The Underground Cinema --- DOLBY ATMOS!!!

Started by LocoJ, January 12, 2013, 09:50:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

LocoJ

Na vele jaren op het forum rondgestruind te hebben kan ik nu eindelijk een topic aanmaken over m'n eigen private home theater. Ik heb me vaak vergaapt aan de mooie foto's van jullie HT's, wat een prachtige ruimtes!  :worship: Ik had echter nooit de ruimte om iets serieus op te bouwen.

Sinds februari dit jaar zijn we verhuisd naar een nieuw huis. Zorgvuldig uitgezocht uiteraard opdat er een geschikte ruimte zou zijn voor mijn inmiddels al redelijk uit de hand gelopen hobby... sounds  familiar anyone??   ::) ::)

Nadat het huis redelijk op orde was kon ik eindelijk beginnen aan de HT. Het is een ruimte in de kelder welke helemaal schoongemaakt en vochtvrij gemaakt moest worden.
Daarna heb ik een radiator laten plaatsen zodat we strax lekker warm een filmpje kunnen kijken. Ook is een ventilatierooster geplaatst zodat we warme en frisse lucht hebben.
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

W.Otter

volg volg volg volg volg :pompom: :coffee: :clapping:

heel veel succes:)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

LocoJ

In sketchup heb ik een keer een poging gewaagd om de ruimte voor me te zien. Ik heb gekozen voor rood tapijt op de vloer, zwarte gordijnen aan de randen en een 'harde' achterkant zodat de ruimte niet helemaal 'dood' gaat klinken.

De ruimte is helaas niet zo groot (4,00 x 3,25 meter). Maar wel groot genoeg om 4 bioscoopstoelen te plaatsen. Het scherm zal waarschijnlijk 2 meter breed worden. Groter kan niet omdat de speakers dan voor het beeld komen te staan. Ik heb gekozen voor monitor speakers vanwege de kleine ruimte en omdat die iets makkelijker te plaatsen zijn.
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

LocoJ

En dan...eindelijk beginnen met de realisatie. Een mooie donker grijze tint op de muren. Helemaal zwart leek me een beetje té. Er komen ook al zwarte gordijnen in te hangen.
Eigenlijk moet de verwarming ook zwart, misschien nog iets voor in de toekomst.  ;)

Ik heb een eigen stroomgroep voor de Underground Cinema laten plaatsen. Ik wil geen risico op uitvallen van de stroom als boven iemand een waterkoker aanzet  :-X Bovendien kan het alleen maar gunstig zijn voor de geluidskwaliteit. Onder het motto baat het niet, dan schaadt het niet toch?  ;D ;D

The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

LocoJ

Goed... stroomgroep gelegd.
Zoals je kunt zien heeft de vloer aan de buitenkant een opstaande rand van ongeveer twee stoeptegels breed. Ik vind het een mooie toevoeging van het beeld van de ruimte, maar aan de achterkant is het niet breed genoeg voor de stoelen. Dus we hebben een houten frame gemaakt op dezelfde hoogte als de rand zodat de stoelen er goed op kunnen staan en er genoeg beenruimte overblijft.
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

LocoJ

De ruimte onder het podiumpje is natuurlijk hol. Ik heb hier preventief maar Rockwool ingestopt zodat het hopelijk als een soort basstrap gaat fungeren. Iemand een idee of dit gaat werken?
Als verlichting heb ik gekozen voor leuke Par16 lampjes in combinatie met het KlkAanKlikUit systeem. Alles is dus dimbaar en te bedienen met m'n iPhone  8)  :pompom: Natuurlijk overdreven, maar wel leuk  ;D
Ook een soort van koofje gemaakt zodat de bovenkant van de gordijnen gemaskeerd worden.

En dan kunnen we beginnen met de vloer. Eerst alles bedekt met vochtwerende folie. Op zich is de ruimte niet echt vochtig meer, but hey, it can't hurt right  ;) ;)  Daarna voor de egalisatie de welbekende groene platen. We waren alleen even vergeten dat mijn goede vriend die me meehelpt allergisch is voor de platen... Een heleboel bultjes en vuurrode armen waren het resultaat...  :-X :-X Hij is er al overheen gelukkig  ;)
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

Xander32

Hey J, eindelijk jouw eigen showroom. Mooie plannen heb je, ik ben benieuwd naar jouw vorderingen, keuzes en het eindresultaat.

Volgmodus:  ON !

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

LocoJ

En toen kregen we voor het eerst een echt theaterachtig gevoel. Oke, het is erg cheesy en standaard, maar rood hoogpolig tapijt staat gewoon goed in een donkere ruimte  ;D ;D Ik heb dit via het forum tweedehands op de kop kunnen tikken. Daarna goed gereinigd met een profi tapijtreiniger, ongeveer 60 keer gestofzuigd en nu is het gewoon prachtig!  ;) Ook de stoelen heb ik via het forum gekocht. Sterker nog, dit was het allereerste wat ik kocht voor The Underground Cinema. Niet wetende dat de vloer rood zou worden. Paars en rood...tsja... Ik moet zeggen, nu het in de ruimte staat valt het me best mee qua vloekende kleuren. Wellicht dat het ooit veranderd wordt maar voor nu, ben ik meer dan tevreden.  :pompom:
Het scherm heb ik ook tweedehands op het forum gekocht. Wat een prachtig scherm is het Kingpin VFS 210 toch. Mooie zwarte fluwelen opstaande randen voor een optimaal contrastrijk plaatje in verhouding tot de omgeving. Ik wilde persé een vast scherm omdat het toch een dedicated ruimte is en een spanscherm blijft altijd 100% vlak.

Binnenkort meer foto's!! Ook van welke apparatuur er in The Underground Cinema te vinden is. Stay tuned!  ;D
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

gvy

Hallo Loco,

Jouw topic trok mijn aandacht omdat je in het engels welliswaar, dezelfde naam hebt gekozen als ik destijds. Bij mij heet ie "d'ondergrondse" . En het is uiteraard ook een keldercinema.
Veel succes. De werken zien er veelbelovend uit, dus ik volg het.

Geert

LocoJ

Quote from: W.Otter on January 12, 2013, 09:52:39
volg volg volg volg volg :pompom: :coffee: :clapping:

heel veel succes:)

Thanx! Leuk dat je volgt  ;D

Quote from: Xander32 on January 12, 2013, 10:26:32
Hey J, eindelijk jouw eigen showroom. Mooie plannen heb je, ik ben benieuwd naar jouw vorderingen, keuzes en het eindresultaat.

Volgmodus:  ON !

Yep, eindelijk  ;) T'is alweer een tijd geleden dat ik je speakers heb overgenomen. Er is inmiddels alweer wat bij gekomen  ;D Leuk dat je meekijkt!

Quote from: gvy on January 12, 2013, 10:27:00
Hallo Loco,

Jouw topic trok mijn aandacht omdat je in het engels welliswaar, dezelfde naam hebt gekozen als ik destijds. Bij mij heet ie "d'ondergrondse" . En het is uiteraard ook een keldercinema.
Veel succes. De werken zien er veelbelovend uit, dus ik volg het.

Geert

Hey Geert, leuk dat je het volgt! Oei, geen problemen met de naam hoop ik?  :-\ Het leek me een redelijk logische naam omdat het inderdaad een keldercinema is. Ik heb je topic gezien, very nice!! Vond de naam anders genoeg om hem zo te kunnen gebruiken.  :) Hope you agree.
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

gvy

#10
Maar natuurlijk geen probleem, integendeel.

Goed idee om het podium onder de stoelen te vullen met isolatie. Ik denk wel dat dat gaat helpen.
Komt er een sub te staan?
Vermits je rondom die rand heb, zou ik je aanraden om met 2 subs te werken die je halverwege de lange wanden op die rand plaatst. Dan ga je een heel goede bas krijgen in de volledige ruimte, zonder al te veel pieken en dalen.


Geert

gvy

Quote from: gvy on January 12, 2013, 10:41:28
Maar natuurlijk geen probleem, integendeel.

Goed idee om het podium onder de stoelen te vullen met isolatie. Ik denk wel dat dat gaat helpen.
Komt er een sub te staan?
Vermits je rondom die rand heb, zou ik je aanraden om met 2 subs te werken die je halverwege de lange wanden op die rand plaatst. Dan ga je een heel gecontroleerde,homogene bas krijgen in de volledige ruimte, zonder al te veel pieken en dalen.


Geert

LocoJ

Quote from: gvy on January 12, 2013, 10:41:28
Maar natuurlijk geen probleem, integendeel.

Goed idee om het podium onder de stoelen te vullen met isolatie. Ik denk wel dat dat gaat helpen.
Komt er een sub te staan?
Vermits je rondom die rand heb, zou ik je aanraden om met 2 subs te werken die je halverwege de lange wanden op die rand plaatst. Dan ga je een heel goede bas krijgen in de volledige ruimte, zonder al te veel pieken en dalen.


Geert

Mooi, dan is het naam 'probleem' opgelost.  ;)

Er komt zeker een sub te staan. Ja, twee subs? Zou je kunnen uitleggen wat dat met die twee randen te maken heeft? Betere verdeling of iets dergelijks? Of bedoel je gewoon dat het optisch mooi staat?  ;D  Twee subs lijkt me voor zo'n kleine ruimte zo overdreven, maar misschien is dat het ook wel helemaal niet. Ik heb het nu met 1 sub geprobeerd en dat klinkt best oke. Ik moet nog wel echt gaan finetunen want het verschil in de hoeveelheid laag is wel aanwezig op verschillende plekken in de ruimte. Jij denkt dus dat met twee subs de ruimte beter gevuld gaat worden met bass?
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

gvy

#13
Je moet inderdaad geen twee subs zetten om "steviger" bas te hebben.
Mijn subs gebruiken nauwelijks een fractie van wat ze echt in huis hebben.
Maar als ik 1 sub uitschakel krijg ik tegen de wanden en hoeken plots "meer bas" en op andere plaatsen dan "weer minder".
Met de twee subs aan is de bas "gemeten, dus niet subjectief" overal bijna homogeen.

Met de randen bedoelde ik enkel dat je ruimte hebt om de subs tegenover elkaar, halverwege de lange wanden te plaatsen. Dit is een ideale uitgangsplaats, die je meestal alleen in een dedicated ruimte hebt.

Geert

denoontje

Ziet er goed uit hoor...wachtend op nog meer foto's

LocoJ

Quote from: gvy on January 12, 2013, 11:05:59
Je moet inderdaad geen twee subs zetten om "steviger" bas te hebben.
Mijn subs gebruiken nauwelijks een fractie van wat ze echt in huis hebben.
Maar als ik 1 sub uitschakel krijg ik tegen de wanden en hoeken plots "meer bas" en op andere plaatsen dan "weer minder".
Met de twee subs aan is de bas "gemeten, dus niet subjectief" overal bijna homogeen.

Met de randen bedoelde ik enkel dat je ruimte hebt om de subs tegenover elkaar, halverwege de lange wanden te plaatsen. Dit is een ideale uitgangsplaats, die je meestal alleen in een dedicated ruimte hebt.

Geert

Oke, thanx voor de uitleg. Toch maar eens mee gaan experimenteren dan.

Quote from: denoontje on January 12, 2013, 11:09:26
Ziet er goed uit hoor...wachtend op nog meer foto's

Thanx! Nieuwe foto's komen over enkele dagen. Moet even wachten op andere stands voor de fronts en de keuze van de projector.
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

Ceken12

Aan het volgen.
Ziet der gezellig uit!

W.Otter

KNEITERS jij gaat hard :headbanging: vet man :)

ik volg in stilte  :inlove:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

modde239

#18
Loco dat ziet er erg top uit zeg.....ben wel een beetje jaloers  :devil:.....

Misschien is dit iets voor je radiator....

http://www.praxis.nl/uploadedFiles/15832.pdf

Former member 78

Mooie ruimte!
En erg knap dat jij in de tijd kan reizen! :D

Martijnst1990

Erg gaaf inderdaad, gaat ook lekker snel! Ga deze zeker volgen, ben nu al benieuwd naar je volgende (foto) update 8)

Succes!

Quote from: ArjanR1 on January 13, 2013, 06:01:25
Mooie ruimte!
En erg knap dat jij in de tijd kan reizen! :D
:D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Zo jij gaat hard man  ;D
Ziet er goed uit,word een mooie ruimte,2 subs plaatsen,plaatsing woprd belangrijk.

Afmetingen zijn best goed kan ik je verklappen,mijn kamer verschilt niet veel.

Raymond187

Goed bezig. veel plezier met het bouwen  :thumbs-up:

LuPo

Zo dat ziet er goed uit zeg! Ik vind rode vloerbedekking juist prachtig! Een echt bioscoop-gevoel! En heerlijk voor je voeten! ;D

Toen ik las dat je paarse stoelen hebt moest ik gelijk aan Pathé Groningen denken. Ze hebben daar recentelijk verbouwd en hebben nu paarse vloerbedekking ipv rood op de benedenverdieping. Erg chique!

Passion4Sound

Snel je topic doorgelezen, en moet zeggen dat je geweldig bezig bent. Je bent met iets bezig waar ik ooit iets mee ga doen. Dit puur uit akoestieke redenen. Keep it up,

Grtz,

Alex