Tweeter conussen in gedrukt

Started by CZ79, December 30, 2012, 23:14:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CZ79

Een kennis van me heeft een paar mooie Kef Q-5 luidsprekers staan en heeft ook kinderen rondlopoen, nou is dat blijkbaar bij hem op enig moment niet de allerbeste combi geweest want één van zijn jongens heeft doodleuk de conussen van de tweeters ingedrukt.

Hoe kan dat ongedaan worden gemaakt? Met de stofzuiger is al geprobeerd maar dat werkt beter bij woofers denk ik want bij de tweeter heeft dat totaal geen effect gehad.

Foto's zijn als voorbeeld ik heb helaas geen foto's van het misbruikte exemplaar.

Ik hoop dat iemand een goede tip heeft die dit probleem kan verhelpen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

CZ79

Zou dat voldoende kracht hebben om de 'metalen' conussen weer uit te deuken?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

CZ79

Ja is ook wel waar, ik zal het eens doorgeven aan de kennis van me.
Anderen nog meer tips?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

KILLorBE

Als het niet plakt kun je ook dubbelzijdig tape proberen (van dat dikke spul).

Als dat ook niet lukt kun je er iets opplakken met superlijm en later verwijderen met .... (weet de naam zo niet, het werkt in ieder geval wel).

Ik weet trouwens niet hoeveel kracht je op die tweeter uit kunt oefenen zonder dat je iets beschadigd.

Je zult het ook blijven zien omdat het metaal (Aluminium hoogstwaarschijnlijk) uitgerekt/vervormd is.

Vraag me trouwens af of de boel niet te demonteren is en je het diafragma er uit kunt halen, dan kun je hem misschien vanaf de achterkant uitdeuken.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

CZ79

Daar had ik ook al aan gedacht maar wellicht brengt dat weer risico's met zich mee, de luidsprekers doen het en hoorbaar is er weinig tot niets veranderd volgens die kennis van me, dus zo weinig mogelijk risico zou fijn zijn
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

KILLorBE

Misschien een blinde test doen, als het resultaat van de test niet overtuigend is dan zou ik het gewoon zo laten, al oogt het wel minder mooi.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

CZ79

Hoe kan hij de test uitvoeren dan? Allebei de luidsprekers zijn ingedrukt dus er is geen vergelijk met een 'normale' luidspreker mogelijk
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

KILLorBE

My bad, één was blijven hangen, maar dat was één van de jongens en niet één van de tweeters.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

martin778

Is de woofer en de tweeter 1 geheel? Zo niet, dan zou ik die tweeter gewoon eruit halen en de deukjes van onder proberen te herstellen.

Martijn M

Zoals al geopperd zou je de driver uit elkaar kunnen halen (mits dat mogelijk is met zo'n Uni-Q) en dan kun je de dome van achteren uitdeuken. Met plakband zou je kunnen proberen, maar ik ben bang dat dat niet effectief zal zijn. Ik heb overigens wel eens metingen uitgevoerd aan een flink ingedeukte tweeter en de verschillen met een onbeschadigd exemplaar waren verrassend klein! Dat strookt dus met de luisterervaring van je kennis. Als het esthetisch gezien niet al te storend is, zou je kennis dan ook kunnen overwegen het maar gewoon zo te laten.
Dutch & Dutch

CZ79

Ik zal de Tape -optie even voorleggen aan hem, en anders is het zoals het nu is
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Rob_Dingen

Het is een aluminium dome dat gaat niet lukken.
Alleen demonteren en wat glad maken gaat maar zelfs dat zal niet meevallen.
Misschien is het mogelijk om de dome te laten vervangen.

Rob

dre73

glad maken met een lepeltje werkt verbazend goed. ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

CZ79

#15
ja maar moeten de conussen wel losgehaald worden neem ik aan?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Exxar

Nieuwe luidsprekers kopen van het spaarboekgeld van de kleine. Als hij later zijn eerste setje koopt zal hij het wel begrijpen  :D

Raymond187

Zeflde gehad hierzo.

gewoon plakband gebruikt ff dubbel vouwen en voorzichtig de conus terug trekken. Zou eerst gewoon plakband proberen, want als je te sterk gebruik trek je straks de conus stuk.

motorfret

equipment: just a bunch of stuff i like....

dre73

gaat niet werken,gewoon demonteren.
misschien kun je wel gewoon een reparatiesetje betsellen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

CZ79

Quote from: Exxar on December 31, 2012, 11:01:45
Nieuwe luidsprekers kopen van het spaarboekgeld van de kleine. Als hij later zijn eerste setje koopt zal hij het wel begrijpen  :D

;D ;D ;D Dat is zeker een idee
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

peterrr

Een aquarium slangetje tegen de conus.
Zuigen en trekken.


ik weet het, klinkt naar iets onfatsoenlijk maar het werkt..

grt Peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.