Dune HD Max: optische drive problemen - toch niet - veroorzaakt door HDMI kabel

Started by rho, January 28, 2013, 11:06:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Ik heb vorige week mijn TV-meubel heringericht naar aanleiding van het ontvangen van een nieuw TV-toestel. Hierbij had ik de HDMI kabel die geleverd zat bij mijn Dune HD Max ook gebruikt om de speler op de TV aan te sluiten. Hij zat vroeger met een HAMA HDMI 1.3 aangesloten en de kabel van de Dune gebruikte ik om de kabel-decoder aan te sluiten.

Omdat ik van de problemen met mijn TV verlost was dacht ik eindelijk mijn BD collectie te kunnen beginnen kijken.
Niet dus!! Het optische station van de Dune wou geen BD's lezen zonder om de 5 seconden in de fout te gaan. Witte flitsen, haperend beeld en geluid, weergave gewoonweg afgebroken, blijven hangen, ... Miserie!
Nu had ik een post gevonden van iemand die ongeveer hetzelfde meegemaakt had, op een internationaal forum. Daar dus maar even gereageerd en mijn probleem uitgelegd. De eerste reactie die ik kreeg: "Witte flitsen? Doe je HDMI kabel weg en gebruik een betere."
Ik vond dit zéér onwaarschijnlijk, maar heb de kabels toch weer gewisseld. Die "dure" HAMA ging weer op de Dune en de kabel die bij de Dune zal weer op de decoder.

En jawel hoor. Geen problemen meer! Welja, hij heeft tijdens een hele film en 3 afleveringen van een TV serie (via BD bekeken wel te verstaan) 3 keer een klein tikje gedaan. Fracties van een seconde dat ie het effe moeilijk leek te hebben. Maar voor de rest niks. Alles liep prima!

Is het normaal dat een speler zo kritisch is wat de kabel betreft? Ik geef toe dat de andere kabel nu niet echt high-end is, maar het was de kabel die de fabrikant bij zijn product levert. Ik had gehoopt dat die toch betrouwbaar zou zijn.

Hoe kan ik nu zeker weten bij de aankoop van een HDMI kabel dat ie gaat voldoen? Ik heb er nooit echt expliciet op gelet, maar zijn niet alle HDMI kabels conform de  standaard? (1.3 of desnoods 1.4)

Die HAMA kabel heeft zo'n €50 gekost (1,5m).
Moet ik voor een betrouwbare kabel met zulk bedrag rekening houden?

rho

Na veel geëxperimenteer blijkt het toch niet aan de kabel te liggen. Het optisch station doet vreemd.
Als ik testbestanden tot 120Mbit/s afspeel via de harde schijf is er geen enkel probleem. Doet ie zonder te haperen. Een slechte kabel zou al lang in de fout zijn gegaan. Een probleem tussen compatibiliteit van de speler met de kabel zou hier ook tot fouten hebben geleid.

Op een budget BD speler doen al mijn HDMI kabels het prima, zelfs bij een kleurdiepte instelling van 12bit. Als die kabels goed genoeg zijn om netjes te werken met een budget speler (ja, eentje van net geen €70), zou een Dune er toch zeker betrouwbaar mee moeten werken. En zolang de harde schijf gebruikt wordt doet ie dat ook, feilloos.

Het moet dus ergens iets met het optisch station zelf zijn.



alexander2

Quote from: rho on February 16, 2013, 11:11:53
Na veel geëxperimenteer blijkt het toch niet aan de kabel te liggen. Het optisch station doet vreemd.
Als ik testbestanden tot 120Mbit/s afspeel via de harde schijf is er geen enkel probleem. Doet ie zonder te haperen. Een slechte kabel zou al lang in de fout zijn gegaan. Een probleem tussen compatibiliteit van de speler met de kabel zou hier ook tot fouten hebben geleid.

Op een budget BD speler doen al mijn HDMI kabels het prima, zelfs bij een kleurdiepte instelling van 12bit. Als die kabels goed genoeg zijn om netjes te werken met een budget speler (ja, eentje van net geen €70), zou een Dune er toch zeker betrouwbaar mee moeten werken. En zolang de harde schijf gebruikt wordt doet ie dat ook, feilloos.

Het moet dus ergens iets met het optisch station zelf zijn.

En?

Syphon

Quote from: rho on January 28, 2013, 11:06:09
Ik heb vorige week mijn TV-meubel heringericht naar aanleiding van het ontvangen van een nieuw TV-toestel. Hierbij had ik de HDMI kabel die geleverd zat bij mijn Dune HD Max ook gebruikt om de speler op de TV aan te sluiten. Hij zat vroeger met een HAMA HDMI 1.3 aangesloten en de kabel van de Dune gebruikte ik om de kabel-decoder aan te sluiten.

Omdat ik van de problemen met mijn TV verlost was dacht ik eindelijk mijn BD collectie te kunnen beginnen kijken.
Niet dus!! Het optische station van de Dune wou geen BD's lezen zonder om de 5 seconden in de fout te gaan. Witte flitsen, haperend beeld en geluid, weergave gewoonweg afgebroken, blijven hangen, ... Miserie!
Nu had ik een post gevonden van iemand die ongeveer hetzelfde meegemaakt had, op een internationaal forum. Daar dus maar even gereageerd en mijn probleem uitgelegd. De eerste reactie die ik kreeg: "Witte flitsen? Doe je HDMI kabel weg en gebruik een betere."
Ik vond dit zéér onwaarschijnlijk, maar heb de kabels toch weer gewisseld. Die "dure" HAMA ging weer op de Dune en de kabel die bij de Dune zal weer op de decoder.

En jawel hoor. Geen problemen meer! Welja, hij heeft tijdens een hele film en 3 afleveringen van een TV serie (via BD bekeken wel te verstaan) 3 keer een klein tikje gedaan. Fracties van een seconde dat ie het effe moeilijk leek te hebben. Maar voor de rest niks. Alles liep prima!

Is het normaal dat een speler zo kritisch is wat de kabel betreft? Ik geef toe dat de andere kabel nu niet echt high-end is, maar het was de kabel die de fabrikant bij zijn product levert. Ik had gehoopt dat die toch betrouwbaar zou zijn.

Hoe kan ik nu zeker weten bij de aankoop van een HDMI kabel dat ie gaat voldoen? Ik heb er nooit echt expliciet op gelet, maar zijn niet alle HDMI kabels conform de  standaard? (1.3 of desnoods 1.4)

Die HAMA kabel heeft zo'n €50 gekost (1,5m).
Moet ik voor een betrouwbare kabel met zulk bedrag rekening houden?

Iedere HDMI kabel voldoet over een korte afstand. Een dure kabel kan eventueel nodig zijn wanneer de afstand groter wordt. Een HDMI zend digitale bestanden door oftewel alleen maar 00000111111. Een dure kabel verandert dit proces niet. Dus hou het lekker bij goedkope kabels maar check wel even of het HDMI 1.4 heeft ivm 3D.

Enige tijd geleden was er nog een test bij het programma Kassa. Een kabel van € 1 presteert even goed over een korte afstand dan een kabel van € 200. Wat ook vrij logisch is als je de techniek snapt.

paaj

Tot die goedkope kabel toch niet werkt, ze zijn nu eenmaal een stuk kwetsbaarder en het productieproces een stuk minder kritisch. De goedkoopste kabels (en dat is wat je er standaard bij krijgt) leveren in mijn ervaring toch altijd snel problemen op.

In dit geval waarschijnlijk niet overigens, aangezien het met ander materiaal wel goed werkt. Gevalletje voor de garantie?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Syphon

Quote from: paaj on March  1, 2013, 10:35:01
Tot die goedkope kabel toch niet werkt, ze zijn nu eenmaal een stuk kwetsbaarder en het productieproces een stuk minder kritisch. De goedkoopste kabels (en dat is wat je er standaard bij krijgt) leveren in mijn ervaring toch altijd snel problemen op.

In dit geval waarschijnlijk niet overigens, aangezien het met ander materiaal wel goed werkt. Gevalletje voor de garantie?

Apart, hoe ga je er dan mee om? Tig keer wisselen? Gebruik al tig jaar HDMI voor verschillende apparaten en nog nooit iets raars mee gemaakt.
Kabel aansluiten en niet meer verplaatsen is denk ik de key. Als je heel vaak kabels aan sluit kan ik me voorstellen dat een duurdere kabels minder gebreken oplevert.

rho

De Dune ziet het optisch station nu helemaal niet meer. Er zit nog een schijf in, maar die krijg ik er nu ook niet meer uit. Het toestel doet net alsof het station niet bestaat.
Die gaat dus terug naar waar ie vandaan komt.

paaj

Nee, echt alleen ingestoken en met rust gelaten, en ik woonde alleen, maar hield er toch plotseling mee op. Ook andere gratis kabels soortgelijke ervaring. Kabel van 15 werkt sindsdien perfect overigns.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

rho

Ondertussen is de Dune op weg naar waar ik heb gekocht heb.
Hopelijk kunnen zij achterhalen wat er precies fout gaat en kan er iets geregeld worden.

johan d

BBen jij dat met de oppo speler die slecht beeld gaf? indien ja - TIP: en koop beter een gewone Dune ipv een Dune met zapitti ingebouwd. (al negatieve dingen over gelezen)

rho

Nee, ik heb nooit een Oppo gehad.
Mijn Dune weigert zijn optisch station deftig te laten functioneren. Hij weigert momenteel zelf toe te geven dat ie een optisch station heeft. En dat terwijl hij lekker een schijfje heeft ingeslikt. De dief wil het niet terug geven! :mad:

garmtz

Mijn ervaring met de Dune spelers (ik heb de B1) is dat ze echt BAGGER drives hebben. Ik heb al een tweede exemplaar dat gewoon heel normale DVD discs weigert te spelen. Ik zou als advies overstappen naar Oppo.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

rho

Ik heb een super eenvoudige Sony BD player gekocht. die speelt alles heel netjes af. De Dune gaat waarschijnlijk enkel als HDD- en netwerk-speler gebruikt worden.
Daar is ie erg goed in. Wel zonde natuurlijk.
Ik had net de HD Max gekocht om een optisch station en netwerk/HDD speler in 1 toestel te hebben. Dan had ik beter eentje uit de Smart reeks gekocht.

garmtz

Die uit de Smart reeks zijn dus net zo slecht wat betreft de drive, dus je hebt de juiste keuze gemaakt... :)

rho

Ik bedoelde dan ook dat ik geen BluRay station zou genomen hebben en een losse BluRay speler zou gekocht hebben, van een ander merk. Zoals ik dat nu heb.
Maar ik wist niet op voorhand dat dat optische station in de Dune zo slecht zou zijn. Dus ben ik toen voor een HD Max gegaan.
Ik had dus beter een Smart H1 en een HE extention gekocht.

rho

Ondertussen staat de Dune nog steeds bij de technische dienst van de webshop.
Ze hebben aan Dune HD gevraagd of er nog optische stations te krijgen zijn en of er misschien alternatieven zijn die ze kunnen gebruiken om in te bouwen.

Ik heb ooit een topic gelezen van iemand met hetzelfde probleem en die kreeg toen te horen dat het optische station in de Dune een afwijkende maat heeft en dus enkel door het origineel vervangen kan worden.

Dat wordt nog leuk. NOT!

W.Otter

ik heb op mijn dune ook problemen met welke kabel ik er tussen gooi hoor! hdmi 1.4 wou ie niet hebben dus maar weer terug naar een duurdere 1.3

en de techniek, ik snap dat het digitale signaal met 1tjes en nulletjes werkt. maar er speelt ook zoiets mee als bitstream. een goedkope kabel zal minder grote snelheden aankunnen als een dikkere/duurdere
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

rho

Het bleek uiteindelijk dus geen kabel-probleem te zijn.
De optische drive is gewoon stuk.

Als je kabel aan de 1.3 standaard voldoet maakt het niet uit wat ie kost. Dan moet ie werken. En of ie dan 1.3 of 1.4 is dan maakt geen bal uit wat dat betreft.

Ik heb met testfiles via de interne HDD geprobeerd en kwam tot snelheden ver boven dat wat op enige BD staat die ik niet kom spelen via het optische station. Zelfs de goedkoopste HDMI kabel die ik heb liet geen fouten zien.
Uiteindelijk hield het optische station er helemaal mee op. Met een schijfje er in.

W.Otter

maar als het niet uitmaakt welke kabel je er tussen hangt, waarom lust het ene apparaat zo'n kabel wel en de ander niet?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

rho

Wat bedoel je met "lust"? Speelt ie echt niet of hapert ie of denk je dat het beeld/geluid minder van kwaliteit is?

Als je kabel aan de standaard voldoet (ze mogen het er niet op zetten als dat niet zo is), zou er geen verschil in weergave mogen zijn. (aangenomen dat je geen data over tientallen meters gaat transporteren)

W.Otter

lust als in omnomnomnom

het beeld hapert af en toe, kabel is twee meter. bij de een doet ie het wel en de ander niet.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

rho

En gebruik je het optische station in je Smart nu nog?
Bij mij begon ie ook met wat moeilijk te doen en leek ie met een betere kabel het ook beter te doen. Maar nu blijkt het niks met de kabel te maken te hebben.

Doet die kabel het nooit goed, of enkel als je het optische station van de Smart wil gebruiken?

2m zou geen probleem mogen zijn.

W.Otter

vooral bij optisch maar dat hoeft niet aan de kabel te liggen. denk dat het eerder aan de speler ligt.
maar met een andere kabel had ik bij zowel optisch als streamen last van haperingen. verlies van geluid of knipperen van het beeld.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

rho

Da's best vreemd want als je kabel aan de standaard voldoet is er geen enkele reden om aan te nemen dat de data opeen andere manier door komt dan een duurdere kabel die aan dezelfde norm voldoet. (en ik denk dat kwa bandbreedte een 1.4 identiek is aan een 1.3)