KEF LS50 - Ervaringen, tips, ideeën, et cetera...

Started by Bas Akkerman, January 3, 2013, 16:49:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fasteddie


Willi@m

Wie is Willem  ;)

Wil geen actieve ivm budget. Aangezien de WI beduidend "slechter" is dan de WII.
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

Fr@nk

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

HJ2

If you always do what you always did, you always get what you always got...

Willi@m

Gister een demo gehad van de Hegel H90 en de Meta's. Kan aan mij liggen maar ik vind de oude ls50 beter klinken. In ieder geval in de setup van gister. Eerst vond ik 't laag genoeg maar gister toch een beetje te weinig. Algeme indruk van de Hegel was toch wel goed. Mocht 't een deal worden dan kreeg ik 't advies de dac te gaan gebruiken van de Hegel ipv de Node 2. Toch een stapje beter (mening). Runner up is de Musical Fidelity M2SI. Nadeel is dat de M. F. zonder dac is. Deze stond niet demo klaar maar is wel te bestellen. The saga continues...
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

sion

Quote from: Willi@m on March 20, 2021, 14:33:22
Algeme indruk van de Hegel was toch wel goed. Mocht 't een deal worden dan kreeg ik 't advies de dac te gaan gebruiken van de Hegel ipv de Node 2. Toch een stapje beter (mening).

Daar ben ik het mee eens, ik heb zelfs een Bluesound Node 2 *CineMike* versie. uitvoerig beluisterd in mijn eigen woonkamer en de DAC van de Hegel is meer gedetailleerd, zelfs met s/p-dif aansluiting.
Ook MQA over de interne DAC klonk niet beter, dan niet-MQA signaal over de Hegel.

Geeft ook te denken over de toegevoegde waarde van MQA.

Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

fasteddie

Quote from: Willi@m on March 17, 2021, 21:21:57
Met de CXA toevallig?

Kan ik even nagaan.... ;D
of ga je definitief voor de Hegel?


fasteddie

Quote from: Willi@m on March 20, 2021, 14:33:22
Gister een demo gehad van de Hegel H90 en de Meta's. Kan aan mij liggen maar ik vind de oude ls50 beter klinken. In ieder geval in de setup van gister. Eerst vond ik 't laag genoeg maar gister toch een beetje te weinig. Algeme indruk van de Hegel was toch wel goed. Mocht 't een deal worden dan kreeg ik 't advies de dac te gaan gebruiken van de Hegel ipv de Node 2. Toch een stapje beter (mening). Runner up is de Musical Fidelity M2SI. Nadeel is dat de M. F. zonder dac is. Deze stond niet demo klaar maar is wel te bestellen. The saga continues...

Heb je de twee LS50 types naast elkaar kunnen beluisteren dan?

Willi@m

Ik heb de LS50 zelf en toen in dezelfde luisterruimte geluisterd en dit viel me nu op.
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

fasteddie

Allemaal subjectief natuurlijk, maar ook eens goed om te horenbdat iemand de oude ls50 beter vindt klinken dan de meta....ik heb soms het gevoel dat we elkaar allemaal napraten...."ja de meta klinkt stukken beter"

Willi@m

De Meta is toch een iets andere speaker dus mogelijk hoorbaar verschillend. Ook inspelen kan meespelen daar deze set er net pas stond. Versterker, ruimte, akoestiek enz
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

bramsat


Dat er  geen verbetering plaatsvind in de ls50 serie die dan ook al 9 jr oud is komt mij wel erg sterk over.

Hier tests die het tegendeel beweren.

https://www.whathifi.com/search?searchTerm=kef+ls50

https://www.whathifi.com/kef/ls50/review
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Deleted User

Quote from: bramsat on March 26, 2021, 07:31:39
Dat er  geen verbetering plaatsvind in de ls50 serie die dan ook al 9 jr oud is komt mij wel erg sterk over.

Hier tests die het tegendeel beweren.

https://www.whathifi.com/search?searchTerm=kef+ls50

https://www.whathifi.com/kef/ls50/review

En zoals je wellicht weet, wordt whathifi of whatever welke review site dan ook dik betaald voor zijn of haar positieve reviews....

Willi@m

Idd. Leuk leesvoer maar Whathifi kun je ook geen peil op trekken. In ieder geval... De kogel is door de kerk. Zojuist een Hegel H80 gekocht bij A tube high fidelity. Morgen ophalen. Lijkt me voor dat geld de beste optie die er is.
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

Witalik

Quote from: bramsat on March 26, 2021, 07:31:39
Dat er  geen verbetering plaatsvind in de ls50 serie die dan ook al 9 jr oud is komt mij wel erg sterk over.

Hier tests die het tegendeel beweren.

https://www.whathifi.com/search?searchTerm=kef+ls50

https://www.whathifi.com/kef/ls50/review

Je weet het pas als je zelf gaat luisteren. Het is allemaal zo persoonlijk...
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Ejorne

Quote from: Witalik on March 26, 2021, 22:16:28
Je weet het pas als je zelf gaat luisteren. Het is allemaal zo persoonlijk...

Precies...

Ik heb onlangs mijn ls50 ingeruild tegen een setje studiotech p90.
Echt super blij mee...  :hehe:


bramsat


Je maakt de kef jongens wel aan het schrikken met deze mededeling :unhappy:
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Willi@m

Quote from: Willi@m on March 26, 2021, 22:07:58
Idd. Leuk leesvoer maar Whathifi kun je ook geen peil op trekken. In ieder geval... De kogel is door de kerk. Zojuist een Hegel H80 gekocht bij A tube high fidelity. Morgen ophalen. Lijkt me voor dat geld de beste optie die er is.

Hier mijn nederige review over de match made in heaven. Hegel en Kef. Iedereen praat over een  slimme marketing truc. Ik denk 't ook eerlijk gezegd. Werkt 't? Ja! Het is wel degelijk op elkaar afgestemd en voor elkaar gemaakt. Ik stond op 't punt om een musical fidelity te bestellen aangezien deze beter in 't budget viel en ook zeer positieve recensies kreeg. Totdat ik deze gunstig geprijsde occasion zag. Meteen bericht en de dag erop opgehaald. Ik hoopte natuurlijk op verbetering maar ik was er zelf ook huiverig over. Het was ook een kwestie van tijd voor iets anders. Maar... Ik ben aangenaam verrast. Het klinkt toch net wat beter. Laag is strakker. Vocaal is helderder. Een stuk beter naar mijn mening. Eva Cassidy - Songbird maakte dat m'n mond bijna open viel. Zo mooi. Meer detail. Sprachtige stem. Hij is nu nog optisch aangesloten. Ik kreeg 't advies om dit via coax te doen met een goede kabel. Dit verdiend de set gewoon. To be continued... Al met al ben ik er erg blij mee. Ik heb geen vergelijking met de Wireless maar ik ben nu van mening dat ook de 1e versie LS50 echt beter kan worden met de juiste aansturing. Misschien dat er iemand ook iets aan heeft deze kleine review. Mvg
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

Witalik

#1068
Iemand trouwens een idee hoe het zit als je meer HDMI bronnen aan wilt sluiten. Bijvoorbeeld ziggo en een HTPC. Dat wordt lastig denk ik dan zonder extra apparaatjes toch als je de actieve KEF's neemt?

Even een antwoord op mijn eigen vraag, dit kan dus via e-ARC. Dan wordt de TV als hdmi hub gebruikt waar alle bronnen op aangesloten worden. de KEFS worden dan via de e-ARC aangesloten,

Iemand al verschil tussen de Wireless i en Wireless ii kunnen vergelijken?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

mondiaal

Er staan momenteel best wel wat LS50 speakers te koop omdat ze graag een Meta willen kopen. Mis ik zo veel als ik hier op inspring en redelijk goedkoop een setje kan kopen? Ik ben sowieso geen purist maar lekker geluid is altijd welkom.

Trabuca

Quote from: mondiaal on April 21, 2021, 00:44:09
Er staan momenteel best wel wat LS50 speakers te koop omdat ze graag een Meta willen kopen. Mis ik zo veel als ik hier op inspring en redelijk goedkoop een setje kan kopen? Ik ben sowieso geen purist maar lekker geluid is altijd welkom.
Ik ben net geswitcht naar meta en merk kleine verschillen. Na een paar dagen luisteren vind ik ze wat strakker en dieper in het laag gaan. Qua tweater merk ik niet gek veel verschil. Ik heb er nog een oude LS50 bij als centerspeaker, gaat prima.

Na heel wat jaren LS50 heb ik 2 jaar R900's gehad en nu weer terug naar LS50 en dan de Meta. Ik zou lekker investeren in goedkope LS50's.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

fasteddie

Dank je voor je info....iedereen roept de Meta's zijn stukken beter...praktijk valt dus eigenlijk wel mee....

Trabuca

Hierbij mijn korte review van de LS50 Meta (de passieve variant)

Ik heb gisteren een eerste goede luistersessie gehad. Ik heb de Meta's nu 2 weken.
De sound signature van de Meta is niet anders dan de oude LS50. Nog steeds een heel groots geluid met brede soundstage. Bij mij vallen de speakers compleet weg in de ruimte en lijkt het alsof het geluid overal voor mij vandaan komt. Beter dan de R900's die ik hiervoor had.

Het hoog is iets minder scherp in vergelijking met de oude LS50, in mijn oren aangenamer om naar te luisteren. Ik merk dat in een paar nummers waar ik gevoelig ben voor bepaalde S-klanken, bijvoorbeeld U2 - The miracle waar de S mij te hard en scherp klinkt. Dat is bij de Meta fijner om naar te luisteren.
Daarnaast klinkt het hoog en mid iets minder steriel en wat warmer. Dit is echter heel minimaal en viel me in de eerste dagen niet heel direct op. Ik weet niet precies hoe dit komt maar ik zou het omschrijven als iets minder analytisch. Ze laten nog steeds veel detail horen maar nu is het makkelijker om naar te luisteren. Minder luistermoeheid? Ik had daar geen last van maar ik kan me voorstellen dat sommigen dit ervaren bij de LS50.

Het laag is nu wat meer aanwezig, maar dat wijt ik aan het feit dat ik nog niets gedaan heb met Audessey/DSP, dus dat neem maar met een korrel zout.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Trabuca

Quote from: fasteddie on April 21, 2021, 19:42:51
Dank je voor je info....iedereen roept de Meta's zijn stukken beter...praktijk valt dus eigenlijk wel mee....
Zie mijn review hierboven.
Stukken beter? Is mijn oren niet 'stukken',  maar wel beter. Bij mij vertaald zich dat in een aangenamer geluid, maar met dezelfde Soundsignature van de oude LS50 en van Kef.

Als ik dan naar de aanschafprijs kijk, de nieuwe heb ik voor €1000 gekocht (nieuw). De oude kocht ik voor €650 (demo), dan zou ik het niet €350 beter willen noemen. Als je nu voor ongeveer €500 een gebruikte set LS50 koopt dan heb je daar een hele fijne speaker aan.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

mondiaal

Quote from: Trabuca on April 24, 2021, 09:22:05
Zie mijn review hierboven.
Stukken beter? Is mijn oren niet 'stukken',  maar wel beter. Bij mij vertaald zich dat in een aangenamer geluid, maar met dezelfde Soundsignature van de oude LS50 en van Kef.

Als ik dan naar de aanschafprijs kijk, de nieuwe heb ik voor €1000 gekocht (nieuw). De oude kocht ik voor €650 (demo), dan zou ik het niet €350 beter willen noemen. Als je nu voor ongeveer €500 een gebruikte set LS50 koopt dan heb je daar een hele fijne speaker aan.

Thanx, ik weet genoeg. ^^