Hulp gevraagd bij bouwen visaton speaker set.

Started by roy1972, January 13, 2013, 15:54:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

roy1972

Hallo allemaal.
Ik wil mijn jbl surround speakers vervangen gaan door visaton speakers.
Ik heb na jaren weer eens de visaton vib aan gesloten op de versterker.
En daar komt toch een ander geluid uit als de jbl's.
Ik zal alleen de activie sub moeten blijven gebruiken omdat daar de versterker zit ingebouwd.
De versterker is een Harman Kardon avr 135 7.1 maar ik gebruik nog niet de middelste rear speaker.
Ik wil dus de 2 achterste speakers en de center bouwen gaan.

Welke raden jullie me aan voor op deze set gegaan gebruiken.

Roy











Exxar

Hoeveel wil je eraan uitgeven?

ps, ik heb dezelfde afstandebediening, maar dan zonder cijfers of kleuren op de knopjes...

roy1972

Het wat ik eraan wil gaan uitgeven ben ik nog niet aan toe gekomen.
Ik wil eerst kijken welke set bij deze speakers zou passen.
Dan gaan we kijken tot hoever ik wil en kan gaan.

Roksan

Dit lijken mij geen Visaton vib luidsprekers, die op de eerste foto staan.

Dit is het originele ontwerp

http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=5301
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

john_doe

Dat lijkt me inderdaad geen Visaton VIB. De tweeter is wel van Visaton, een DT94.  De woofer is zo te zien van Philips, lijkt op een AD8066 of 8061.

Heb je wat meer info over jouw luidsprekers? Heb je de bouwplannen nog?

roy1972


Heb ze even open gemaakt.
Kwa maat komen ze toch overeen.
Dit zit erin. kwa geluid vind ik ze toch beter klinken als de jbl.
De bouw plannen zijn dus dat ik van visaton of misschien andere merk andere rears + center speakers wil maken die beter hoog gedeelte hebben als de jbl.

Roy








john_doe

#6
Het lijkt er op dat de bouwer wel de kast van de VIB heeft gebruikt maar vervolgens heel andere drivers en een heel ander filter heeft gebruikt. Eerlijk gezegd heb ik nogal mijn bedenkingen bij dit ontwerp:

- de gebruikte Philips woofer is niet echt geschikt voor een basreflexbehuizing.  De parameters laten zien dat de driver een Qt heeft van 0,64. Deze waarde is geschikt voor een gesloten behuizing, niet echt voor basreflex.

- het filter lijkt een standaardfilter te zijn, niet specifiek ontworpen voor de luidspreker. Het is een tweede orde filter met een theoretische crossoverfrequentie van 3000 Hz voor drivers met een impedantie van 8 Ohm.  De gebruikte drivers hebben echter een impedantie van 4 Ohm, hierdoor zal de crossoverfrequentie bij 6000 Hz liggen. Dat is nogal aan de hoge kant voor een dergelijke maat woofer.

Ik denk dat het beter is om rond te gaan kijken voor een andere set luidsprekers. Mocht je toch deze luidsprekers willen blijven gebruiken dan kun je voor de rears kijken naar ontwerpen dezelfde tweeter, bijvoorbeeld de Visaton Alto I: http://www.visaton.com/en/bauvorschlaege/2_wege/altoi/index.html .


Exxar

+1 op wat John_doe gezegd heeft.

Het lijkt sterk op een samenraapsel van alle mogelijke onderdelen, waarbij er niets echt bij elkaar past.


De Alto serie van Visaton is wel heel goed. Ik heb in een ver verleden nog een aangepaste versie gemaakt van de Alto Line, met twee W170S mid/woofers en een nieuw berekend filter.

roy1972

Dan gaan we eens kijken of we nog de orginele speakers ervoor kunnen uithalen.
En ook het filter.
Zodat ze wel kompleet zijn of andere gaan bouwen.?

Roy

Exxar

Kun je eerst eens berekenen hoeveel de kastinhoud van die luidsprekers is?
Visaton zal waarschijnlijk wel een mooie mid/woofer hebben die perfect bij die DT94 past. Dan nog een standaard filter van Visaton erbij (of een filter nabouwen van de Visatonbouwprojecten), en dan heb je een heel goed klinkend setje.