Philips 900 serie opknappen...

Started by Peerless Monster, January 13, 2013, 15:38:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

Ik heb jaren achtereen een enorme 900 serie gehad van Philips.
Meter vanaf de grond zeg maar ;D
Mijn eerste echte liefde.
Nu heb ik daar nog 2 spelers van. De cd950 en de cd951.
Twee prachtige spelers.

Die wil ik nu gaan aanvullen met opgeknapte 900 serie componenten...
Defecte weer opnieuw werkende. Wat ik vaak ook al gezien heb zijn componenten die dus perfect werken, maar van buiten totaal gemolesteerd zijn...
Ik wil beide gaan restaureren. Niet helemaal origineel natuurlijk.
Wat afscherming erin, nieuwe stroom kabel etc.

Deze heb ik inmiddels buit gemaakt om op te knappen:

CD-950 CD speler in mooie staat.
CD-951 CD speler in mooie staat. Tandwiel moet worden vervangen.
CD-940 CD speler in mooie staat. Tandwiel moet worden vervangen.
CDC-935 werkt perfect, buitenkant ziet er niet uit
FT-930 werkt goed, display is flauw, sommige pixels zijn lichter dan anderen, buitenkant slecht.
FT-930 staat onbekend, nog niet getest.
FV-930 equalizer werkt goed.
FV-930 equalizer werkt goed.
FC-910 compact cassette staat onbekend
FC-910 compact cassette staat onbekend
FC-910 compact cassette staat onbekend
CD-930 CD speler,staat onbekend
DCC-900, defect, DA convertor werkt, in mooie staat
DCC-951 defect, loopt goed, geen geluid in mooie staat
DCC-951 defect, gaat niet aan, in mooie staat
DSC-950 - Volume controller digitale componenten in beschadigde toestand (mist verf etc.), maar speelt wel goed. Display is ook wat flauwig, dus wat solderen is nodig...
DSS-940 - speakers aan boven en achterzijde wat MDF zichtbaar. Bedoeling is deze te voorzien van een nieuwe wrap. Technisch 100% en geen versleten randen.

Het zijn er een aantal ;)

Dit topic ik een soort van verzameling van gegevens rond deze prachtige serie. Niet een topic om de discussie aan te gaan over de (geluids) kwaliteit oid.
Puur hobbie en kosten minimaal. Gewoon om plezier te hebben in audio...

In mijn tweede posts een optelling van alle componenten uit de 900 serie.

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

#1
Zou dit alle componenten zijn zo'n beetje? Ze hebben ook ooit een DCC-930 proberen uit te brengen, maar die heb ik nergens op de markt gezien...

Platenspeler: FP930 (heeft het 900-design is echter een dual platenspeler)
Tuners: FT920 zonder rds, FT930 met rds en timer functie, FT950 dsr-tuner in combinatie met gewone tuner.
Versterkers: FA920 2x55w, FA930 2x75w, FA950 2x125w, FA911 2x40w, FA931 2x80w en de FA951 2x100w.
Receivers: FR910 2x70w, FR911 2x65w, FR920 2x90w, FR930 2x100w, FR931 2x65w met dolby pro logic, FR940 2x115w met dolby pro-logic en de FR951 verbeterde versie van de 940 met meer center en surround vermogen 2x125w.
Cassette-decks: FC910 dubbeldeck, FC920 enkel deck, FC930 dubbeldeck, FC940 luxe dubbeldeck, FC950 enkel deck met drie koppen en de FC931 en de FC911 beide dubbeldeck.
DCC-decks: DCC900 de eerste, DCC951 de tweede generatie met turbo drive loopwerk.
CD-spelers: CD910, CD920, CD930, CD940, CD950 topmodel van de eerste generatie, CD911, CD931 en de CD951 topmodel van de tweede generatie (uiterlijk precies hetzelfde als de CD950)
CD-wisselaars: CDC925, CDC935, CDC916, CDC926 en de CDC936 allen 5-cd wisselaars volgens het carrousel principe.
Equalizer: FV930
DSC digital system controller voor de digitale speakersystemen DSS930 en de latere DSS940.

Feitjes op een rijtje:
- CDF200 is een afgeleide van de 900 serie
- DCC-730 heeft het loopwerk van een DCC-951 (voor de vervanging van onderdeeltjes)
- Marantz DD82 heeft het loopwerk van een DCC-900
- CD-911 is echt het slechtste component van de gehele serie. Veel uitval etc.
- CD 910 zit de SAA7341GP als DAC
- In de CD950 en CD-951 zit een DAC7

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

#2
Gereserveerd voor foto's...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Mijn eerste vraag meteen...
Welke verf is gebruikt voor de componenten van de 900 serie? Wie kan dat vertellen.
Ongetwijfeld dat er hier freaks rondlopen van het MFB forum ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Dirk

Quote from: Peerless Monster on January 13, 2013, 15:38:56
Ik heb jaren achtereen een enorme 900 serie gehad van Philips.
Meter vanaf de grond zeg maar ;D
Mijn eerste echte liefde.
...
dat vraagt toch echt om foto's, van de Philips'en hé  ;)  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Nosferatu

Vond de DSS930 luidsprekers zeer interessant + de bijbehorende CD950 (zo even uit het hoofd) maar de kleur (beetje antraciet achtig) stond me niet echt aan. Had verder nl. zwarte apparatuur en dat match(te/line) niet zo qua uiterlijk.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Peerless Monster

Quote from: Nosferatu on January 13, 2013, 15:54:34
Vond de DSS930 luidsprekers zeer interessant + de bijbehorende CD950 (zo even uit het hoofd) maar de kleur (beetje antraciet achtig) stond me niet echt aan. Had verder nl. zwarte apparatuur en dat match(te/line) niet zo qua uiterlijk.  ;D

Matchline inderdaad ;D

Foto's komen er aan hoor Dirk.

Heb de tuner vandaag open gehad. Zit echt niks aan.
Stroomkabel kan ik in ieder geval makkelijk verbeteren.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

De FT-930 tuner:
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

NewHT

Quote from: Peerless Monster on January 13, 2013, 15:38:56

DCC-900, defect, DA convertor werkt, in mooie staat
DCC-951 defect, loopt goed, geen geluid in mooie staat
DCC-951 defect, gaat niet aan, in mooie staat


Als ik me niet vergis zit daar nog een apparaat van mij tussen. Leuk project Peerless!
:clapping:

BarcoCRT

Leuk topic, hou ons op de hoogte!

Deze serie zou je kunnen zien als het laatste 'hoogstandje' van Philips op audio gebied.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Peerless Monster

Quote from: NewHT on January 13, 2013, 19:30:06
Als ik me niet vergis zit daar nog een apparaat van mij tussen. Leuk project Peerless!
:clapping:

:). Hij geeft geen geluid, dus we zullen dat varkentje eens wassen.
Hij heeft te lang niks gedaan ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Quote from: BarcoCRT on January 13, 2013, 20:31:22
Leuk topic, hou ons op de hoogte!

Deze serie zou je kunnen zien als het laatste 'hoogstandje' van Philips op audio gebied.

Uiteraard.
Probeer ook hier mensen Philips freak te maken. Ondanks het b merk imago (lets make things better)...

Nu nog op zoek naar de juiste verf? Who knows?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

BarcoCRT

Quote from: Peerless Monster on January 13, 2013, 21:10:13
Uiteraard.
Probeer ook hier mensen Philips freak te maken. Ondanks het b merk imago (lets make things better)...
B-merk imago is denk ik persoonlijk. Als je misschien alleen kijkt naar hun consumentenproducten zou je dat wellicht kunnen denken, maar Philips is (en zeker was!) natuurlijk veel en veel meer. Hoeveel R&D afdelingen ze wel niet hebben (gehad) is bijna niet te tellen.

Zelf ook wel een Philips liefhebber, heb zelf een CDD-882 staan. Maar goed we zullen niet te veel OT gaan.

Quote from: Peerless Monster on January 13, 2013, 21:10:13
Nu nog op zoek naar de juiste verf? Who knows?
Kan ik je niet mee helpen.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Peerless Monster

Quote from: BarcoCRT on January 13, 2013, 21:40:11
B-merk imago is denk ik persoonlijk. Als je misschien alleen kijkt naar hun consumentenproducten zou je dat wellicht kunnen denken, maar Philips is (en zeker was!) natuurlijk veel en veel meer. Hoeveel R&D afdelingen ze wel niet hebben (gehad) is bijna niet te tellen.

Zelf ook wel een Philips liefhebber, heb zelf een CDD-882 staan. Maar goed we zullen niet te veel OT gaan.
Kan ik je niet mee helpen.

Ik heb nog op een RenD afdeling gewerkt... Mijn afstudeerscriptie aldaar gemaakt bij Semiconductors. ;D
Leuke tijd geweest...

Maar die verf he ;). Iemand verstand van verf wellicht?

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

NewHT

Quote from: Peerless Monster on January 13, 2013, 21:09:05
:). Hij geeft geen geluid, dus we zullen dat varkentje eens wassen.
Hij heeft te lang niks gedaan ;)

Guilty as charged (nou ja, mijn pa dan....). Mooi dat jij er nog iets mee doet en ben benieuwd hoe het uitpakt....

Kjelt

Quote from: Peerless Monster on January 14, 2013, 10:41:08
Maar die verf he ;). Iemand verstand van verf wellicht?
Is dat niet van die ruwe lak? ik vraag me af of je dat nog fatsoenlijk kunt herstellen of wil je hem helemaal opnieuw laten spuiten?
Ik zou er eens mee naar een (grote) verfwinkel gaan  ;)
Doet me er aan denken dat ik nog ergens zo'n systeem controller heb staan, ooit eens voor 500 gulden gekocht. Schema heb ik ook nog ergens, dat vond ik wel altijd goed bij Philips. schema's waren te bestellen en ALLE losse onderdelen ook, ze gebruikten bijna altijd standaard componenten, terwijl de Jappanners er allerlei custom stuff in stopten. Bij defect waren de Japanners vaak enkeltje kliko, de Philipsen waren wel weer aan de praat te krijgen.
Tot zekere hoogte want de geprogrammeerde microcontrollers in de apparatuur vanaf de jaren 80 zijn tikkende tijdbommen waarna het ook kliko wordt  :(

Siddartha

Quote from: Peerless Monster on January 13, 2013, 21:10:13
Uiteraard.
Probeer ook hier mensen Philips freak te maken. Ondanks het b merk imago (lets make things better)...

Nu nog op zoek naar de juiste verf? Who knows?

was dat niet 'make better things??' ;D ;)

Heb in mijn studio MFB speakers als monitoren, dat is echt fantastisch geluid, zeker icm met de bijbehorende 270 preamp!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

aklasse

Dit is een superset van Philips,je weet niet wat je hoort,helaas ooit een keer alles verkocht.
Op marktplaats kom je nog zeer mooie spullen uit de 9 serie tegen,Ik heb ook de dcc gehad dus die is er wel maar zeer moeilijknog aan te komen.De speakers van die serie zijn ook geweldig.
Helaas heb ik de ruimte niet anders ging ik het ook weer aanschaffen.
Ben nu zeer tevreden met een philips HTS9540 set,klinkt zowel voor muziek als films super.
Sta nog wel eens te kijken wat Philips op de markt brengt,mooi spul vindt ik persoonlijk.

Peerless Monster

Quote from: aklasse on May  3, 2013, 07:52:06
Dit is een superset van Philips,je weet niet wat je hoort,helaas ooit een keer alles verkocht.
Op marktplaats kom je nog zeer mooie spullen uit de 9 serie tegen,Ik heb ook de dcc gehad dus die is er wel maar zeer moeilijknog aan te komen.De speakers van die serie zijn ook geweldig.
Helaas heb ik de ruimte niet anders ging ik het ook weer aanschaffen.
Ben nu zeer tevreden met een philips HTS9540 set,klinkt zowel voor muziek als films super.
Sta nog wel eens te kijken wat Philips op de markt brengt,mooi spul vindt ik persoonlijk.

Nu ik terugluister merk je wel dat de goedijnen zijn opengetrokken hoor.
Het was geen slechte set, maar ondertussen is er wel wat beters te koop.
Maar ik blijf de modellen gewoon prachtig vinden en het staat voor mij voor een ontzettend leuke en belangrijke tijd ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

weust

#19
Niet helemaal mee begonnen, maar wel mijn eerste eigen set.
Versterker met radio 911 en de CD-911.
De radio voor mijn slagen van school gekregen in 1996, en met geld dat ik daardoor heb opgehaald de CD-911 gekocht.

Met de CD speler heb ik nooit problemen gehad in de jaren dat ik 'm gehad heb.
De radio/versterker wel. De volume knop begon op een gegeven moment slecht te worden.
Reageerde niet goed meer, en dan had je ineens te veel volume er bij.

Mijn vader heeft toen de printplaat, en dan specifiek het gedeelte komend van de volume knop, opnieuw doorgesoldeerd.
Probleem opgelost.
Die banen waren gewoon slecht.

Aantal jaar geleden heb ok beide componenten, plus de kabels met groene tulp stekkers, voor heel weinig verkocht aan een paar studenten volgens mij.
Beide component waren in perfecte staat overigens.

Ik vond destijds de vormgeving geweldig. Sprak mij erg aan.
Helaas had ik niet het geld voor duurdere componenten, dus bleef het bij de 911 serie.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Peerless Monster

#20
Ik wil de set eigenlijk een LACK kast zetten van IKEA, maar die zijn niet meer te koop...
Weet iemand nog een nieuwe LACK kast te koop, waarbij ik 2 componenten naast elkaar kan zetten in de kleur wit...
Andere opties zijn ook welkom!

Ik heb nieuwe kleine speakers van Philips aangeschaft (van Ralph) en ik ben benieuwd hoe dat Vintage gaat klinken...
Nu nog op zoek naar een 950 of 951 versterker...

PSjs het opknappen gaat niet zo snel ;D
Heb mijn eerste net open gehad en schoongemaakt...
Maar wil hem gaan spuiten en dat is een lastige opgave... :)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

yentown

had ook ooit zo'n set, cd951 fa951 en een dcc en tuner.  veel luisterplezier van gehad, vooral de cd speler.  speakers was ik minder over te spreken, erg dof en saai.

Peerless Monster

Quote from: yentown on June 16, 2013, 20:09:21
had ook ooit zo'n set, cd951 fa951 en een dcc en tuner.  veel luisterplezier van gehad, vooral de cd speler.  speakers was ik minder over te spreken, erg dof en saai.

Ik krijg een nieuws setje. Dat van Ralph.
Ik ga de set gebruiken op de studeerkamer/computerkamer...
Dus klein setje ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

JeroenGRT

Ja de Philips 900 serie heb ik ook gehad, ik had een 910 (of 911) versterker, tuner en cd speler . Klonk best lekker, had de set toen voor 35 euro gekocht incl. een stel zware Technics speakers. Was absoluut een koopje toen. Daarna een oude Sansui AU-D7 versterker incl tuner gekocht...die vond ik iets mooier dan de Philips.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Peerless Monster

Quote from: JeroenGRT on June 17, 2013, 21:45:51
Ja de Philips 900 serie heb ik ook gehad, ik had een 910 (of 911) versterker, tuner en cd speler . Klonk best lekker, had de set toen voor 35 euro gekocht incl. een stel zware Technics speakers. Was absoluut een koopje toen. Daarna een oude Sansui AU-D7 versterker incl tuner gekocht...die vond ik iets mooier dan de Philips.

Dat is niet te duur!! Het is wel instap en de hogere serie is een flink stuk beter...

Als het goed is ga ik maandag de 24e de 950 halen.
Een enorme bakbeest, maar wel de best klinkende volgens velen...
Ik ben benieuwd.

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler