Eminence lab12 Monolith + kloon PROJECT STOPT !!!!!

Started by cine(d)rama, January 1, 2013, 18:33:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cine(d)rama

Hallo .

Edit: wil met een lab12 een sub bouwen getuned op zo,n 20 hz .
Hoeveel liter moet hij dan worden en wat zijn de maten voor de poort ?






Ga morgen bij een forum lid ( Knubbe)een Éminence Lab12  ophalen en wil de monolith plus na gaan bouwen !

Kan aan een hypexs 4.0 komen maar deze is maar 400 watt tegenover de 500 watt van een monolith plus .

Is deze hypexs 4.0 voldoende of toch maar voor een 500 watt plate amp gaan ?
Zo ja voorstellen graag welke amp , bash 500 of zo ....

Ik begrijp dat de monolitht 95 liter netto is .
Als ik de buiten maten van de monolith neem en daar de wand dikte van 2,5 cm af trek dan kom ik op 37 x 55,4 x 49 cm = 100,4 ltr !
Hier gaat natuurlijk het volume van de bracing , amp en de woofer af zodat ik uiteindelijk 95 liter netto over houd neem ik aan .

Wie weet de diameter en lengte van de baspoort ?

Kan ik de exacte maten enz van de monolith aanhouden of is het beter om bv te gaan voor minder of juist meer volume voor de lab12 ?

Vanaf 20 hz tot 80 hz wil ik hem gaan inzetten .

Wil de sub voor 100% gebruiken voor het bekijken van films in mijn ht !


Gr. André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

yorkie13

#1
Geloof me, de Hypex is ruim voldoende om de Lab12 woofer goed aan te sturen.

Er zijn al een paar eerdere DIY projecten geweest met de lab12 woofer, zoek maar eens verder

dis meter baspoort is 10 cm, deze kan je bij Speaker en co kopen, dacht deze

http://www.speakerland.nl/webshop/luidsprekeronderdelen/basreflexpoorten/jetset-100-compleet-detail

de Hypex ds4.0 moet wel in een afgesloten kast geplaatst worden

foto van bracing Monolith kast

cine(d)rama

#2
Bedankt voor je reactie .

Jetset 100 idd .

Ik weet dat er meerdere projecten langs zijn gekomen inkl een van het forum lid waar ik de lab12 ga halen .

Maar dit zijn over het algemeen afwijkende maten dan de originele monolith en ik wil juist weten of ik de maten van de originele sub aan kan houden of dat er misschien betere variante zijn voor mijn doel !

Ben leek op gebied van luidspreker zelfbouw !

Gr. Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

wupsie

Kijk aan!!!!
Een monolith+ bouwert :)
Mijn gevoel zegt  mij dat dit exemplaar eerder klaar is dan de mijne  :)
Hey Ralph: heb de bk plate amp die normaal in de + zit,niet een aantal boost opsies welke de hypex niet heb?
Ik zou trouwens wel eens meet resultaten willen zien van een monolith plus, of cloon trouwens, want ik lees over de clonen over wisselende resultaten.

Succes met deze build, dit gaat je veel voldoening geven  :headbanging:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

cine(d)rama

#4
Weet niet of die van mij eerder klaar zal zijn dan de jouwe  ;D .

Ben nog op zoek naar een amp aangezien ik toch graag 500 watt wil !

Zag de lab 12 te koop staan en kon deze niet laten gaan  8) .

Nu nog even nadenken of ik de monolith + FF exact ga namaken of dat het iets anders gaat worden .

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

#5
Hallo .

Heb vanmorgen de Lab 12 opgehaald .
Hij ziet eruit als nieuw , niet echt veel gebruikt .

De meeste monolith plus clones hier hebben een bruto inhoud van zo,n 91 liter .

Ga denk ik de monolith plus ( 95 ltr netto )exact na bouwen of bouw hem in een cilinder ( zoals een SVS )van 95 liter netto .
Weet dan nog niet de afmetingen van de baspoort .
zie op de foto van Ralf dat het geen jetset 100 is toch .

Andere voorstellen zijn welkom .

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

wupsie

Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

cine(d)rama

#7
Quote from: wupsie on January  2, 2013, 17:07:47
Huh??

Een monolith is 100,4 ltr bruto en met afstrek van de woofer , bracing en amp blijft er 95 ltr over .

Ik weet nog niet of ik hem exact ( de kast ) zo na ga bouwen of een cilinder ( koker zoals een SVS ) ook met 100,4 ltr bruto ( 95 ltr neto )

Ik wil nog graag de maat weten van de basreflexport van een monolith plus !
Dus in een 95 ltr netto kast of koker .

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

morca

Leuk project,de hypexen zijn zeer stabiel,en die 500 vd woofer is max RMS denk ik,dan is die 400 zeker voldoende.
Ik heb me JL,s op 2 Hypexen en die zijn 600 RMS max,sturen ze super aan.

Succes met bouwen  :thumbs-up:

squeek

Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

wupsie

De poort is juist,en de lengte is in  etterlijke bouwtopics voorbij gekomen, gebruik de zoekfunctie maar eens  :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

nielvm

De exacte baspoort kan je bestellen bij Ralf van ra subs.  ;) dan heb je meteen ook de gebogen randen erbij.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

cine(d)rama

#12
Quote from: morca on January  3, 2013, 00:01:28
Leuk project,de hypexen zijn zeer stabiel,en die 500 vd woofer is max RMS denk ik,dan is die 400 zeker voldoende.
Ik heb me JL,s op 2 Hypexen en die zijn 600 RMS max,sturen ze super aan.

Succes met bouwen  :thumbs-up:

De lab12 is zelf maar 400 wat rms 6 ohm!
Dus dat moet wel lukken met een hypex ds 4.0 .

Bedankt .

Gr. Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

#13
Quote from: wupsie on January  3, 2013, 09:25:04
De poort is juist,en de lengte is in  etterlijke bouwtopics voorbij gekomen, gebruik de zoekfunctie maar eens  :D

Er zijn idd meerdere topics en die heb ik natuurlijk ook doorgelezen !
Maar die gebruiken dus zoals ik al eerder aangaf minder inhoud ( 91liter bruto ) dan ik wil gaan gebruiken ( 95 liter netto ) !

Daar zit dus nogal een verschil in  8) en dat heeft volgens mij toch invloed op de afmetingen ( lengte ) van de baspoort .

Gr. Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

Quote from: nielvm on January  3, 2013, 09:32:45
De exacte baspoort kan je bestellen bij Ralf van ra subs.  ;) dan heb je meteen ook de gebogen randen erbij.

Bedankt voor de tip .

Gr. André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

#15
Even opnieuw dan maar  ;D

Ben niet zo handig met winisd  :(

Het gaat dus om de éminence lab12 .

Waarschijnlijk wordt de kast 37x55,4x49 cm binnen maat , de exacte maten van een monolith plus .
Dit is 100,4 liter , daar gaat nog het volume van de woofer , bracing en de amp af en kom ik op zo,n 95 liter netto uit .

Wie kan mij vertellen ( berekenen ) hoe lang dan die baspoort moet worden ?
Een monolith plus speeld volgens mij vanaf 20 hz .

Gr. André

Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

T.Rodenburg93

Quote from: cine(d)rama on January  3, 2013, 11:14:37
Even opnieuw dan maar  ;D

Ben niet zo handig met winisd  :(

Het gaat dus om de éminence lab12 .

Waarschijnlijk wordt de kast 37x55,4x49 cm binnen maat , de exacte maten van een monolith plus .
Dit is 100,4 liter , daar gaat nog het volume van de woofer , bracing en de amp af en kom ik op zo,n 95 liter netto uit .

Wie kan mij vertellen ( berekenen ) hoe lang dan die baspoort moet worden ?
Een monolith plus speeld volgens mij vanaf 20 hz .

Gr. André

Bij een standaard Monolith + is er gebruik gemaakt van een soort jetset 100 maar dan is er in plaats van PVC gebruik gemaakt van een kartonnen koker. Het rechte stuk is 38 cm en inclusief de flanged uiteinden is de poort 47 cm lang. Die 20Hz is trouwens in room aangezien de tuning van de Monolith + zorgt voor een -3db punt van ongeveer 25Hz.
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

cine(d)rama

#17
Quote from: T.Rodenburg93 on January  3, 2013, 12:09:37
Bij een standaard Monolith + is er gebruik gemaakt van een soort jetset 100 maar dan is er in plaats van PVC gebruik gemaakt van een kartonnen koker. Het rechte stuk is 38 cm en inclusief de flanged uiteinden is de poort 47 cm lang. Die 20Hz is trouwens in room aangezien de tuning van de Monolith + zorgt voor een -3db punt van ongeveer 25Hz.

Bedankt voor je reactie .

20 hz in room is denk ik wel een mooie waarde toch ?
Of kan ik deze lab12 tunen tot 20hz -3 db ?

Volgens mij is de fs van de lab12 22 hz , of heeft dat er niets mee te maken ?

Gr. Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

mijkie

heb ik ook bekeken, vind m echt mooi !!!!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

cine(d)rama

Veel werk maar wel heel mooi ;D .

Schijnt ook goed te zijn tegen staande golven toch .

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

morca

Quote from: cine(d)rama on January  3, 2013, 17:47:11
Veel werk maar wel heel mooi ;D .

Schijnt ook goed te zijn tegen staande golven toch .

Gr Andre
Staande golven worden door je ruimte opgebouwd niet door de vorm vd kist.
Wel mooie kist idd  ;)

squeek

was deze ook tegen gekomen, heel knap idd. Zijn er ook afgewerkte foto's van deze sub? Ben ik wel eens benieuwd naar.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Timvg

#24
De Hypex DS4.0 heeft geen gepast highpass filter voor een monolith kloon. Daardoor kan je driver vrij makkelijk beschadigen door overexcursie bij materiaal waar er <20hz content aanwezig is. Volgens mijn berekingen zal dat reeds gebeuren voor de helft van het versterker vermogen wordt benut. (150 a 200w nominale input ofwel een piek van meer dan 85db vanaf en onder de 12hz.)