4 0hm buizenversterker daarop 8 ohm speakers op aansluiten,kan dit?

Started by aklasse, September 8, 2013, 14:32:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

aklasse

Ik heb een philips buizen versterker van 4 ohm,ik wil daar graag 8 ohm philips speakers op aansluiten,kan ik dit zomaar doen of lopen de buizen dan gevaar.
De versterker heeft 75 watt per kanaal,de speakers van 8 ohm zijn 50 watt.

Tweede foto zijn de 8 ohm speakers

Dirk

volgens mij lopen je buizen bij een te hoge impedantie gevaar, al kan het misschien wel goed gaan voor een korte periode.
een te lage impedantie is minder schadelijk voor je buizenbak, maar ook niet ideaal, want je haalt het volle rendement niet.

btw ; nooit je versterker aansturen zonder speakers er aan !  (in tegenstelling tot bij een gewone amp kan dit bij buizenbakken wel meteen brokken geven)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


RonK.

Volgens mij is het net andersom,.... bij een lage impedantie van de speakers vragen deze meer vermogen van je versterker dan een speaker met een hogere 8 ohm.


flakkees

een 8 ohm luidspreker vraagt minder stroom omdat de weerstand (8 ohm ) vrij hoog is
een 4 ohm luidspreker zal meer stroom vragen omdat de weerstand (4 ohm ) vrij laag is
de stroom snelheid word bij 4 ohm dus hoger omdat de weerstand lager is
daarom is een 8 ohm luidspreker minder belastend voor een versterker dan een 4 ohm luidspreker
en levert een versterker meer watt in 4 ohm dan in 8 ohm

of dit bij buizen anders is weet ik niet
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

aklasse

Dat weet ik helaas ook niet,de 8 ohm klinken wel veel beter dan de 4 ohm's.
Maar om een risico te lopen dat de buizen kapopt gaan vindt ik ook een risico.

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kingpin

De 8 ohm van je speakers is een nominale waarde, wat betekend dat deze varieerd.
Bij een buizenversterker, in tegenstelling tot een transistor versterker, zal het uitgangsvermogen gelijk blijven ongeacht welke uitgangsweerstand je kiest (4, 8 of 16ohms), waardoor de 8 ohm aansluiting een hogere haalbare uitgangsspanning heeft maar ook een kleiner vermogen behaald om stroom te leveren. Bij de 4 ohm aansluiting kan de versterker meer stroom leveren bij een lagere impedantie.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

aklasse


peterrr

Nee hoor,

Ik heb zelf veel gewisseld met speakers zowel 4 als 8 Ohm op mijn buizen bakje's

Grt Peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

basyamaha

Lijkt mij geen enkel probleem , ik probeer ook altijd de 4 en 8 ohm aansluitingen .

In tests zie je ook vaak dat ze dat doen om te kijken wat voor vermogen een versterker levert anders aangesloten en hoe de lineariteit dan blijft , soms raden ze zelfs aan om anders aan te sluiten .

En ik heb nog nooit gehoord dat een buizenversterker daardoor kapot is gegaan .

aklasse

Ik heb afgelopen week voor de zekerheid wat audio winkels gebeld de ene raad het af en de ander zegt dat het absoluut niet kwaad kan,blijft toch een moelijke keus wil niet dat de receiver kapot gaat want die klinkt echt super.

gastje13

Wil de pret niet derven, maar de buisjes daar zitten alleen in de voorversterker. De eindtrap die je met speakers belast is gewoon solid-state (half geleiders). Daar kan ook gewoon 8 ohm op. Hogere impedantie kan in feite nooit kwaad bij solid state versterkers (uitgezonderd hele oude met uitgangs transformatoren). Geen luidsprekers aansluiten is bijvoorbeeld een oneindig hoge impedantie.

aklasse

Hallo Gastje
Dat vermoedde ik ook al dat dit anders was dan de oude buizen versterkers ik ga het gewoon proberen.
Bedankt voor jullie reactie's