Squeezebox Touch & Linn DS Renew op bezoek bij Kingping's Hideout

Started by jvanhambelgium, January 19, 2013, 23:12:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

Samen met forummember Katwax (Bjorn) hadden we afgesproken met forummember Kingpin (Eric) om proberen een vergelijk te maken :

Linn Renew DS (analoog aangesloten op de buizenamp) <-> Squeezebox Touch met "standaard voeding" digitaal naar DAC <-> Squeezebox Touch met Kingping's LiPo oplossing die uiterst stabiele voeding geeft ook digitaal naar DAC

Omdat ik zelf voor de Touch overwoog een betere voeding aan te schaffen ben ik dus gegaan om dit even te vergelijken.
Ik had een kleine NAS bij met de Logitech software erop alsook de plugin om een Linn te "koppelen" met een Squeezebox om redelijk synchroon af te spelen.

Wat over het verloop van de dag...
Na een best erugggg lange rit (2h40) kwamen we aan in het gezellige Enschede en vonden zonder problemen Kingpin's Hideout ;-)

Na een warme ontvangst was een kopje koffie echt wel welkom en hadden we de kans om zijn set alvast even te bekijken.
Erg mooi! zowel de monitoren van Audio Physics als die mooie buizenversterker met z'n zachte gloed ;-)

Bon, eerst even gewoon wat luisteren ... wat ons opviel was de sweetspot ... en SPOT mocht je gerust letterlijk nemen. Met deze opstelling was het wel belangrijk waar je ging zitten...20cm opzij gaan zitten en het hele stereobeeld schuift gewoon me en zit je teveel links heb je echt wel de indruk de je rechteroor weinig info binnenkrijgt en omgekeerd ....
Zeer speciaal...

Doch, als je op de juiste plek gaat zitten en je laat de muziek tot je komen is het toch wel snel "bingo" ... wat een geluid! Als je de ogen sluit denk je echt dat er flinke speakers zijn, maar de monitoren zijn bedrieglijk "klein".
Er staat ook een actieve-subwoofer die deel uitmaakt van de set maar die volledig 'onzichtbaar' z'n ding doet !

Track na track  konden we echt wel genieten van mooie nummers...

Er was weer 1 track die hier toch buiten viel ... "Never Let Me Go" van Florence & The Machine klonk hier echter behoorlijk bekrompen, smal, vastplakkend aan de speakers terwij dit bij mijn set & katwax stukken beter klinkt.
Doch dit was de enige track en dat kan ik niet echt verklaren. Het was wel een opnemen met behoorlijke levels van loudness, tot net tegen of met een beetje clipping...mischien de combinatie met de buizenamp oid ? Zeer bizar. Ander stevig rockwerk klonkt gewoon hoe het moest ... groots!

Nu was het tijd om een hapje te eten en alles zo'n beetje klaar te zetten. De Linn werd aangesloten en na wat geprul met de NAS etc konen we beginnen aan wat vergelijking...
Heel toevallig was er geen verschil tussen de verschillende volumes tussen de apparaten, wat voor het vergelijken toch wel van belang is. Ze stonden eigenlijk even hard bij het omschakelen.

Het viel direct op .... erugggg eng! de kwaliteiten van de Touch+Lipo was van zeer hoog niveau en eerlijk gezegd voor mijn oren en die van Kingpin "hetzelfde" als de Linn.
Katwax meende op een bepaalde moment "iets" verschil te horen maar niets consistent of constant...
Dit is echt wel behoorlijk niveau en het was echt technisch luisteren ! Niet echt helemaal ontspannend ;-)

Na een switch van de Touch, nu met "standaard powersupply" hebben we alledrie toch wel verschil kunnen horen.
De Linn had hier een streepje voor. Niet in details, maar vooral in de "drukkere" stukken had de Linn een beter scheiding en gelaagdheid, wat betere definitie en iets minder "rommelig"
Dit was de enige keer dat ik met ogen toe toch 2x correct de juiste voorkeur gaf aan Linn als de betere en het verdicht was unaniem ; de Touch met "standaard" PSU is helemaal niet slecht, maar vergeleken met een krachtpatser als de Linn de mindere op momenten dat er veel samenkomt in een track.

Bij rustige muziek met vb enkel vocals en eenvoudige begeleiding hoorden we eigenlijk ook niet echt een verschil of "meer detail" tussen de 2 streamers...

Dan terug het LiPo batterij-pack erop en ik moest alvast vaststellen ... ik hoorde geen verschil meer tov de Linn...

Na al dat vermoeiende luisterwerk nog even gaan kijken naar de HT-setup op zolder waar oa een mooie 15" Velodyne stond naast een flinke plasma en ook daar een kleine mooie demonstratie gekregen wat zeker niet verkeerd klonkt...beeld was ook dik OK voor een "out-of-the-box" plasma!

Weer tijd voor koffie en een laatste hapje alvorens tegen 19h terug naar Belgie af te zakken ...

Eric, bedankt voor de fijne ontvangst & leuke dag!

Voor mezelf -> Ik heb de nodige stukken in bestelling genomen om ook een zeer lineaire 5V voeding te bouwen omdat ik nu zelf heb kunnen horen dat daar nog wat te winnen valt tov de "standaard" PSU !


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

weust

Wat versta je onder de "standaard voeding"?
Het kleine voedings blokje wat er bij geleverd word, of de BOTW.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Kingpin

Allereerst wil ik jullie, Bjorn (katwax) en Jan (jvanhambelgium) echt bedanken voor het mogelijk maken van deze shootout, de enorme reis die jullie hebben gemaakt en het feit dat ik nu eindelijk de Linn Renew KDS in m'n set heb mogen horen spelen :worship:

De shootout ging idd om een verschil van kwaliteit te ontdekken tussen de Linn en mijn Touch met LiPo voeding op een Metrum DAC.
Nadat alles geïnstalleerd was konden we gaan vergelijken. Zoals Jan al aangaf waren de uitgang niveaus van beide apparaten hetzelfde waardoor het vergelijk werd vergemakkelijkt.
Het vergelijk met de Touch/LiPo combinatie was .... Eng! Ik heb echt moeten kijken of de kanalen op de versterker wel de juiste waren want het verschil onderling .... was er niet.
Wat we ook probeerden, 16bit met 24bit vergelijk, verschillende stylen van klassiek naar metal, van pop naar rock en jazz, kijkend op de afstandbediening, zelfs blind en de afstandbediening door iemand anders laten bedienen kon ik en Jan geen verschil aangeven welk apparaat nu werkelijk stond te spelen.
Bjorn meende bij zeer aandachtig luisteren een verschil te horen, niet bij alle nummers maar bij specifiek bepaalde nummers meen ik, eerlijk gezegd denk ik zelf dat het door het naar voren springen van de track in een andere toonsoort het gewenste effect is, maar dat kan Bjorn beter zelf verwoorden.

Ik had dit eerlijk gezegd niet verwacht. Wel wist ik dat de Touch met LiPo voeding en dac op een behoorlijk niveau presteert en dat er ongetwijfeld 'verschil' met de Linn zou zijn, maar eerder een 'smaak' kwestie verschil dan 'beter of slechter'.

Wbt de track van Florence, heel apart, zoals ik al voor de shootout aangaf wat belabberd deze track klonk en/of het wel de goede file was werd idd bevestigd tijdens deze shootout. Niet te verklaren omdat mijn set feilloos goede en slechte tracks bloot legt, wat ook werd bevestigd.
De sweetspot 8) hehe zoals ik al zei, akelig eng maar dan heb je 'm wel lekker voor je alleen :D

Ik heb zelden zo'n lange technische luistersessie gehad om maar 'verschillen' te kunnen ontdekken. Toen jullie weggingen ben ik eerst een blokje om in de kou gaan lopen want ik was letterlijk bek-af  :D

Jan en Bjorn bedankt voor deze erg gezellige dag, TOP !
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

YamahaRXV

Leuk en interessant om te lezen  ;)  Het blijft toch maar weer verbazingwekkend wat zo,n ''gek plastic ding'' als de Touch klankmatig voor mekaar weet te krijgen i.c.m. een goede voeding en dac  :o
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

katwax

Denk dat zowel Jan als Eric al mooi hebben geschreven wat de ervaringen zijn en ik sluit mij daar volledig bij aan.

Wat ik meende te horen bij het zeer technisch luisteren was bij simbalen net iets meer sprankel bij het uitlopen ervan, dit was echter niet altijd zo en was zeer moeilijk om te horen. Zoals Eric aangeeft zou dit inderdaad ook gewoon de toon kunnen geweest zijn bij het switchen, echter heb ik een paar keer kunnen waarnemen. Echter als je puur naar de muziek zou luisteren kan je het nooit onderscheiden dus het echt verwaarloosbaar.

Ik wil Eric bedanken voor de gastvrijheid en om zijn set te mogen beluisteren.

Eric ik kan begrijpen dat je moe was, want bij mij was het ook beetje op. Was blij toen we naar je surround set gingen luisteren want dat was relaxter luisteren :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jvanhambelgium

Quote from: weust on January 19, 2013, 23:25:47
Wat versta je onder de "standaard voeding"?
Het kleine voedings blokje wat er bij geleverd word, of de BOTW.

De gewone meegeleverde PSU, het kleine blokje dus.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Martin!!!

mainly British stuff

AbZ


Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jvanhambelgium

Mijn Sigma11 zelfbouw-kit-voeding is ondertussen onderweg waar ik alvast mee hoop op een verbetering tov de meegeleverde standaard voeding van de Touch.

http://www.amb.org/audio/sigma11/


Dit zou ook een behoorlijk kwalitief ontwerp moeten zijn.
Ik heb er een (kleine) ringkern-trafo bij voorzien en zal het in een leuk alu-kastje inbouwen ... als alles aan elkaar hangt zal ik een leuke foto posten.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Martin!!!

Quote from: Kingpin on January 20, 2013, 11:31:46
Ja.



Voor meer info: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=120779.msg2128685#msg2128685

Leuk dit ik ga ik even lezen....... heb je deze voeding overigens nog vergeleken met de BOTWS, of ga ik dit straks lezen in bovenvermeld topic  ;D
mainly British stuff

Kingpin

Quote from: Martin!!! on January 20, 2013, 11:48:11
Leuk dit ik ga ik even lezen....... heb je deze voeding overigens nog vergeleken met de BOTWS, of ga ik dit straks lezen in bovenvermeld topic  ;D
Staat idd in bovenstaande topic van de SB voeding thread.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: jvanhambelgium on January 20, 2013, 11:44:53
Mijn Sigma11 zelfbouw-kit-voeding is ondertussen onderweg waar ik alvast mee hoop op een verbetering tov de meegeleverde standaard voeding van de Touch.

http://www.amb.org/audio/sigma11/


Dit zou ook een behoorlijk kwalitief ontwerp moeten zijn.
Ik heb er een (kleine) ringkern-trafo bij voorzien en zal het in een leuk alu-kastje inbouwen ... als alles aan elkaar hangt zal ik een leuke foto posten.
Daar ben ik ook benieuwd naar Jan. Ik lees het wel in de voeding thread.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frank2

Mooie test, bevestigd maar weer dat duurder niet altijd beter is, iets waar ik ook achter ben gekomen. Toch wel een beetje verbazingwekkend dat er helemaal geen verschillen waren.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kingpin

Quote from: frank2 on January 20, 2013, 12:27:59
Toch wel een beetje verbazingwekkend dat er helemaal geen verschillen waren.
Persoonlijk had ik wel verschillen verwacht in het dac gedeelte, niet in het streaming gedeelte.
Maar beide apparaten klonken zowel in dynamiek/soundstage als plaatsing etc gewoon identiek.
We waren dan ook erg verbaast want ik denk niet dat we dit hadden verwacht, tenminste ik niet.
Vaak hoor je tussen dac's wel verschillen, wat ikzelf ook heb geconstateerd, maar hier niet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: frank2 on January 20, 2013, 12:27:59
Mooie test, bevestigd maar weer dat duurder niet altijd beter is, iets waar ik ook achter ben gekomen.
Klopt Frank maar vergeet niet dat de gehele combi LiPo voeding, Touch met tweak, DAC en interlink ook aardig in de papieren kan lopen, en dan ziet de Linn esthetisch er stukken beter uit.
Voor mij geen probleem want alles muv de buizenbak staat in een afgesloten kast.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Martin!!!

Quote from: Kingpin on January 20, 2013, 11:56:51
Staat idd in bovenstaande topic van de SB voeding thread.

Als ik het allemaal goed heb gelezen heb je de technische specificaties (correct me if i am wrong) van de BOTWS t.o.v. jouw LiPo tegen elkaar afgezet! Maar heb je ook geluisterd naar de verschillen?

Mooi project overigens  :worship:
mainly British stuff

Kingpin

Quote from: Martin!!! on January 20, 2013, 13:37:26
Als ik het allemaal goed heb gelezen heb je de technische specificaties (correct me if i am wrong) van de BOTWS t.o.v. jou LiPo tegen elkaar afgezet! Maar je heb je ook geluisterd naar de verschillen?

Mooi project overigens  :worship:
Klopt, niet vergeleken met de BOTW versie, alleen qua specs.
De Sigma11 pcb komt qua specs het dichtst in de buurt, die je ook kan afregelen op 9V welke compatible is voor bv de Duet.
Denk dat Jan in het voedingstopic hier wel z'n bevindingen over zal schrijven (waar ik ook erg benieuwd naar ben aangezien het verschil met z'n lab voeding niet het gewenste resultaat leverde).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Martin!!!

Quote from: Kingpin on January 20, 2013, 14:24:16
Denk dat Jan in het voedingstopic hier wel z'n bevindingen over zal schrijven (waar ik ook erg benieuwd naar ben aangezien het verschil met z'n lab voeding niet het gewenste resultaat leverde).

Het voedingstopic is dat deze dan:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=120779.msg2128685#msg2128685   ?

mainly British stuff

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

tomvbugg

Ola niet verwacht dat dit de uitkomst zou zijn.  :o

Moet wel zeggen dat ik hier toch al iets meer repliek had op verwacht. Hoe zou dit komen?  >:D

jvanhambelgium

Quote from: Kingpin on January 20, 2013, 14:24:16
De Sigma11 pcb komt qua specs het dichtst in de buurt, die je ook kan afregelen op 9V welke compatible is voor bv de Duet.
Denk dat Jan in het voedingstopic hier wel z'n bevindingen over zal schrijven (waar ik ook erg benieuwd naar ben aangezien het verschil met z'n lab voeding niet het gewenste resultaat leverde).

Het lastige is dat ik dus maar 1 Touch heb en switchen tussen PSU's, dan de touch laten booten etc duurt veel te lang om te kunnen vergelijken via het menselijke oor. Je moet echt "instant" kunnen switchen.

Wat ik dan alvast kan proberen is een opname te maken van een bepaalde track en dan zien of er verschil zit in het spectrum. Ik zag toch verschil tussen een een track via Duet & Touch op een spectogram maar ik weet ook wel dat de verschillend nu wel wat kleiner zijn ;-)

M'n USB-soundcard heeft een SP/DIF in & out dus ik kan de Touch rechtstreeks koppelen om een "all digital" recording te maken.

Als ik er echt niet uitkom moet ik overwegen om iemand te zoeken die een Touch heeft en hem wil lenen of eens langs komen in het Antwerpse.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Kingpin

Quote from: tomvbugg on January 20, 2013, 20:57:27
Ola niet verwacht dat dit de uitkomst zou zijn.  :o

Moet wel zeggen dat ik hier toch al iets meer repliek had op verwacht. Hoe zou dit komen?  >:D
Ik weet het niet, vond het wel uiterst merkwaardig wbt gelijkenis, ook aangezien er totaal verschillende bronnen aangesloten waren met notabene ook andere interlinks (om maar geen kabel discussie te gaan starten), maar het zet je wel aan het denken. We hebben met z'n drieen niet alleen tonaal geluisterd op verschillen maar ook op plaatsing, dynamiek etc.

Bjorn gaf nog aan dat hij ervaring had met Naim streamer/dac en dat deze combi tov zijn Linn wel anders klonk (meer nadruk op laag etc). Zelf heb ik eens een shootout tussen de Touch met 2 verschillende dacs (Metrum en Cambridge Audio) gedaan wat echt een duidelijk hoorbaar maar ook plaatsbaar verschil gaf.

Quote from: jvanhambelgium on January 20, 2013, 21:08:22
Het lastige is dat ik dus maar 1 Touch heb en switchen tussen PSU's, dan de touch laten booten etc duurt veel te lang om te kunnen vergelijken via het menselijke oor. Je moet echt "instant" kunnen switchen.
En met een dikke elco over de uitgang dan als buffer?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT