KEF LS50 - Ervaringen, tips, ideeën, et cetera...

Started by Bas Akkerman, January 3, 2013, 16:49:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Quote from: Cantodea on January  1, 2021, 20:31:07
Die middellijn hoef je je niet zoveel van aan te trekken. Je schaalverdeling staat wat grof..

Hoe kan ik dan zien hoeveel ik iets moet dempen of juist pieken ? Moet ik die lijn zetten op het gene hoe hard ik gemeten heb ? 80 db?

mondiaal

Quote from: Cantodea on December 28, 2020, 08:21:49
Om de passieve LS50 op even hoog niveau te laten presteren als de actieve, ga je fors mogen investeren in een zeer stabiele versterker met voldoende vermogen. En zelfs dan nog ga je de weergave kwaliteit van de actieve niet benaderen, want deze heeft precies op units afgestelde versterkers, crossover zijn zeer verschillend, dsp, fase correctie.. dan moet je ook nog dacs en een streamer voorzien, want dat zit ook allemaal in LS50 Wireless.

Investeren tov de wireless wordt dan dus duurder? Ok, if so, dan begrijp ik het.Ty

mondiaal

Quote from: Cantodea on December 28, 2020, 08:27:46
Als je Kef LS50W koopt met het idee dat het draadloos is... in mijn opinie is het gewoon een uiterst complete actieve luidspreker. Het ligt enigszins anders bij de nieuwe LS50 Wireless II Meta. Deze kun je op uitzondering van de twee stroomkabels, wireless noemen. Wil je echter Hi-Res vanaf 24/192 afspelen, dan moet er toch een kabel van de ene speaker naar de andere, met uitzondering van MQA, dat kan volledig draadloos.
Tevens kun je tegenwoordig ook gelijk welke subwoofer draadloos aansturen. Bij SVS kan men een zender/ontvanger systeem krijgen en dat werkt perfect (zelf geprobeerd)

Ok, wireless blijft dus een open begrip. Ligt er aan hoe ver je (kwalitatief) wil gaan.Ty.

Cantodea

Quote from: audiogek on January  1, 2021, 23:58:08
Hoe kan ik dan zien hoeveel ik iets moet dempen of juist pieken ? Moet ik die lijn zetten op het gene hoe hard ik gemeten heb ? 80 db?

In het EQ venster kan je dit onder Target Level instellen. REW stelt dit automatisch in, doch je kan ook zelf een waarde instellen. Als ik uw laatste meting bekijk, dan zou ik die ergens rond de 82 of 83 dB instellen. Ik probeer de lijn altijd zo halverwege de grootste piek en laagste dip te zetten. Ik voeg altijd een housecurve toe ook, zodat de allerlaagste tonen iets versterkt worden. Een housecurve toevoegen doe door de waarde in het vakje LF Rise Slope te verhogen. Overdrijf hier niet mee, 2 à 3 dB meer is meestal al voldoende om de allerlaagste frequenties op te krikken.
Het zal een beetje met vallen en opstaan zijn, maar uiteindelijk zal je wel snappen hoe alles werkt en hoe je het beste meet. Ik ben hier al een jaar of 10 mee bezig..
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Cantodea

Quote from: mondiaal on January  2, 2021, 00:45:24
Investeren tov de wireless wordt dan dus duurder? Ok, if so, dan begrijp ik het.Ty

Je kan het idd. zo duur maken als je zelf wilt, maar goedkoper dan de Wireless gaat moeilijk worden, tenzij je natuurlijk al een mooie versterker/streamer hebt
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

audio_stabilo

Quote from: Cantodea on January  2, 2021, 08:10:48
In het EQ venster kan je dit onder Target Level instellen. REW stelt dit automatisch in, doch je kan ook zelf een waarde instellen. Als ik uw laatste meting bekijk, dan zou ik die ergens rond de 82 of 83 dB instellen. Ik probeer de lijn altijd zo halverwege de grootste piek en laagste dip te zetten. Ik voeg altijd een housecurve toe ook, zodat de allerlaagste tonen iets versterkt worden. Een housecurve toevoegen doe door de waarde in het vakje LF Rise Slope te verhogen. Overdrijf hier niet mee, 2 à 3 dB meer is meestal al voldoende om de allerlaagste frequenties op te krikken.
Het zal een beetje met vallen en opstaan zijn, maar uiteindelijk zal je wel snappen hoe alles werkt en hoe je het beste meet. Ik ben hier al een jaar of 10 mee bezig..

Oke dan ga ik er nogmaals mee rommelen. Maar je kan 1 mijn zetten he? Omdat u zei de lijn bij de grootste piek en laagte dal?

Cantodea

Quote from: audiogek on January  2, 2021, 09:16:28
Oke dan ga ik er nogmaals mee rommelen. Maar je kan 1 mijn zetten he? Omdat u zei de lijn bij de grootste piek en laagte dal?

Ik zou de lijn starten op 82 à 83 dB op 20 Hz en dan licht laten aflopen met zo'n 4 à 5 dB naar zo'n 125 Hz. Hangt er ook wel vanaf hoeveel correctie je gaat maken.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

audio_stabilo

Quote from: Cantodea on January  2, 2021, 09:43:55
Ik zou de lijn starten op 82 à 83 dB op 20 Hz en dan licht laten aflopen met zo'n 4 à 5 dB naar zo'n 125 Hz. Hangt er ook wel vanaf hoeveel correctie je gaat maken.

ja maar tot 125 hz maak ik toch geen correctie? Die freqentie geeft de kef weer. Maar daar valt niks aan aan te passen toch? de sub loopt vanaf 65 hz mee

Cantodea

Quote from: audiogek on January  2, 2021, 12:50:28
ja maar tot 125 hz maak ik toch geen correctie? Die freqentie geeft de kef weer. Maar daar valt niks aan aan te passen toch? de sub loopt vanaf 65 hz mee

Je boedoelt de sub loop TOT 65Hz mee, daarna valt hij af. De Kefs beginnen af te vallen van 50 Hz. Waarschijnlijk gebruik je de KEF app om muziek te beluisteren? Of gebruik je een softwareplayer zoals ROON?
Als je de KEF app gebruikt kun je enkel maar de sub corrigeren met de minidsp.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

audio_stabilo

Quote from: Cantodea on January  2, 2021, 13:11:18
Je boedoelt de sub loop TOT 65Hz mee, daarna valt hij af. De Kefs beginnen af te vallen van 50 Hz. Waarschijnlijk gebruik je de KEF app om muziek te beluisteren? Of gebruik je een softwareplayer zoals ROON?
Als je de KEF app gebruikt kun je enkel maar de sub corrigeren met de minidsp.

Heb ook bluesound, maar ook roon. Daarin kan ik inderdaad verder corrigeren! :)
Ik stuur je wel een keer een bestand op. Dan kan jij misschien een mooie aanpassing doen.

Cantodea

Quote from: audiogek on January  2, 2021, 13:13:24
Heb ook bluesound, maar ook roon. Daarin kan ik inderdaad verder corrigeren! :)
Ik stuur je wel een keer een bestand op. Dan kan jij misschien een mooie aanpassing doen.

Doe ik met alle plezier. Via Roon kan je eigenlijk het best een correctie toepassen, middels een convolver bestand.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Pukz0r

Mmm, ik lees hier dat iedereen een sub toevoegt.

Speel nu met men Kefs zonder de svs 2000 pro  en merk eigenlijk weinig verschil. Denk er zelfs aan om men sub weg te doen.  Ik vrees maw dat men sub niet echt ideaal geplaatst is..., echter kan ik er verder geen weg mee.  Gezien vrij smalle wand staat hij ook in de hoek onder een houten plank ( verlengde van tv meubel ).

Geluid vind ik  voor mijn opstelling top , draai dirac over mijn nad t758 gezien ruimte allesbehalve optimaal is wat echt veel doet.

Ben eigenlijk benieuwd hoe veel beter de metas klinken en of het de upgrade waard is.

Cantodea

Quote from: Pukz0r on January 18, 2021, 10:13:06
Mmm, ik lees hier dat iedereen een sub toevoegt.

Speel nu met men Kefs zonder de svs 2000 pro  en merk eigenlijk weinig verschil. Denk er zelfs aan om men sub weg te doen.  Ik vrees maw dat men sub niet echt ideaal geplaatst is..., echter kan ik er verder geen weg mee.  Gezien vrij smalle wand staat hij ook in de hoek onder een houten plank ( verlengde van tv meubel ).

Geluid vind ik  voor mijn opstelling top , draai dirac over mijn nad t758 gezien ruimte allesbehalve optimaal is wat echt veel doet.

Ben eigenlijk benieuwd hoe veel beter de metas klinken en of het de upgrade waard is.

Een sub voegt wel degelijk iets toe en in mijn geval zijn het er twee, weliswaar kleine 8" subwoofers die tot zo'n 27 Hz gaan. Ik luister veel elektronische muziek en dan is een sub bijna onontbeerlijk, met de Kefs alleen ontbreekt er iets, zeker als je ooit grote speakers heb gehad. Anyway.. wij verhuizen dit jaar naar een nieuwe woning en de set gaat deze zomer de deur uit en wordt zo goed als zeker vervangen door de Buchardt A500 actieve speakers. Deze hebben geen subwoofer nodig en hebben roomcorrectie aan boord.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

fasteddie

Mooie speakers...de B....maar ook een ander prijskaartje natuurlijk!
Waarom deze specifiek op het oog?

Pukz0r

Wou net hetzelfde sturen , een heel ander prijskaartje.

Denk dat ik mijn LS 50ers toch even op 2dehands en marktplaats zet.  Leuke hobby   ;D

Cantodea

Quote from: fasteddie on January 18, 2021, 12:48:47
Mooie speakers...de B....maar ook een ander prijskaartje natuurlijk!
Waarom deze specifiek op het oog?

Omdat ze één, niet te groot zijn, actief, heel diep gaan zonder subwoofer, roomcorrectie hebben, soundtuning (door middel van downloads) en je kan ze 40 dagen proberen, niet tevreden terug naar afzender. Komt bij dat ze uitzonderlijk goede reviews hebben, onder andere John Darko vind het allrounders die beter klinken dan de nieuwe Kef LS50 Wireless Meta, waar hij nochtans ook zeer lyrisch over doet.
Ten tweede, de nieuwe LS50 W Meta heeft geen USB aansluiting meer en de RCA aansluiting is ook verdwenen.. Een echte roomcorrectie heeft ie ook nog steeds niet.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Melvinstr

Ook maar even een bericht plaatsen na een lange zoektocht. In eerste instantie de nieuwe Klipsch RP-600M aangeschaft vanwege een goede aanbieding en omdat ze makkelijk aan te sturen zijn.
Ik was bang dat de LS50 een nieuwe (lees duurdere) versterker nodig had.
Maar altijd bleef de LS50 aan mij knagen. Na een zoektocht voor speakers in de keuken kwam ik op de LSX uit, geluisterd op locatie en eigenlijk meteen verliefd op de 'sound'.
Met dat idee de Klipsch verkocht en de LS50 Meta aangeschaft. Zelfs met mijn Denon X4100W versterker klinken ze al zoveel beter dan de Klipsch.
Veel beter gebalanceerd, helder, bredere sound stage, en niet alsof het geluid voor je af speelt, maar je zit er echt middenin.
Ik heb ze overigens vrij dicht tegen de muur hangen aan wall mounts, met de bassprop erin. Ik heb daarnaast wel 2x 15 inch subs van klipsch om te ondersteunen in het laag. Weet niet of dat mee speelt uiteindelijk, maar voor mijn gevoel echt een top upgrade.
Denon X4100W - KEF LS50 Meta - KEF EGG - LG OLED

audio_stabilo

Quote from: Melvinstr on January 21, 2021, 10:51:54
Ook maar even een bericht plaatsen na een lange zoektocht. In eerste instantie de nieuwe Klipsch RP-600M aangeschaft vanwege een goede aanbieding en omdat ze makkelijk aan te sturen zijn.
Ik was bang dat de LS50 een nieuwe (lees duurdere) versterker nodig had.
Maar altijd bleef de LS50 aan mij knagen. Na een zoektocht voor speakers in de keuken kwam ik op de LSX uit, geluisterd op locatie en eigenlijk meteen verliefd op de 'sound'.
Met dat idee de Klipsch verkocht en de LS50 Meta aangeschaft. Zelfs met mijn Denon X4100W versterker klinken ze al zoveel beter dan de Klipsch.
Veel beter gebalanceerd, helder, bredere sound stage, en niet alsof het geluid voor je af speelt, maar je zit er echt middenin.
Ik heb ze overigens vrij dicht tegen de muur hangen aan wall mounts, met de bassprop erin. Ik heb daarnaast wel 2x 15 inch subs van klipsch om te ondersteunen in het laag. Weet niet of dat mee speelt uiteindelijk, maar voor mijn gevoel echt een top upgrade.

Luister je stereo of surround? Aangezien je een surround receiver gebruikt. Als het voor puur stereo muziek is verdienen deze speakers ook een goede stereo versterker. Dan wordt de sound nog beter. Daarbij lijkt mij de x4100 ook niet echt een geschikte kandidaat aangezien de kef meta wel wat vermogen lusten

Cantodea

Quote from: audiogek on January 21, 2021, 18:28:11
Luister je stereo of surround? Aangezien je een surround receiver gebruikt. Als het voor puur stereo muziek is verdienen deze speakers ook een goede stereo versterker. Dan wordt de sound nog beter. Daarbij lijkt mij de x4100 ook niet echt een geschikte kandidaat aangezien de kef meta wel wat vermogen lusten

Ik zou er een Hegel versterker op aan sluiten.. misschien is er tweedehands wel wat te vinden.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Willi@m

#994
Iemand hier nog wat tips voor de aansturing van de LS50. Ben op zoek naar iets anders. Ik weet dat ze een goede aansturing nodig hebben. Ik had de Cambridge Cxa of de Musical Fidelity M3I in gedachten maar sta open voor alles. Primare lees ik ook positiefs over. Budget tot ongeveer €750. Hegel valt dus af...
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

jahtari

#995
Quote from: Willi@m on January 30, 2021, 12:58:02
Iemand hier nog wat tips voor de aansturing van de LS50. Ben op zoek naar iets anders. Ik weet dat ze een goede aansturing nodig hebben. Ik had de Cambridge Cxa of de Musical Fidelity M3I in gedachten maar sta open voor alles. Primare lees ik ook positiefs over. Budget tot ongeveer €750. Hegel valt dus af...
De met afstand beste versterker voor de LS50 is de ingebouwde in de LS50w. Dus verkoop je set en koop een set actieve.

https://www.youtube.com/watch?v=Sg4d7EOVmwE
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Willi@m

Daar zijn de meningen over verdeeld. Iedereen deelt deze link maar ik heb ook andere dingen gelezen. Naar mijn mening zijn vaak losse componenten beter dan een alles in 1 systeem.
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

jahtari

#997
Quote from: Willi@m on January 30, 2021, 15:37:59
Daar zijn de meningen over verdeeld. Iedereen deelt deze link maar ik heb ook andere dingen gelezen. Naar mijn mening zijn vaak losse componenten beter dan een alles in 1 systeem.
De actieve versie heeft het voordeel van een electronisch crossover, dus hoog en laag wordt vooraf door de dsp gesplitst en naar twee verschillende versterkers gestuurd. Dat geeft niet de problemen van een filter in de luidspreker.

95% van de muziekstudio's gebruiken actieve speakers.

Veel liefhebbers zweren bij losse componenten omdat zij denken een unieke gave te hebben om de juiste combinatie van componenten te selecteren voor dat unieke geluid dat zij zo creëren. Het gaat om aandacht en bijzonder willen zijn.  :D

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Willi@m

Dsp is wel een enorm voordeel. In te stellen hoe de speakers gepositioneerd staan.
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

Cantodea

#999
Quote from: Willi@m on January 30, 2021, 15:37:59
Daar zijn de meningen over verdeeld. Iedereen deelt deze link maar ik heb ook andere dingen gelezen. Naar mijn mening zijn vaak losse componenten beter dan een alles in 1 systeem.
De LS50W speelt met gemak veel duurdere sets van tafel, maar om een antwoord te geven op uw vraag: De LS50 heeft nogal wat vermogen nodig, dus een versterker met een potige voeding is een must. Ik zou al zeker de Cambridge laten vallen en inderdaad meer richting Musical Fidelity, NAD of Advance Paris (Acoustics) gaan. Wat zeker ook goed kan werken zijn de XTZ A2-300 eindversterkers, je kan deze eventueel aansluiten op je huidige versterker via de pre-out, of je zoekt een mooie tweedehandse voorversterker van bvb. Advance Acoustic.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon