M&G in Brabant bij Ralph en Thuur (Foto's toegevoegd)

Started by larzie, January 20, 2013, 21:08:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

larzie

Afgelopen zaterdagochtend om half 8 's ochtends ging de wekker. De M&G bij Thuur en Ralph stond in het verschied en ik wilde enigszins vroeg aanwezig zijn aangezien een dag voorbij vliegt en al helemaal met 2 M&G's op 1 dag. De planning was tussen 11 en 12 bij Thuur op de stoep te staan, maar gelukkig ging het allemaal wat sneller dan gepland. Dus ik was iets eerder aanwezig. High-q was inmiddels ook al gearriveerd en de oranjekoek stond al klaar.

De muziek werd al subtiel door de Linn combinatie (Linn Majik, Linn Majik Control en Linn Akkurate eindversterker) via de Wilson Bennesch speakers de kamer in gepuft. Het Linn geluid was reeds al bekend en de muziek kwam dan ook moeiteloos de kamer in.

[imghttp://img526.imageshack.us/img526/5105/img2134hq.jpg]http://[/img]



Na een bakje koffie en wat nummers op de stereoset te hebben beluisterd was het de tijd aan de HT ruimte met de Arcam AVR600 met als bron Ralph zijn htpc, omdat High-q graag wilde horen hoe erg de plops en knallen waren via Thuur zijn AVR600. Ook boven stonden dezelfde Wilson Bennesch als beneden. Na wat filmfragmenten te hebben bekeken van o.a. Tron (discfight en motorrace), Star Trek (hyperspeed), Star Wars (podrace) was de conclusie dat er na switchen van dd naar dts etc.. nauwelijks storende kliks en plops aanwezig waren.
Het geluid van de AVR600 was erg goed. Het enige wat ik miste was de kracht en sound, met name het laag, van onze Tannoys t.o.v. de Wilson Bennesch speakers. Zoals High-q al zei: "als je dat gewend bent dan wil je niet zo snel wat anders". Maar de Velodyne SPL1200 ultra vulde het laag wel goed aan wat bij de fronts ontbrak, alleen had het idee dat de sub iets te veel aanwezig was. Dus ik denk dat Thuur hier nog veel winst kan halen. Maar de kracht van de Velodyne SPL1200 Ultra was wel duidelijk. Bjorn van BB&G heeft niks teveel gezegd dat deze in mijn ruimte ook meer dan voldoende zal zijn en goed in mijn set zal passen. Ook zou Thuur met een koof aan de bovenkant van de gordijnen de kamer nog veel verder kunnen verduisteren, wat de ruimte nog meer ten goede komt. Achteraf had ik ook graag willen horen hoe de AVR600 in stereo klonk, maar daar zijn we niet meer aan toe gekomen helaas.







Na de mooie demo's bij Thuur was het eerst tijd om een paar lekkere Brabantse worstebroodjes op te eten die de vriendin van Thuur al lekker had klaargemaakt voor ons. Na de vriendin van Thuur wat te hebben opgeruid om de enorme beeldbuis te vervangen voor een mooie flatscreen was het tijd om vervolgens een kort stukje te rijden richting de ht ruimte van Ralph. Mijn ouders hadden mijn auto meegenomen, omdat niet heel ver uit de buurt mijn oom en tante wonen. Ik reed dus met High-q mee naar 's-Hertogenbosch. Daar aangekomen in de sneeuw zette High-q subtiel z'n auto in de Ace Ventura stijl in het parkeervak. Gelukkig voor hem zonder de schade die er bij Ace altijd wel was.

Eénmaal bij Ralph binnengekomen liepen we door de hal rechtstreeks naar de tuinkamer HT. Net als Thuur had Ralph er een erg mooie HT ruimte van gemaakt. Ralph had zijn htpc inmiddels weer aangesloten op zijn Onkyo NR808. We kregen eerst een demonstratie van de panelen die Ralph aan de wand had hangen om de nagalm te beperken. Wat een enorm verschil gaf dat zeg. Volgende keer zal Ralph de panelen naar mij mee nemen om te kijken in hoeverre dat bij mij ook voor nog meer verbetering in mijn ruimte kan zorgen.

Na wat muziek vanaf mijn usb te hebben geluisterd, waaronder het probleemnummer van Snow Patrol - Run (Union Chapel versie), hoorde ik nog wel lichte nagalm en minder controle bij het laag dan wat mijn Anthem nu produceert, maar het was lang niet zo storend als toen ik mijn Marantz SR8002 nog had. De Onkyo produceerde in tegenstelling wat we hadden verwacht een veel warmer geluid en ook heeft de NR808 voldoende power in huis en zet de Onkyo een mooi plaatje in surround neer. Maar goed dan ga je onbewust toch vergelijken met de Anthem en dan ga je op details letten. Alhoewel ik de sound kwa kleuring van de Onkyo erg mooi vindt smeert hij met name de lage tonen meer uit. De detailering in het laag ontbreekt een beetje in mijn optiek. Ook drukt de Onkyo het geluid wat meer naar het midden in plaats van het mooi ruimtelijk te houden. Maar goed er zit ook een enorm verschil in (prijs)klasse met mijn Anthem dus dat is een beetje
oneerlijk vergelijken.Ik vind met name de klankkleur van de Onkyo erg prettig. Daarnaast staat Onkyo natuurlijk bekend om de vele mogelijkheden en nieuwe snufjes die ze voor een betaalbaar bedrag op hun versterkers zetten en heb je uiteindelijk veel bang-for-the-buck.











Terugkomend op de Arcam AVR600 weet ik niet of deze nou echt zoveel beter is dan mijn Anthem. Ik heb uiteraard het stereogeluid niet gehoord. In elk geval als je het prijstechnisch gaat bekijken dan ben ik blij dat ik voor de Anthem ben gegaan. Misschien dat we ze eens een keer naast elkaar moeten zetten in de zelfde setup. Wellicht een keer op de superspeakers van High-q :P

Uiteindelijk een ontzettend gezellige middag gehad dankzij de gastheren en gastvrouwen. Heel veel dank daarvoor.
En ik hoop de heren over een paar maanden weer in het Hoge Noorden te zien en dit keer met Thuur erbij. :)

(Foto's zijn gemaakt met mn iPhone. High-q heeft Thuur wat betere foto's laten maken van Ralph zijn ruimte met zijn camera)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

RalphH

Leuk verslag Lars en de foto's zijn nog helemaal niet zo verkeerd.
Ik neem vanavond ff de tijd om op mijn gemak te reageren.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RubenV.

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

high-q

Quote from: RalphH on January 21, 2013, 07:32:15
Ik neem vanavond ff de tijd om op mijn gemak te reageren.

Ik heb er gisteren 3,5 uur over gedaan om vanuit Rotterdam door de sneeuw weer richting Leeuwarden
te rijden. Daarnaast was de vlucht van mijn vriendin vanuit Parijs naar Schiphol ook gecanceld en moest
ze met de bus terug. Het is dus erg laat geworden, dus ik hoop dat ik vanavond ook iets leuks heb om
toe te voegen. Er zijn in ieder geval een paar dingen waar ik nog op terug wil komen ;)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

denoontje

Mooi verslag hoor!



Quote from: high-q on January 21, 2013, 09:57:07
Ik heb er gisteren 3,5 uur over gedaan om vanuit Rotterdam door de sneeuw weer richting Leeuwarden
te rijden. Daarnaast was de vlucht van mijn vriendin vanuit Parijs naar Schiphol ook gecanceld en moest
ze met de bus terug. Het is dus erg laat geworden, dus ik hoop dat ik vanavond ook iets leuks heb om
toe te voegen. Er zijn in ieder geval een paar dingen waar ik nog op terug wil komen ;)


We kunnen niet wachten

Exxar

Mooie sets en leuk verslag!

Maar tot wat dienen die planken onder de Linn toestellen op de eerste foto?

denoontje

Die planken zaten onder de primare set en gaven net wat meer rust en 3D geluid.

heb ze gewoon maar gelaten. Nog niet zonder getest.

(believer???)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: larzie on January 20, 2013, 21:08:54
De Onkyo produceerde in tegenstelling wat we hadden verwacht een veel warmer geluid en ook heeft de NR808 voldoende power in huis en zet de Onkyo een mooi plaatje in surround neer. Maar goed dan ga je onbewust toch vergelijken met de Anthem en dan ga je op details letten. Alhoewel ik de sound kwa kleuring van de Onkyo erg mooi vindt smeert hij met name de lage tonen meer uit. De detailering in het laag ontbreekt een beetje in mijn optiek. Ook drukt de Onkyo het geluid wat meer naar het midden in plaats van het mooi ruimtelijk te houden. Maar goed er zit ook een enorm verschil in (prijs)klasse met mijn Anthem dus dat is een beetje oneerlijk vergelijken.

Vergeet voor het gemak niet dat jij toch wel een setje speakers heb staan die ik toch wel een flinke klasse hoger reken dan de 615's die hier in de tuinkamer staan. ;) De receivers zullen zeker hun nuances brengen, maar de weergever en de ruimte bepalen toch het grootste gedeelte van je plaatje. Dat de detaillering in het laag ontbreekt is compleet waar, ik heb vanwege de invloeden van de ruimte een paar gigantische gaten in mijn frontweergave (zonder gebruik van subs):

Grafiekje kon ik even niet vinden, vandaar maar even de waterval.


En dat hoor je zeker. Heb wel eens met de fronts geschoven, stuk naar voren wordt het laag beter enkel dan valt het ruimtelijke plaatje weer deels in duigen. Het is dus een compromis.

Quote from: larzie on January 20, 2013, 21:08:54
Volgende keer zal Ralph de panelen naar mij mee nemen om te kijken in hoeverre dat bij mij ook voor nog meer verbetering in mijn ruimte kan zorgen.

Het zal het hoog zeker wat rustiger maken, hoe je laag nagalm was kan ik me even niet meer herinneren. Daar zal een paar paneeltjes weinig tot niets aan verbeteren.

Verder was de hele dag een toppertje erg gezellig en een goeie klik met iedereen. Taken 2 was als afsluiter wat teleurstellend en zeker geen torture test voor de Tuinkamer :nopompom:

Nog dank trouwens voor de Friessche lekkernijen, vandaag op het werk de left-overs opgemaakt ook daar heeft men met smaak gegeten :clapping:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

hoop dat je niet te dik geworden bent..gheghe ;-)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

high-q

M&G Brabant deel I …

Afgelopen zaterdag was het zo ver: De dubbele Meet & Greet in het Brabantse. De wekker ging rond een uur of zeven en ik dacht op dat moment dat ik ervan baalde dat ik deze zo vroeg had gezet. Gelukkig was het om een goede reden, want we zouden vandaag leuke dingen gaan doen. Snel even onder de douche, een ontbijtje naar binnen werken en mijn spullen pakken. Voordat ik mijn woonplaats uit reed stopte ik nog even bij de bakker om iets typisch Fries te halen voor bij de koffie.

Een goede twee uur later kwam ik aan in de omgeving den Bosch en werd ik door mijn navigatiesysteem naar het eerste bezoekadres begeleid. De eerste stop was bij Denoontje. Ik dacht dat ik wat aan de late kant was, maar dat viel gelukkig reuze mee. Van de drie bezoekers was ik de eerste die gearriveerd was. Na een korte intro met Denoontje en diens partner besloten we maar alvast een kopje koffie en thee te nemen en de Friese Oranje koek aan te snijden. Niet heel veel later schoof RalphH aan en werd mij al snel duidelijk dat deze heren wel vaker bij elkaar over de vloer kwamen. 

De Linn en Wilson Benesch set stond al een tijdje op de achtergrond aan. Tijdens de koffie kwamen er, zonder dat ik er echt aandacht aan besteedde, al een paar lekkere nummers voorbij. “Daar gaan we zo nog eens lekker bij zitten” , dacht ik bij mezelf. Toen ook Larzie aan was gekomen was het gezelschap compleet, we konden beginnen. Zoals Larzie al aan gaf kwam het Linn geluid ons al bekend voor: Laidback en vooral erg prettig om langer naar te luisteren. Via de iPad maakten Larzie en ik Kinsky een playlist, waarbij we om de beurt op de luisterplek gingen zitten.

Denoontje en RalphH hadden het ondertussen over de verschillende interlinks die tussen de componenten hadden gezeten en welke het uiteindelijk was geworden. Staat me nu even niet meer bij, maar daar kan Denoontje me straks wel bij helpen met aanvullen. Volgens mij was ik een beetje in een jaren 80 bui, want alle fragmenten die ik op de playlist had gezet, kwamen uit deze periode. Op een gegeven moment hadden we het over de weergave van bas en dat het af en toe leek alsof dit wat achter bleef. Toen het nummer “Fast Car” van Tracy Chapman voorbij kwam, hoorden we dat de Linn set wel degelijk goed laag kon weergeven. Het laatste nummer wat ik op had gezet was “Mud in your Eye” van Nils Lofgren. Een mooie opname wat op deze set ook erg duidelijk te horen was.

Ik kan me goed voorstellen dat als de behoefte bestaat om zowel een aparte stereo- als meerkanaals-opstelling op te bouwen, dat voor het luisteren in stereoweergave gekozen wordt voor Linn. Naast dat het prachtig klinkt, ziet het er ook nog eens fantastisch uit.

Ok, tijd voor het HT-gedeelte. We verplaatsen ons naar de zolder om daar verder te gaan met het hometheatergedeelte. Wanneer de deur open gaat zie je gelijk dat het hier gaat om een heuse thuisbioscoop. De typische kleuren zwart en rood voeren de boventoon in deze mooie filmruimte. Wat meteen mijn aandacht trekt zijn de luidsprekers. De zeven Wilson Benesch luidsprekers zien er schitterend uit. Deze worden in het laag ondersteund door een qua afmeting niet heel erg grote Velodyne. Als ik me niet vergis was dit Larzie zijn eerste kennismaking met dit merk.

Voor mij kon het licht niet snel genoeg uit, want ik was ontzettend benieuwd hoe het geheel zou klinken. Om nog preciezer te zijn: Hoe de Arcam AVR600 het vandaag zou doen. Voor een test die we van tevoren bedacht hadden, had RalphH zijn HTPC meegenomen. Dit was natuurlijk om te constateren of de problemen die zich hadden voorgedaan in mijn opstelling ook vandaag op zouden treden in een soortgelijke keten.

Terwijl RalphH de boel aan sloot zag ik dat Denoontje, Ralph en ik alle drie met de Epson TW5500 draaiden. Voor mij dus mooi vergelijkingsmateriaal. Ik was erg benieuwd naar de geluidsproductie, aangezien ik de mijne wat aan de lawaaierige kant vind. Ook was ik benieuwd naar de vermindering van hoorbaar geluid door de hush-box die Denoontje voor de projector had gemaakt. Hij gaf daarbij gelijk al aan dat de Epson meer geluid produceert wanneer deze op de kop is opgehangen, zoals bij RalphH en bij mij. 

Toen de boel aangesloten was en de gordijnen dicht waren getrokken kon de voorstelling beginnen. RalphH liet van tevoren al weten dat hij alleen de schijf van Tron Legacy mee had genomen, dus dat we alleen daar mee zouden gaan testen. Zo gezegd zo gedaan. We skipten gelijk naar de scene waar de hoofdrolspeler naar The Grid wordt gezapped en aan The Games mee doet. Eerste wat mij opvalt is de lichtopbrengst. Het is duidelijk te zien dat mijn lamp beduidend meer uren heeft gedraaid dan deze lamp.

Voor zo ver ik weet wordt het geluid verspreid over vijf van de zeven WB speakers en wordt het laag opgepakt door de Velodyne. Larzie vond dat deze wat te hard stond, maar ik vond dat voor een demo persoonlijk niet heel storend. Wel grappig dat Denoontje aan gaf dat hij normaal gesproken zijn voeten op de bank had, maar in deze opstelling zijn voeten eens op de grond had en daardoor de Velodyne ook in actie voelde.

Tot nu toe had ik nog niks storends gehoord op de Arcam. Als ik echt zou willen zeuren zou ik wat zeggen over de eerste paar seconden die je van het geluid mist bij het locken van de audiostream, maar dat viel reuze mee. Verder ook geen last van harde tikken, ploppen of knallen over de speakers. De volgende setting was om XBMC het geluid als LPCM uit te laten sturen om te kunnen constateren of dit tot een verbetering zou leiden. Persoonlijk hoorde ik zelf weinig verschil. Heel af en toe eens een klein tikje, die niet als storend werd ervaren. Conclusie: In deze opstelling waren er geen enkele problemen wanneer de HTPC als bron op de AVR600 gebruikt was.

Daarna via de Dune de welkbekende Pod-Race scene in Star Wars – The Phantom Menace bekeken. Ook hier weer een lekkere surround bubble en plenty aan laag. Tijdens deze scene bouwde de sub weer lekker voelbare druk op. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn eigen sub nog niet zo goed heb afgesteld als Denoontje. Persoonlijk vond ik, ondanks het feit dat deze misschien iets te hard stond, dat de sub niet direct lokaliseerbaar was. Enige waar we niet aan toe waren gekomen voor de lunch was het afspelen van een 7.1 soundtrack.

Iets wat ik nog even recht wil zetten over mijn uitspraak over Tannoy, is dat deze puur betrekking had op de sound en niet op de hoeveelheid laag die luidsprekers van dit merk produceren. Ik denk ik dat Larzie het verschil heeft geconstateerd tussen het draaien in 5.0  vs 5.1. Wanneer je het laag onder de gekozen kantelfrequentie kiest, krijgen de speakers meer lucht (zo klinkt het) en is al het laag voor de sub. In de overgang van mijn opstelling met de D900’s in 5.0 naar 5.1 had ik namelijk precies hetzelfde idee als wat Lars beschrijft.

Denoontje en partner, hartelijk dank voor jullie gastvrijheid en dat jullie open stonden voor de M&G. Zoals we op de dag zelf ook al zeiden: Het is altijd even afwachten wie er aan de andere kant van het scherm zit en wie je met dit soort bijeenkomsten in huis haalt! Tot zo ver deel I van het verslag. Morgen ga ik verder met deel II over de ervaringen in de HT in de tuinkamer.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

denoontje

Weer een heel mooi verslag, thx.

Maar had je juist niet meer uren op de epson en dus minder licht?

Ik zal van de week nog eens wat experimenteren met een tikkie sub minder en wellicht even de kantelfrequentie wat lager zetten.  Ps ik voel de velo wel in de bank, maar feitelijk niet de vloer inderdaad door de zitpositie. Heb hier een bastrap van een hele vloer :-)

Interlinken:cardas quadlink vs de linn black.
En stroomkabels audioquest vs lavardin vs linn


We hebben trouwens al hartelijk gelachen om de vermakelijke verslagen.
Maar jullie zijn toch nog wat vergeten....




De crt te slopen

high-q

Quote from: denoontje on January 21, 2013, 23:36:39
Weer een heel mooi verslag, thx.

Maar had je juist niet meer uren op de epson en dus minder licht?

Ik zal van de week nog eens wat experimenteren met een tikkie sub minder en wellicht even de kantelfrequentie wat lager zetten.  Ps ik voel de velo wel in de bank, maar feitelijk niet de vloer inderdaad door de zitpositie. Heb hier een bastrap van een hele vloer :-)

Interlinken:cardas quadlink vs de linn black.
En stroomkabels audioquest vs lavardin vs linn

We hebben trouwens al hartelijk gelachen om de vermakelijke verslagen.
Maar jullie zijn toch nog wat vergeten....

De crt te slopen

No problem!
Ik zie inderdaad dat ik twee woordjes op de verkeerde plek heb staan vwb de projectorlamp, ga ik gelijk voor je aanpassen.

Haha ... crt??  :-X :D
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

advr

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

denoontje


advr

Quote from: denoontje on January 22, 2013, 08:23:16
ja ad...invite staat nog steeds open he ;-)

Weet het... gaat ook gebeuren. Het wordt wat rustiger aan deze kant.  :angel:
Ik heb nogal wat te verwerken gehad zoals je weet :-\
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

denoontje


high-q

M&G Brabant Deel 2

Na de eerste sessie bij Denoontje, was het na de lunch tijd om richting RalphH zijn huis te gaan.
Na een klein stukje rijden en met de auto spelen in de sneeuw, waren we RalphH aangekomen. RalphH
had al eens aangegeven dat bij het betreden van zijn huis gelijk door kon lopen richting de tuinkamer.
De schuifdeur kwam me al bekend voor van de foto's. Het eerste wat je natuurlijk meteen op valt als je
de kamer binnen loopt is ... jawel ... de Subwoofer. Ik heb zelf ook geen kleine sub staan, maar vond
deze toch best wel groot! Het volgende waar ik naar keek in de ruimte was de koof. In een ander topic
hadden we het er al een paar keer over gehad over hoe deze eventueel akoestische behandelen zou zijn.
Nu snap ik eindelijk wat hij bedoelde met dat de koof van boven open was.

Het tweede wat me opvalt zijn de gebruikte kleuren in de ruimte. Naar mijn mening een smaakvol pallet
van zorgvuldig bij elkaar uitgezochte kleuren. Hij had wel eens gezegd dat zijn foto's een vertekend beeld
gaven qua kleur, maar eerlijk gezegd vind ik het er precies zo uit zien als op de foto te zien is. RalphH
vindt het grijs die op de foto bruin uit slaat en ik vind het het meer een lichte kleur bruin met een
grijze waas er overheen. Hoe dan ook, een fijne kleur voor een ruimte als deze. Zoals RalphH en ik het
er over eens waren, meer een multifunctionele media ruimte dan een "Bioscoop". Mensen hebben toch al
snel de neiging om dat te zeggen als er een groot doek in de kamer hangt. Wat ik er nog bij wil vermelden
is dat ik vind dat RalphH de ruimte goed gebruikt heeft om zijn apparatuur op te stellen/

Terwijl RalphH zijn HTPC weer netjes op z'n plek terug zet loop ik nog eens door de ruimte te heen
om de boel van dichtbij te bewonderen. De panelen aan de wand die gebruikt worden om echo tegen te
gaan hebben niet alleen een functie die de akoestiek ten goede komt, maar zien er naar mijn mening
ook nog eens fraai uit. Later in de sessie vraagt Larzie wat voor effect de panelen in de ruimte hebben,
waarop RalphH ze van de muur haalt, in zijn handen klapt, de panelen weer terug hangt en nog eens in
zijn handen klapt. Wat een verschil! Wat wij zelf herkennen als flutter echo verdwijnt als sneeuw voor
de zon op het moment dat de panelen weer terug aan de wand hangen. Toch nog maar weer eens proberen
bij een volgende M&G in het noorden.

Voor het audiogedeelte had Larzie een USB-stick meegenomen met een aantal nummers die hij graag op
RalphH zijn installatie wilde horen. Om de muziek af te spelen werd de HTPC met Foobar als player
gebruikt. Het nadeel in RalphH zijn opstelling is dat hiervoor ook de projector aangezet moet worden.
Nu maakt de Epson TW5500 niet zo heel veel lawaai, maar het geluid dat geproduceerd wordt kan wel als
afleidend ervaren worden. Het staat me zo bij dat we het er ooit eens over hebben gehad om de sessie op
de HTPC via een laptop of tablet over te nemen, zodat de projector niet aan hoeft. Tijdens de sessie
overigens helemaal niet aan gedacht.

Volgens mij hebben we onder andere naar het nummer Run van Snow Patrol geluisterd (bij dit nummer had
Larzie voorheen erg veel in het laag), een nummer van Passenger en een aantal nummers van Ben Howard.
Voor zo ver ik me kan herinneren ook allemaal in een lossless formaat. Op het stereoverhaal heb ik
persoonlijk weinig aan te merken. De Tannoy sound klonk me herkenbaar in de oren en de aansturing van
de Onkyo was beter dan ik van tevoren had verwacht. Met beter bedoel ik dat het dichter bij mijn smaak
was dan ik had gedacht. Zelf had ik het idee dat de Onkyo een pak minder warm zou klinken dan de Marantz,
maar dat viel me echt 100% mee.

Na de stereo sessie gingen we gelijk verder met het hometheater gedeelte. Ik ben de volgorde even kwijt,
Maar volgens mij hebben we zitten kijken naar Transformers: Dark of the Moon, Star Trek en Terminator
Salvation. Gelukkig ken ik de door RalphH gekozen scenes zo goed als uit mijn hoofd en wist daardoor
precies waarop ik moest letten. Bij Transformers op de bubble in de hangar, bij Star Trek het laag bij het
versnellen naar Warp Speed en bij de Terminator een combinatie van bubble en laag in de scene waarbij
ze een vrachtwagen vol brandstof opblazen en daarna achtervolgd worden door de Robot Bikes.

Wat mij tijdens het bekijken van de verschillende fragmenten het meest op viel was het laag. Ik was erg benieuwd
naar de dual-sub setup en de prestaties hiervan. Laten we het erop houden dat ik hiervan ook weer erg onder
de indruk was. Ik weet hoe precies RalphH te werk gaat met zijn metingen en het zo optimaal mogelijk instellen
van zijn subs, dus ik had er ook echt wel wat van verwacht. Wat mij betreft is hij hierin met vlag en wimpel geslaagd!
Ik was erg benieuwd hoe de belevenis zou zijn bij het kijken van een film in zijn geheel, maar daar zijn we aan
het eind van de M&G niet aan toe gekomen.

Ook dit was weer een fijne set om naar te kijken en te luisteren in een ruimte waarin ook alle onderdelen tot hun
recht komen. Ik zei nog als grap tegen RalphH: Als ik dit hoor zit me eigenlijk toch wel af te vragen waarom ik
zo veel geld uit heb gegeven aan mijn installatie. Natuurlijk is het in iedere ruimte een unieke ervaring hoe de opstelling
presteert, maar wat ik vandaag allemaal gehoord heb was toch allemaal heel erg fraai. Aan het verslag van Larzie
te lezen is hij op deze dag een stuk kritischer geweest dan ik en heeft dan ook specifiek op bepaalde eigenschappen
van de sets gelet. Mij ging het in elk geval om de indrukken van deze mooie ruimtes en de belevenis bij het kijken
van films.

Nadat Larzie de groep helaas moest verlaten, hebben Denoontje en ik nog geprobeerd om voor RalphH een paar
mooie foto's te maken. Naar mijn mening ook weer een erg leuke oefening, aangezien ik sinds enige tijd ook erg
geïnteresseerd ben geraakt in fotografie. Helaas beschik ik nog niet over een mooie groothoek lens, waarmee dit
soort ruimtes erg mooi vastgelegd kunnen worden, dus moesten we het doen met de standaard 18mm stand van de
kit-lens. Het nadeel wat RalphH zijn werderhelft later opmerkte, was dat de ruimte dan gelijk een stuk kleiner lijkt
dan wanneer je deze fotografeert met een groothoek lens. Ik heb ze nog niet in RalphH zijn topic voorbij zien komen,
dus ik denk dat hij binnenkort nog een foto sessie met Denoontje gaat doen.

Zoals eerder gezegd wat het wat mij betreft een erg geslaagd dag met een goede klik tussen alle aanwezigen. Het was
in gelukkig niet een Oude Mannen Audio dagje waar ik in het begin een beetje vrees voor had! Ook na de lekkere
maaltijd hebben nog heerlijk na kunnen tafelen en kunnen praten over van alles en nog wat.

Hierbij wil ik graag RalphH en zijn vriendin ontzettend bedanken voor de leuke middag en avond, ik heb het
ook hier erg naar mijn zin gehad!
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

RalphH

Jullie laten er geen gras over groeien met de verslagen heren, High-Q kan bij deze ook aan de zuurstof ;D.

Zeer compleet verslag van de dag ook weer en dank voor de complimenten. Leuk dat onze ruimte je kan bekoren, dit geldt zoals je weet van mijn kant voor de Cinemalounge.

Je bent in het hele verhaal nog wel 1 fragmentje vergeten --> TDKR, het stukje in de tunnel en de eerste vertoning van The Bat (sorry Thuur ;)).

Normaalgesproken gebruik ik trouwens inderdaad altijd de laptop om muziek af te spelen zodat de projector niet aan hoeft. Maar aangezien alles al in de lucht was, heb ik dat deze keer maar gelaten voor wat het was.

De foto's ga ik zeker nog plaatsen, heb ze nog niet allemaal uitgezocht, maar een gedeelte is stiekum wel al opgedoken in een ander topic.  ;) Het led effect komt echt heel gaaf over op de foto. Iets harder dan in werkelijkheid, maar geeft zo wel een hele coole uitstraling :headbanging:.

Ik kijk uit naar de return in Friesland, buiten het HT/audio gebrabbel was het ook verder gezien een erg gezellige dag.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

abbcdcg


larzie

@High-q:

Had wel eerder een Velodyne gehoord hoor. Bij Joris immers toen ik de Tannoy TD Center ging ophalen. Velodyne DD15 of DD12 was dat volgens mij.
Maar was ook niet dat ik hem bij Thuur te hard vond staan, maar meer dat ik het idee had dat de overgang van fronts naar sub beter kon. (crossover) Ik vond nu de subwoofer wat te veel "aanwezig". Hoor het liever wat subtieler. Dat je nauwelijks merkt dat ie er is, maar dat je broekspijpen wel wapperen. :D
Bij Ralph had ik dat wel meer dat ik niet echt merkte wanneer de sub het laag toevoerde, dus bij Ralph was het allemaal wat dat betreft subtieler.

@Ralph:

Inderdaad. Dat had ik ook gemeld volgens mij in mijn tekst over het verschil in budget wat betreft de set. Voor het geld wat jij eraan uit hebt gegeven heb je echt een bang-for-the-buck set. Het is mooi om te zien dat je met een beperkter budget ook iets schitterends neer kunt zetten. En ik vond jouw ruimte ook erg mooi gedaan. Ik vond het kleurgebruik in de ruimte ook erg mooi. Ik ben zelf niet een liefhebber van al dat rood. (Sorry Thuur, Philip, etc... :P)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

denoontje

Quote from: RalphH on January 22, 2013, 21:09:49


Je bent in het hele verhaal nog wel 1 fragmentje vergeten --> TDKR, het stukje in de tunnel en de eerste vertoning van The Bat (sorry Thuur ;)).


daarom net maar de hele film zitten kijken, zodat de buren nu naar de triologie weer kunnen slapen vroeg op de avond :X

Wederom mooi verslag hoor.

@larzie: in het donker zie je al dat rood niet  :tongue2: :tongue2: :tongue2:

larzie

Quote from: denoontje on January 22, 2013, 23:45:59
@larzie: in het donker zie je al dat rood niet  :tongue2: :tongue2: :tongue2:

Dan zal het met een koof bij je gordijnen een stuk beter worden denk ik!  :laugh:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

HTip

Aan de leuke uitgebreide verslagen te zien weer een geslaagde dag geweest. Druk programma hadden jullie zeg en dan ook nog eens genieten van al het moois :popcorn:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive