Scan speak 30W in 104 liter basreflex

Started by yorkie13, January 6, 2013, 17:12:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

Vandaag weer eens een basreflex kastje gefabriceerd voor een scanspeak 30W/4558T00 woofer.

de aansturing is voorlopig een zeer capabele 300 watt mosfet versterker van BK.

De baspoort is nu nog 70mm dismeter, maar wordt 100 mm ..

de kast meet 70 x 45 x 48 cm.

netto 65 x 40 x 42 cm en met de bracing eraf ongeveer 104 liter.

yorkie13

Afgelopen week 2 x de Peerless xxls12 alu voor een leuke prijs gescoord

Ga er eentje in een 100 liter kast bouwen, kwam onderstaand ontwerp
tegen

motorfret

Wat ik niet snap, is dat de versterker niet in een eigen ruimte hangt. Alle componentenkrijgen nu de basdruk te verwerken. Is wel minder dan in een gesloten kast, maar toch...
equipment: just a bunch of stuff i like....

yorkie13

de Hypex komt uiteindelijk in een aparte behuizing.

Ik vond de methode van baspoorten door de bracing wel mooi.

Ik ga baspoorten met trompet gebruiken en 10 cm diameter.

Timvg

Quote from: motorfret on January 15, 2013, 19:40:47
Wat ik niet snap, is dat de versterker niet in een eigen ruimte hangt. Alle componentenkrijgen nu de basdruk te verwerken. Is wel minder dan in een gesloten kast, maar toch...

En dat is erg omdat..?

yorkie13

Precies, BK, SVS en XTZ hebben o.a. de versterker gewoon in de subwoofer hangen.

En dus niet in een eigen behuizing.

morca

Die reflexen zitten er idd mooi in,dat heb ik vaker gezien.....

Over die aparte kamer,we zijn er over eens dat de kist het beste op elke plek even sterk is,en geen andere resonantie,s afgeeft.
Denk ik.

Dan is die aparte kamer voor de amp nog zo gek nog niet imo.
Want die plate is niet van MDF gemaakt.

Onderdelen val nog wel iets meevallen mits erop gebouwd.

Exxar

Het zal een beetje afhangen van de plate amp zelf.
Mijn oude Monacor SAM2 module moest in een afgesloten deel zitten, want die was zelf niet luchtdicht.
De modules van BK zijn wel mooi afgesloten.
Hypex modules heb ik nog niet gehad, dus daar kan ik niets over zeggen.

cine(d)rama

#8
Quote from: motorfret on January 15, 2013, 19:40:47
Wat ik niet snap, is dat de versterker niet in een eigen ruimte hangt. Alle componentenkrijgen nu de basdruk te verwerken. Is wel minder dan in een gesloten kast, maar toch...

Gaat er denk ik toch meer om of hij lucht dicht is .


Quote from: Exxar on January 16, 2013, 09:42:05
Het zal een beetje afhangen van de plate amp zelf.
Mijn oude Monacor SAM2 module moest in een afgesloten deel zitten, want die was zelf niet luchtdicht.
De modules van BK zijn wel mooi afgesloten.
Hypex modules heb ik nog niet gehad, dus daar kan ik niets over zeggen.

Idd .
Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

wupsie

Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

motorfret

de meeste modules hebben een faceplate van max 3mm staal of alu. zeker in een gesloten kast heb je dit zo aan het bewegen cq trillen.

en de modules die "luchtdicht" zijn; bij een beetje druk moeten er dan toch echte keerringen e.d. in zitten. Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
equipment: just a bunch of stuff i like....

yorkie13

kast van 104 liter in aanbouw met dubbele baspoort

1 poort van 40 cm met diameter 10 cm en dubbel trompet.
2de poort 7 cm diameter en nog variabele lengte.


yorkie13

zeker werkt erg fijn voor het eenvoudige montage werk.

De 105 liter testkast staat nu met een xxls12 alu unit erin test te draaien.

de hypex ds2.0 heeft genoeg power om deze aan te sturen.

vanavond maar eens meten

wupsie

Quote from: RA SUBS on January 20, 2013, 15:40:09
zeker werkt erg fijn voor het eenvoudige montage werk.

De 105 liter testkast staat nu met een xxls12 alu unit erin test te draaien.

de hypex ds2.0 heeft genoeg power om deze aan te sturen.

vanavond maar eens meten

Dit is zeer zeker interessant, ik begrijp alleen je verschillende diameter baspijpen niet zo goed  :blink:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

yorkie13

ik wil al langere tijd met diverse baspoorten testen.

Diverse diameters en lengtes om zo een aantal afstemmingen te testen.

De 2de poort zal vermoedelijk ook wel 10 cm diameter worden.

morca

Ik heb me laten vertellen dat 3 poorten vaak een optimale berekening geeft....
Zou er meteen 3 indouwen,op eigen idee en afgekeken van SVS kwam ik er op het ZBA forum mee.
Met rekenen zie je idd wel hele lage luchtsnelheden in de poorten.

Ze worden alleen zo lang soms .....

basyamaha

Quote from: wupsie on January 21, 2013, 00:48:19
Dit is zeer zeker interessant, ik begrijp alleen je verschillende diameter baspijpen niet zo goed  :blink:

Quote from: morca on January 21, 2013, 17:51:53
Ik heb me laten vertellen dat 3 poorten vaak een optimale berekening geeft....
Zou er meteen 3 indouwen,op eigen idee en afgekeken van SVS kwam ik er op het ZBA forum mee.
Met rekenen zie je idd wel hele lage luchtsnelheden in de poorten.

Ze worden alleen zo lang soms .....

Bij de berekening van een poort krijg je een bepaalde lengte en Oppervlakte (diameter) maar elke vorm die je wil als de oppervlakte maar hetzelfde blijft .

Maak je de oppervlakte groter dan ook de lengte , en anders om kleinere  oppervlakte kortere poort .

kleine oppervlakte kans op te hoge lucht snelheid , niet goed .
Te lange poort , krijg je een resonantie in je luistergebied , niet goed .

De kunst is om je poort zo te nemen dat ie zo veel mogenlijk oppervlakte heeft zonder dat ie te lang wordt .

Oppervlakte van 100cm2  , mag ook 2x 50cm2 zijn , lengte blijft hetzelfde .
2x 50 cm2 die 40cm lang moet zijn , een poort 5cm korter als berekend de ander 5cm  langer als berekend komt op ongeveer als werking als opgegeven lengte , 35+45 delen door 2 = 40
Maar een poort veel te kort en de ander veel te lang dan verdeel je de werking van de poort , een werkt veel te hoog en de ander veel te laag , je krijgt dan in de impedantie niet een mooie piek van de poort maar 2 pieken van elke poort  .   


Het verschil tussen 1 en 2 poorten met dezelfde lengte en totaal oppervlakte .

Even een poort in het vierkant is makkelijker rekenen .

1 poort van 100cm2  10x10 = 100 en heeft dus 4 kanten van 10cm en is dus 40cm lang in omtrek .
2 poorten van 50cm2  7,1 x 7,1 =50,4   x 2 poorten is ook 100cm2 (afgerond) , een poort 7,1 x 4 = 28,4cm2 in omtrek , maal 2 poorten is dus 56,8cm lang in omtrek .

Dat is dus bijna 50% meer oppervlakte van de diameter die de poorten hebben .

En dubbele poort heeft meer oppervlakte als je die dus zou doorsnijden en plat zou leggen , waar de lucht dus langs/tegen aan stroomt en is dus vatbaarder voor verliezen .

Waarom passen we dan 3 poorten toe inplaats van 2 .

Inplaats van 2 poorten met ieder 10cm diameter bv nemen we 3 poorten met ieder 10cm2 , is meer oppervlakte dus wordt ook de lengte van de poort langer .


morca

Bas dat is een beste aanvulling,ik ga even rustig lezen.
Die hoorbare res freq werd me ook door Tom magielse aangehaald,bij 1 joekel zou ik bijgeluiden horen.
Bij 2 al beter,bij 3 werd ie heel blij.
Denk dan douw ik er 3 in,aangezien de man nogal wat aanzien heeft in de DIY wereld.

Wel wat van geleerd,maar ook nog lang niet alles  :)

basyamaha

Quote from: morca on January 21, 2013, 18:45:27
Bas dat is een beste aanvulling,ik ga even rustig lezen.
Die hoorbare res freq werd me ook door Tom magielse aangehaald,bij 1 joekel zou ik bijgeluiden horen.
Bij 2 al beter,bij 3 werd ie heel blij.
Denk dan douw ik er 3 in,aangezien de man nogal wat aanzien heeft in de DIY wereld.

Wel wat van geleerd,maar ook nog lang niet alles  :)
3 is in  ;D
Het kan zomaar zijn dat een super grote poort ook weer een nadelige effecten heeft , theorie en praktijk je weet het maar nooit .

mMar ruwweg is het zoals je ook weet poort diameter groot genoeg en poort niet te lang , zit je bijna altijd goed .

Het wordt pas moeilijk als je een super sub hebt met fs40 mega x-max en een zeer kleine Vas en daardoor dus al een hele lange poort nodig hebt , dan kom je in de problemen als je door poort verlengen nog lager wil gaan in HZ .
Dan zou je een passiefmembraam nodig hebben .

yorkie13

 Een Grotere diameter poort is langer tov kleinere diameter met zelfde tuning.

yorkie13

Gisteren een filmpje gekeken met de peerless xxls12 alu woofer en de Hypex ds2.0.

Het laag is indrukwekkend en loopt ver onder de 20 hz door.

Kortom tijd voor een subsonic filter, die op 12 hz van de Hypex zelf is er laag.

wupsie

Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

yorkie13


yorkie13

#24
Nu het High pas filter in de Hypex DS2.0 nog aanpassen.

deze link is daarvoor zeker nuttig  8)  http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=12408&sid=6156a2c27f8bd519fae4ba162d77b627

Die is nu op 12 hz ingesteld en met een Fs van 19 hz is dat net iets te veel voor de Peerless xxls12 woofer.

Overigens werken de 10 cm en 7 cm diameter baspoort prima samen.