KEF LS50 - Ervaringen, tips, ideeën, et cetera...

Started by Bas Akkerman, January 3, 2013, 16:49:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ian G

Wat kef er zelf over zegt:

The LS50 speakers actually use a "Special Edition" version of the R100 Uni-Q driver, tuned to give "slightly different bass response".

Sirius666

Weinig activiteit hier!

Inmiddels ben ik nog steeds erg tevreden met de LS50.

Wel heb ik het idee dat de match met m'n versterker (Yamaha A-S701) wat beter kan. Dit baseer ik echter voornamelijk op wat meningen van anderen die deze combi wat scherp kunnen vinden. Die ervaring heb ik zelf ook maar heb wat dat betreft weer geen ervaring met het wisselen van versterkers. Een Marantz kleurt ietsjes warm volgens de berichten....maar dat merk heb ik hier nog nooit in huis gehad.

Zijn er hier mensen die versterkers hebben gewisseld bij hun LS50?


Ruud-

Ik heb wel wat verschillende versterkers op de LS50 losgelaten, Sugden A28(e.v.) Sugden A21(g.v.) Aitos OTL monoblokken buis(e.v.) Dynaco ST 400 en de ST410.
De Sugden A21 geint. versterker klonk wat geknepen bij wat luidere volumes, verder best oké qua ruimtelijkheid en tonaal. Momenteel speelt de gereviseerde Dynaco ST 400 weer, die vind ik persoonlijk toch het lekkerst klinken, alles klopt voor mij. Ruimtelijkheid, tonaal, plaatsing, mooi gestoken beeldopbouw, diepte alles klopt.
Ben wel in de gelukkige omstandigheid de speakers zo op optimaal mogelijk op te stellen en dat tevens de kamer akoestiek prima in orde is.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Sirius666

Dank je voor je reactie!

Op hogere volumes vind ik het ietwat onprettig klinken. Nu luister ik geregeld extremere metal (black/death), vaak grote geluidsmuren, en dan worden de mindere opnames genadeloos afgestraft. Helaas is dat vaker het geval dan gewenst :-[ Maar goed, dat is inherent aan de LS50 en ik ben er wel gewend aan geraakt.

Ik heb te weinig apparatuur gehad om er wat audiofiele termen tegenaan te gooien maar ik denk dat ik rust, controle en ook power krijg bij versterkers met een stabiele voeding waarvan het vermogen richting een verdubbeling aanzit (bij de stap van 8 -> 4 ohm). Of zeg ik nu iets heel raars?


Ruud-

Inderdaad hebben de LS50 veel profijt van een beetje vermogen, de Sugden versterkers hebben een vermogen van rond de 20 watt, gezien het rendement van de LS50 kunnen ze bij luidere volumes al snel in ademnood komen. De Dynaco 400 en 410, met een vermogen van 200 watt hebben in mijn situatie daar geen last van. De Aitos mono's zitten daar tussenin maar hebben wel een fabelachtig mid/hoog en afbeelding. Toch kies ik voor de rust en controle van een 40 jaar oude versterker 😉
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Sirius666

Mooi. Dank je!

Volgende stappen zijn een andere versterker en sub en dan is het wel zo'n beetje klaar. Die Sugden is klasse A toch?

Heb jij trouwen een subwoofer erbij? Afhankelijk van de genres waar je van houdt kan ik iig niet meer zonder. Vanmiddag eigenlijk voor het eerst echt hard gedraaid en de Kefjes gaven geen krimp. Loepzuiver ook. Niet normaal wat voor geluid daaruit komt zeg!

yorkie13

#306
2 x Translator Bombarde subwoofers erbij

Sirius666


André_84

#308
Quote from: Sirius666 on November 16, 2015, 17:37:05
Dank je voor je reactie!

Op hogere volumes vind ik het ietwat onprettig klinken. Nu luister ik geregeld extremere metal (black/death), vaak grote geluidsmuren, en dan worden de mindere opnames genadeloos afgestraft. Helaas is dat vaker het geval dan gewenst :-[ Maar goed, dat is inherent aan de LS50 en ik ben er wel gewend aan geraakt.

Ik heb te weinig apparatuur gehad om er wat audiofiele termen tegenaan te gooien maar ik denk dat ik rust, controle en ook power krijg bij versterkers met een stabiele voeding waarvan het vermogen richting een verdubbeling aanzit (bij de stap van 8 -> 4 ohm). Of zeg ik nu iets heel raars?

Ik ervaar hetzelfde bij mijn KEF's. weliswaar geen LS50's, maar IQ7se's. Opzich hele andere koek, maar wellicht inherent aan KEF? Ik overweeg nu een Marantz aan te schaffen, met inderdaad meer vermogen om dit te lijf te gaan. Een vriend van me heeft net een setje Q Acoustics 3050 speakers gehaald. Die vind ik over de gehele linie niet persé beter klinken, maar klinken wel rustiger in het hoog. Gold note monitors van een vriend van me klinken ook een stuk rustiger, maar das misschien ook een andere prijsklasse
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Marcel.B

De iQ7se heb ik ook in het bezit gehad en heb nu de LS50 in het bezit en dit zijn totaal andere speakers want de iQ7se klinkt een beetje wollig en de LS50 heel erg zuiver.

Ben het eens dat slechte opnames genadeloos worden afgestraft met de LS50 maar bij goede opnames hoor je echt alles heel goed.
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

André_84

ik zou eerlijk gezegd mn iq7se nou niet persé wollig noemen. Ze zijn volgens mij ook behoorlijk helder volgens mij en helder en wollig staat daar in mijn beeld een beetje tegenover. Gewoon minder strak misschien? Ik geloof iig graag dat de LS50 different koek is :).
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Sirius666

Quote from: André_84 on November 20, 2015, 08:44:29
ik zou eerlijk gezegd mn iq7se nou niet persé wollig noemen. Ze zijn volgens mij ook behoorlijk helder volgens mij en helder en wollig staat daar in mijn beeld een beetje tegenover. Gewoon minder strak misschien? Ik geloof iig graag dat de LS50 different koek is :).

Daar kan je misschien tegenover stellen dat jouw speakers meer vergevensgezind zijn in het geval van mindere opnames. Hoe anders de koek is weet ik niet. Ben ik wel eens benieuwd naar want dit is m'n 1e boekenplank speaker.

Ruud-

Quote from: RA SUBS on November 16, 2015, 21:32:57
2 x Translator Bombarde subwoofers erbij
Die momenteel niet aangesloten zijn. Bij films is het wel indrukwekkend om ze erbij aan te zetten, bij de meeste muziek mis ik ze amper. Wel heb ik een aangepaste Fountek neo cd 2.0 op de LS50 staan, a la Sonore.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Bama

Ik heb nu ook een setje gekocht en heb nu van kharma een inspeel cd opgezet om het inspelen wat te versnellen en ben benieuwd of het veel scheelt als ze ingespeeld zijn.
Mag niet vergelijken met mijn vorige speakers maar eerste indruk is niet verkeerd.

Ik heb ze altijd leuk gevonden maar nu gekocht omdat ik het afgelopen weekend bij Ruud echt serieus goed vond klinken (zonder subs) al is het voor mij wel een tussenstap.(hoop ik)

Ruud-

Goede keus ;) overweeg  alleen om de door Sonore aanbevolen tweeters er bij aan te schaffen, werkelijk een serieuze upgrade.  Heb ik je niet verteld dat een Kharma bezitter de voorkeur gaf aan een stel door Sonore gemodificeerde ls50 incl. de tweeter boven zijn niet misselijke Kharma's?
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

treky22

Is een LS50 ook als center te gebruiken?
Of wordt daar een andere KEF voor gebruikt?
Ik heb nu nog een 2.0 setup, maar de bedoeling is te gaan voor een 5.1 setup.
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Marcel.B

Tuurlijk, gewoon plat leggen die LS50 als center.
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

Sirius666

Hier inmiddels van m'n Yamaha A-S701 naar een Vincent SV-236MK gegaan. Voor het eerst in jaren ook wat anders dan Yamaha al vond ik de combi met de LS50 nooit zo top. Het werd soms wat te schel. Doordat de Vincent de 1e 10W in klasse A speelt en ik her en der las dat deze enigszins 'warm'/smooth in de hogere regionen klinkt hoopte ik op iig een verbetering in het hoog. De1e indruk is vooralsnog positief. Met name het stereobeeld is echt een stuk breder geworden. In klasse AB zal ik niet gaan draaien, 10W gaat al hartstikke luid.

Wat anders:

Overal lees je wel weer wat anders. In hoeverre boeit het als de bekabeling van de LS niet gelijk is? In mijn geval staat de linkerspeaker tegen het audiomeubel aan en de rechter een meter of 4 aan de rechterkant. Rechts is zo'n 6m lang, links een meter of 4.5.

BuSpu

Dat verschil zal niet dramatisch zijn, ik zou me daar in deze setup niet druk over maken. Als je echt het onderste uit de kan van je set wilt halen zou je het niet willen denk ik je weet maar nooit of je het hoort..... ;)

Sirius666

Ging ik ook altijd vanuit ja. Afgelopen week was iemand een andere mening toebedeeld. Een metertje boeit nooit. Bij m'n vorige kabels was het verschil trouwens een stuk groter: 3m  ;) Nooit iets raars gehoord.

Ejorne

Ik heb sinds kort ook een setje LS50.

Erg tevreden met het geluid. Veel instrumenten klinken realistischer dan met mijn voorgaande speakers.
Bij een stel oude zelfbouw speakers, uit een elektuur van de jaren 80 'de pijp', hoorde ik ook een realistischer geluid dan mijn Onix speakers.
Alleen was het detail veel minder goed dan de Onix Reference 1 mkII.

Nu is het detail minstens zo goed als de Onix en de realistische klank minstens zo goed als De Pijp.  O0

Ik heb de schuimpluggen in de basreflex zitten. Zo spreken de LS50 de kamer minder aan op 40Hz. Nog steeds komt de piek op 40Hz boven de sterkte van de rest van het geluid uit maar dit is maar ietje. Zonder de pluggen in de basreflex dan knalt die piek ruim 10dB boven de rest uit.

Een subwoofer vult het geheel aan en is ook ietwat gecorrigeerd op de kamerinvloeden.

Kortom, erg tevreden met deze combi.  :thumbs-up:

noot87

#321
Ik zou niet verwachten dat er een piek ontstaat bij 40hz, aangezien volgens tests ongeveer een dip van 5db zit ten opzichte van 50hz en 10db ten opzichte van 100hz.

En de sub? speelt die alleen onder 30hz? Zo kan ik het helaas niet instellen.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Ejorne

#322
De piek zit inderdaad niet op 40 Hz maar vlak voor/rond de 50Hz.
Ik was even in de war omdat mijn sub juist vooral de 40Hz piek aanspreekt.

De sub komt al eerder op, niet pas bij 30Hz. Ik zou het met de iNuke3000dsp wel zo kunnen instellen maar de LS50 mag ook wel wat aanvulling gebruiken in de 80 en 90Hz range. Vooral ook omdat de pluggen in de basreflex zitten.


yorkie13

#323
edit

Barry32

Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma