Flitser voor Canon 5D mark III

Started by Hootie, January 13, 2013, 22:32:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hootie

Op mijn Canon 5D mark III heb ik geen ingebouwde flitser.

Ik doe geen bruidsrapportages en zal de flitser niet super veel gaan gebruiken. Ik weet echter niet of ik in de toekomst creatief gebruik wil gaan maken van de flister. Daar heb ik nog nooit mee geexperimenteerd maar ben ik wel nieuwsgierig na.
Wat betreft flitsergebruik ben ik een beginner.
Wie kan mij onderbouwd een goed advies geven?

Bij voorbaat dank.

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

VTEC_genieter

#1
Een flitser kan je gebruiken om het onderwerp dat dichtbij staat te belichten als de zon achter dat onderwerp staat. Dit heet invulflitsen (fillflash technique). Is ook aanbevolen bij zo'n situatie. Deze situatie is ook herkenbaar als je binnen bent met het daglicht/raam achter je onderwerp.

En een andere situatie is: Je bent binnen bijvoorbeeld in een donkere partyzaal. Allemaal feestende mensen erin. Als je lens niet lichtsterk is en een hoog ISO-waarde is niet genoeg om de sluitertijd kort te houden, dan krijg je foto's met mensen die niet goed scherp zijn vastgelegd.
Het ergste kan worden dat ze dan bewogen op de foto staan terwijl ze voor jou stil gestaan/geposeerd hebben.
Maar als je een flitser hebt bij zo'n moment, dan kan je ook hun kleine bewegingen (ook als ze stil staan of voor je poseren) goed scherp vastleggen op de foto. Omdat je dan een veel kortere sluitertijd gebruikt bij een flits.

Je kan als voorbeeld een oude compact camera pakken nu  ;)
Maak binnen een foto zonder flits van je hond/kat die aan het lopen of spelen is.
En maak daarna een foto met de flits van je hond/kat die aan het lopen of spelen is.

Spelen is experimenteren  ;) ;) :)
Succes!

P.S.  Een flitser is niet bedoeld voor grote afstanden, tenzij je wireless gaat gebruiken.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

svmnb

Als je niet weet of je er veel gebruik van gaat maken, is een originele Speedlite misschien wat teveel knaken. In jouw geval zou ik eens kijken naar Yongnuo Speedlites. Dit zijn kopiën van Canon Speedlite flitsers. Ze worden veel gebruikt omdat ze flink goedkoper zijn en vaak extra functies bieden zoals draadloos flitsen.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

VlisChris

#3
Ik weet niet hoe het met flitsers van andere partijen is, maar als je een Canon flitser koopt heb je wel het voordeel dat je hem volledig kunt instellen via de menu's van je camera. En dat vond ik altijd een flink voordeel.
Mijn eerste gevoel is, als je hem nog niet veel gebruikt, en er net mee gaat beginnen dat je aan een Speedlite 4xx voldoende gaat hebben. En geloof je, je moet al wel vrij gek gaan doen wil je daarmee te weinig flitsvermogen hebben. Ik heb voldoende foto's gemaakt met zowel een 430 als met (2) 580's.
Ik vond het voordeel van de 580's dat de cycletime lekker snel was, en constant was qua lichtoutput en kleur. Maar, ook met de 430 heb ik in cafeé's tienduizenden foto's gemaakt, en die foto's konden eigenlijk alleen maar beter worden door je als fotograaf beter te ontwikkelen. De flitser heb ik nooit problemen mee gehad.

Tweedehands zijn Canon flitsers vrij goed betaalbaar. Zeker als je niet het nieuwste van het nieuwste hoeft te willen kopen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Hootie

Dank voor de reacties!
Christiaan, ik deel je mening over de 430 vs 580.
Ook lees ik goede reviews over de Metz 58 AF II. Iemand daar ervaring mee?

Hoe zit het met bovenstaande flitsers en draadloos flitsen? Heb ik dan ook nog een zender nodig?

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

VlisChris

Behalve dat je veel goede verhalen leest over Metz kan ik je daar verder niet mee helpen
Draadloos kan tegenwoordg toch bij Canon? Hou me er alleen totaal niet meer mee bezig. Heb dan ook geen reportageflitsersmeer .
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Hootie

Dank voor je reactie.

Andere vraag. Ik heb nog een oude Canon 420EX flitser. Voor de nieuw aan te schaffen flitser twijfel ik tussen een Canon 580 EX II en de Metz 58 AF II.
Met experimenteren kan ik dus de nieuwe en oude flitser gebruiken.
Twee vragen:
1. Wat is slimmer een 2e hands Canon 580 EX II of een nieuwe Metz 58 AF II?
2. Ik lees dat wanneer je met 2 externe flitsers werkt je goed moet op passen dat ze beiden dezelfde kleurtemperatuur hebben. Betekend dit dat 2 verschillende merken (Canon en Metz) combineren voor een probleem kan zorgen?

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

vieze freddie

slimmer wss de 580 ivm doorverkoopwaarde achteraf, ik combineer zelf de 580 met yuongnuos en heb nog geen kleurverschil ervaren (maar ben ook geen pro, dus fwiw)
als je off shoe wilt gaan kan je evengoed de yuongnuo kopen, is spotgoedkoop en nog redelijk bruikbaar als reportageflits (wel geen e-ttl)
Very funny, Scotty.... Now beam down my clothes!
 We ain't a sharp species. We kill each other over arguments about what happens when you die, then fail to see the fucking irony in that.

eddy135

Wat is er mis met die 420EX flitser??
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

eelco74

Ik gebruik ook nog steeds de 420EX op mijn 40D. En daarvoor op de 10D en de Eos-100 en Eos-33. En waarschijnlijk straks ook nog op de 7D mkII.

Perfecte flitser, ook nog in het digitale tijdperk. Hij kan E-TTL en ook draadloos slave zijn.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

Hootie

Dank voor de reacties.
Er is niks mis met de 420EX. Ik wil alleen gaan experimenteren met 2 flitsers.

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

eddy135

Quote from: Hootie on January 16, 2013, 18:30:28
Dank voor de reacties.
Er is niks mis met de 420EX. Ik wil alleen gaan experimenteren met 2 flitsers.

Hootie

Vandaar!
Daarvoor heb ik de 430EX erbij, die kan draadloos.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Hootie

eddy135
QuoteVandaar!
Daarvoor heb ik de 430EX erbij, die kan draadloos. 

Welke transmitter gebruik je hiervoor?

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

eddy135

Quote from: Hootie on January 16, 2013, 21:30:00
eddy135
Welke transmitter gebruik je hiervoor?

Hootie

7D kan dat zelf... :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Hootie

eddy135
Quote7D kan dat zelf... 

:sadlike: Op de 7D heb je geen transmitter nodig om extern te flitsen en op mijn 5D mark III wel?

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

eddy135

Quote from: Hootie on January 16, 2013, 22:24:27
eddy135
:sadlike: Op de 7D heb je geen transmitter nodig om extern te flitsen en op mijn 5D mark III wel?

Hootie

Apart...ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar handleiding zal daar toch uitsluitsel over moeten geven...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

R


J.A.F._Doorhof

Niet helemaal, radio grafisch werkt niet met de 7D alleen IR.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hootie

#18
Dank voor de reacties.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de aanschaf van een 2e hands Canon 580EX II. Mijn eerste indruk is dat erg positief.

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

eddy135

Quote from: Hootie on January 21, 2013, 22:35:47
Dank voor de reacties.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de aanschaf van een 2e hands Canon 580EX II. Mijn eerste indruk is dat hij erg positief.

Hootie

Ja, daar zal weinig aan mankeren...
Heb (ooit, in 't analoge tijdperk) de voorloper 540EZ gehad, heerlijke flitser. :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

holco

Ik kan in ieder geval melden dat een Yongnuo YN-600EX-RT flitser voor Canon E-TTL II 100% goed werkt inclusief het in camera flits menu met een 5D mark ii
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

VlisChris

En die heeft nog een opvallend nette prijs ook zeg. Voor zover ik in twee seconden zag is die voor zo'n 140 euro te krijgen al?

Dat zijn betere prijzen dan de flitsers van Canon zelf ;) Kun je ook iets schrijven over "negatieve" kanten van de flitser?

Want ik heb er wat moeite mee om te geloven (niks ten nadele van jou overigens!) dat een flitser die een fractie van de prijs van een merk-eigen flitser kost overal dezelfde kwaliteit weet neer te zetten :) Ik ga er vanuit dat dat "600" het richtgetal van de flitser is btw?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nahpets

Quote from: Christiaan S on February 28, 2015, 18:54:33
Ik ga er vanuit dat dat "600" het richtgetal van de flitser is btw?

Bietje veul. 60 ook goed?

Ik heb nu wat transceivers, wireless flashtriggers en een flitser in huis van Yongnuo. Werkt prima, ziet er redelijk uit, voelt degelijk aan. Ik heb het echter te kort om iets over betrouwbaarheid te kunnen zeggen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

VlisChris

Ik ben graag optimistisch denk ik wel eens :devil:
Reden dat ik het vraag is omdat ik nog eens op zoek ben naar een goedkope maar fatsoenlijke flitser. Ooit twee 580's gehad, maar door te weinig gebruik toch weer verkocht. Echt nodig heb ik ze niet, dus een Canon terughalen zie ik gewoon niet zitten.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Hootie

Als topic starter kan ik melden dat ik na de aanschaf van de 2e hands Canon 580 een nieuwe Yongnuo EX 586ex ii aan geschaft. Qua specs is het bijna een copy van de Canon. In de praktijk werkt het voor mij prima. Ik ben wel geen intensief gebruiker. Ik stuur beide aan met een cactus trigger set.

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X