Volume met/zonder pre-amp

Started by kasper1985, April 12, 2023, 19:42:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kasper1985

Ik heb een Marantz SR5015 die ik gebruik voor een 5.0 opstelling (geen sub ivm buren). Omdat ik voor stereo wat meer body wilde heb ik hier een tijd terug al een PM7003 (Marantz) aan toegevoegd. Deze had ik altijd aangesloten middels de power amp direct aansluiting. De front speakers dus op de PM7003 de rest op de 5015.
Als stereo bron heb ik een Bluesound node 2i.

Als test heb ik de Blusound eens aangesloten direct op de CD input van de 7003 en dit geeft zoveel meer body en drive aan het stereo geluid dat ik stijl achterover sloeg.
Ik vond het altijd een beetje matig om stereo te luisteren en zat al te kijken naar andere speakers (Monitor audio BX Bronze erg oud maar prima).

Nu is het onhandige dat de hele boel in een rack staat en het wisselen op de apparatuur zelf dmv de power amp direct knop nogal onhandig is.

Kan ik het op een andere manier oplossen zodat de SR5015 ook beter geluid geeft als ik de PM7003 als eindtrap gebruik?
Als ik de SR5015 als "pre-amp" gebruik blijft het geluid wat achter gesteld flets en zacht en mis het "body" ik weet niet hoe ik het anders moet beschrijven.
LG OLED C9 -Marantz NR1606- Marantz Pm7003 - Monitor audio BX5 - Nvidia shield - PS4 - PS3 - PS2 - Intel NUC gen8 Plex

Trabuca

#1
Wat je nu hebt ondervonden is precies waar een stereoversterker veel beter in is dan een surround versterker. Namelijk een betere voorversterker en betere eindversterker.

De Blusound laat je het beste aangesloten op de CD of AUX input.
De SR sluit je met een ander paar RCA kabels aan op de power amp direct input.
De Blusound verder niet meer aansluiten op de SR.

Speel je in stereo vanaf de Blusound, dan zet je de PM op aux en regel je volume op de PM.
Speel je in surround, dan gebruik je de SR met de PM op power amp direct. Volume regel je dan met de SR.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

kasper1985

Quote from: Trabuca on April 12, 2023, 19:58:07Wat je nu hebt ondervonden is precies waar een stereoversterker veel beter in is dan een surround versterker. Namelijk een betere voorversterker en betere eindversterker.

De Blusound laat je het beste aangesloten op de CD of AUX input.
De SR sluit je met een ander paar RCA kabels aan op de power amp direct input.
De Blusound verder niet meer aansluiten op de SR.

Speel je in stereo vanaf de Blusound, dan zet je de PM op aux en regel je volume op de PM.
Speel je in surround, dan gebruik je de SR met de PM op power amp direct. Volume regel je dan met de SR.

Dank voor de reactie. Dat is inderdaad hoe ik het nu heb aangesloten.
Onhandige is dat de power amp direct functie alleen is in te schakelen met fysieke knop op de PM. Ik heb infrarood doorgelust maar er zit geen functie op de AB voor power amp direct.
PM en SR staan in een patchkast niet in de woonkamer (ja first world problems, ja luiheid inderdaad). :D
Ik hoopte eigenlijk dat het met de oude setup nog iets te verbeteren viel.
Waarom trouwens aux en niet CD? Zit daar verschil in? De CD RCA aansluiting is verguld de andere niet :-)
LG OLED C9 -Marantz NR1606- Marantz Pm7003 - Monitor audio BX5 - Nvidia shield - PS4 - PS3 - PS2 - Intel NUC gen8 Plex

Trabuca

Quote from: kasper1985 on April 12, 2023, 20:46:43Dank voor de reactie. Dat is inderdaad hoe ik het nu heb aangesloten.
Onhandige is dat de power amp direct functie alleen is in te schakelen met fysieke knop op de PM. Ik heb infrarood doorgelust maar er zit geen functie op de AB voor power amp direct.
PM en SR staan in een patchkast niet in de woonkamer (ja first world problems, ja luiheid inderdaad). :D
Ik hoopte eigenlijk dat het met de oude setup nog iets te verbeteren viel.
Waarom trouwens aux en niet CD? Zit daar verschil in? De CD RCA aansluiting is verguld de andere niet :-)

Geen specifieke reden voor aux. Gezien CD input verguld is zou ik hem lekker daar op laten idd.

Ik heb de keuze om power amp direct niet via de afstandsbediening te kunnen schakelen altijd erg vreemd gevonden van Marantz (en Denon ook). Bij latere modellen kan het wel, dus mocht het bevallen kan je altijd upgraden naar een jongere versie
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

kasper1985

Quote from: Trabuca on April 12, 2023, 22:36:24Geen specifieke reden voor aux. Gezien CD input verguld is zou ik hem lekker daar op laten idd.

Ik heb de keuze om power amp direct niet via de afstandsbediening te kunnen schakelen altijd erg vreemd gevonden van Marantz (en Denon ook). Bij latere modellen kan het wel, dus mocht het bevallen kan je altijd upgraden naar een jongere versie


Ah goede. Ik vind het erg lastig om een overzicht te vinden van welke deze functie wel hebben en welke niet.
Weet je zo welke modellen ik naar zou moeten kijken? De PM7003 is net gerepareerd voor 150 euro dus een upgrade zit er voorlopig niet in. Maar wel handig om zo'n lijstje te hebben voor de toekomst.
LG OLED C9 -Marantz NR1606- Marantz Pm7003 - Monitor audio BX5 - Nvidia shield - PS4 - PS3 - PS2 - Intel NUC gen8 Plex

Trabuca

Nee ik heb geen lijstje.
De functie heet bij andere merken ook wel HT bypass of iets in die geest. Vele merken versterkers in vele prijsklasses te vinden.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub