KEF LS50 - Ervaringen, tips, ideeën, et cetera...

Started by Bas Akkerman, January 3, 2013, 16:49:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

JGvH

Spannend en leuk vooruitzicht dus, veel plezier gewenst :clapping:

JGvH

Quote from: Willi@m on March 10, 2020, 22:53:43
Even vertraging gehad ivm ziekte maar vandaag de LS50 toch gekocht. Voor dit geld echt een leuke aankoop. Uiteindelijk voor Norstone stands gegaan omdat 't gewoon veel geld scheelt. Staat beter in verhouding. Ik heb wel de afspraak gemaakt om de stands om te ruilen mochten ze echt tegen vallen qua stabiliteit. 1 dezer dagen ophalen en dan heb ik een leuk weekend tegenmoet.
En al binnen?, ervaringen?

Ejorne

Quote from: Willi@m on March 10, 2020, 22:53:43
Even vertraging gehad ivm ziekte maar vandaag de LS50 toch gekocht. Voor dit geld echt een leuke aankoop. Uiteindelijk voor Norstone stands gegaan omdat 't gewoon veel geld scheelt. Staat beter in verhouding. Ik heb wel de afspraak gemaakt om de stands om te ruilen mochten ze echt tegen vallen qua stabiliteit. 1 dezer dagen ophalen en dan heb ik een leuk weekend tegenmoet.

Ja, ik ben ook benieuwd!

En de plaatsing van de speakers geeft veel verschil en wel/geen foam (meegeleverd) in de baspoort ook!
Zeker even voldoende tijd aan spenderen om de meest optimale te vinden.

In mijn woonkamer maakt het een wereld van verschil of ze te dicht tegen de wand (vaak het geval in woonkamers) of wat verder van de wand staan.
Ver genoeg van de wand laat ze veel dynamischer klinken, voor veel muziek inderdaad geen subwoofer perse noodzakelijk.
Ik geniet nog dagelijks van mijn setje!  8) 

Ralf67

Vanmiddag ook weer even een setje Kef LS50 gehaald.

Komende week besluiten of ze de Scan Speak Reference monitor kunnen verslaan.

KayaRahnee

Wie heeft ervaring met deze actieve speakers? https://nl.kef.com/products/ls50-wireless
Wat mij vooral interesseert is dat men de klankkleur van deze speakers via een app serieus kan bijstellen.
Wat moet ik mij hierbij voorstellen ... gewoon toonregeling bass / treble zoals op sommige versterkers of gaat deze verder zoals een equalizer? 
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Sjettepet

Hier ook een paar KEF LS50 rijker. Vervangen (mogelijk) grote vloerstaanders. Eerste indruk: verrassende illusie van full-range, mis de lage bas nog niet. Prachtig met vocalen, maar eigenlijk wel een hele goede allrounder. Match met de wat warm getunede nCore versterker uit de Teac Reference set is prima.
Update: Mijn BK XLS200 even uit mijn HT gehaald. Blijft lastig inregelen vindt ik, zo'n subwoofer. Voegt uiteindelijk wel wat toe, niet alleen aan het laagste laag maar ook zeker aan de ruimtelijkheid (niet verwacht). Plaatsing van een subwoofer is ook kritischer dan wel eens wordt beweerd, stel ik vast.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sirius666

Quote from: Sjettepet on June 16, 2020, 14:22:38
Hier ook een paar KEF LS50 rijker. Vervangen (mogelijk) grote vloerstaanders. Eerste indruk: verrassende illusie van full-range, mis de lage bas nog niet. Prachtig met vocalen, maar eigenlijk wel een hele goede allrounder. Match met de wat warm getunede nCore versterker uit de Teac Reference set is prima.
Update: Mijn BK XLS200 even uit mijn HT gehaald. Blijft lastig inregelen vindt ik, zo'n subwoofer. Voegt uiteindelijk wel wat toe, niet alleen aan het laagste laag maar ook zeker aan de ruimtelijkheid (niet verwacht). Plaatsing van een subwoofer is ook kritischer dan wel eens wordt beweerd, stel ik vast.

Des te minder je weet des te beter eigenlijk  :D De ruimtelijkheid die een sub geeft vind ik de grootste pre. Dat is echt heel erg wennen als je weer naar 2.0 gaat.

Robiwan

#807
vanmiddag luistersessie bij Poulissen Roermond. Echt een super mooie winkel complimenten :clapping:

Monitors en vloerstaanders in de prijsklasse tot 1000 euro/stuk. Natuurlijk is de opstelling niet optimaal en alles gaat via een schakelpaneel maar alle Kefjes die er stonden klonken verstopt, zeker de Q350/550 en 750, de LS50 en de R serie het minst. Was redelijk onder de indruk van de B&W 603 en 606, Monitor Audio 200/300 (wel totaal andere klank de de Bowers). Dali Oberon 5 en 7 mwoa. Vooral de 7 vet in het laag en bij beide dip in het middengebied zo op het gehoor. Geen idee of de 603 thuis goed zouden klinken. Speakeropstelling thuis is naast de schouw in de hoek kan niet anders. Dus dan al snel last van bonkend laag. De Missions M34 die er nu nog staan in combi met Naim Nait XS gaat in het laag eigenlijk best goed. Dus ik ben bang dat andere speakers, ja de M34's zijn niet erg verfijnd in het mid en hoog maar overall wel een "fun" klankbeeld, tegenvallen. En zo maar even verschillende merken en types thuis proberen is bijna onmogelijk. Kortom de Missions blijven nog even.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Cantodea

Quote from: KayaRahnee on June 16, 2020, 12:31:19
Wie heeft ervaring met deze actieve speakers? https://nl.kef.com/products/ls50-wireless
Wat mij vooral interesseert is dat men de klankkleur van deze speakers via een app serieus kan bijstellen.
Wat moet ik mij hierbij voorstellen ... gewoon toonregeling bass / treble zoals op sommige versterkers of gaat deze verder zoals een equalizer?

Ik heb sinds oktober vorig jaar een paartje staan. Tot op heden ben ik er zeer tevreden over. Het zijn zeker neutraal klinkende speakers, voegen niks toe, althans in mijn ervaring. Ze bouwen een heel mooi ruimtelijk geluidsbeeld op. De DSP is bedoelt als compensatie bij het al of niet goed kunnen opstellen en doet zijn werk goed. Je kan boemende bassen aardig onder controle krijgen, maar mirakels moet je nu ook weer niet verwachten. Bij mij staat de setting eigenlijk op neutraal en laat Dirac Live  zijn werk doen. Ik heb er ook 2 kleine subwoofers van XTZ bij, de 8.17 voor het laag tot 30 Hz. Hiermee klinkt de set zeer volwassen en groots. Laat je vooral niet misleiden door het kleine formaat..
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Pjotr27

En er komt zowaar een LS50mkII uit komende weken/maanden. Ben benieuwd...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.


jahtari

#811
Ziet er in elk geval retestrak uit:





Had wel gehoopt dat er ook een stofkap mogelijk was.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Audio addict

Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.


Graphtuner

ik speel sinds een paar weken met een setje KEF LS50 in onze woonkamer, aangesloten op de lyngdorf 2170 en de aries mini streamer... ik hou van de algemene sound van de speakers, maar ik mis een beetje body in het laag. Nu is het wel zo dat ze in een grote ruimte staan (living, eetkamer en keuken in 1 open ruimte).
Alleen heb ik er moeilijk de mogelijkheid om zuilen te zetten, vandaar de monitors...
Gevoelsmatig zou ik zeer graag gaan experimenteren wat een sub zou toevoegen. Ik heb deze topic niet doorgelezen, maar is er al ergens een uitgesproken advies welke subs goed matchen met de kef's? Ik zoek hier echt een muzikale sub, de set hangt aan de tv maar geen surround, muziek is prioritair.
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

jahtari

Kijk of je ergens een gesloten sub kan lenen of op proef nemen.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Trabuca

Quote from: Graphtuner on November 24, 2020, 11:05:38
ik speel sinds een paar weken met een setje KEF LS50 in onze woonkamer, aangesloten op de lyngdorf 2170 en de aries mini streamer... ik hou van de algemene sound van de speakers, maar ik mis een beetje body in het laag. Nu is het wel zo dat ze in een grote ruimte staan (living, eetkamer en keuken in 1 open ruimte).
Alleen heb ik er moeilijk de mogelijkheid om zuilen te zetten, vandaar de monitors...
Gevoelsmatig zou ik zeer graag gaan experimenteren wat een sub zou toevoegen. Ik heb deze topic niet doorgelezen, maar is er al ergens een uitgesproken advies welke subs goed matchen met de kef's? Ik zoek hier echt een muzikale sub, de set hangt aan de tv maar geen surround, muziek is prioritair.
Een sub kan zoveel goeds doen. Ik heb na 5 jaar LS50 een set R900's aangeschaft. Die had ik 6 weken samen aangesloten staan om te vergelijken en beslissen welke bleef.
Qua geluid deed de LS50 met 12" JL audio sub weinig tot niets onder tot de R900's. Zonder sub was het verschil groot. De R900's zijn gebleven omdat ik wel eens vloerstaanders wilde proberen na al die jaren sat/sub.

Voordeel van een sub is de plaatsing. Die kan je op meerder plekken plaatsen in vergelijking met vloerstaanders, waardoor je bijvoorbeeld staande golven kan elimineren. Echter is de beste plek niet altijd de meest gewenste en de meest gewenste niet altijd de beste.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

HJ2

#817
Ik denk er over om met 3 LS50's de rears en de center te doen. Wat zijn de gedachtes daarover?
En hoe zou dat voor de LSX zijn?  Eigenlijk wil ik ze dan als bekabelde speaker gebruiken  :nopompom:
If you always do what you always did, you always get what you always got...

Ralf67

Heb ooit 5 x Kef LS50 als surround en fronts gehad.

Kon best nog wel hard spelen, crossover op 80 hz en een paar flinke subwoofers erbij.

Graphtuner

Quote from: jahtari on November 24, 2020, 11:11:51
Kijk of je ergens een gesloten sub kan lenen of op proef nemen.

dat zou ik inderdaad zeer graag eens doen... maar als Belg op een Nederlands forum moet je al veel geluk hebben iemand in de buurt te hebben die een sub heeft staan en zo gek is die uit te lenen aan mij :laugh:

Als ik aan subs denk dan denk ik direct aan Velodyne, maar ik ben helemaal niet thuis in de wereld. Iemand tips voor Velodyne vanaf welk type je een zeer degelijke muzikale sub hebt? Ik zie dat ze van goedkoop naar zeer duur gaan... dus best wat keuze in de range.
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Ralf67

Met een gesloten subwoofer zoals een SVS SB2000 kom je ook een heel eind.


naish123

Ik speel al 4 jaar met Kef's LS50 en dat is voor mij heel lang.
Een BK subwoofer heb ik staan maar vind dit zo moeilijk in te stellen. Dat ie na verloop van tijd weer naar de zolder verhuist omdat ik vind dat het niets toevoegt. Wat uiteraard aan mijn afstel skills ligt.

john2910

Blijft metal en hardrock muziek nog een beetje overeind met de KEF LS50 wireless?

sion

Quote from: Graphtuner on November 25, 2020, 10:45:16
Als ik aan subs denk dan denk ik direct aan Velodyne, maar ik ben helemaal niet thuis in de wereld. Iemand tips voor Velodyne vanaf welk type je een zeer degelijke muzikale sub hebt? Ik zie dat ze van goedkoop naar zeer duur gaan... dus best wat keuze in de range.

Ik zou Velodyne vergeten. Het merk was eigenlijk overleden, maar weer gereanimeerd door een Duitse moederbedrijf. Zeker naarmate ze ouder worden (5 jaar <) Er zijn vele problemen met de amps. Zie andere Velodyne topics hier op het forum.

Ze zijn eigenlijk wel ingehaald door andere concurrenten zoals JL Audio, Rhytmik, REL, SVS, Arendal.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Graphtuner

Quote from: sion on November 27, 2020, 20:32:45
Ik zou Velodyne vergeten. Het merk was eigenlijk overleden, maar weer gereanimeerd door een Duitse moederbedrijf. Zeker naarmate ze ouder worden (5 jaar <) Er zijn vele problemen met de amps. Zie andere Velodyne topics hier op het forum.

Ze zijn eigenlijk wel ingehaald door andere concurrenten zoals JL Audio, Rhytmik, REL, SVS, Arendal.

JL Audio "ken" ik uit de carhifi, daar hadden ze een goeie naam. Naar welke types die ik zowat te kijken?
Voor SVS kreeg ik al een tip hierboven in het topic...
Andere merken zijn mij totaal onbekend...
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini