Zelfbouw sub op basis van inuke1000dsp?

Started by zonneschimmel, January 25, 2013, 10:48:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zonneschimmel

Quote from: ArjanR1 on January 30, 2013, 15:54:35
Woofers in serie, en dan parallel aansluiten. 1x 4Ohm ;)

Dat volg ik niet helemaal.

Uit de pdf:

http://www.bassmasters-heaven.nl/files/datasheets/exodus_audio/shiva_x/exodus_audio_shiva_x_subwoofer.pdf

Combinations of drivers make things a bit more difficult. Wiring two drivers in parallel with
voice coils in parallel is often used in car audio. With nominal 8-ohm voice coil drivers, you
would end up with 2 ohms, which can maximize power output of many car audio amps:

For home audio arrays, it is often desirable to keep the impedance between 4 and 8 ohms.
For Dual Voice Coil drivers with 8-ohm voice coils, it is typical to wire each driver in series, and parallel
the drivers:

This results in a final 8-ohm load, assuming each driver has dual 8-ohm voice coils. While
this may not "maximize" power output of an amp optimized for a 4-ohm load, it will result in
more linear output for the same power input as a single driver.

morca

Quote from: morca on January 30, 2013, 15:11:39
Nog 1 keer dan spec,s van shiva:
Re: 3.65 Ohms (Voice Coils wired in parallel)

Dus dat is 8 ohm in Voice Coils wired  serie voor 1 unit.

Die 2 woofers zetten we weer parallel dan komen we weer op 4 ohm uit.

Benodigde vermogen in de safe zone is 400 per stuk,dus 800 wat is wenselijk.
De Inuke 1000 dsp is 750 watt bij 4 ohm,dus aanstuuring zal prima zijn.

Ik weet het zeker dat we met de spec,s vd site met 2 unit,s zoals ik wil schakelen je op 4 ohm komt,met een benodigd vermogen van 800 watt rms ong.

Dus de amp leverd net genoeg en zal je systeem goed aanstuuren .
mijn excuus ,dit klopt niet je zal toch op 8 ohm uitkomen en dan een Inuke 3000 nodig hebben.
dit kan niet met de Inuke 1000.

en die 4 ohm klopt idd niet kees het is 8 ,ik vergiste me

flakkees

Quote from: morca on January 30, 2013, 16:20:11
mijn excuus ,dit klopt niet je zal toch op 8 ohm uitkomen en dan een Inuke 3000 nodig hebben.
dit kan niet met de Inuke 1000.

en die 4 ohm klopt idd niet kees het is 8 ,ik vergiste me

maakt niet uit vriend , ik heb me al zo vaak vergist  ;D
en ben nog steeds blij met de hulp die ik gehad heb  :thumbs-up:
keep up the good work
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

morca

Quote from: flakkees on January 30, 2013, 16:26:52
maakt niet uit vriend , ik heb me al zo vaak vergist  ;D
en ben nog steeds blij met de hulp die ik gehad heb  :thumbs-up:
keep up the good work
Het is opeens weer bere bere druk op het werk,en thuis ook.
Dus moest nou echt even 3 keer denken hoe het nou was.

Daarbij maakte ik een foutje,beter opletten Marco !!!!!

zonneschimmel

#54
Ik heb al eens een model van de kast gemaakt, 18mm MDF.

Als bracing dacht ik gewoon 2 of 3 platen MDF met gaten in te gebruiken.

Hoe dicht kan ik de driver tegen mekaar zetten in het midden?


zonneschimmel

Om toch in de spirit van het topic te blijven: "sub op basis van inuke1000dsp"

Wat als ik slechts 1 Shiva aanstuur, dan heb ik 750Watt op 4 ohm. Lijkt me meer dan voldoende.

Hierbij redeneer ik wel: voor 110€ meer heb ik een dual met minder THD, minder kastresonanties, een beter afstraalgedrag naar de kamer en dezelfde SPL --> allemaal dingen die ik belangrijk vind.

http://www.data-bass.com/data?page=content&id=77

Uit de link:

"The results of those measurements are shown on the right. You can immediately notice that the Empire (dual opposed) has a very uniform output at all three listening positions regardless of its own orientation. The Rythmik (single) has much larger variations in response depending upon its orientation."

Waarop jullie dan zeggen ja, maar met nog eens 125€ meer voor een inuke3000 krijg je +3dB a +5dB (afhankelijk hoe je telt) --> iets waarvan ik betwijfel of ik het ooit zou benutten.

Nu wil ik vanavond gerust eens wat simulaties doen voor een enkele Shiva met 1, 2 en zonder een passive radiator.

Welke passive radiator stellen jullie voor bij de Shiva?

flakkees

het gaat niet echt om de pieken vermogen maar meer over de controle die een amp
moet hebben op de driver
misschien is 1 shiva wel voldoende als je die met genoeg prik voed
en als je in 2 shiva's het verschil te klein vind wat gaat een passieve radiator die denk ik net zoveel kost als een shiva dan meer geven ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

zonneschimmel

Quote from: flakkees on January 31, 2013, 09:57:57
misschien is 1 shiva wel voldoende als je die met genoeg prik voed
en als je in 2 shiva's het verschil te klein vind wat gaat een passieve radiator die denk ik net zoveel kost als een shiva dan meer geven ?

Voldoende voor wat? 120dB op 15HZ, tuurlijk niet, maar dat is ook helemaal de bedoeling niet.


Jullie zeggen dat de inuke1000 niet genoeg controle heeft voor 2 shivas. Ik oke, dan maar 1 Shiva en dan is het weer niet "voldoende". Eender welk project dat ik wil doen met mijn eisen is dus "niet voldoende" omdat ik geen 3000 Watt in 4 drivers op een volume van 200 liter wil doen om uiteindelijk op 15Hz en 120dB uit te komen? Dat is niet serieus hé mannen. Ik vraag om geschikte drivers voor een sub op basis van een inuke1000dsp, bij voorkeur dual opposed en niet groter dan 90liter.


Zodus, na jullie advies dat een inuke1000 niet genoeg vermogen heeft voor 2 Shivas wil ik wel enkele ontwerpen met 1 Shiva overwegen.
Daarvoor heeft mijn amp wel meer dan genoeg controle.

Welke courante sub ontwerpen zijn er:

Basreflex, hoorn en 4th order bandpass lijken me wat te moeilijk om juist te doen voor een eerste DIY.

Dus dacht ik aan 1 Shiva closed, met 1 PR of met 2PR. --> geen idee wat die PR mij gaat bijbrengen vooraleer ik gesimuleerd heb maar als ik naar jullie luister ben ik wel minstens verzekerd van goede controle van 1 Shiva met de inuke1000.

Former member 78

Denk dat 1 woofer geen probleem is voor de iNuke1000.
In bridge gooit die er namelijk genoeg uit :)

zonneschimmel

Quote from: ArjanR1 on January 31, 2013, 11:28:38
Denk dat 1 woofer geen probleem is voor de iNuke1000.
In bridge gooit die er namelijk genoeg uit :)

Ik vraag me af wat er verteld wordt tegen de 90% zelfbouwers die een plate-amp willen gebruiken, de inuke1000 doet evenveel als de Hypex DS8.0 de zwaarste plate die je in Europa kan kopen, kost 150€ minder EN heeft DSP.

Former member 78

Een DS8 is volgens mij wel een stukje sterker ;)
En heeft een erg hoge dempingsfactor, is daarbij ook nog erg mooi in de sub te verwerken.

morca

Nou we kraken je project niet af ,maar die Inukke 1000 geeft 1000 wat rms dacht ik op 4 ohm.
Daar kan je 1 shiva weer goed mee slopen,teveel RMS vermogen

geen commenttaar dat je geen 3000 watt sub wilt bouwen maar goeie tips zodat je sub goed aangerstuurd word en je hem niet oprookt door teveel rms vermogen.

Een DS4 is voldoende ,zelf optimaal voor 1 Shiva,dan heb je een supersubje voor dat geld.

Wil je die Inuke gebruiken,ik zal nog eens w ;)at andere driver opzoeken.
IMO gaat of ge amp of de drivers je duurder kosten,ik snap trouwens niet dat die 150 euro van de Inuke 3000 zo,n probleem is

Dat zijn geen tips omdat wij willen dat jij 30000000 watt koopt ,maar dat je vermogen netjes aansluit bij de amp.
Zodat je niet net als Kees meteen een Shiva oprookt  ;)

Het zijn alle goed bedoelde tips om jouw een degelijk en betrouwbaar systeem te adviseren

zonneschimmel

Dat het allemaal goed bedoelt is trek ik zeker niet in twijfel, ik stel alleen maar vast dat er in een topic getiteld "sub op basis van inuke1000dsp" nogal veel verwezen wordt naar duurdere amps zonder dsp om overweg te kunnen met de aangeraden drivers in dit topic  :crazy:.

Aangezien de amp grondig gemod wordt is het absoluut geen probleem om de ingang met een weerstandje te verzwakken zodat de output niet boven de 600 of 400 watt komt, dat kost me 10 cent. Het is sowieso al de bedoeling om een low-pass en high-pass filter op de ingangen te zetten zodat ie los van de DSP instellingen nooit een signaal binnen krijgt onder de 10Hz en boven de 80/100/120 ben ik nog niet uit.

Een DS4 is 100 Euro meer dan de inuke1000dsp en dan kan ik ook nog eens 127€ opleggen voor een miniDSP om aan dezelfde amp kwaliteiten en room correctie mogelijkheden te raken.

Doe mij dan maar het weerstandje van 10 cent.

Former member 78

In het .1 kanaal loopt de info tot 120hz.
Verder lekker bouwen zoals je het zelf wil doen ;)

Je kunt de iNuke ook harder en zachter zetten, dus dat die teveel zal leveren is geen probleem.

morca

#64
Zo heb ik wel meerdere woofers in rook op zien gaan,want niet iedereen weet wat te hard is.
Verder heb je zeker gelijk,maar waaneer geeft die Inuke 1000 ong 500 wat,dat kan je niet zien op de leveloutput.

Maar als de TS dat wil ,met een weerstandje op eigen idee,of het level zachter,op eigen risico dan,niet mokken als je woofer daarna wel een keer kapot gaat,dat ons advies niet safe was......

Niks als commentaar bedoeld,pas alleen wel op met 1000 watt op een 400 rms 600 PT watt woofer.



EDIT met de spoelen van 1 shiva in serie kom je op 8 ohm,dan kom je wel goed uit met de 1000  inuke denk ik,vanavond even kijken,..........


zonneschimmel

Quote from: ArjanR1 on January 31, 2013, 14:04:51
In het .1 kanaal loopt de info tot 120hz.
Verder lekker bouwen zoals je het zelf wil doen ;)

Je kunt de iNuke ook harder en zachter zetten, dus dat die teveel zal leveren is geen probleem.

Dan wordt het 120Hz.

Ik heb gisteren enkele simulaties gedaan voor een enkele Shiva met dual 12" passive radiator van dayton audio (38€/stuk). En dat zag er wel goed uit, hij is dan wel Xmax gelimiteerd op 200Watt maar liep dieper door dan een dual opposed. Daarvoor moest ik de PRs wel verzwaren met 1kg, is dat niet te veel?

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7114

Wat zijn gangbare gewichten voor een PR? Weet iemand waar ik PRs kan vinden die groter zijn dan 12"?

Quote from: morca on January 31, 2013, 15:18:35
Ja perfect voor 1 shiva met de spoelen in serie en dan 8 ohm draaiend.
1x 430 Watt RMS op 8 Ohm gebrugd (1x 570 Watt max)

1 Shiva heeft 2 coils van 8Ohm die 4Ohm geven als je ze in parallel zet en 16Ohm als je ze in serie zet.

morca

Je hebt helemaal gelijk.................ik moet me schamen.

beetje veel gezeik aan me hoofd,beter effe rustig aan doen met de tips.
denk dat ik te druk ben/maak ,want deze fouten maak ik normaal nooit....................

zonneschimmel

Quote from: morca on February  1, 2013, 12:56:13
Je hebt helemaal gelijk.................ik moet me schamen.

beetje veel gezeik aan me hoofd,beter effe rustig aan doen met de tips.
denk dat ik te druk ben/maak ,want deze fouten maak ik normaal nooit....................

Geen erg hoor, met de onduidelijkheden heb ik het zelf maar eens grondig nageplozen wat zeker geen kwaad kan als je zelf wil gaan bouwen  ;)

zonneschimmel

Okay, tijd voor een update met pics:









Hij is 620mmBx555mmHx515mmD wat komt op 95l netto en gemaakt uit een oude kast en bed. top, bottom en sides zijn 33mm, rest is 26mm, dual parallel bracing.

Ik heb hem vorig weekend al eens getest voor het schilderen en ie klonk wel goed afgezien van de ratelende ramen en andere spullen in de kelder  ;D

Former member 78

Als ik de buitenmaten even neem, kom ik op 177liter uit.
Lijkt me sterk dat je dan op 95liter netto uit gaat komen ;)

AbZ

Quote from: ArjanR1 on April 11, 2013, 09:35:49
Als ik de buitenmaten even neem, kom ik op 177liter uit.
Lijkt me sterk dat je dan op 95liter netto uit gaat komen ;)
in reply #54 kan je zien dat er nog een hoop afgaat?

Former member 78

Ik had alleen naar de laatste post gekeken :)

zonneschimmel

#73
(620-2x33)x(555-2*33)x(515-2x26)/1000000=125l

-(620-2*33)x(300+26)x(95+26)/1000000=21.8l voor de amp

-2x4.25l = 8.5l voor de drivers

=95l netto, moet nog wat af voor de bracing.

Met polyester vulling zou ik uitkomen op 100 a 105l.

zonneschimmel

De polyester vulling komt uit ikea "gosa slan" kussens, was de goedkoopste manier om er aan te raken die ik vond. (en de ikea is op slechts 10minuten van mijn werk)

http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/10125306/

1.75€ voor 350g vulling of 5€ per kilo  ;D