3D Stereofotografie en het wergeven via Media Player of 3D-ISO-BDMV

Started by Mediasluis, January 23, 2013, 10:03:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediasluis

Ben je nog niet bekend met het fotograferen in 3D maar wel geinterreseerd.
Neem dan contact op met de NVvS Nederlandse Vereniging van Stereofotografie:
http://www.stereofotografie.nl/

Je kunt al voor weinig geld een 3D camera kopen.
Zelf gebruik ik de Fuji 3D W3.  Een leuke prijs voor een goeie dubbele 10 Mega Pixel Camera

Voor bewerken van je 3D foto's kun je het gratis programma Stereo Photo Maker downloaden op deze site:
http://stereo.jpn.org/eng/stphmkr/
Hier vind je tevens de uitleg hoe het te gebruiken.
Genoeg leesvoer dus.


Dit is niet waarom ik deze Topic heb geopent.
Al geruime tijd was ik aan het proberen om de foto bestanden uit mijn Fuji 3D W3 camera voor iedere TV en projector begrijpend te maken.
De standaard fotofiles uit de meeste 3D camera's is MPO.
Mijn Panasonic Plasma herkent dit gewoon vanuit zijn SD Kaartslot, maar de rest van de TV's en projectors niet.
Hierdoor moet ik mijn MPO foto's in verschillende extensies omzetten.
-MPO Full (Originelen.  Hey, we gaan zo naar 4K)
-MPO 1920x1080
-Side By Side 3840x1080 voor de vereniging.
-Side By Side 1920x1080 Sqeezed voor de rest van de TV's en projectors.
Nu wilde ik dit omzetten naar Frame Packing, iets dat elke 3D panel lust.
De 3D Blu-Ray's werken hier namelijk mee.

Goed SBS is ook best begrijpbaar door de meeste display's/projectors, maar op die manier krijg je verschillende mappen met dezelfde foto's  op je computer.
Tevens blijft het extra werk om de foto's in verschillende extensies om te zetten.
Nu wilde ik dit omzetten naar Frame Packing doen met behulp van Pinnacle Studio 16.
Volgens de verpakking herkent deze MPO en dat is ook zo, maar nu nog omzetten naar Frame Packed BDMV.ISO.
Na een enorme tijdverspilling, kom ik erachter,... dat ik er gewoon niet uitkom.
Het zou volgens mij wel moeten werken om er een 3D Blu-Ray ISO van te kunnen maken, maar mij lukt het niet.
Het mooie hiervan zou dan zijn, dat je een 3D foto serie kan laten zien, onder begeleiding van muziek en Voice-over, en dit bij iedereen in zijn 3D Blu-Ray speler op zijn 3D display kan vertonen.

Het was dan ook een hele opluchting om erachter te komen dat mijn Xtreamer Sidewinder 3  mijn MPO files zelf kan omzetten naar Frame Packing.
Dit heb ik pas ontdekt nadat ik de Xtreamer had ge-Update naar versie 4.
Ik weet dus niet of dit ook met de oudere versies kan.
Maar hé,... als je zo'n apparaat koopt, neem je meteen de laatste firmware toch?

Ik zou dus wel mijn Media Playertje kunnen meenemen naar Jan-en Alleman.
Toch ben ik nog wel van plan om dit met Studio 16 uit te pluizen hoor.
Studio 14 kon ook gewoon ISO BDMV's maken, en nu versie16 MPO's herkent, zal dat toch wel moeten kunnen lukken als Frame Packed 3D-BDMV ISO?
Nu we meer kunnen, gaan we nog meer willen.

Nu moet ik op de Xtreamer nog wel steeds eerst de foto aanklikken, om vervolgens naar Menu te gaan en 3D Auto aan te zetten, voordat hij het doet.
Dit moet telkens weer als je een nieuwe map met foto's opent en een reeks start.
Het zou leuk zijn als hij dit gewoon onthield.

De projector en TV springt dan wel automatisch meteen op 3D.
De foto's zien er toch helderder en scherper uit vergeleken met de omgezette SBS foto's.
Ik ben hier zo blij mee.

Ook de Mede8er herkent MPO, maar zet de foto's om in SBS, waardoor je de TV of projector via het 3D menu steeds om moet zetten van Auto naar Side By Side.

Voor mij blijft de Xtreamer Sidewinder 3 het Toverdoosje van 2012/2013.

Dit project is nog niet klaar
Tips zijn altijd welkom.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

RonG

Kan men van bestaande foto's ook 3D foto's maken of moet je echt speciaal een 3D camera hebben? Lijkt me wel geinig!!

Mediasluis

Quote from: RonG on January 23, 2013, 10:55:41
Kan men van bestaande foto's ook 3D foto's maken of moet je echt speciaal een 3D camera hebben? Lijkt me wel geinig!!

Omzetten naar 3D ziet er nep uit.
Je moet 2 opnames hebben met dezelfde afstand ertussen als je ogen, ongeveer 65mm ertussen.
Hou je vinger maar eens 20cm voor je gezicht en doe om de beurt je linker en rechter oog open en dicht.
Je zult het verschil zien van het gehele beeld, ten opzichte van de voorgrond en achtergrond, maar ook dat je met rechts meer aan die kant van je vinger ziet en met links aan de andere kant.

Zo bepaal je afstand en dikte van voorwerpen.
Bij het omzetten van foto's blijven mensen zo plat als papier, maar de afstand ertussen kan kunstmatig wel worden vergroot.
Dit gebeurt vaak bij 3D conversie films.
Bij de duurdere proberen ze de dikte informatie ook wel toe te voegen, maar dit is toch gering.

Wat je wel kunt doen is met een camera 2 opnames maken,van stilstaande opjecten, en tussen die 2 opnames de camera 65mm te verschuiven.
Zorg er wel voor dat de voorgrond niet binnen de 1.95 meter begint.
Dat is even gewoon het makkelijkste.

Basis x 30 is de regel.
Tijdens monteren mag een voorwerp op de horizon van beide opnamen  niet verder uit mekaar staan dan 65mm.
Hier word op gemonteerd.
Je ogen kunnen wel naar binnen draaien (Convergeren) maar niet naar buiten (Defigeren) want dan krijg je hoofdpijn.

Maar als je je nou even aan die 1.95 met de voorgrond houdt en een mooie horizontale verschuiving maakt (Zonder verdraaing), dan kun je dat foto paar naar me toe sturen.
Ik zal het evben voor je monteren en het hier plaatsen zodat je het kan zien en downloaden.
Heb je een 3D TV die MPO herkent of SBS?
Dan weet ik op wat voor manier ik het hier kan neerzetten zodat je het thuis kunt bekijken op je TV of projector.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

RonG

Thnx voor je uitgebreid antwoord, :)

Ik heb idd een tv welke SBS herkend. Ik zal eens proberen zo'n foto paar te maken.