Het grote Welke Versterker moet ik kopen topic

Started by VlisChris, January 17, 2013, 22:07:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Omdat er regelmatig vragen voorbij komen met daarin redelijkerwijs dezelfde vragen over de aanschaf van onder meer versterkers wil ik hierbij een topic openen waarin de vragen een beetje gecentraliseerd kunnen worden.
Op die manier hebben we als grote voordeel dat iemand die op zoek is naar informatie goed dit topic kan lezen en zijn voordeel er mee kan doen, en uiteraard vragen kan stellen.

Kun je hier toch niet de informatie vinden die gezocht wordt staat het je uiteraard volledig vrij om nog een eigen topic te openen, maar ik verwacht dat voor de meeste vragen dit topic een toevoeging kan zijn.

Om te beginnen met wat informatie wil ik hieronder een beknopte opsomming geven van de verschillende soorten versterkers en receivers.
Mochten er fouten in staan wil ik dat graag weten zodat ik dat kan aanpassen. Als er mensen zijn die een toevoeging uitbreiding willen geven aan de OP kun je dat in het topic posten of me even een pm sturen ;) Ik ben me er van bewust dat dit een wat summiere openingspost is.

Versterker of Receiver
Een receiver is eigenlijk niets meer dan een versterker + ingebouwde tuner

Voor/Eind/Geintegreerde versterker / All in one setjes
Een geintegreerde of intergrated is niets meer dan voor en eindversterking in 1 kastje.
Voor zover ik weet is een receiver altijd geintegreerd.
De voorversterking is over het algemeen volumeregeling en input selectie in het kort. Eindversterking zorgt ervoor dat het signaal van de voorversterker naar de speakers gestuurd kan worden.

Dan zie je ook vaak nog de all in one setjes. Dit zijn complete verpakkingen waar je alleen bekabeling en luidsprekers op moet aansluiten.
Dus voorversterking, eindversterking, DAC, bron en tuner in 1 kastje. Voordelen: betaalbaar, klein, onopvallend. Nadelen: je moet ergens concessies op doen, en in dit geval is dat toch wel duidelijk beeld en geluid.

Mono of meer kanaals
Je spreekt over mono als er slechts 1 enkel kanaal aangestuud gaat worden.
Meer kanaals is alles meer dan 1 kanaal. Vaak geziene uitvoeringen zijn de stereoversterker/receiver, drie kanalen, vijf, of zeven. Uiteraard zijn daar uitzonderingen op zoals 6 kanaals versterkers.

Wat heb je nodig om muziek te krijgen
Buiten de voor de hand liggende zaken als een bron, speakers, en bekabeling heb je een voor/eindversterking nodig. Of je dat in één kastje koopt (geintegreerd) of dat je dat gescheiden koopt ligt onder meer af van je gestelde budget, wat er te koop staat, en wat je eigen voorkeuren zijn. Sommige mensen zijn van mening dat gescheiden per definitie beter is, sommige mensen stappen terug van losse eindversterkers naar een receiver omdat ze het verschil niet merken. Een eenduidig antwoord is niet te geven. Dat ligt ook aan je eigen oren, aan de gebruikte andere apparatuur, en de combinatie van spullen die je gaat inzetten.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

KayaRahnee

Quote from: Christiaan S on January 17, 2013, 22:07:18

Versterker of Receiver

Voor/Eind/Geintegreerde versterker

Mono of meer kanaals

In dit rijtje misschien ook Transistor of Buizenversterker vermelden?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

VlisChris

Dat is een goede. Dan kom ik bij mijn vraag eerder in het topic of iemand daar iets over wil schrijven. Liefst een beetje kort en bondig zodat het geen te lang technisch verhaal wordt. Dan hoort een hybride versterker en klasse D daar eigenlijk ook bij. Maar ook daarvan weet ik eigenlijk te weinig om daar een stukje over te kunnen schrijven. Als iemand wat schrijft quote ik dat in de OP.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

bmateijsen

Quote from: KayaRahnee on January 18, 2013, 14:23:03
In dit rijtje misschien ook Transistor of Buizenversterker vermelden?

Waarom, dat is een type versterker, het rijtje hierboven lijkt mij gezien vanuit de functie/ gebruik van het apparaat.

Groet,

Bjorn

KayaRahnee

Quote from: bmateijsen on January 18, 2013, 14:32:27
Waarom, dat is een type versterker, het rijtje hierboven lijkt mij gezien vanuit de functie/ gebruik van het apparaat.
Groet,
Bjorn

De keuze  is aan topicstarter.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

VlisChris

Hm. Ga ik even over nadenken. Er is wat voor te zeggen om het er wel in te noemen, aan de andere kant denk ik dat de mensen die hun informatie in dit topic gaan halen niet meteen het publiek zullen zijn die voor een bv buizen versterker zullen gaan ;) En dan moet je uitkijken dat de lijst van soorten "aandrijving" niet heel groot gaat worden.
Wel zal ik nog even een stukje toevoegen over de all in one setjes.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Aanvullend: een receiver is eigenlijk niets meer dan een geintegreerde versterker met ingebouwde tuner toch? Als ik schrijf "versterker" kan dat nog altijd of een voor- of eindversterker zijn :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Witalik

Ik wil niet gelijk zeuren of iets. Misschien is het ook helemaal niet haalbaar. Maar toen ik de titel las ik hier zoiets kon vinden over verschillende merken en de klanksoort die eruit komt in de zin van warm of helder of iets in die zin.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

VlisChris

Dat is zo persoons gebonden dat dat niet haalbaar is om daar iets over te schrijven :)
Was ook niet de opzet van het topic; dat is meer om aan te geven wat voor soorten er te koop zijn, en dat mensen hier in dit topic wat kunnen discussieren over de verschillende opties die iemand heeft voor een komende versterker :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Witalik

#10
okey, ik begrijp em. Denk alleen dat het voor 99% van dit forum al redelijk gesneden koek is ?

Bedoel ook meer dat Marantz blijvoorbeeld als een warmere versterker wordt gezien. En dat Onkyo nogal scherp kan zijn toch ten opzichte van dit.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

VlisChris

Waarbij ik het er zeker niet mee eens ben dat Marantz warm klinkt. Dat is toch wel behoorlijk achterhaald.
Heb er de laatste tijd meer dan 1 gehoord, en kan ze niet als "warm" omschrijven.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

dymen

hey mensen,

Momenteel ben ik net een gelukkige bezitter van 2x een Kekkoh Beta. momenteel heb ik er een Yamaha rxv371 achter hangen.
Ik weet dat er veel meer uit de kekkoh's kunnen komen, maar met deze versterker komen ze eigenlijk niet tot hun recht in het laag.   
wat is jullie advies om er voor versterker achter te plaatsen?

Mvg

Dymen :music:

louppy

Wou eerst bose lifestale V35 kopen ma iedereen raad mij het af.Daarom ga ik maandag naar besthomecinema in Amersfoord om een homecinema te kopen . De speakers ga ik de Harman/Kardon HKTS65BQ nemen .Maar over de  Surroundreceiver ben ik nog aant twijfelen. Wil kiezen tussen: Onkyo TX-NR717  of Marantz SR5007 of Denon AVR-2313 of Yamaha RX-V775 .
Wat raden jullie mij aan?
MVG

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

louppy

Dag allemaal .Wil een goede homecinema systeem  kopen en wou eerst bose lifestyle V35 kopen ma op forum raad iedareen mij af, Daarom ga ik maandag naar Amersfoord besthomecinema om een te kopen. De speakers wil ik nemen van Harman/Kardon HKTS65BQ . Maar weet niet welk Surroundreceiver kiezen. Twijfel tussen Onkyo TX-NR727 of  Marantz SR5007 of Denon AVR-2313 of Yamaha RX-V775
Wat raden jullie mij aan?
Mvg

Nicklazzz

Laat je niets aanpraten, luister zelf binnen uw budget. Wellicht spreken andere speakers je meer aan, waarom kies je deze? Ik zelf zou de Denon en of de Marantz kiezen maar dat is mijn persoonlijke mening. Heb zelf ook al Yamaha en onkyo gehad, was hier tevreden voor wat ik het betaald had.
Marantz SR7007 & UD5005/B&W 683,HTM61,686,ASW610XP/ Van Den Hul/RU-connected/PS4/Synology DS412+ 16TB/AppleTV3

wfk

Ben zelf ook druk zoekende , dus de tips ook voor jou.

Kan veel uitmaken in keuze of je erg veel naar muziek luistert , dan wordt veelal marantz en denon geadviseerd of meer punch en HT gebruik gaat voorkeur vaak naar Onkyo.

Neemt niet weg dan ze allemaal  goed presteren natuurlijk.

louppy

Heb de Harman/Kardon gekozen want wil ze ophangen en heb gelezen dat ze heel zuiver spelen en goed zijn en dan voor de laatste nieuwe  HKTS65BQ gekozen , Kwa Surroundreceiver gaat mijn  voorkeur naar denon avr 2313.
Welk merk zijn de beste speakers die je ook kan ophangen?

Stuff

Misschien is de T105 van Kef iets voor je.
Mooie platte speakers die je op kan hangen en klinken voor speakers met zo'n kleine klankkast helemaal niet verkeerd.
Versterker: Marantz SR7007 4x Marantz MA500
Bron: Marantz UD5007, Pioneer N-P01, Humax IRHD-5000C, Synology DS212+.
Speakers: B&W CM8, CMC, CM1, PV1D
Beeld: Panasonic 42" plasma.

VlisChris

En ook het tweede losse topic heb ik er even bijgevoegd. Have fun!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

louppy

#21
Zijn Harman kardon speakers hkt65bq dan niet echt goed? Vind ze eigenlijk niet zo mooi voor ophangen en zoek liever witte speakers vb Cambridge Audio Minx S325 wit (maar deze speakers zijn max 75w (zijn ze iets waard?)  .Kan ook kiezen is deze winkel uit andere merken (mijn budget voor alles is 1600 eur)
Boston Acoustics,
Cambridge Audio,
Canton ,
Dali ,
Klipsch ,
Magnat ,
Onkyo,
Quadral ,
Yamaha ,
mvg

VlisChris

Van Boston Acoustics schijn je zeker de A25 eens beluisteren. Daar wordt veel over geschreven op het forum.
Dan ben je 500 euro kwijt aan de speakers, ben je nog zeg maar 400 kwijt aan een subwoofer, hou je nog 700 euro over voor een receiver.
Voor dat budget kun je zeker leuke dingen kopen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

louppy

Dank u voor de raad, ga ze zeker beluisteren en vind ze ook mooier dan harman kardon, Heb ook de indruk van de forum dat je best apart speakers koopt en apart de subwoofer dan 5.1 set  kompleet?
en wat vind je persoonlijk van harman kardon? mvg

VlisChris

Om heel eerlijk te zijn wist ik niet eens dat HK speakers maakt :-X
Maar ik zou proberen hier informatie over je versterker te vinden en in een ander topic je speakers.

Je kunt dan uiteraard wel in het ene topic naar het andere verwijzen ;) Maar omdat dit een versterker topic is verwacht ik weinig reactie op je speakers en het is eigenlijk te offtopic ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.