurt van Tilburg kom :)

flakkees

Quote from: Djauweh on January 30, 2013, 10:00:15
Ga ik daar eens voor shoppen. Een enkele bi-wire terminal zou voldoende moeten zijn om 2 drivers aan te sluiten met dual voice coils. Heb je daar nog speciale kit voor gebruikt?

Goeree Overflakkee is wel een eindje rijden gezien ik uit de buurt van Tilburg kom :)

ms poplymeer lijmkit dus als die er uit moet word het zagen  :D
tilburg is een goed uurtje kachellen
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

eMVe

Mooi project, heb je de TC's rechtstreeks in de US gekocht?
QuoteHoe heb je de terminals aan de achterkant verwerkt? Simpelweg een gat maken en erin schroeven lijkt me niet voldoende gezien de kast dan niet meer lucht dicht is. Is kit hiervoor sterk genoeg of zijn er speciale terminals voor te krijgen?
Ik heb bij mijn sub de aansluiting aan de onderkant gemaakt (verzonken, foto staat in het desbetreffende topic) en aan de achterkant er uit. M8 messing bouten en moeren met ringen (25mm.) Absoluut luchtdicht en een zeer hechte verbinding, wat de invloed van de diverse materialen bij deze frequenties is heb ik verder geen antwoord op gekregen; de keuze is dus geheel gevoelsmatig. . .

Djauweh

#13
Ik heb de TC's nog niet gekocht. Ik heb een lijntje uitstaan om te zien of er Europesche distributeurs zijn. Afhankelijk van wat daar uit komt bepaal ik waar ik ze zal bestellen. Wanneer het de US wordt wil ik nog wel even de opties doornemen om te zien of ik nog wat kan besparen op de shipping kosten gezien die 600 dollar bedragen volgens de offerte die ik heb ontvangen. De drivers hebben niet zo'n haast gezien er nog genoeg werk is aan de behuizing en het modden van de amp. Eenmaal besteld zijn ze hier binnen 5 werkdagen.

Daar komt bij dat ik van mezelf weet dat wanneer ik alles heb liggen om de boel werkend te krijgen ik de afwerking wat laat vieren en de boel waarschijnlijk al staat te draaien voordat alles daadwerkelijk af is. Gezien hij vast niet altijd achter de bank zal blijven staan wil ik alles gewoon perfect hebben ook als dat betekend dat het wat meer tijd, geld en moeite kost.

De onderkant zou een mooie optie zijn echter moet ik bij de 60cm nog de rubber poten optellen welke niet te hoog mogen worden gezien de behuizing anders boven de bank uit komt. Dat betekend waarschijnlijk dat ik aan de onderkant niet genoeg ruimte ga hebben. De achterkant zou een logische keuze zijn echter houd dat in dat hij weer een stukje verder van de muur af moet. Aan de zijkant betekend dat wanneer hij verplaatst gaat worden de terminal in het zicht zit. Dilemma!




flakkees

nog niet besteld ?
heb je al aan iets anders gedacht wat hier verkrijgbaar is ?
ascendant audio smd of de mayhem is misschien wel wat voor je
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

eMVe

QuoteDe onderkant zou een mooie optie zijn echter moet ik bij de 60cm nog de rubber poten optellen welke niet te hoog mogen worden gezien de behuizing anders boven de bank uit komt. Dat betekend waarschijnlijk dat ik aan de onderkant niet genoeg ruimte ga hebben. De achterkant zou een logische keuze zijn echter houd dat in dat hij weer een stukje verder van de muur af moet. Aan de zijkant betekend dat wanneer hij verplaatst gaat worden de terminal in het zicht zit. Dilemma!
I.p.v. een dubbele laag MDF heb ik drie lagen van 18mm., de doorvoer zit in de middelste laag uitgespaard. Je hebt dan voldoende hoogte voor de aansluitingen zonder dat er iets onderuit steekt, met gebruik van poten heb je dat probleem toch zowiezo niet? Uitsparing in de middelste laag zou je ook nog naar de zijkanten kunnen maken, zodat je na het bepalen van de juiste plaats er alleen nog een gaatje in hoeft te prikken. In ieder geval succes met uitdokteren. . . ook al een leuke fase.

Djauweh

Quote from: flakkees on January 30, 2013, 12:25:02
nog niet besteld ?
heb je al aan iets anders gedacht wat hier verkrijgbaar is ?
ascendant audio smd of de mayhem is misschien wel wat voor je

Ik ben lang op zoek geweest naar de juiste drivers voor dit project. De LMS Ultra drivers zijn simpelweg de beste drivers die er te krijgen zijn voor sound quality doeleinden. Ze slikken een enorme hoeveelheid power waardoor ze flink te boosten zijn, ze spelen in extreem kleine behuizingen vanaf 55 liter wat mij voordelig is vanwege de maximale afmetingen en ze hebben een relatief hoge excursie van 38mm.

Er zijn natuurlijk tig andere goede drivers echter vragen velen van die om grotere behuizingen en/of een poort wat ik beide niet wil waardoor deze niet voldoen. Er zullen vast merken zijn die ik vergeten ben dus als er ideen zijn hoor ik ze natuurlijk graag. De merken die je noemt hebt ik bijvoorbeeld nog niet bekeken, duik ik vanavond even in!

Quote from: eMVe on January 30, 2013, 12:35:57
I.p.v. een dubbele laag MDF heb ik drie lagen van 18mm., de doorvoer zit in de middelste laag uitgespaard. Je hebt dan voldoende hoogte voor de aansluitingen zonder dat er iets onderuit steekt, met gebruik van poten heb je dat probleem toch zowiezo niet? Uitsparing in de middelste laag zou je ook nog naar de zijkanten kunnen maken, zodat je na het bepalen van de juiste plaats er alleen nog een gaatje in hoeft te prikken. In ieder geval succes met uitdokteren. . . ook al een leuke fase.

Dat zou op zich een heel goed idee zijn! Ik kan de bodem plaat eventueel uit 3x 18mm op laten bouwen en dan inderdaad verzinken. Dat plus de pootje moet genoeg ruimte geven en zorgt er voor dat het altijd uit het zicht is. Ik wil de pootjes zelf zo laag mogelijk houden waardoor bij het niet verzinken er wellicht te weinig ruimte zou zijn. Ik ga vanavond even tekenen. Bedankt voor de goede tip, helemaal over die mogelijkheid heen gekeken.

flakkees

sorry voor de onduidelijkheid
ik heb 1 merk genoemd de rest zijn type's

http://www.ascendantaudio.com/smd.php

in nederland tekoop


http://youtu.be/KfFxI6ValiU

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Flavio

Misschien een domme vraag maar als je straks van plan bent om iets van 10.000W naar je subs te sturen moet je dan nog rekening houden met de dikte van de speakerkabel?
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

flakkees

dat zou je denken
ligt helemaal aan de lengte van de kabel en de minimale weerstand (ohm) van de driver
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Djauweh

Quote from: flakkees on January 30, 2013, 13:40:03
sorry voor de onduidelijkheid
ik heb 1 merk genoemd de rest zijn type's

http://www.ascendantaudio.com/smd.php

in nederland tekoop


http://youtu.be/KfFxI6ValiU



Ziet er heftig uit, zeker in dat filmpje. Ik zie alleen dat sealed niet aanbevolen wordt en dat hij jammer genoeg wat te diep is, 15" (38.1cm ongeveer). Toch bedankt!

Quote from: Flavio on January 30, 2013, 13:41:00
Misschien een domme vraag maar als je straks van plan bent om iets van 10.000W naar je subs te sturen moet je dan nog rekening houden met de dikte van de speakerkabel?

Dat valt op zich wel mee. Een groep kan maar ongeveer 3650 watt continu leveren, alles daarboven is piek vermorgen wat maar voor korte duur is. Wanneer je een sinewave minuten lang laat spelen op hoog volume zal de groep eruit knallen.

De 10.000watt wordt verdeeld over 2 drivers via 2 losse sets speaker kabels waardoor het vermogen wat er doorheen gaat een stuk lager is. Daar komt bij dat al die watss 95% van hun tijd niets hoeven doen, zelfs op referentie niveau zal er niet eens 1/3 van de power gebruikt worden. Het is vooral een stukje overhead voor zwaardere scenes en om flink te kunnen boosten zonder controle te verliezen. Een iet wat dikkere kabel dan normaal zal sowieso gebruikt worden om aan de veilige kant te zitten.

thonha

Erg mooi project, deze ga ik zeker volgen! Ik neem aan dat je een vrijstaand huis hebt? ;)

Martijnst1990

#22
Quote from: thonha on January 30, 2013, 14:01:31
Erg mooi project, deze ga ik zeker volgen! Ik neem aan dat je een vrijstaand huis hebt? ;)
En anders wonen zijn buren straks vrijstaand.. :D

Mooi project inderdaad, wat een joekels zeg!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT


flakkees

Quote from: morca on January 30, 2013, 15:13:51
De ascendant audio is niewt vergelijkbaar met deze monsterlijke TC ,ik zou zls je het kan missen 2 van deze TC importeren

is niet vergelijkbaar dat snap ik
maar bijkomende kosten zijn een nadeel en
krijg je er wat mee dan moet je ze terug sturen .
misschien ook wel op eigen kosten
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx