Low budget sub ( tussendoor )

Started by cine(d)rama, January 11, 2013, 18:02:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cine(d)rama

Hallo .

Aangezien ik nog even op zoek ben naar een geschikte tweedehands amp voor mijn ( nog te bouwen ) monolith plus clone !
En ik toch wat te bouwen wil hebben  ;D

Ik heb nog een raveland axx1212 en een mivoc am120 liggen .

axx1212 is 220 wat rms en 4ohm ( Driver )
am120 is 120 wat rms 4ohm ( Amp )

Hiermee ga ik de sub axx12 maken van ontwerper Bernd Timmermanns .

Hij is 45 liter netto , dus met aftrek van woofer , bracing , amp enz .
36 cm breed x 47 cm hoog en 49 cm diep .

Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

#2
amp

Hij heeft een subsonic filter op 25 hz
En een basboost van 3db op 32 hz ( Vast )
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

Beetje dit idee

Is eigenlijk een ontwerp voor de lab12  ;)
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

#4
Als ik hier mijn eigen foto,s wil plaatsen dan krijg ik de melding dat ze te groot zijn ,max 600 kb of zo !
Hoe kan ik die foto,s verkleinen dan ?

Heb de maten van de bouwtekening even om moeten rekenen aangezien ze 1,9 cm mdf gebruiken en ik voor 1,8 ga !
Of misschien beter 2,2
Er komen twee ruiten in als bracing .

Maandag hout laten zagen  en dan weer verder .

Gr. Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

alexander2

Quote from: cine(d)rama on January 12, 2013, 11:11:43
Als ik hier mijn eigen foto,s wil plaatsen dan krijg ik de melding dat ze te groot zijn ,max 600 kb of zo !
Hoe kan ik die foto,s verkleinen dan ?

Heb de maten van de bouwtekening even om moeten rekenen aangezien ze 1,9 cm mdf gebruiken en ik voor 1,8 ga !
Of misschien beter 2,2
Er komen twee ruiten in als bracing .

Maandag houd laten zagen  en dan weer verder .

Gr. Andre

http://www.imagebam.com

select files
select type
uploaden
bb code copy paste


SpeedyAndré

Quote from: cine(d)rama on January 12, 2013, 11:11:43

Maandag houd laten zagen  en dan weer verder .


Hoe zat het ook alweer met die d en t?  :P
Dit is wel héél erg  :-\
Verder een schattig subje hoor :)

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

cine(d)rama

Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

Quote from: morca on January 12, 2013, 12:22:41
Succes ,alvast even oefenen  ;)
Kistje ziet er wel mooi uit...

Ga zeker even oefenen  ;D

Bedankt .

Gr. André .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

#10
Quote from: SpeedyAndré on January 12, 2013, 12:30:30
Hoe zat het ook alweer met die d en t?  :P
Dit is wel héél erg  :-\
Verder een schattig subje hoor :)

André  8)

Hout halen idd . Of ik houd het hout  ;)
Maar ik ben dislekties ! :(
Er waren hier op het forum afspraken dat er hier over schrijffouten GEEN commentaar meer zou worden geleverd ( of is het nou gelevert  ;D ) !

Ps : het kistje is toch nog 36 cm breed x 47 cm hoog en 49 cm diep !

Gr. Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

KILLorBE

Quote from: cine(d)rama on January 12, 2013, 11:11:43
Heb de maten van de bouwtekening even om moeten rekenen aangezien ze 1,9 cm mdf gebruiken en ik voor 1,8 ga !
Of misschien beter 2,2
Er komen twee ruiten in als bracing .
Het ligt een beetje aan de afmetingen, je wilt een zo stijf mogelijke kast en een zo hoog mogelijke resonantie frequentie.
Met dikker MDF gaat de resonantie frequentie omlaag, maar word de kast iets stijver en vice versa.
Persoonlijk zou ik voor 18mm gaan, je zou eventueel nog wat extra bracing aan kunnen brengen als je denkt dat het geheel niet stijf genoeg is.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

cine(d)rama

#12
Kast is 36 cm breed x 47 cm hoog en 49 cm diep !
Denk dat 1,8 cm voldoende is !
Er komt ook nog een afdekplaat op de wand van de woofer van 1,0 cm om de woofer te verzinken .

Verder komen er twee ruiten als bracing in !

Heb ook gelezen dat het verschil tussen 1,8 en 2,2 niet zo heel groot zou zijn .



Gr. André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

#13
Weet niet of het van belang is voor dit subje maar hoe zit dat met de persing van mdf of zo .
Daar zit toch verschil in of niet ?

Gr. Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

KILLorBE

Quote from: cine(d)rama on January 12, 2013, 12:52:21
Kast is 36 cm breed x 47 cm hoog en 49 cm diep !
Denk dat 1,8 cm voldoende is !
Er komt ook nog een afdekplaat op de wand van de woofer van 1,0 cm om de woofer te verzinken .

Verder komen er twee ruiten als bracing in !

Heb ook gelezen dat het verschil tussen 1,8 en 2,2 niet zo heel groot zou zijn .

Gr. André
Verschil is niet groot, en afgaande op het originele ontwerp met 19mm dan lijkt 18mm mij ook voldoende, zeker als je een hoge persing MDF gebruikt.
Quote from: cine(d)rama on January 12, 2013, 12:58:37
Weet niet of het van belang is voor dit subje maar hoe zit dat met de persing van mdf of zo .
Daar zit toch verschil in of niet ?

Gr. Andre
Een hogere persing is stijver, heeft een hogere resonantie frequentie en is zwaarder.
Normaal is 650, goed is 720 en slecht is 600 of minder (Niet te letterlijk nemen), ken de getallen niet uit m'n hoofd, maar lager dan 650 wil je niet.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

SpeedyAndré

Quote from: cine(d)rama on January 12, 2013, 12:41:20
Hout halen idd . Of ik houd het hout  ;)
Maar ik ben dislekties ! :(

Zie je wel dat je het toch weet :)
Ik zeg het maar zelden hoor, sorry maar deze prikte een beetje bij mij ;)

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

cine(d)rama

Quote from: KILLorBE on January 12, 2013, 13:35:36
Verschil is niet groot, en afgaande op het originele ontwerp met 19mm dan lijkt 18mm mij ook voldoende, zeker als je een hoge persing MDF gebruikt.Een hogere persing is stijver, heeft een hogere resonantie frequentie en is zwaarder.
Normaal is 650, goed is 720 en slecht is 600 of minder (Niet te letterlijk nemen), ken de getallen niet uit m'n hoofd, maar lager dan 650 wil je niet.

Ok bedankt .

Dan zal ik daar rekening mee houden .

Gr. André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

#17
Quote from: SpeedyAndré on January 12, 2013, 13:58:47
Zie je wel dat je het toch weet :)
Ik zeg het maar zelden hoor, sorry maar deze prikte een beetje bij mij ;)

André  8)

Vaak is het vlug typen omdat ik dan met de materie van het onderwerp in mijn Hoofd zit en dan gaat het idd regelmatig fout ::) .

Maar ik heb echt dislektie !
Is GEEN grap !
Gaat nu zelf al veel beter dan ( als) in het verleden  ;)

Gr andere Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

alexander2

Quote from: cine(d)rama on January 12, 2013, 14:05:26
Vaak is het vlug typen omdat ik dan met de materie van het onderwerp in mijn Hoofd zit en dan gaat het idd regelmatig fout ::) .

Maar ik heb echt dislektie !
Is GEEN grap !
Gaat nu zelf al veel beter dan ( als) in het verleden  ;)

Gr andere Andre

Heel veel Google gebruiken doe ik ook. :D

cine(d)rama

 :google:
Google is your best vriend  ;D

Heb er zelf eigenlijk niet zo veel last van maar schijnbaar anderen wel  ;)

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

SpeedyAndré

Haha, daarom heet het ook 'woordblindheid' :)
Ik heb er alle begrip voor hoor, don't worry.
Zelf heb ik het tegengestelde, ik zie werkelijk alle spelfouten en ik hou me heel vaak in om het forum leesbaar en prettig te houden.
Tegenwoordig zie je ook in kranten en bladen de kromste fouten staan, alsof de spelling er helemaal niet meer toe doet  :hmmm:
Je argument dat het vooral gebeurt als je over een ontwerp als dit nadenkt en dat snel post kan ik me prima in vinden ;)
Mij hoef je weer niks te vragen over dit project  :P

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

cine(d)rama

#21
Je kunt je er wel in vinden en hebt er begrip voor ...en vervolgens zeg je dat ik ook hier niets aan je hoef te vragen ?  ::)

Ik weet wel waar bij jou de schoen knelt ..maar laat maar .

En daarbij waren de vragen toch niet direct aan jou gericht meen ik !
Als je niets inhoudelijks te melden heb over dit topic , niet meer posten dan graag 8)

Edit : sorry niet goed gelezen ( begrepen ) door mijzelf  ::)

Gr. Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Martijnst1990

Quote from: cine(d)rama on January 12, 2013, 16:01:40
Je kunt je er wel in vinden en hebt er begrip voor ...en vervolgens zeg je dat ik ook hier niets aan je hoef te vragen ?  ::)

Ik weet wel waar bij jou de schoen knelt ..maar laat maar .

En daarbij waren de vragen toch niet direct aan jou gericht meen ik !

Gr. Andre
Hij bedoeld gewoon dat hij geen verstand heeft van zelfbouw, met andere woorden: no hard feelings denk ik ;)

En dat hij begrijpt dat je eerder een foutje maakt als je snel aan het denken en typen bent.

Anywho, mooi project, ga ik volgen :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

SpeedyAndré

Quote from: Martijn90 on January 12, 2013, 16:04:04
Hij bedoeld gewoon dat hij geen verstand heeft van zelfbouw, met andere woorden: no hard feelings denk ik ;)


Idd, ik zou niet weten hoe je de kastinhoud berekent en welke woofer goed zal werken.
Zelfbouw op elektronica gebied ben ik weer wel een ster in, zie de gerepareerde Moome box van André ;)

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp