Geluidskwaliteit Airplay

Started by 13tha1pi, March 13, 2013, 09:30:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

13tha1pi

Sinds geruime tijd gebruik ik de volgende manier van het afspelen van mijn muziek op mijn HiFi. Ik stream de muziek rechtstreeks vanaf mijn NAS via het LAN naar mijn receiver via Airplay.

NAS DS212+
DS Audio APP (airplay)
Pioneer VSX-2021 receiver

Dit werkt echt perfect en is super gebruiksvriendelijk. Op deze manier hoeft de TV niet aan en kan ik makkelijk door me muziek collectie bladeren.Echter is het zo dat ik soms bij wat rustigere muziek een soort kraak hoor in de muziek. Dit is maar kort en soms moeilijk waar te nemen. Bij de CD van Alicya Keys waar veel rustige piano muziek in zit hoor ik het bv goed.

Vervolgens ben ik aan het experimenteren geweest.

- DS Audio airplay, Lagere bitrate bestanden, FLAC, MP3 (320kbps) nog steeds soms een kraak maar lijkt minder
- Pioneer APP, DLNA geen kraak
- Via HTPC (xbmc) -> HDMI -> Receiver, heb ik geen problemen en klinkt het geluid super zuiver en lijkt zelfs mooier te zijn.

De muziek bestanden staan op de NAS dus aan de netwerk snelheid (welke overigens 1gbit is) kan het niet liggen.

Iemand ervaringen in deze opstelling of ideeën waar het aan kan liggen?

Verder vind ik het zelf ook vreemd dat het afspelen van muziek via XBMC beter lijkt. Of kan iemand me dat uitleggen? De DAC blijft steeds de receiver dus dat veranderd niet. En XBMC staat ingesteld op HDMI en die doet niets verder met het geluid. Of misschien haal ik het wel allemaal in me hoofd.  :crazy:

Ps. Ik zag ook een streaming child board en misschien hoort dit topic daar meer thuis, maar aangezien het daar nogal rustig is heb ik hier denk ik meer kans op slagen.

13tha1pi

Het  lijkt nu opgelost te zijn door in de Synology Audiotranscodering in te schakelen bij Media server. Vreemd want mijn Pioneer VSX-2021 zou dit ook moeten kunnen lijkt me. Naja..  ;D

Steven Coymans

Laat je de DS naar MP3 transcoden of naar WAV?
Ben er enkele dagen ook mee beginnen experimenteren, maar merk niet veel verschil tussen de opties.
Zeker niet vermits alles zowiezo al als MP3 op de DS staan.

Woonkamer
Samsung: UE75RU7170 0 ] Denon x2600h | DaliALTECO C-1/Dali Zensor VOKAL| Himedia q10 pro | Logitech Harmony 885
HT
Epson: EH TW-9400W | Marantz: SR7007 / UD5007 | Focal : 726V / CC700v | SVS PB12-NSD DSP | Zidoo X20

13tha1pi

Ik heb DMA compatibiliteit het downsamplen niet aangezet in ieder geval. Maar tijdens het experimenteren heb ik ook geupdate naar DSM 4.2 dus wie weet heeft dat ook wel geholpen.

Blijft een vaag verhaal eerlijk gezegd. Ik ben in ieder geval heel blij dat ik het probleem niet meer heb want als je eenmaal die ene kraak heb gehoord blijf je m horen.

Overigens zou ik van deze instelling afblijven als je geen problemen hebt.