KEF LS50 - Ervaringen, tips, ideeën, et cetera...

Started by Bas Akkerman, January 3, 2013, 16:49:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ian G

Met een stereo (voor)versterker kan het basgeluid alleen in het linker of rechterkanaal zitten. Dan wil je dus beide kanalen van de pre-out (die niet enkel voor het aansluiten van een sub dient!) op je sub aansluiten. Daarom heb je op veel subs de mogelijkheid twee tulp aan te sluiten.

Als een uitgang specifiek voor subgeluid bestemd is dan is deze wel altijd mono. De Ls50w zijn daar een goed voorbeeld van: het subgeluid van het linker- en rechterkanaal wordt samengevoegd.

audio_stabilo

#576
Quote from: Ian G on February 28, 2018, 18:02:26
Met een stereo (voor)versterker kan het basgeluid alleen in het linker of rechterkanaal zitten. Dan wil je dus beide kanalen van de pre-out (die niet enkel voor het aansluiten van een sub dient!) op je sub aansluiten. Daarom heb je op veel subs de mogelijkheid twee tulp aan te sluiten.

Als een uitgang specifiek voor subgeluid bestemd is dan is deze wel altijd mono. De Ls50w zijn daar een goed voorbeeld van: het subgeluid van het linker- en rechterkanaal wordt samengevoegd.

Helder! En met een mini dsp ertussen ? Dan geld ook alleen op het rechterkanaal ?
Dus van kef sub out naar in van de mini dsp en 1 uit naar sub. Wellicht dan de mini dsp ook instellen als mono

audio_stabilo

#577
Ik had tussen de speakers een cat5e kabel gedaan om naar elkaar te verbinden. Dit was een langere kabel dan de Standard kabel die erbij zat. Dit is CAT6

Ik kwam namelijk vanmiddag thuis en hoorde ik mijn linker speaker ineens veel harder dan de rechter (alleen met usb op de computer) dit bleef die doen... ook na de speakers uit en aan te doen. Stekker eruit toen was die wel goed. Speakers weer uit en aan deed die het weer.

Net de de cat6 kabel die erbij hoort er tussen gedaan (maar waar ik te kort aan heb) en nu is het probleem niet. Hoe kan dit? Die cat5e kabel is wel maar een heel simpel dun kabeltje overigens.

Maar moet ik perse de originele gebruiken? of perse cat6

Sirius666

Non-wireless hebben niks met die netwerkkabels te maken  ;)

Daarbij zou ik eerst eens een andere (eigen) kabel ertussen hangen. Al gedaan?

audio_stabilo

Quote from: Sirius666 on March 14, 2018, 11:03:06
Non-wireless hebben niks met die netwerkkabels te maken  ;)

Daarbij zou ik eerst eens een andere (eigen) kabel ertussen hangen. Al gedaan?

Wat bedoel je? Er hangt een eigen kabel tussen de speakers wat dus problemen geeft. Met de kef ethernet kabel niet maar die is te kort.

Nosferatu

Quote from: audiogek on March 14, 2018, 12:09:37
Wat bedoel je? Er hangt een eigen kabel tussen de speakers wat dus problemen geeft. Met de kef ethernet kabel niet maar die is te kort.
Een andere eigen kabel. Dus niet dezelfde CAT5e.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

audio_stabilo

Quote from: Nosferatu on March 14, 2018, 12:11:54
Een andere eigen kabel. Dus niet dezelfde CAT5e.

Dat had ik idd gedaan. Zelfde verhaal. Alleen met de cat6 bleef die goed van kef zelf

Rowdy

Is de KEF ethernet kabel misschien crosswire?

audio_stabilo

Quote from: Rowdy on March 14, 2018, 12:39:28
Is de KEF ethernet kabel misschien crosswire?

Yep een sftp kabel staat erop.

Als ik die cat5e kabel even uit de linker speaker doe en weer terug is die wel goed. Met die cat6 blijft die goed

audio_stabilo

Het rare vind ik wel dat dit probleem alleen met geluid over USB is

Nosferatu

Quote from: audiogek on March 14, 2018, 12:48:38
Yep een sftp kabel staat erop.

Als ik die cat5e kabel even uit de linker speaker doe en weer terug is die wel goed. Met die cat6 blijft die goed
SFTP is NIET crosswire. https://www.universalnetworks.co.uk/faq/copper/what-does-utp-ftp-stp-or-sftp-mean

Aangezien de 'gewone' netwerkkaart in de LS50W een 10/100Mb/s is, heeft Rowdy een punt met de vraag of het een crosswire (gekruist) kabel is. Dat is nl. een manier om 2 netwerkkaarten rechtstreeks (zonder hub/switch ertussen) met elkaar te laten 'praten'. Nodig voor 10/100Mb/s verbindingen. 1Gb/s netwerk heeft dat niet nodig.

Maar als de KEF kabel een SFTP is, dan zul je dus een andere, langere SFTP kabel moeten zien te vinden. S staat voor 'shielded', afgeschermd. Dus het kan maar zo dat er 'storing' in jou kabel komt. Bekijk even hoe de lange CAT5e van jou ligt, of er niks magnetisch in de buurt ligt, even totaal anders neerleggen, heb je dan nog issues ? Andere kabel ertussen. Even gaan shoppen.

Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Nosferatu

Quote from: audiogek on March 14, 2018, 12:57:39
Het rare vind ik wel dat dit probleem alleen met geluid over USB is
Oke, het is dus niet netwerkkabel gerelateerd.
Als je even bij de FAQ van KEF zelf kijkt dan had je direct antwoord gehad:

http://nl.kef.com/ls50-wireless

En dan A6. Goede, hoogwaardige CAT5e kabel is voldoende. Problemen met USB ? Controleer even of je drivers op je PC up-to-date zijn en of je de nieuwste firmware in je LS50W hebt.
http://nl.kef.com/product-support

Kom je er nog niet uit ? http://nl.kef.com/contacts
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

audio_stabilo

Quote from: Nosferatu on March 14, 2018, 13:11:58
Oke, het is dus niet netwerkkabel gerelateerd.
Als je even bij de FAQ van KEF zelf kijkt dan had je direct antwoord gehad:

http://nl.kef.com/ls50-wireless

En dan A6. Goede, hoogwaardige CAT5e kabel is voldoende. Problemen met USB ? Controleer even of je drivers op je PC up-to-date zijn en of je de nieuwste firmware in je LS50W hebt.
http://nl.kef.com/product-support

Kom je er nog niet uit ? http://nl.kef.com/contacts

Zowel op mijn laptop en pc was het het zelfde. Maar ligt een hele simpele ethernet kabel tussen de speakers

Nosferatu

Quote from: audiogek on March 14, 2018, 14:21:46
Zowel op mijn laptop en pc was het het zelfde. Maar ligt een hele simpele ethernet kabel tussen de speakers
Dan schaf je een goeie aan, CAT5e is voldoende, CAT6 of CAT6A mag maar hoeft niet. Kost echt niet veel. Als je dan toch naar de winkel gaat, neem dan ook even een USB kabeltje mee zodat je ook daarmee kunt experimenteren.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

audio_stabilo

Quote from: Nosferatu on March 14, 2018, 15:07:19
Dan schaf je een goeie aan, CAT5e is voldoende, CAT6 of CAT6A mag maar hoeft niet. Kost echt niet veel. Als je dan toch naar de winkel gaat, neem dan ook even een USB kabeltje mee zodat je ook daarmee kunt experimenteren.
Doe ik ! Maar dat zou die storing kunnen veroorzaken? Kabeltje van 3.50

Nosferatu

Quote from: audiogek on March 14, 2018, 15:34:50
Doe ik ! Maar dat zou die storing kunnen veroorzaken? Kabeltje van 3.50
Als je het niet probeert met een gewoon goede kabel, dus niet een goedkoop prul, dan zul je het ook nooit weten.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Deleted User

Voor ruim 2000 eurie aan speakers kopen en lopen stoeien met een kabeltje van 3,50 euri......


Vhond

#592
Quote from: Nosferatu on March 14, 2018, 13:01:53
SFTP is NIET crosswire. https://www.universalnetworks.co.uk/faq/copper/what-does-utp-ftp-stp-or-sftp-mean

Dat is nl. een manier om 2 netwerkkaarten rechtstreeks (zonder hub/switch ertussen) met elkaar te laten 'praten'. Nodig voor 10/100Mb/s verbindingen. 1Gb/s netwerk heeft dat niet nodig.


Volgens mij proberen jullie iets te commmuniceren over crossover cable (itt straight cable) niet crosswire? Het gebruik daarvan is overigens afhankelijk van het type netwerkkaart waartussen de kabel 'gespannen' wordt (crossover wordt gebruikt bij twee van hetzelfde type). Er zijn tegenwoordig zoveel zogenaamde autosensing netwerkkaarten in omloop dat deze niet meer perse een crossover cable moeten hebben... (bij 1000 Base gaan de zend- en ontvang signalen beide kanten op dor de 4 kabelparen dat itt tot 100 BASE, waardoor crossover cable nodig kan zijn)

Maar meer on topic, Shielded (STP) of Unschielded (UTP) zou ook negatief kunnen uitvallen voor je keten (afhankelijk van de aarding van je gehele keten). Belangrijker nog is te zorgen voor een goede scheiding tussen data via de ethernetkabels en elektromagnetische (stroom) velden.

Nosferatu

Klopt Vhond, Gigabit kaarten detecteren automatisch, 10/100Mb niet; voor die laatste heb je speciale 'kruis' kabels nodig. KEF heeft het in de documentatie gewoon over CAT6, SFTP word niet genoemd en lijkt mij ook helemaal niet nodig.

Maar ons 'gekkie'  ;) komt er iets later mee aanzetten dat het probleem zich voordoet bij gebruik USB als bron, vraag me dan wel af of het aan de netwerkkabels ligt. Maar goed, koop een paar meter goede CAT5e of 6 en probeer dat, werkt het -> klaar, werkt het niet -> KEF support. Wie weet is een firmware update van de speakers nodig of is het een bekend issue waar een andere oplossing voor is.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

chansig

Quote from: jazzman on March 14, 2018, 16:04:03
Voor ruim 2000 eurie aan speakers kopen en lopen stoeien met een kabeltje van 3,50 euri......

Ik heb speakers van 6000 euro en daar hangt voor 60 euro aan snoeren aan: Netwerkkabel, netsnoer en AES. Is wel iets beter qua verhouding dan bij Audiogek.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

#595
Quote from: Nosferatu on March 14, 2018, 17:07:22
Klopt Vhond, Gigabit kaarten detecteren automatisch, 10/100Mb niet; voor die laatste heb je speciale 'kruis' kabels nodig. KEF heeft het in de documentatie gewoon over CAT6, SFTP word niet genoemd en lijkt mij ook helemaal niet nodig.

Maar ons 'gekkie'  ;) komt er iets later mee aanzetten dat het probleem zich voordoet bij gebruik USB als bron, vraag me dan wel af of het aan de netwerkkabels ligt. Maar goed, koop een paar meter goede CAT5e of 6 en probeer dat, werkt het -> klaar, werkt het niet -> KEF support. Wie weet is een firmware update van de speakers nodig of is het een bekend issue waar een andere oplossing voor is.

Ons "gekkie" had gelijk al gezegd dat het over usb ging ;) Zie begin post
Rare is inderdaad dat het alleen daarbij is. En als ik de KEF ethernet kabel eraan hang is er niks aan de hand. En dat is een cat6 sftp staat erop

Nosferatu

Quote from: audiogek on March 14, 2018, 17:14:33
Ons "gekkie" had gelijk al gezegd dat het over usb ging ;) Zie begin post
Rare is inderdaad dat het alleen daarbij is. En als ik de KEF ethernet kabel eraan hang is er niks aan de hand. En dat is een cat6 sftp staat erop
Dat USB had ik in eerste instantie gemist.  :blink: Zag het later nog een keer staan en dacht daarom dat het wat anders kon zijn dan netwerk tussen de speakers. Zou eerst eens een andere CAT5e of 6 kabel proberen, volgens KEF is een gewoon goede kabel voldoende en SFTP is duurder. Kan je niet even een kabeltje lenen ? Weet je meteen waar je aan toe bent. Verder een mail naar support van KEF, ze zullen daar wel vaker dit soort vragen hebben gehad.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

audio_stabilo

Quote from: Nosferatu on March 14, 2018, 17:36:43
Dat USB had ik in eerste instantie gemist.  :blink: Zag het later nog een keer staan en dacht daarom dat het wat anders kon zijn dan netwerk tussen de speakers. Zou eerst eens een andere CAT5e of 6 kabel proberen, volgens KEF is een gewoon goede kabel voldoende en SFTP is duurder. Kan je niet even een kabeltje lenen ? Weet je meteen waar je aan toe bent. Verder een mail naar support van KEF, ze zullen daar wel vaker dit soort vragen hebben gehad.

Had al contact met ze gehad. Maar zij wisten het niet. Maar het is wel duidelijk. Is gewoon een goedkoop prutkabeltje. Net de kef kabel er weer tussen... paar keer uit en aan gedaan en elke keer goed. Wat is een beetje een goede netwerkkabel? Heb ongeveer 7 meter nodig omdat het wat bochten moet maken.

En raden jullie nog een goede "high end" usb-kabel aan ? Ik gebruik namelijk Roon op de pc. (Hoop niet op een kabeldiscussie ;)

Nosferatu

Kijk eens bij allekabels.nl of kabeltje.com, kan je op type, lengte, kleurtjes etc. selecteren. Al met al ben je voor een CAT6 kabel nog geen tientje kwijt, 6A vijftien ofzo. Voor 'high end' USB.....nee, daar gaat gegarandeerd gedonder over komen, kan je beter een apart forumdraadje voor openen.  :coffee: :D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Rowdy

Kun je foto's plaatsen van de KEF kabel, met name van beide connectoren. Of zijn de kleurvolgorde op de RJ45 connectoren niet te zien.