Jef-W: Mijn set "Upgrade...When is it enough? :))"

Started by jef-w, January 15, 2013, 23:54:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jef-w

 ;DTussen al dat audiogeweld hierbij dan mijn bescheiden setje.

Ik zit al langer op het forum en heb mij geloof ik destijds wel voorgesteld, maar hierbij nog een korte voorstelling van mijn kant.

Ik ben Jeffry en woonachtig in het oosten des lands.

Eind december 2009 een beetje begonnen met het opzetten van een set. Afgestapt van een kleine all in one Sony surround-set en meer gericht nu op het stereo gebeuren.
Na een aantal luistersessie's gedaan te hebben bij een locale audioboer besloten om een Marantz NR 1501 receiver, Focal chorus 806v en een Rel Quake II mee te nemen als basis.

Tussentijds een hele poos niks meer in verdiept en aan de set wat veranderd, door geen tijd van teveel andere hobby's, maar nu zijn er wat hobby's de deur uit en ben ik weer bezig mijn set wat uit te breiden en te optimaliseren.

Hieronder de componenten die ik heb gehad en welke ik momenteel gebruik, waarbij de laatste aanwinst de Oppo 83SE +TUC upgrade is. Frank ik wil hem niet meer kwijt :worship:

Mvgr. Jeffry


Huidige set 2021:

Pre/Post processor : Lexicon MC-10
Eindeversterker     : A*BNB 2x mono 250W + 1x 2x125W
Blu-Ray                : Oppo 83SE + TUC
Platenspeler          : Micro Seiki DQX500
Streamer              : Apple TV 4K
Luidsprekers         : M&K 950, M&K Sound M4T
Subwoofer            : M&K Sound V1250
TV                        : Samsung QLED 4K 55Q95T
Decoder                : Ziggo Mediabox NEXT
Remote                 : Logitech Harmonie One
Luidsprekerkabels  : QED Revelation Signature
Interlinks/HDMI     : RU Connected, Wired World / AudioQuest
Game console.       : PS5

Been there, done that:
AV-Versterker        : Marantz NR 1501, Anthem MRX 3, Lexicon mc-4
Blu-Ray                 : Sony S357,
Luidsprekers          : Focal Chorus 806V
Subwoofer             : REL Quake Q108
TV                         : LCD Sony Bravia KDL 32V??? HD-ready, Samsung UE 37C6700 Full HD LED icm Ziggo CI+ Module
Decoder                 : Humax(Ziggo)
Remote                  : Logitech Harmonie One
Luidsprekerkabels   : setje van Monster (type??), W&M LS01, Siltech LS 25 mxt, Nordost Blue Heaven
Interlinks               : Nordost Solor Wind,
HDMI                     : AudioQuest Chocolate(Oppo-Anthem), Monster Advanced High Speed UltraHD 4K (PS4-Anthem)

Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

Former member 78

Mooie set heb je!
En die Oppo doet idd heel goed werk met cd's! :D

Kan de Marantz zijn warmte goed kwijt?

negotiata

Leuke set !

Ik denk dat de marantz wel zijn ei kwijt kan.
- To be or not to be, thats the question -

Siddartha

is toch op zich niet zo'n hele bescheiden set? Ziet er goed uit!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

jef-w

#4
Quote from: Siddartha on January 16, 2013, 00:22:37
is toch op zich niet zo'n hele bescheiden set? Ziet er goed uit!

Bescheiden...., ik vergelijk hem een beetje met de rest hier in dit onderdeel, maar moet dat eigenlijk niet doen ;D
Voor mij doet hij wat hij moet doen en dat is een lekker geluid weergeven.

Quote from: ArjanR1 on January 15, 2013, 23:59:32
Mooie set heb je!
En die Oppo doet idd heel goed werk met cd's! :D

Kan de Marantz zijn warmte goed kwijt?

De Oppo doet het idd zeer goed voor cd's. Ook BR en DVD een goed resultaat. Je kent hem wel he ;)

De Marantz heeft idd niet heel veel ruimte aan de bovenkant, maar achter de Marantz is een gedeelte uit het achterboard van het kastje gehaald, waardoor de warmte wel weg kan.


Ben opzich tevreden over de set op een paar puntjes na:
- Mss is de Siltech net een tikkeltje te scherp, iig een grensgevalletje. Dit eens testen met wat andere kabels. Iemand in de buurt mss nog een leenkabeltje ;)

- De stemmen/dialogen in BR en DVD's films zijn zacht in vergelijking tot het actie geweld, wat resulteerd in continue aan de volumeknoppen zitten :mad:

Mss dat een centerspeaker hier uitkomst kan bieden? Iemand hierover een mening?
Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

frank2

Quote from: Jef-W on January 16, 2013, 12:43:51

Ben opzich tevreden over de set op een paar puntjes na:
- Mss is de Siltech net een tikkeltje te scherp, iig een grensgevalletje. Dit eens testen met wat andere kabels. Iemand in de buurt mss nog een leenkabeltje ;)

- De stemmen/dialogen in BR en DVD's films zijn zacht in vergelijking tot het actie geweld, wat resulteerd in continue aan de volumeknoppen zitten :mad:


Ik heb hier nog wel Translator kabel liggen, is iets verzilverd, maar voor het idee mag je 'm lenen hoor, gebruik de kabel toch niet. Als die kabel die eigenlijk redelijk standaard is, voor jouw gevoel goed is, zou je een Vicol kabel moeten proberen, dan gaat er een wereld voor je open, maar dat is stap 2.

Mbt de stemmen en geweld; vele recievers en misschien ook de Oppo , hebben een dolby aanpassing, waardoor hard en zacht "dichter" bij elkaar liggen. Ik geloof dat ze dat nachtstand noemen, het zit erop. Ben er geen voorstander van want het beperkt dynamiek. Maar dat is wel voor jou de oplossing.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

vanzomereng

Quote from: frank2 on January 16, 2013, 13:04:31
Ik heb hier nog wel Translator kabel liggen, is iets verzilverd, maar voor het idee mag je 'm lenen hoor, gebruik de kabel toch niet. Als die kabel die eigenlijk redelijk standaard is, voor jouw gevoel goed is, zou je een Vicol kabel moeten proberen, dan gaat er een wereld voor je open, maar dat is stap 2.
Frank, als je dan de aanschafprijs v/d Vicol afzet tegen de prijzen v/d overige componenten, lijkt me dit niet
de meest voor de hand liggende upgrade.   Je kunt je centjes maar 1 keer uitgeven toch ?  :butbut:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

frank2

Quote from: VANZOMERENG on January 16, 2013, 13:21:34
Frank, als je dan de aanschafprijs v/d Vicol afzet tegen de prijzen v/d overige componenten, lijkt me dit niet
de meest voor de hand liggende upgrade.   Je kunt je centjes maar 1 keer uitgeven toch ?  :butbut:

Ligt dacht ik aardig in de lijn toch?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Frank die Vicol doet het bij jouw toch zo goed omdat het ook match met jouw apparatuur. Hoe kan je dan zeggen dat als hij deze kabel zou gebruiken er dan een wereld voor hem opengaat ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Quote from: frank2 on January 16, 2013, 13:27:38
Ligt dacht ik aardig in de lijn toch?

Frank, hoe lang draai je al mee, in dit hifi-wereldtje  :butbut:
Focal Chorus 806V = ca. 750 p/paar  <versus> Vicol-LS-kabel = 479 euro

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

frank2

Quote from: chansig on January 16, 2013, 13:31:07
Frank die Vicol doet het bij jouw toch zo goed omdat het ook match met jouw apparatuur. Hoe kan je dan zeggen dat als hij deze kabel zou gebruiken er dan een wereld voor hem opengaat ?

Gr Hans

Omdat hij ook speakers heeft die in lijn liggen met Usher. Bovendien zullen de Vicol kabels bij hem het hoog verfijnen, niet scherp maken, en er zal een uitgewogen middengebied zijn.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frank2

Quote from: VANZOMERENG on January 16, 2013, 13:42:21
Frank, hoe lang draai je al mee, in dit hifi-wereldtje  :butbut:
Focal Chorus 806V = ca. 750 p/paar  <versus> Vicol-LS-kabel = 479 euro

Oppo > 2500 euro nieuw
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

jef-w

Quote from: frank2 on January 16, 2013, 13:04:31
Ik heb hier nog wel Translator kabel liggen, is iets verzilverd, maar voor het idee mag je 'm lenen hoor, gebruik de kabel toch niet. Als die kabel die eigenlijk redelijk standaard is, voor jouw gevoel goed is, zou je een Vicol kabel moeten proberen, dan gaat er een wereld voor je open, maar dat is stap 2.

De W&M was te dof en de Siltech op de grens scherp, dus opzoek naar een kabel daartussen.
Graag zou ik van je aanbod gebruik maken om de Translator-kabel te testen.

Je gaf destijds al aan dat de Vicol een zeer fijne kabel is, wat evt een volgende stap zou kunnen zijn.
Ga iig eerst opzoek naar een vervanging voor de Siltech, daarna kijken we weer verder.

@Hans
De Vicol is idd een heel stuk duurder, als het een merkbaar verschil oplevert ligt het er altijd nog aan of je het geld er voor over hebt of niet.

QuoteMbt de stemmen en geweld; vele recievers en misschien ook de Oppo , hebben een dolby aanpassing, waardoor hard en zacht "dichter" bij elkaar liggen. Ik geloof dat ze dat nachtstand noemen, het zit erop. Ben er geen voorstander van want het beperkt dynamiek. Maar dat is wel voor jou de oplossing.

De Dynamic Range heb ik ook al geprobeerd aan te passen, maar zonder succes. Verschillende instellingen uitgeprobeerd, maar de dialogen bleven zacht.
Vandaar om het eens met een centerspeaker te proberen.

Scheelt dat ik morgen vrij ben en de vrouw en kinderen weg zijn, dus alle tijd om dingen uit te proberen.
Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

vanzomereng

Frank

Houd toch eens op met die adviezen, die steeds meer clowneske trekjes beginnen te krijgen
je geeft adviezen, alsof het allemaal maar niks kost, adviezen die totaal niet in verhouding staan tot de rest,
je eigen principes m.b.t. "matching" gooi je over boord, etc.. etc..

Verder zijn jouw oren/beleving en ervaringen, gaan wetmatigheden de altijd voor anderen op gaan  :butbut:

Valt je nou niks op aan adviezen, die je de TS zou kunnen geven, die niks kosten...
Valt je nou niks op aan de foto / plaatsing v/d speakers  :butbut:

Voor iemand zo als jij, die al langer mee draait, veel geld heeft gespendeerd maar vooral ook veel leergeld
heeft betaald met al die up-, side en downgrades mag ik toch wel een wat kritischer houding verwachten

Jef-W, staan de speakers niet echt te dicht op elkaar en te dicht op de muur ?

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

frank2

Quote from: Jef-W on January 16, 2013, 15:23:03
De W&M was te dof en de Siltech op de grens scherp, dus opzoek naar een kabel daartussen.
Graag zou ik van je aanbod gebruik maken om de Translator-kabel te testen.


Je kan hem ophalen geen probleem, morgenmiddag of op een andere dag...

Quote from: Jef-W on January 16, 2013, 15:23:03

an te passen, maar zonder succes. Verschillende instellingen uitgeprobeerd, maar de dialogen bleven zacht.
Vandaar om het eens met een centerspeaker te proberen.

Scheelt dat ik morgen vrij ben en de vrouw en kinderen weg zijn, dus alle tijd om dingen uit te proberen.

Je zou net zo goed zonder center moeten kunnen spelen, dialogen moeten even hard zijn of je hebt nu in de muziek ook last van stemmen die zacht klinken. Heb je alle instellingen goed? Op de reciever de center op uit staan?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

vanzomereng

Quote from: Jef-W on January 16, 2013, 15:23:03
De W&M was te dof en de Siltech op de grens scherp, dus opzoek naar een kabel daartussen.
Graag zou ik van je aanbod gebruik maken om de Translator-kabel te testen.

Je gaf destijds al aan dat de Vicol een zeer fijne kabel is, wat evt een volgende stap zou kunnen zijn.
Ga iig eerst opzoek naar een vervanging voor de Siltech, daarna kijken we weer verder.
Jouw Focals zijn zelf al redelijk pittig en upfront...
- Al wat zaakjes geprobreerd m.b.t. speakerverplaatsing, akoestiek....
- Geen toonregeling op jouw Marantz....

Ik zou in jouw geval echt geen kapitalen besteden aan kabels...
Probeer eens gewoon wat 2,5mm2 of 4mm2 koperen LS-kabel v/d rol
en verder gewoon doorsparen voor echte grote stappen in upgrades en/of lekker muziek kopen ?
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

twani

Met alles wat "Summerfear" hierboven schrijft ben ik het helemaal eens....

Marino

Ik ook, daarnaast heb ik veel modellen van Focal gehad die allen erg goed klonken met Sugden, LFD en Meridian. Qua kabel zou ik eventueel een Canare s8 aanbevelen, prima prijs en gewoon goed. Plaatsing zou ik veel toe in proberen zodat het geluid voor je kruist (halve meter), dit kan enorm veel goed doen.
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

Marino

Oh en mooie set, daar is echt wel muziek mee te maken!
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

chansig

Quote from: frank2 on January 16, 2013, 13:49:06
Omdat hij ook speakers heeft die in lijn liggen met Usher. Bovendien zullen de Vicol kabels bij hem het hoog verfijnen, niet scherp maken, en er zal een uitgewogen middengebied zijn.

JMLab en Usher in 1 lijn ? Oke...als jij het zegt. IK heb een andere ervaring. En vervolgens is matchen dus inderdaad geen issue meer.

Verders prima dat je kabel jou  zo bevalt....voor de rest wat van Zomereng schrijft.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jef-w

Quote from: VANZOMERENG on January 16, 2013, 15:34:37
Jouw Focals zijn zelf al redelijk pittig en upfront...
- Al wat zaakjes geprobreerd m.b.t. speakerverplaatsing, akoestiek....
- Geen toonregeling op jouw Marantz....

Ik zou in jouw geval echt geen kapitalen besteden aan kabels...
Probeer eens gewoon wat 2,5mm2 of 4mm2 koperen LS-kabel v/d rol
en verder gewoon doorsparen voor echte grote stappen in upgrades en/of lekker muziek kopen ?

Ik was al sowieso niet van plan om veel geld te gaan uitgeven aan kabels. Ik ben opzoek naar een wat "goedkopere" kabel die iets minder fel is als de Siltech.
Op de Marantz zit wel een toon regeling, maar op standje neutraal komt het hoog er niet goed uit, draai ik dat wat omhoog komt het wel naar voren maar lijkt het helderder maar ook richting schel.

Vwb speakerverplaatsing kan ik weinig kanten op. Heb een tal foto's bijgevoegd, zodat jullie kunnen zien hoe het een en ander is ingedeeld.
Nr 1, de woonruimte
Nr 2, positie rechts op de bak
Nr 3. positie op de stoel naast de bank.

Voor wat ik begrepen had konden deze monitoren prima dicht op de muur staan. De bass-poort zit voor.

Maar ik hoor graag hoe jullie dit zouden positioneren in mijn geval, uitgaande dat de luisterpositie de bank is.


Quote from: frank2 on January 16, 2013, 15:30:40
Je zou net zo goed zonder center moeten kunnen spelen, dialogen moeten even hard zijn of je hebt nu in de muziek ook last van stemmen die zacht klinken. Heb je alle instellingen goed? Op de reciever de center op uit staan?

In de muziek geen probleem, de center staat uit bij de reciever. Voor mijn gevoel staan de instellingen goed(al een aantal keer gecheckt)

Nr1


nr2


nr3
Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

frank2

Ik zou de linker speaker meer naar de deur plaatsen eventueel iets toe in geven.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Ik zou beginnen om de speakers op 1 lijn te zetten en dan verder van de muur af...maw...dat gaat allemaal niet lukken. Ik schat in dat ze zo staan omdat het niet anders kan. Het kan wel anders...maar dan moet de boel omgegooid worden. Stoelen aan de voorkant naar het midden van de kamer en de set op de plek van de stoelen.

De kast kan dan naar waar de set nu staat...en dan gaat er een wereld voor je open. Zonder geld uit te geven. Mogelijk moet je je vriendin uit eten nemen, naar de film oid.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jef-w

#23
@Hans

De speakers staan op 1 lijn, daardoor staat de rechter ca. 18cm van de muur. Dan is de rek er idd uit vwb plaatsing.

Met de boel omgooien, ga ik het niet redden met een filmpje of etentje ;)
Het is gewoon een kleine onhandig ingedeelde ruimte, daarbij nog 2 kleine kinderen van rsp. 4jr. en 5mnd. die ook ruimte nodig hebben om te bewegen zonder dat papa de hele set moet verdedigen ;D

@Frank
De linker speaker zou nog iets naar links kunnen, maar dan is wel de symmetrische aanblik weg.

Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

frank2

Symmetrie is misschien weg, maar het zal wel beter klinken schat ik, een breder stereobeeld, ze staan echt heel dicht op elkaar.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren