Author Topic: Bouw HT in kelder - Atmos - DTX-X - Auro3D... what to do? :S  (Read 76243 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline denoontje

• Linnoontje Akurate katalyst Wilson Benesch Square 5 stereo power, Arcamoontje Wilson benesch Square / Velodyne 7.2.4 dirac atmos jvc 4k HDR power
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+10)
  • Total likes: 111
  • denoontje + primoontje -> linnoontje + arcamoontje
Re: Bouw HT in kelder - Atmos - DTX-X - Auro3D... what to do? :S
« Reply #450 on: August 27, 2019, 22:58:47 »
Gisteren even aan het stoeien geweest met de luidsprekers van mijn pc om eens te luisteren wat het doet.
De stands had ik nog staan, dus voor een eerste indruk snel zo opgesteld met wat Ikea anti-slipmatjes eronder, ik denk dat ik ze nog wel naar beneden moet kantelen richting de luisterplek voor een beter effect.

Nu moet ik zeggen dat het met deze opstelling nog niet zo indrukwekkend was.
Ik heb mijn best moeten doen om grote verschillen te horen, maar dat komt misschien ook omdat ik nog niet weet wat de goede scenes zijn om te testen, binnenkort eens naar wat demo's zoeken.

De helikopter in 'Roger Waters - The Wall' was wel duidelijk.

Daarna 'A Quiet Place' aangezet, die was al vet qua geluid, dus dat wilde ik nog eens proberen.
Helaas werd ik de film ingezogen en heb ik niet meer echt opgelet. :P
Uiteindelijk afgesloten met 'Bumblebee', ook hier was ik zo klaar met luisteren en heb ik lekker de film uitgekeken.... om 3.45 toch maar eens naar bed gegaan.  :D

Binnenkort, zodra ons glasvezel achter de projectiewand is aangesloten, zet ik de fronts en center weer terug achter het doek.
Dan eens kijken wat ik met die hoogtekanalen doe.

Mocht iemand nog tips hebben voor de opstelling en leuk bronmateriaal weten om te proberen, dan hoor ik het graag. :)

Je kunt in mijn ht topic even zien hoe ik de atmos monitoren heb opgehangen...

2 keer 2 Rails aan plafond (links en rechts)

Aan 2 rails lussen gemaakt van spanbanden waar de monitor inhangt
En zo ben je heel flexibel met draaien en kantelen.
En beschadigen de monitoren niet (schroefgaatjes etc).

Kantelen was bij mij zeker een must.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline PascalP

• HT forum donateur
  • senior member
  • Trade Count: (+4)
  • Total likes: 45
  • I love the HTforum
« Reply #451 on: August 28, 2019, 07:07:18 »
Als je binnenkort nog eens bij mij langs wilt om de JVC te bewonderen kun je natuurlijk ook even luisteren naar wat Atmos toevoegt in mijn 5.2.2 setup.
Ik heb dezelfde speakers als mijn surrounds aan het plafond hangen met XTZ Flush Mount beugels, maar mijn speakers hebben al draadbussen erin en dit past precies.

En volgens mij heeft de Blu-ray van The Wall ook een native Atmos track ;)
Vind zelf het eindconcert van Bohemian Rhapsody in Atmos ook wel de moeite waard, vooral stukken waar de camera over het publiek heen panned zeg maar.
Woonkamer: Samsung UE55KS8000 - Denon AVR-X3300W  - Dali Zensor 1 - Dali Zensor Pico - Dali Zensor Vokal - Harman Kardon SUB-TS11 - Nvidia Shield

Kelder HT 5.2.2: JVC DLA-RS400 - 16:9 100" scherm - Arcam AVR550  - 3x MK Sound LCR750 - 4x MK Sound SUR55T - MK Sound V12 - SVS SB13-Ultra - Panasonic DMP-UB900 - OSMC Vero 4k+ - Pioneer CLD-HF9G - Lumagen Radiance 2144 + Keces P3

Offline Sjaak_Banaan

• HT forum donateur
  • senior member
  • Trade Count: (+9)
  • Total likes: 46
  • I R CURIOUS
« Reply #452 on: August 28, 2019, 16:30:27 »
Wat een indrukwekkende ruimte maak je ervan.
Complimenten. Lust voor het oog !

Thanks, we doen ons best, maar hebben nog een hele weg te gaan.

Als je binnenkort nog eens bij mij langs wilt om de JVC te bewonderen kun je natuurlijk ook even luisteren naar wat Atmos toevoegt in mijn 5.2.2 setup.
Ik heb dezelfde speakers als mijn surrounds aan het plafond hangen met XTZ Flush Mount beugels, maar mijn speakers hebben al draadbussen erin en dit past precies.

En volgens mij heeft de Blu-ray van The Wall ook een native Atmos track ;)
Vind zelf het eindconcert van Bohemian Rhapsody in Atmos ook wel de moeite waard, vooral stukken waar de camera over het publiek heen panned zeg maar.

Dat gaan we zeker doen!
Ik wist niet dat jij al atmos had, was dat de vorige keer ook al of is dat nieuw?

Je kunt in mijn ht topic even zien hoe ik de atmos monitoren heb opgehangen...

2 keer 2 Rails aan plafond (links en rechts)

Aan 2 rails lussen gemaakt van spanbanden waar de monitor inhangt
En zo ben je heel flexibel met draaien en kantelen.
En beschadigen de monitoren niet (schroefgaatjes etc).

Kantelen was bij mij zeker een must.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat ziet er inderdaad handig uit, haal je die gewoon bij de Gamma of...?
Achter het scherm zou ik het makkelijk zo kunnen toepassen, daar is het plafond leeg, voor het scherm is het lastiger omdat het een systeemplafond is.
Klipsch RF-83 Klipsch RF-82 Klipsch RB-81 Klipsch RC-64 Klipsch RS-62 II Klipsch R-115SW XTZ Cinema 3x12 Marantz SR70013 Marantz UD7007 Sony KDL-55HX850 Epson TW6000 3m DIY screen

:D Bouw HT in kelder :D

Offline denoontje

• Linnoontje Akurate katalyst Wilson Benesch Square 5 stereo power, Arcamoontje Wilson benesch Square / Velodyne 7.2.4 dirac atmos jvc 4k HDR power
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+10)
  • Total likes: 111
  • denoontje + primoontje -> linnoontje + arcamoontje
« Reply #453 on: August 28, 2019, 23:20:41 »
rils is van de karwei: lange hoekprofielen met daarin sleuven. Hebben ze in 2 maten mbt breedte

Offline PascalP

• HT forum donateur
  • senior member
  • I love the HTforum
« Reply #454 on: August 29, 2019, 07:25:12 »

Dat gaan we zeker doen!
Ik wist niet dat jij al atmos had, was dat de vorige keer ook al of is dat nieuw?

Geen idee eerlijk gezegd, dacht toen jij op bezoek was en we met REW aan de gang gingen het nog 5.1 was (en 5.2 gedurende de dag nadat we de SVS naar onder gesleept hadden ;) )
Woonkamer: Samsung UE55KS8000 - Denon AVR-X3300W  - Dali Zensor 1 - Dali Zensor Pico - Dali Zensor Vokal - Harman Kardon SUB-TS11 - Nvidia Shield

Kelder HT 5.2.2: JVC DLA-RS400 - 16:9 100" scherm - Arcam AVR550  - 3x MK Sound LCR750 - 4x MK Sound SUR55T - MK Sound V12 - SVS SB13-Ultra - Panasonic DMP-UB900 - OSMC Vero 4k+ - Pioneer CLD-HF9G - Lumagen Radiance 2144 + Keces P3

Offline jaco

• HT forum donateur
  • The ultimate HT Forum elite group
  • Trade Count: (+25)
  • Total likes: 65
« Reply #455 on: September 1, 2019, 03:35:39 »
Atmos en DTS-X hoogte luidsprekers kunnen op dezelfde positie. De renders lossen dat wel op.
Auro3D is eigenlijk compleet anders.

Er zijn wel veel verschillende setup mogelijken met Auro3D, de gedachte erachter met 3 lagen met steeds minder luidsprekers (soort van bol) is wel wat voor te zeggen.
Echter het was eigenlijk in basis een aantal discrete kanelen in een stream plakken met wat compressie.

Atmos en DTS-X zijn veel inteligenter opgezet. Met 1 luidspreker opstelling alle 3 codecs kunnen doen is eigenlijk een compromie aan alles dan. Dan zou je iets af moeten wijken van de Auro3D positie, en de Atmos en DTS-X engine het op moeten laten lossen.

Offline Ralf67

• HT forum legend group
  • Trade Count: (+5)
  • Total likes: 102
  • I love the HTforum
« Reply #456 on: September 1, 2019, 10:01:57 »
Welke Auro 3D films ?

Ga voor 5.2.4 met Atmos en DTS X.

Offline Staaled

• HT forum donateur
  • Trade Count: (+30)
  • Total likes: 206
  • Houden we de boel de boel daarboven ?
« Reply #457 on: September 1, 2019, 10:08:12 »
Helemaal mee eens.
Het soortelijk content gewicht van Auro benadert nul.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Offline Sjaak_Banaan

• HT forum donateur
  • senior member
  • Trade Count: (+9)
  • Total likes: 46
  • I R CURIOUS
« Reply #458 on: September 1, 2019, 14:35:36 »
Als we dan voor Atmos en DTS-X zouden kiezen, dan moeten we eens kijken welke speakers we daarvoor gaan inzetten en hoe te plaatsen, dat is iets lastiger dan bij Auro3D.

Het systeemplafond is maar 6 a 7 cm diep, dus weinig ruimte voor inbouw plafondspeakers. Ik heb ook geen idee of zo'n speakers een beetje klinken in het plafond. Misschien dan toch beter op marktplaats op zoek naar een paar Klipsch Atmosspeakers en deze daaraan ophangen?

Klipsch RF-83 Klipsch RF-82 Klipsch RB-81 Klipsch RC-64 Klipsch RS-62 II Klipsch R-115SW XTZ Cinema 3x12 Marantz SR70013 Marantz UD7007 Sony KDL-55HX850 Epson TW6000 3m DIY screen

:D Bouw HT in kelder :D

Offline chansig

• Forever Addicted
  • Trade Count: (+126)
  • Total likes: 1291
  • Doof en slechte set...neem dat mee in wat ik post.
« Reply #459 on: September 1, 2019, 14:40:31 »
Mogelijk al een keer geschreven...maar, Sjaak, wat een mooie ruimte.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Arendal Sub 2, Ritmik F12, BK 400 XXlS, Paradigm PW Link,

Offline stevieB

• full member
  • Trade Count: (+1)
  • Total likes: 2
  • Soon....building my dream!
« Reply #460 on: September 1, 2019, 14:58:24 »
Helemaal mee eens.
Het soortelijk content gewicht van Auro benadert nul.
Correct me if I'm wrong....maar ik ben in de stellige overtuiging dat de upmixing naar Auro3D juist "beter"  klinkt dan ( of als: ik weet nooit....) Atmos en DTS X.
Daarnaast wordt er sinds enkele dagen melding gemaakt van het feit dat de ban die Dolby over Auro3D had uitgesproken, wordt opgeheven!
Voor mij DE twee redenen om ook voor een Auro3D opstelling te gaan.
Succes met je keuze Sjaak.

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Under construction.....

Offline Staaled

• HT forum donateur
« Reply #461 on: September 1, 2019, 17:14:44 »
Correct me if I'm wrong....maar ik ben in de stellige overtuiging dat de upmixing naar Auro3D juist "beter"  klinkt dan ( of als: ik weet nooit....) Atmos en DTS X.
Daarnaast wordt er sinds enkele dagen melding gemaakt van het feit dat de ban die Dolby over Auro3D had uitgesproken, wordt opgeheven!
Voor mij DE twee redenen om ook voor een Auro3D opstelling te gaan.
Succes met je keuze Sjaak.

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
Upmixing van welk format ?  :)

Atmos titels zijn er zat. DTS:X een stuk minder. Auro bijna niets.

Een studio of distributeur zal echt niet plots Auro als main format kiezen, zelfs al is het superieur op een Auro setup tov Atmos op een Atmos.
Dolby heeft de massa.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Offline holco

« Reply #462 on: September 1, 2019, 18:12:59 »
Atmos wordt bij mij gewoon omgezet naar Auro 3D, zie dan ook het probleem niet.

Offline Staaled

• HT forum donateur
« Reply #463 on: September 1, 2019, 19:33:36 »
Ik beweer niet dat het niet kan, echter conversie van Atmos naar Auro zal nooit de weergave van Atmos op een Atmos setup evenaren.

Zelfde als dat Dolby surround op een Atmos set prima werkt en veel toevoegt, maar niet een Atmos mix benadert.

Offline PascalP

• HT forum donateur
  • senior member
  • I love the HTforum
« Reply #464 on: September 2, 2019, 08:18:31 »
Ik zou ook voor een Atmos setup gaan, meest gangbare formaat, meeste content voor, en die paar DTS:X films doen het er ook prima op.
Auro 3D (hoe mooi het ook moge klinken), zou ik verwaarlozen gezien de beperkte (lees: geen) beschikbaarheid van materiaal.

Als je kwa plaatsing niet wegkomt met de hoogte van inbouwspeakers kun je ook nog speakers zoals de SVS Prime elevation boven in de hoeken plaatsen, Klipsch heeft ze ook, de RP-500SA.