Heb de nieuwe iMac... tips en tweaks?

Started by BernHardN, January 2, 2013, 13:57:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BernHardN

Heb dus de nieuwe iMac nu 2 weken, gewoon de 21"  wel upgrade naar de i7 rest is gewoon standaard wilde zelf wel de 27 maar de vrouw niet... maar goed over van een XP machine en werk een Win7 OS maar zo'n Mac werk wel heeel mooi niks hapert of vertraagd of zit mekaar in de weg. had al eens Ubuntu op de XP machine geïnstalleerd en dit heeft heel veel overeenkomsten nu is de basis van Apple ook Linux Unix natuurlijk.
Nu gebruik ik FireFox ipv de standaard Safari heb een Syncmate met m'n Android ook de verbinding met de Boxeebox ging vanzelf maar zijn er nog tips van de Apple kenners?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

HAL

Quote from: BernHardN on January  2, 2013, 13:57:33
nu is de basis van Apple ook Linux natuurlijk.

Mis: Het is Unix.....

Ik gebruik zelf Safari voor de snelheid en Firfox voor de addons...
En wat zou je voor tips willen dan?

BernHardN

Ja, unix natuurlijk...
Nou, interessante apps of aanpassingen en wat ik me afvroeg waar laar hij de foto's die via iPhoto worden ge-upload?
als ik m'n camera aansluit laat hij netjes alle foto's zien maar kan nergen een map ontdekken waar ze worden op geslagen.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Peerless Monster

Quote from: BernHardN on January  2, 2013, 14:07:50
Ja, unix natuurlijk...
Nou, interessante apps of aanpassingen en wat ik me afvroeg waar laar hij de foto's die via iPhoto worden ge-upload?
als ik m'n camera aansluit laat hij netjes alle foto's zien maar kan nergen een map ontdekken waar ze worden op geslagen.

Ze worden opgeslagen in een iPhoto databaseje.
Als je ze wil zien, zal je ze moeten exporteren naar een eigen mapje...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

BernHardN

Dat is wat ik ook doe maar nu zal alles dan toch dubbel opgeslagen worden?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Peerless Monster

Quote from: BernHardN on January  2, 2013, 14:41:19
Dat is wat ik ook doe maar nu zal alles dan toch dubbel opgeslagen worden?

In principe wel.
Maar iPhoto werkt nu eenmaal met een database, dus daar kom je niet aan onderuit.
Een mac is wat gebruikersvriendelijker. Je hoeft niet zelf meer te weten waar alles staat.
Je kan met timemachine bijvoorbeeld een backup maken, dus mapjes maken om foto's te exporteren om een backup te maken, hoeft dan niet meer. Timemachine maakt dan gewoon een backup van de complete database...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

BernHardN

Quote from: Peerless Monster on January  2, 2013, 14:50:15
In principe wel.
Maar iPhoto werkt nu eenmaal met een database, dus daar kom je niet aan onderuit.
Een mac is wat gebruikersvriendelijker. Je hoeft niet zelf meer te weten waar alles staat.
Je kan met timemachine bijvoorbeeld een backup maken, dus mapjes maken om foto's te exporteren om een backup te maken, hoeft dan niet meer. Timemachine maakt dan gewoon een backup van de complete database...

Oke, toen ik opzoek was naar de map van een bepaalde foto schrok ik me r@t had namelijk net de kaart in de camera geformateerd was dit gewend vanuit Photoshop op XP en heb nu alleen Lightroom.

Heb je ook nog must have app's?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Peerless Monster

Quote from: BernHardN on January  2, 2013, 16:01:32
Oke, toen ik opzoek was naar de map van een bepaalde foto schrok ik me r@t had namelijk net de kaart in de camera geformateerd was dit gewend vanuit Photoshop op XP en heb nu alleen Lightroom.

Heb je ook nog must have app's?

Must have apps? Hihi ik ben niet zo hip.
Het zijn vaak tools die ik gebruik.
Of juist de gemakkelijke applicaties zoals iphoto.
Ik zou als ik jou was office voor mac installeren.
En natuurlijk wat mediaspelers zoals vlc en music enhancement applicaties zoals puremusic, audirvana of bitperfect. ( zit nogal een prijsverschil tussen). Tsja wat nog meer...
Wat wil je er eigenlijk mee doen?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

BernHardN

Iphoto zit er standaard op en is een handige bibliotheek, LR voor de bewerking.
Die audirvara ziet er goed uit alleen €40,- ....
VMware en virtualbox voor de MCITP studie verder wat spelletjes voor de kids.
iets met muziek streaming, liefst gratis hoewel die bitperfect ziet er goed uit ziet.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

denoontje

xld voor het rippen van cd's
music brainz picard voor taggen van geripte muziek
onyx voor onderhoud van de mac

Peerless Monster

Quote from: BernHardN on January  2, 2013, 17:11:18
Iphoto zit er standaard op en is een handige bibliotheek, LR voor de bewerking.
Die audirvara ziet er goed uit alleen €40,- ....
VMware en virtualbox voor de MCITP studie verder wat spelletjes voor de kids.
iets met muziek streaming, liefst gratis hoewel die bitperfect ziet er goed uit ziet.

Ik heb ze alle drie.
Ik prefereer altijd pure music. Geluid trekt enorm open.
Bitperfect klinkt beter dan normaal gebruik.
Audirvana is het zijn geld waard naar verhouding van je hoort... Vind ik.
Maar puremusic is gewoon beter...

TuneUp voor taggen van muziek...
Werkt erg goed in combinatie met iTunes.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Nosoforos

Pages als alternatief voor Word (ik gebruik beide, maar vind de back-ups die Pages maakt zonder gedoe erg handig), Transmission voor downloads, Plex als mediacenter, Pixelmator als goedkoop alternatief voor Photoshop, 1Password voor al je wachtwoorden (met Safari plugin), Virtualbox voor als je eventueel nog eens windows moet draaien. Verder zijn er allerlei leuke dingen in de Mac App Store te vinden, gewoon even browsen of je nog wat van je gading vindt ;)

mic1980

#12
.

abbcdcg

Quote from: BernHardN on January  2, 2013, 16:01:32
Oke, toen ik opzoek was naar de map van een bepaalde foto schrok ik me r@t had namelijk net de kaart in de camera geformateerd was dit gewend vanuit Photoshop op XP en heb nu alleen Lightroom.

Heb je ook nog must have app's?
Quote from: Peerless Monster on January  2, 2013, 14:13:22
Ze worden opgeslagen in een iPhoto databaseje.
Als je ze wil zien, zal je ze moeten exporteren naar een eigen mapje...

->Finder
->Afbeeldingen
->iPhoto-bibliotheek -> rechter muisknop -> toon pakket inhoud
->Masters

BernHardN

Quote from: abbcdcg on January  5, 2013, 19:07:58
->Finder
->Afbeeldingen
->iPhoto-bibliotheek -> rechter muisknop -> toon pakket inhoud
->Masters


+1 
Dank je wel!

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100