Het grote Welke Versterker moet ik kopen topic

Started by VlisChris, January 17, 2013, 22:07:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VincentG

Hallo, plaats mijn vraag hier maar even, mooi algemeen draadje.

Heb een appartement gekocht en wil daar een 5.1 set gaan plaatsen.
Nou wil ik wat "goeds" en "betaalbaars". Heb nog geen specifieke prijzen in gedachten qua speakers / av receiver, maar denk op dit moment aan 500 per speaker (misschien fronts iets meer en surround iets minder) en hetzelfde voor een receiver. Nou ben ik daar nog erg flexibel in. Uiteraard de veelgehoorde tip om te gaan luisteren.

Echter, ik heb het gevoel dat een receiver van 300 te "goedkoop" is, en bij de wat duurdere receivers zit je snel aan 7.1. Ga er geen 7.1 set van maken (ruimte), maar moet ik 7.1 receivers daarom al afwijzen?
Als ik wat rondkijk, kom ik eigenlijk niet veel verder dan de Onkyo 636, maar voor mijn gevoel moet er toch wel een aanzienlijke keuze in 5.1 receivers zijn boven de "budget-klasse" (zie veel tot 300 euro).
Op Tweakers zag ik ook niet echt veel 5.1. Is er elders misschien een overzicht / site van 5.1 receivers in een willekeurige prijsklasse? Als ik wil gaan luisteren, wil ik immers wel enkele receivers in gedachten hebben.

Marantz SR5010 - Marantz UD5007
Klipsch RP-260F - RP-450C - RP-250S - R-112SW

Witalik

Heb je zelf wel enig ervaring in systemen van iemand anders bijvoorbeeld of een vorig system van jezelf ? Bepaalde receivers die nu tweedehands rond de 300 kosten kunnen zeer potent zijn bijvoorbeeld. Het gaat ook om te match en je Eigen voorkeur van je sound.

Als je echt totaal nieuw bent op dit gebied is het enige wat je kunt doen is luisteren. Sommige kleinere electronica zaken hebben soms al wat staan om voor jezelf verschillen te kunnen horen.

En de prijsklasse is bijv afhankelijk van de opties die erop zitten. Bijvoorbeeld 4k , network funcionaliteit en dan ook nog het vermogen.  Dus als je voor jezelf weet wat je echt wel en echt niet nodig heb kan dat je al bij voorbaat geld schelen die je anders voor niks uitgeeft. En btw de meeste nieuwere receivers hebben 7.1, betekent niet persé dat je die 2 kanalen moet gebruiken ;-)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

VincentG

#77
Ervaringen zijn veelal met goedkope sets. Veelal tegenvallende ervaringen qua sub/laag.
Bij een goedkoop 5.1 setje had ik niet het idee dat een sub aanwezig was, terwijl de buren klaagden over het gedreun. Bij betrekkelijk eenvoudig 2.0 setjes moet ik bij muziek de bass level zo laag mogelijk zetten, omdat het anders een 'geforceerde' dreun aanwezig is, maar niet echt een fijn laag. Hoop dat het euvel verdwijnt met een goede 5.0 / 5.1 set (sub komt mogelijk later pas).

Wordt inderdaad luisteren naar speakers en receivers, voor wat het beste bij mij past en tot welk budget ik verschil hoor.
Denk dat pre-power combi een overkill wordt voor mij en ik bi-ampen niet nodig ga hebben (wellicht ooit als ik wat meer gevorderd ben :p).

Nog zitten denken aan Atmos, maar dan zit je al snel aan een prijzige 9 channel receiver (voor 5.1.4), plus 4 extra speakers. Denk dat dat me te veel van het goede wordt. Niet eens zo zeer de receiver, maar de extra speakers (aanschaf, maar ook bekabeling en plaatsing). Al kan een luistersessie wellicht me van gedachten laten veranderen.

Waar ik nog geen goede verklaring voor heb: Waarom is de Onkyo 646 aanzienlijk duurder dan de 636?
Lijkt me de opvolger met slechts een paar nieuwe features en niet zozeer een power stap omhoog (dan heb je de 7x7 of 8x8 etc). Of mogelijk dat DTS:X een flink aandeel hierin heeft.
Marantz SR5010 - Marantz UD5007
Klipsch RP-260F - RP-450C - RP-250S - R-112SW

Eddepet

#78
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe of gebruikte stereoversterker voor in mijn setup, ik heb nu het volgende staan.

Bron: sonos connect, linn lp12 (akito/adikt mm)
Versterker: Sony TA-FA3ES
Luidsprekers: Kef 105 series 2
Bekabeling: Kimber 8TC
2x sonos play 1's in keuken/werkkamer.

Gebruik vinyl vooral als ik serieus wil luisteren, de sonos vaak op de achtergrond of als ik wat nieuws wil ontdekken.
Ruimte is ca. 50m2, ik heb het gevoel dat de Sony wat puf tekort komt om alles goed aan te sturen.

Zoek een geïntegreerde versterker die dus genoeg power heeft.
Phono gebruik ik de buizenpre voor dus niet nodig een ingebouwde DAC zou wel een plus zijn.

Iemand suggesties?