Eerste HT subwoofer

Started by digixz, January 15, 2013, 13:48:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

digixz

Beste allen,

Ik zit al een hele tijd met het idee te spelen om zelf een keer een subwoofer te bouwen. En ik weet van mezelf, zolang ik het niet een keer gewoon ga doen, dan blijft het knagen. Daarom ga ik mij hier binnenkort toch eens aan wagen.

Het idee is om een gepoorte sub te maken. Ben een complete noob op dit gebied dus alle hulp is welkom. Aangezien het een eerste project is en ik niet weet wat ik kan verwachten, wil ik er niet al te veel geld aan uitgeven. Als ik het goed begrijp heb je bij een gepoorte sub ook een minder krachtige versterker nodig, wat het geheel dus weer goedkoper maakt.

In de markt staat een Volt driver te koop. Van deze weet ik dat de kast opzich niet super groot hoeft te zijn (40/65L). Alleen mis ik dan nog de amp. Wat is een leuke budget amp die wel redelijk wat vermogen kan leveren? Let wel, ik wil hier een plate amp voor gebruiken zodat ik niet met een losse kast zit.

Ik heb ook even zitten kijken naar de Shiva-X. Leuk geprijsde sub, maar die heeft denk ik een wat krachtigere amp nodig. Daarnaast weet ik niet in wat voor formaat gepoorte kist deze driver moet om goede performance te krijgen. Wel is deze driver een stukkie groter (12" ipv 10") dus zal de performance wat beter zijn.

Iets wat mij wel een goede amp leek is de BASH 300Watt. Probleem hiermee is dat deze niet op 230V werkt. En met invoerrechten etc wordt het toch nog vrij prijzig. Daarnaast koop ik zoiets liever niet overzees (oa vanwege de kosten). Duitsland oid is geen probleem.

Mijn vragen zijn: wat is een leuke driver om een eerste gepoorte subwoofer te bouwen?
Welke betaalbare, goede plate-amps zijn er om deze driver aan te sturen.
Op welke dingen moet je letten bij een driver om te zien of deze goed presteert in een gepoorte kast?

Alvast bedankt!

yorkie13

#1
Je kan dan ook naar de 300 watt amp van Oaudio kijken

Die is er wel in 220 v uitvoering.


Alternatief is de Hypex ds2.0 met 175 watt class D voor 235 euro

digixz

Heb ik ook naar gekeken, alleen zijn zij gestopt volgens mij.

Quote∙O Audio is a small family business; and, as a family grows, priorities and time
commitments change.  As we enter 2013, it is time for us to close up shop.

Heb nog een ander grappig project gezien: http://diyaudioprojects.com/Speakers/MAW-10/MAW-10.htm

Voor heel weinig, toch een geinig subwoofertje. Alleen zou ik zelf wel wat meer geld willen investeren in een beter resultaat. Maar in principe is het dus mogelijk. Het is dan alleen de vraag met welke componenten.

yorkie13

#3
ik doe een Peerless xxls12 alu in de verkoop voor 75 euro

daar kan je bv onderstaande 100 liter subwoofer mee bouwen

amp is een hypex ds2.0, die moet wel in een aparte ruimte komen.

digixz

Dat is misschien wel interessant. Zou dat rond de 20hz een beetje loskomen? En zou de ds2 niet te licht zijn? Aangezien er in de xxls400 hiervoor een 400watt amp gebruikt wordt. Is toch dezelfde driver?

yorkie13

andere versie

van de xxls12 heb je o.a. versies die het goed doen in een gesloten box, basreflex en/of PR.

De conus is van Nomex of aluminium.

modellen zijn de 830845 en 830517

digixz

Ok bedankt voor de info.

Lijkt mij dat ik met de Peerless iig een beter resultaat kan krijgen dan met de Volt woofer.

Op één of andere manier lijkt de Shiva-X mij ook nog steeds wel iets, maar deze lijkt gezien de Qts minder geschikt voor een gepoorte woofer (0.47 t.o.v. 0.39). Daarnaast heeft deze denk ik meer vermogen nodig. Of ben ik nu helemaal op de verkeerde voet bezig?

Als ik een max aanhoud van €250,- voor de amp + driver (excl hout). Dan denk ik dat de Peerless een hele goede optie is, klopt dit? Dan hoop ik dat er nog een keer een mooie plate amp op de markt komt, dan ben ik helemaal klaar.

Of zijn er andere en wellicht betere opties voor dit budget?

nielvm

Shiva-x is een heel mooie woofer, maar zou hem zelf niet gebruiken in een open ontwerp.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

yorkie13

Ik denk dat je het budget iets moet bijstellen.
Voor 200 euro een woofer en een amp wordt lastig lijkt me.

Succes in elk geval

digixz

Ik heb er geen haast mee ;) Dus misschien komt er iets moois te koop in de tweede hands markt.

Voor 75 euro wil ik de xxls wel van je overnemen. Ik stuur je zo even een PM.