'Vergeten' pareltjes

Started by Oeffel, January 25, 2013, 00:04:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Oeffel

*EDIT: topicnaam*

Ik heb de laatste tijd het kijken van films weer even geintensiveerd, uiteraard kijk je dan voornamelijk recent filmmateriaal. De recente films die ik gezien heb, zoals Looper, the Bourne Legacy, Battleship, Drive, The Grey, Contraband, vond ik vrij magertjes. Die films ontstijgen in mijn ogen niet de grijze middelmaat, maar uiteraard valt over smaak niet te twisten.. dat bracht me op het idee eens een topic te openen, just for fun.

Iedere film is een avondje vermaak, maar zo hoopt eenieder natuurlijk dat er tussen al het materiaal dat wordt uitgebracht er een keer een pareltje zit. Niet perse een Hollywood blockbuster of een low budget arthouse film, maar meer in de trend van Intouchables. De indruk die zo'n film achterlaat is vele malen groter dan alleen een avondje vermaak.
Op het moment dat je een zoektocht naar zulk soort films start, is het niet makkelijk een begin te zoeken. Je kunt wel eindeloos films bekijken of websites op titels afstruinen, maar het leek me wel leuk om elkaar eens aan wat leuke filmtips te helpen.

Om zelf eens met een voorbeeld te komen, al gravend in mijn geheugen:

Primal Fear (1996)
Advocatenthriller met Richard Gere. Niet mijn favoriete acteur maar wel een keer in een rol die hem op het lijf geschreven is. Flamboyant, arrogant als hij is. En een van de eerste rollen van Edward Norton, wel een acteur die ik graag zie.
Briljante thriller met een verrassend plot.

Meer obvious maar toch opvallend weinig genoemd vind ik Scent of a Woman (1992).
Magistrale rol van Al Pacino als blinde oorlogsveteraan, krijgt een 'babysit' voor het weekend. Voor de babysitter (een balletje van een vooraanstaande school, gespeeld door Chris O'Donnel) pakt dit weekend ietsje anders uit dan van tevoren gedacht

Verdere gingen Higher Learning (1995, met Laurence Fishburn in een toprol) en bijvoorbeeld Le Huitieme Jour (1996, Belgische productie met een jongen met Downsyndroom in de hoofdrol) door mijn hoofd.

In ieder geval een kleine kick-off van mijn kant. Als je bovenstaande films niet gezien hebt of nog nooit van ze gehoord hebt, zijn dit naar mijn bescheiden mening aanraders. Nogmaals valt over smaak nooit te twisten, maar je kunt nu eenmaal niet alles zien.


Heb je een verborgen pareltje in je geheugen of een film die juist veel indruk maakte maar nog niet wijd en zijd bekend is? Share!
Gaarne met wat uitleg of waarom jij die film speciaal of memorabel vindt.  :pompom:

Nahpets

#1


Drama, klein beetje komedie. Prachtige decors, goed verhaal, vreselijk goed acteerwerk. Ongelofelijk hoe er iemand neergezet kan worden die verlamd is vanaf zijn nek, en toch al die emoties uit weten te drukken,

Oh ja, het geluid van een Maserati af en toe helpt ook.  :D
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

negotiata

Quote from: Nahpets on January 25, 2013, 00:54:22


Drama, klein beetje komedie. Prachtige decors, goed verhaal, vreselijk goed acteerwerk. Ongelofelijk hoe er iemand neergezet kan worden die verlamd is vanaf zijn nek, en toch al die emoties uit weten te drukken,

Oh ja, het geluid van een Maserati af en toe helpt ook.  :D

Ik zie geen plaatje maar je hebt het zeker over intouchables  :D
- To be or not to be, thats the question -

Nahpets

Quote from: Negotiata on January 25, 2013, 01:30:31
Ik zie geen plaatje maar je hebt het zeker over intouchables  :D

Plaatje vervangen. En helemaal goed uiteraard.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

W.Otter

leuk initiatief!
veel huidige films zijn inderdaad bijna niet het kijken waard omdat het vaak voorspelbaar is of het zit gewoon erg slecht in elkaar.

aantal films in mijn geheugen;

Se7en; goede thriller over twee detectives, een rookie en een veteran, die achter een serie moordenaar aanzitten met de 7 hoofdzonden als motief om te moorden. erg verrassend.

Leon; the professional; een huurmoordenaar red een tienermeisje wiens ouders vermoord zijn. Zij wil de daders van de moord terugpakken door middel van Leon's hulp.

memento; een aparte film over iemand zonder korte termijn geheugen, elke zoveel seconden 'begint' zijn geheugen opnieuw. Met behulp van briefjes naar hemzelf en tattoo's met geheugensteuntjes probeert hij het een en ander uit te vogelen. goed opletten want de film speelt zich ook nog eens niet chronologisch af..

oja, als klein jongetje helemaal fan van desperado. een mariachi met een koffer vol geweren, het verhaal doet er niet toe ;)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

kom maar op met die goede titels want ben wel weer toe aan een paar goede films  ;D
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

johan d

Romeo Is Bleeding
Shooting Dogs

Oeffel

Allemaal toppertjes die je noemt. Door het noemen van al die titels krijg je vanzelf weer eens zin om zo'n film nog eens te bekijken, of mooier nog: genieten van een film die je nog niet hebt gezien!

Point Break schoot me ook nog binnen. Regisseuse heeft ook de Hurt Locker geregisseerd dacht ik. Stel bankrovers, telkens vermomd met een masker van de voormalig presidenten van de VS, staan op de radar van politie. Keanu Reeves gaat ondercover als surfer om met de bankrovers in contact te komen. Top actiefilm!
Rookie Keanu Reeves en badguy Patrick Swayze. Verder nog hard moeten lachen om het bijrolletje van Anthony Kiedis (zanger van de Red Hot Chili Peppers) in zijn iets minder 'cleane' periode

W.Otter

zoveel goede films gezien! heel veel ken ik de titels niet meer van. een keer op tv gezien oid. daarom is het wel leuk om de titels weer tegenkom in dit topic. Heb inderdaad veel zin om weer wat van die 'oude' films weer te zien
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

uiteraard de quintin tarantino films (reservoir dogs/pulp fiction) en veel cult films van guy ritchie (revolver/snatch/lock,stock/)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MVG

Quote from: W.Otter on January 25, 2013, 10:37:43
kom maar op met die goede titels want ben wel weer toe aan een paar goede films  ;D

Idem dito hier! Na het zien van Intouchables ben ook ik op zoek naar mooie films met enig niveau, ipv het afstompende geweld uit Hollywood, tuurlijk een Iron Man en Batman even terzijde, want dat is topvermaak!

Leon is inderdaad een pareltje! Als het ook animatie mag zijn, onlangs Arriety gezien van studio ghibli, geweldig!

W.Otter

vergeet superman niet he ;) komt er ook weer aan! grote fan van kinds af aan
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: MVG on January 25, 2013, 11:15:33
Idem dito hier! Na het zien van Intouchables ben ook ik op zoek naar mooie films met enig niveau, ipv het afstompende geweld uit Hollywood, tuurlijk een Iron Man en Batman even terzijde, want dat is topvermaak!

Leon is inderdaad een pareltje! Als het ook animatie mag zijn, onlangs Arriety gezien van studio ghibli, geweldig!

wall-e en up uiteraard ook erg leuk!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MVG

Die jaren 90 thrillers zijn vaak ook van een beter niveau als tegenwoordig. Seven inderdaad bijvoorbeeld, laatst had ik zin om weer zo een 'ouderwets' goede film te zien, Generals Daughter meegenomen met John Travolta, moet zeggen vond hem verassend goed. Precies waar ik zin in had.

MVG

Quote from: W.Otter on January 25, 2013, 11:17:13
vergeet superman niet he ;) komt er ook weer aan! grote fan van kinds af aan

Daar heb ik dan weer helemaal niets mee!  ;D Maar ik ga hem wel zien, eens kijken of het me kan pakken!

henk543

Veel films die ik hier zie zijn nou niet echt "verborgen pareltjes" eerder "pareltjes". Ik kom later wel met suggesties ;-)

Leuk initiatief! Volgende deze :)
Klipsch RF-7 // RC-62 // RS-61 // RB-81
Onkyo 809 // SVS // PS 3 // XBOX 360
Cambridge Audio CD-10 // Sony bravia 52"

W.Otter

ze zijn niet echt verborgen nee ;) maar als een film echt heel goed is hou je dat niet snel verborgen.. misschien films uit de jaren 30/40 maar dat is geen kijkgenot:P irriteer me dan alleen aan de beeldkwaliteit etc..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MVG

Quote from: henk543 on January 25, 2013, 11:23:46
Veel films die ik hier zie zijn nou niet echt "verborgen pareltjes" eerder "pareltjes". Ik kom later wel met suggesties ;-)

Leuk initiatief! Volgende deze :)

Nee verborgen niet, maar wel leuk dat de films genoemd worden. Mits de TS daar zich in kan vinden natuurlijk  ;D

Maar inderdaad leuk initiatief, zo kan je weer wat verlanglijstjes maken, en zie je wellicht ook titels die je normaal gezien zou missen. Dat het niveau van de films omhoog moet is voor mij wel duidelijk, ik merk dat als mijn vriendin en ik samen een echte kwaliteits film gezien hebben dit veel leuker is dan wanneer het weer gewoon een film is, logisch natuurlijk. Maar het is dan veel meer een echt leuke avond, en meer het gevoel dat je uit in eigen huis bent.

Oeffel

Nou ja twijfelde in het hele topic nog het meest aan de topicnaam, dekt misschien niet helemaal de lading.
Waar ik meer op doelde waren een beetje vergeten of ondergestofte titels, films die je ooit hebt gezien die niet perse Oscar of bioscoop materiaal waren maar wel verdomd goed in elkaar staken.

Generals Daughter is ook mooi ja, tikkeltje zwaar. Type film spreekt me in ieder geval zeker aan.

Donnie Brasco zag ik laatst ook nog in de winkel in een verdomhoekje liggen. Niet geheel toevallig weer met Al Pacino, maar in mijn ogen niet een film die flink geroemd is.

W.Otter

Quote from: henk543 on January 25, 2013, 11:23:46
Veel films die ik hier zie zijn nou niet echt "verborgen pareltjes" eerder "pareltjes". Ik kom later wel met suggesties ;-)

Leuk initiatief! Volgende deze :)

ik ben benieuwd Henk!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

de maffia films lijken altijd al gelijk in het rijtje goede film te staan.. ik vind het vrij karig altijd en veelal hetzelfde
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Oeffel

Quote from: MVG on January 25, 2013, 11:28:14
Nee verborgen niet, maar wel leuk dat de films genoemd worden. Mits de TS daar zich in kan vinden natuurlijk  ;D

Maar inderdaad leuk initiatief, zo kan je weer wat verlanglijstjes maken, en zie je wellicht ook titels die je normaal gezien zou missen. Dat het niveau van de films omhoog moet is voor mij wel duidelijk, ik merk dat als mijn vriendin en ik samen een echte kwaliteits film gezien hebben dit veel leuker is dan wanneer het weer gewoon een film is, logisch natuurlijk. Maar het is dan veel meer een echt leuke avond, en meer het gevoel dat je uit in eigen huis bent.

Uiteraard kan ik me daarin vinden, heb hier uiteraard geen leiding in maar heb het idee dat meer mensen zoeken naar films die ook wat blijven hangen of aanzetten tot nadenken. Geen hersenloos vermaak, ook al kan dat ook wel eens prima zijn voor een avond., maar dan kies je ervoor.

screamhouse

Boondog Saints.......en was True Romance al genoemd?

Leon is idd geweldig, ooit op zondagochtend met vrijkaartjes als voorpremier gezien.....heel lang geleden.
Dune D1| Marantz SR-6004 Black |Boston Acoustics A23| BK XLS 200 | W&M Tornado powercord | W&M HDMI | Canare 4S8 | Samsung UE40D6500| Synology NAS

MVG

Quote from: Oeffel on January 25, 2013, 11:30:01
Nou ja twijfelde in het hele topic nog het meest aan de topicnaam, dekt misschien niet helemaal de lading.
Waar ik meer op doelde waren een beetje vergeten of ondergestofte titels, films die je ooit hebt gezien die niet perse Oscar of bioscoop materiaal waren maar wel verdomd goed in elkaar staken.

Generals Daughter is ook mooi ja, tikkeltje zwaar. Type film spreekt me in ieder geval zeker aan.

Donnie Brasco zag ik laatst ook nog in de winkel in een verdomhoekje liggen. Niet geheel toevallig weer met Al Pacino, maar in mijn ogen niet een film die flink geroemd is.

Nou mooi topic hoor! Type film generals daughter spreekt mij ook heel erg aan, de film was afgelopen en dacht meteen waarom worden er tegenwoordig niet meer van dit soort films gemaakt. Zullen vast gemaakt worden, maar voelt toch anders. Dus als je nog meer van dit soort fims kent?  ;D

Oeffel

Quote from: MVG on January 25, 2013, 11:57:23
Nou mooi topic hoor! Type film generals daughter spreekt mij ook heel erg aan, de film was afgelopen en dacht meteen waarom worden er tegenwoordig niet meer van dit soort films gemaakt. Zullen vast gemaakt worden, maar voelt toch anders. Dus als je nog meer van dit soort fims kent?  ;D

A Few Good Men?
Basic?

Of een thriller als Kiss The Girls..
Hell, heb zelfs laatst nog eens hard moeten lachen om Cadence met 'winning' Charlie Sheen.