Zelfbouw sub op basis van inuke1000dsp?

Started by zonneschimmel, January 25, 2013, 10:48:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zonneschimmel

Hey iedereen,

Na enkele jaren geleden mijn Behringer TRUTH B2092A verkocht te hebben begint het weer te kriebelen om een sub. Ik zou hem deze keer wel zelf willen bouwen en dacht daarvoor aan de inuke1000dsp als amp, deze staat momenteel te koop voor 228€ bij Thomann.

http://www.thomann.de/nl/behringer_inuke_nu1000dsp_amplif_b_stock_2.htm

1000W en dsp voor 228 lijkt me wel een heel sterke deal.

Ik zou de amp volledig willen inbouwen in de sub en zie er dus ook niet tegenop om hem te modden (fan mod, light mod, RCA en LFE ingang maken, 12v trigger, etc etc) 1 buiten-dimensie van de sub ligt hierdoor al vast, namelijk net genoeg om de inuke erin te bouwen 483mm +2x18mmMDF = 519, pak 520mm. De andere buitendimensies zou ik niet groter willen, liefst kleiner. Dan kom ik aan maximaal (5.2-0.9-0.36)x(5.2-0.36)*(5.2-0.36)= 91liter - bracing.

De sub zelf zou ik zo muzikaal mogelijk willen, ik heb momenteel een paar B&W 604s3 als front, de grote B&W center s3 en een paar Monitor audio silvers als back op een denon avr3806. Maar denk in de toekomst de 604s3 weg te doen om bvb dynaudio contour s1.4 te gaan gebruiken als front en de sub als ondersteunend laag voor muziek. Dus veel liever een perfect gecontroleerde sub die 110dB haalt dan een rommelige blaasbalg die 120 dB doet. Ik denk ongeveer 80% muziek, 20% film.

Hierdoor dacht ik aan een dual opposed opstelling voor de sub, lijkt me ideaal kwa afstralingsgedrag in de ruimte en dat minimaliseert kastresonanties. (kan ik hierdoor wegkomen met 18mm mdf ipv 22 of hoger?)

Maar welke drivers gebruiken? Ik zie door het bos de bomen niet meer en het grote verschil in prijs tussen merken in de VS en europa maakt het ook niet makkelijk. In principe sta ik ook open voor een andere amp, maar ik heb nog geen plate-amps gevonden met dsp voor rond die prijs.

morca

Mag het kosten,mooie JLaudio die staan bekend om hun zeer hoge muzikale kwaliteit.
Zal je imo alleen wel de kist wat kleiner maken.
JL speelt juist beter in een kleine kist ,vaak liter of 40 voor de 13 inch versie.

Ik kijk vanavond effe welke driver er goed bij je amp past ,ok
nu aan het werk,pauze bijna om  ;)

zonneschimmel

Kwa prijs ben ik flexibel afhankelijk van de prestaties, 200€ meer om 1Hz lager te komen hoeft niet. Ik denk aan 600€ a 800€ all-in, dus ook de amp mods. (moet ik nog eens nakijken wat daar allemaal precies voor nodig is)

Ook zou ik de sub wel mooi willen afwerken, die van Ejorne vind ik echt wel super mooi. Ik ken zelf wel niemand die zo goed kan schilderen. Zou ik iets gelijkaardig kunnen doen door een tekening te laten afprinten op een grote sticker en die dan heel voorzichtig op de sub te kleven?

Heb ik voor een dual opposed niet 2 maal het volume nodig dan voor 1 driver? Dat zou voor de JL 13" dan op 80 liter komen, lijkt me wel oké (kleiner mag altijd).

morca

Oh een dual,overheengelezen dat word een mooi ding met 2x 13W3-3 maar dan heb je wel een Inuke 3000 nodig.
Daar stuur ik ze ook mee aan.

80 liter is dan perfect

zonneschimmel

Hmm, met de inuke 3000dsp wordt het wat duur denk ik.

Iemand ervaring met de Dayton audio rss315hf-4? 100dB op 20Hz zonder room gain lijkt me wel oké.

Exxar

Hoeveel vermogen heb je dan ingesteld en wat is de Xmax dan?


morca

ik heb even een wdr file gepakt van deze woofer,op 55 liter is de Xmax aardig hoog.
Bij 40 liter komen je vermogen,Xmax en group delay wat beter uit denk ik.
Dan zal hij strakker spelen,maar vooral ,....je Xmax gaat bij 55 bij deze unit al aardig over zijn max vanaf 30 hz.
Bij 40 liter niet.

Leuke unit hoor,kan je een leuk subje van bouwen.
1 tip als je die Inuke 1000 neemt,zet de sub op 1 kanaal ,L of R ,op mono geeft hij een beetje veel RMS vermogen voor jouw Dayton.

zonneschimmel

Ik heb 2 woofers ingegeven, vermogen is ingesteld op 800W en inhoud op 70 liter (dus 35liter per driver) dan geeft ie 13mm max excursion en group delay blijft onder 6.5ms.

Het is mijn eerste zelfbouw dus ik heb voorlopig nog geen amp of drivers, de inuke1000dsp leek me alleen zeer veel "bang for the buck" te geven en lijkt me ideaal om die Dayton's mee aan te sturen. Ze komen alleszins beter uit een simulatie dan bvb de peerless XXLS 12".

Maar als er iemand betere en of goedkopere suggesties heeft voor 1000W op 4ohm en MAX 90 liter (liefst minder) zo veel te beter, met die dayton's aan +-250/stuk (tenzij iemand ze goedkoper weet) zit ik wel aan de bovenlimiet van mijn budget.

morca

2 keer shiva kost je 220 euro,dan heb je er 2 voor de prijs van 1 dayton.
http://www.bassmasters-heaven.nl/hi-fi/lijst/35-exodus-audio/63-shiva-x

zVoor die 250 weet ik wel een betere driver die groter is,meer lucht doet,en zeer belastbaar zijn,de 13 W3 van JL

zonneschimmel

Die Shiva's zien er voorlopig veruit het aantrekkelijkst uit voor die prijs.

Ik heb wat simulaties gedaan voor 60l en 400W:

zonneschimmel

Is het eigenlijk zinvol om stil te staan bij de Qtc waarde van de sub als ik toch van plan ben om de output zwaar te manipuleren met een DSP?

Of probeer ik voor een muzikale sub de Qtc toch tussen 0.7 en 0.5 te houden om optimale demping te bekomen en overshoot te vermijden. Ik zou niet willen dat hij bij een korte krachtige "thumb" nog effe nazinderd.

morca

Bij de JL 13W3 raad ik je 40 liter aan ,een Qtc van ,9 dsp je mooi vlak en je response zal sneller zijn als bij een 60 liter kist.
40 liter klinkt veel muzikaler,een test op databass heeft dit ook uitgewezen,men prefereerd de 40 liter kist boven de 60 liter De kist die volgens winisd correcter is.

Dat nazinderen doet hij in een 60 liter kist wel,ik heb het getest.

zonneschimmel

Hmm, het wordt verwarrend:

Voor een dual opposed sub is het toch zo dat je het volume x2 moet doen ten opzichte van een closed box.

Die simulaties op 60liter die ik gedaan heb komen dan toch op 30liter per driver als ik 2 drivers aangeef in winISD of niet?

Waar ik niet zeker van ben is of ik het vermogen ook x2 moet doen (dus met een enkele driver die belastbaar is op 400W moet ik in winISD 800W ingeven voor een dual opposed sub of toch ook 400W) voor SPL maakt dit precies niet uit, enkel de maximale uitslag veranderd precies met het ingegeven wattage.

Vandaar misschien de verwarring met 60l en 400W, het ging nog altijd om een simulatie voor een dual opposed, maar nu eens met 400W ipv 800W. Ik zal volgende keer duidelijker vermelden exact wat ik gesimuleerd heb.

Bepaalt winISD de max SPL gewoon uit de belastbaarheid en gevoeligheid? Dan moet ik enkele dB aftrekken voor de JL als ik een inuke1000 ipv 3000 gebruikt.

Of wordt er gewoon afgeraden om de JL aan te sturen met "slechts" 1000W

morca

Mijn excuus,60 liter voor 2 drivers kan maar is aan de kleine kant.
2x JL 13W3-2 raad ik je aan ivm de Inuke 1000,dan is de Inuke nog aan de lichte kant.
Maar met de 2 ohm versie van de 13 W3V3-2 ,kan het zeer krapjes.
Ik raad je meer vermogen aan,maar hij zal het evengoed wel aardig doen.
80 liter zou beter zijn,hoe kleiner de kist hoe meer vermogen je nodig hebt.

zonneschimmel

Ik kan van het werk een bruel&kjaer 2260 dB-meter lenen met bz7202 software, is dat geschikt om de DSP mee af te stellen?

http://ashtead-technology.com/product/instruments/bk_2260_sound_analyser/

Als ik de vorige simulaties goed heb gedaan dan komt de Shiva in het laag zelfs iets luider dan de JL audio's in kleinere behuizingen (pas vanaf 50Hz worden de JL's luider en dat pits ik er toch af met de DSP), nu heb ik gezien dat die Shiva's 3.65ohm zijn als je de coils parallel aansluit.

Als ik er 2 neem kan ik ze ofwel apart aansturen aan 300W op 4ohm (+-330 op 3.65) of kan ik de amp beter bridgen, dan heb ik 1000W op 4 ohm voor 2 drivers maar is 3.65 misschien iets te laag voor de bridge?

Ideeën?

flakkees

1000 watt op 4 ohm is perfect voor 2 shiva's
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx


flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

morca

#19
Kees nog even gekeken,die woofers zijn :Re: 3.65 Ohms (Voice Coils wired in parallel)
Dus in serie 8 ohm,2 woofers parralel zou daar weer 4 van maken,maar dan is 1000 watt RMS wel wenselijk .
En de Inuke dsp geeft 750 RMS bij 4 ohm

Deze amp is te ligt imo,misschien dat het net kan,maar ik durf geen garantie te geven dat je genoeg aanstuuring hebt.

de amp:
- versterker
- 2x 110 Watt RMS op 8 Ohm (2x 160 Watt max)
- 2x 210 Watt RMS op 4 Ohm (2x 320 Watt max)
- 2x 380 Watt RMS op 2 Ohm (2x 530 Watt max)
- 1x 430 Watt RMS op 8 Ohm gebrugd (1x 570 Watt max)
- 1x 750 Watt RMS op 4 Ohm gebrugd (1x 1050 Watt max)




De woofer,s:
     Fs: 20.0 Hz
    Le: 0.90mH
    Re: 3.65 Ohms (Voice Coils wired in parallel)
    Qms: 3.20
    Qes: .55
    Qts: 0.47
    Mms: 171g
    Cms: 0.38 mm/N
    Vas: 125L
    Sd: 491 cm^2
    Vd: 2.65L
    BL: 11.9
    X-max: 27mm
    Pmax: 600W
    SPL: 84.4 db/1W/1M


Edit het is wel zo dat de Shiva,a 400 nominaal RMS zijn,600 is kortstondig.
Dus misschien gaat dit wel beter spelen als ik hierboven zeg,misschien net genoeg voor optimale aansturing........

Former member 78

Dan moet de kleine iNuke volgens mij prima werken.

flakkees

ik heb de tempest x samen op 1 kanaal gehad en dat ging echt maar net
en mijn amp blaast er dan toch nog 1 x 700 watt rms bij 8 ohm uit
stel , het is wat aan gedikt dat is denk ik bij de behringer ook zo

dan ga je 2 woofers aansturen met het vermogen waar ik er 1 mee aanstuur ?
ik denk echt dat het te krap is
ik wil de vlp niet opdringen ofzo maar de vlp 1500 kost ook maar €250
en die geeft 2 x 750 watt bij 4 ohm dus zeg maar 2 x 500 in real life
vond ik voor de 15'' nog niet genoeg maar ik denk dat de 12'' het daar prima op doet
en dan haal je er ook uit wat er in zit
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Former member 78

Als je de woofers op 4Ohm zet, levert de iNuke1000 in bridge ook 1000watt.

flakkees

Quote from: ArjanR1 on January 30, 2013, 07:08:13
Als je de woofers op 4Ohm zet, levert de iNuke1000 in bridge ook 1000watt.
ja maar je heb er toch 2 ?

zit even in de pdf van de tempest te kijken en 2 stuks krijg je volgens mij niet op 4 ohm
je gaat dus met 2 drivers op 2 of op 8 ohm uit komen
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Former member 78