Raymond zijn mini HT heaven.

Started by Raymond187, December 31, 2012, 13:52:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Deleted member

Quote from: Raymond187 on May  4, 2013, 20:05:18
Eyy Paco welcome back  :headbanging:

goeie vakantie gehad?

ik blijf branden :D .... ach dat meeten en andere settings gebruiken kost niks en toch kleine verbeteringen.

Heerlijk man!. Kan het forum en jouw avonturen niet loslaten!  :D
Stereo-fan for life!

frank2

Ik prefereer wel room gain, al gebruik ik de movie en music instelling. De laatste alleen voor de fronts, de room gain staat na inmeting en de correctie op 0, maar deze zet ik altijd op 2,4. Dat geeft net een beetje meer bas. Voor movie staat hij hier na inmeting op 1,9. Die zet ik altijd hoger. (2,8) maar ik heb dan ook geen sub.

Maar je wilt niet weten hoe vaak ik al ingemeten heb, zodra er iets nieuws is in de set, bijv. interlink of stroomkabel meet ik opnieuw in. Je kunt het ook horen als je opnieuw ingemeten hebt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Raymond187

Quote from: Bart_M on May  4, 2013, 20:06:43
Probeer het eens, maak film en muziek helemaal gelijk aan elkaar en pak als enige variable de RG.
Ik had eerst ook bijna 4 als room gain, maar 0 is echt veel beter.

Wel ff opnieuw inmeten via db meter (is toch ook app voor op smart phone?).
Ik regel het niet in via een externe disk, maar gewoon vanuit het menu, gaat prima. :)
Ok ik dacht dat je een geintje maakte over RG op 0 zetten. Zal het eens proberen kan sws geen kwaad.

Mijn Android phone is nu al pofferdorrie sinds maart 4 x voor reparatie opgestuurd. Na een beschaafd boze mail naar PDAshop krijg ik als het goed is een andere phone. Nee ik hoef geen iPhone.

Zal de DB meter voor ANdroid eens proberen als ik de phone weer terug heb.

Na de meeting staat RG op 3.94.

Music gebruik ik ook alleen de fronts vind ik mooier klinken dan met de sub erbij.

Bart_M

Ik draai wel met een 3-tal sub die onder de 20Hz komen, ik weet niet of dat verschil uitmaakt.

Die roomgain werkt zover ik begrijp en zie op de respons, niet in het laagste laag, maar meer rond crossover frequentie.
(Ik het mijn cross over ingesteld op 100Hz)

Nu zonder roomgain heb ik echt veel meer druk in het laag. De roomgain bij Anthem werkt dus totaal anders dan de roomgain in REW.

Raymond187

3 subs  :headbanging:

Ik heb er maar 1 de SVS PB12 en dat is een leuke sub voor het geld en daar houdt het ook meteen bij op :D

frank2

Quote from: Bart_M on May  4, 2013, 20:18:34
Ik draai wel met een 3-tal sub die onder de 20Hz komen, ik weet niet of dat verschil uitmaakt.

Die roomgain werkt zover ik begrijp en zie op de respons, niet in het laagste laag, maar meer rond crossover frequentie.
(Ik het mijn cross over ingesteld op 100Hz)

Nu zonder roomgain heb ik echt veel meer druk in het laag. De roomgain bij Anthem werkt dus totaal anders dan de roomgain in REW.
Dat klopt niet de room gain van de anthem werkt vanaf 100 Hz tot 20 Hz. Hij verhoogt de gehele bereik. Dat kun je ook zien als je de RG op 0 zet of op bijv. 4. de stippellijn gaat vanaf 100 Hz omhoog en daar past de calc. zich op aan.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Bart_M

Ik krijg in mijn situatie een bult vanaf de 180Hz en omdat ik niet full range draai met mijn fronts valt hij vanaf 100Hz ook weer af.
Bij REW gebruikte ik dus wel room gain, omdat het daar zo werkt zoals je hierboven beschrijft. Ik wil niet boosten boven de 80 of 100 Hz.

Ik zal eens kijken of ik nog een plaatje kan vinden, is niet hoe het nu speelt, maar je ziet wel de respons was ARC ermee doet.

Bart_M

Hebbes. Zie je hoe vroeg die room gain ingrijpt?

frank2

Klopt zo als jij het laat zien is het een bult, als je echter de fronts op flat zet, is het geen bult maar een verhoging bij 100 Hz en daarna een rechte lijn tot 20 Hz
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Bart_M


bmateijsen

Quote from: Bart_M on May  4, 2013, 20:44:18
Zal nog eens wat testen. :)

Dat is gek.... in die 2 situaties heb je op 180 hrz (ongeveer) een compleet andere respons.
Roomgain zorgt voor de house-curve met afval onder 20 hrz en lichte boost rond 35 hrz...

bmateijsen

Quote from: frank2 on May  4, 2013, 20:12:14
Maar je wilt niet weten hoe vaak ik al ingemeten heb, zodra er iets nieuws is in de set, bijv. interlink of stroomkabel meet ik opnieuw in. Je kunt het ook horen als je opnieuw ingemeten hebt.

Wil je eens die grafieken delen? Ik denk dat de veranderingen van de meetplekken tijdens de metingen namelijk groter zijn, dan de verandering van de interlink of stroomkabel....

Dat een stroomkabel uit kan maken in een set, dat is niet de discussie, maar wel of ARC dit op pikt als parameter. ;)

frank2

Ja Bjorn hij pikt dat op, hoorbaar op de grafieken is het soms ook te zien maar minimaal.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

bmateijsen

Quote from: frank2 on May  4, 2013, 22:10:25
Ja Bjorn hij pikt dat op, hoorbaar op de grafieken is het soms ook te zien maar minimaal.

Dat wil ik dan wel zien.... want ARC is immers een Room Correction systeem. Dus de verschillen in metingen lijken mij een meer evidente conclusie dan de verandering in stroomkabels of interlinks wat je mogelijkerwijs kan terug zien in de meting.

Maar misschien wil je uitleggen waarom je dat terug denkt te kunnen zien in de meting van ARC?

Groet,

Bjorn

frank2

Bij deze een voorbeeld:
versie 1.1 is de nieuwste versie, versie 1.2 is een versie met de lapp kabels, rest van de configuratie is hetzelfde, ook de metingen worden steeds op dezelfde manier gedaan, op dezelfde plaats, kan 1 cm verschil in zitten, maar het zijn altijd 5 of 6 metingen. (heb alleen de linker fronts gepakt)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

bmateijsen

Ik kan dit niet verklaren, behalve dan dat ik het met je eens ben dat de meting anders is..... Ik weet niet of je dit mag toewijzen aan een andere stroomkabel.....

frank2

Het verschil is een andere stroomkabel ( lapp cq alpha 3 van furutech ) en een andere iec connector aan de stroomtoevoerkabel (v.h. stekkerblok)

Maar als je een meting hebt en je veranderd stroomkabels hoor je een vaak iets ander geluid, zet je de ARC uit dan hoor je een groter verschil dan voorheen (als je de ARC uitzet) Doe je een nieuwe meting dan is het "verschil" meteen weer kleinernet als voorheen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Raymond187

Zo nu ff sacd van dark side of the moon luisteren met de nieuwe settings. Klinkt echt wel fijntjes. Ik heb het op geen enkele andere receiver thuis zo mooi ervaren  :wub:

Waarom zet ARC nu alle speakers op +5 of +7? Voorheen was alles op 0.

RG staat op default 3.94
Ref lvl -1
Freq 800 hz

Enige verschil in settings is dat ik in het begin  freq op 2000 of 5000hz had staan.

frank2

Dat is wel erg veel, zit de stekker v.d. microfoon soms los......
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Raymond187

. Stekker zit goed. Plaats van de meetingen hebben dezelfde posities.

Alleen de sub zet hij op -6

bmateijsen

Ik neem aan dat niet alle luidsprekers op +5 of +7 staan... meestal is dat omdat de subwoofer te hard staat.
Je moet altijd na ARC kalibratie de luidsprekers met een dB meter inregelen!!

Quote from: Raymond187 on May  5, 2013, 10:13:49
Zo nu ff sacd van dark side of the moon luisteren met de nieuwe settings. Klinkt echt wel fijntjes. Ik heb het op geen enkele andere receiver thuis zo mooi ervaren  :wub:

Waarom zet ARC nu alle speakers op +5 of +7? Voorheen was alles op 0.

RG staat op default 3.94
Ref lvl -1
Freq 800 hz

Enige verschil in settings is dat ik in het begin  freq op 2000 of 5000hz had staan.

Raymond187

Quote from: bmateijsen on May  5, 2013, 10:37:58
Ik neem aan dat niet alle luidsprekers op +5 of +7 staan... meestal is dat omdat de subwoofer te hard staat.
Je moet altijd na ARC kalibratie de luidsprekers met een dB meter inregelen!!
Verkeerde aanname, want dat staan ze wel :)
Sub heb ik voor de meeting weer terug gedraaid naar 45% gain.

RalphH

Heb je m anders harder staan dan?

Zoals Bjorn ook aangaf, na arc de levels corrigeren met dB meter. Liefst sub in de receiver op 0 houden en dus aanpassen op de sub tot ie gelijk staat met de rest.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raymond187

Ik had hem een x op 60% staan met de sub op de oude plek.

Hoevaak gebruik je zo'n DB meter en software?

RalphH

Quote from: Raymond187 on May  5, 2013, 20:03:30
Hoevaak gebruik je zo'n DB meter en software?

Elke keer als je wat veranderd of aan het tweaken bent. dB metertje kost €30,-. Kun je al mee uit de voeten met de roze ruis in je receiver, een BR met testgeluiden is iets van 20 euro gok ik. Bedenk me dat je geloof ik ook de calibratietonen/level checks wel kunt downloaden, kwam ze laatst tegen bij demo-world.eu als ik me niet vergis.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer