eMVe's SurroundSubZoektocht

Started by eMVe, December 30, 2012, 16:03:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Ik zal het vanavond even narekenen, ik had de berichten hier niet gelezen. Ik dacht dat je ondertussen een gesloten captivator had besteld? Niet doorgegaan?

Frank

Dag Tim,
Klopt, je bent goed op de hoogte :thumbs-up: echter ben ik alweer 1 week aan het wachten op alleen een factuur van vriendje Jeff. Ik heb hem via email laten weten dat ik de S1 wil bestellen. Aansluitend mailt hij dat hij een factuur gaat sturen zodat ik het geld over kan maken, maar aansluitend hoor ik weer helemaal niets. Dat geeft me niet zoveel vertrouwen moet ik zeggen. Ik weet niet hoe jou ervaring was bij hem maar vind het wel moeizaam hoor. Heb nu zoiets van wie het eerst komt wie het eerst ....  Nu kan ik toevallig de jl13w7 van iemand overnemen ( heb hem zojuist gemaild dat ik hem vandeweek graag op wil halen) nu maar hopen dat ie nog te koop is :wacko: ik zag je trouwens ook op de AVS vaak voorbij komen LOL.
Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini

Timvg

Heb enkel lang op de subs moeten wachten, voor de rest wel goeie communicatie gehad. Soms wel idd een mail twee keer moeten sturen..

Heb even nagerekend. In een kist van 150l verlies je tussen de 10 en 20hz zo'n 3,5db tegenover de 250l kist. Luchtsnelheid kan ook wat lager gehouden worden bij de 250l kist door de grotere poort, maar beide blijven binnen de perken.


eMVe

Tussendoor maar weer even ontopic. . .  ;) Gisteren toch maar (. . . uiteindelijk, het was vér boven de begroting. . .) het advies van Morca opgevolgt en een Crown XTi2002 besteld, zal morgen of dinsdag wel bezorgd worden. Ik mis het gevoel van zo snel mogelijk resultaat willen horen, maar om nog veel langer te wachten totdat er gebruikt weer wat voorbij zou komen had ik ook weinig zin in. Met wat zoeken op internet er nog een 55,- van af gekregen, voor het gevoel denk ik dan maar. . . ;D



Vandaag ook de meetset aan de praat gekregen en een eerste meting is een feit (of ze zo bruikbaar zijn hoop ik later in het daarvoor bestemde topic te horen, maar híer voor een indruk een paar foto's van het scherm) Eerst met de db-meter de speakers op een gelijk niveau gezet. REW gaf bij een niveau van 75 db aan dat het te luid was, dus de metingen zijn bij 70 db. gedaan.




morca

Amp is duur maar wel goed,deze ga je ook echt nodig hebben hij geeft 900 rms bij 3 ohm ong,iets meer had gekund.
Maar deze amp heeft een degelijke voeding,gaat je JL goed aansturen.
De input vd crown is minder gevoelig,dus ergens in het menu mag de input gain misschien wel iets omhoog,maar laten we dat na het bouwen zien.

Meting is netjes tussen 45 en 85 hz,jij hebt jezelf goed ingelezen hoe te meten ,daarom  :thumbs-up:  ;)
Meting posten kan anders,druk op capture links boven je meting,er staat een fototoestel in de knop.
Dan opent er een scherm:
image width op 599 zetten, oplaaan als jpeg en dan ok.

Goed bezig al vooor de sub klaar is,is deze meting alleen je fronts?
Je hebt een nare bult op 35 hz,die gaan we eens in de gaten houden,kijken of die vaker terugkomt.

eMVe

#80
Meting is met m'n netbook gedaan en dat is zo'n gepruts dat ik er voor de eerste indruk maar een foto van gemaakt heb. I heb ze al wel als meting en als jpeg opgeslagen.
Meting is met de sub (REL Strata II) aan (in de receiver op 70 hz. ingesteld), ik zag met de db-meter tijdens het instellen van de luidsprekerniveaus dat het veel verschil maakt op welke plaats gemeten wordt.

Edit: Ik herinner me een instelling in REW waarbij de keus was tussen een meting met fronts of sub. . . dit was met de fronts, wellicht maakt dat nog iets uit?

eMVe

#81
Hij doet 't. . . na een vertraagde levering van de versterker wegens de weersomstandigheden, er achter komen dat er geen luidsprekerkabel meer is en dus nog een snelle bestelling en problemen om de communicatie van de versterker met het netbook werkend te krijgen was het grote moment vanmiddag toch daar: er kwam geluid uit!
Eerst het niveau gecontroleerd met de db-meter en met het niveau in de receiver op 0 en de Crown een paar klikken terug vanaf maximaal was het plm. 3 db. hoger dan de fronts.



Na een voorzichtig begin met wat muziek toch maar de HSDD te voorschijn gehaald. . . woww. . . mijn vrouw liep op dat moment buiten langs de erker en dacht dat die elk moment kon instorten. . . ;D
Later het niveau toch maar gelijk gezet met de fronts omdat mijn vrouw The Voice Kids graag kijkt en ik er zeker van wilde zijn dat de sub niet te duidelijk aanwezig zou zijn. . . ook hier was de eerste indruk zeker positief; beter in verhouding is het eerste wat in me opkomt.
Wat me wel erg meeviel was dat het niveau meteen goed was; in het topic van Martijn viel me het probleem van het clippen op en ik hield er terdege rekening mee dat het veel afstellen en proberen zou worden. Dat viel dus (voelbaar. . .) mee.



Morgen de verder met meten, de luidsprekerkabel is voorlopig 5 m. zodat ik de sub op verschillende plaatsen kan zetten.

morca

Heey het monster is klaar,ik had al geen verslag gezien denk die is nog niet bezig,meer foto,s dan dichtbij  :) please haha.
Ziet er wel bruut uit zo te zien,ben je met de dsp bezig geweest.

Meting ...eerst alleen vd sub,je kan de freq instellen in REW in de linkerkolom,voor de sub is 10-200 hz mooi om mee te beginnen.

Ziet er wel bruut uit in die cremekleur kist, zoiets wil ik om me 2 W3,s heen gaan maken.

PS Martijn zijn clippen kwam door de gain in/out op de minidsp,die moet je dan ook instellen.
Jij gebruikt de interne dsp toch?

Ja laat ie je huis een beetje schudden ,ik zie je vorderingen met afstellen tegemoed .
Dit is wel weer een heel dik DIY project,woofer staat erg bruut in die kist  :thumbs-up:

eMVe

Vanmiddag bezig geweest met meten en instellen. . . een flinke koppijn is het resultaat. . .
De eerste meting was nogal merkwaardig en ik heb daarom de calibratie nog eens over gedaan, maar het resultaat bleef hetzelfde. (waarbij ik me achteraf bedacht dat ik nergens de calibratiefile van de meetmicrofoon heb ingevooerd; waar zou dat ergens moeten?)
Daarna de REL maar eens aangesloten om te zien wat voor resultaat dat gaf, dat was beter. . . het was eigenlijk de bedoeling om met de eerste metingen de verschillende plaatsingsmogelijkheden te gaan proberen, maar het is wat prutsen met de equalizer van de Crown geworden; en dat viel niet mee. Straks eerst maar proberen wat hij met deze afstelling bij een film doet, voor dit moment heb ik het wel eventjes gehad. . .

Op het plaatje van boven naar beneden:
JL
REL
JL+REL
JL+equaliser



nielvm

Stond de rel op dezelfde plaats voor de meting?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

eMVe

Hij stond ernaast, als ik de meting vergelijk met die toen hij op dezelfde plaats stond is er nagenoeg geen verschil.
Vanmiddag hoop ik nog even tijd te hebben om nog wat te proberen; eerst de calibratiefile voor de microfoon invoeren en dan van 0 af beginnen. . . gisteren heb ik de piek bij 35 hz. iets naar beneden getrokken, maar meer tussen de 40 -80 en onder de 25 omhoog. Dat resulteerde in een te nadrukkelijk laag, wat bij een tv uitzending al duidelijk te merken was en bij stukjes van de HSDD een regelmatig oplichtende rode led te zien gaf. Meting via het luidsprekerniveau via de receiver gaf een 12 db luider aan voor de sub, wijziging van de frequentiekarakteristiek beïnvoed dus ook het uitgangsniveau. Ik heb nog niet ontdekt waar ik het gebied onder de 20 hz. kan veranderen, anders dan de wijzigingen op de 20 hz. die dan ook invloed hebben op het gebied eronder.
Als het lukt om vanmiddag de meting en niveau redelijk te krijgen zal de volgende stap zijn om toch eerst wat verschillende opstellingen voor de sub te proberen, ik kom daar dan nog op terug voor wat adviezen die hopelijk (in) de goede richting wijzen.

nielvm

Toch wel een grote kloof tussen 40 en 80 hz. Misschien eens een andere plek proberen?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Hij lijkt idd niet veel cornergain/laag op te bouwen,dat moet aan de plaatsing liggen
Probeer trouwens zoveel mogelijk te dempen in andere regionen ,ipv 20 hz te gaan boosten,beter voor je driver.

Heb je de mic file al geladen
klik op preferences,mic/meter en dan op browse naar je lokatie waar je de cal file opgeslagen hebt en sla hem op.

eMVe

Gisteren nog even bezig geweest, de gevolgde procedure maar even genoteerd:

- Calibratiefile van de microfoon ingevoerd.
- Speakers op gelijk niveau gezet met menu van de receiver.
- Preferences > check levels. Niveau ingesteld (met main en sub geeft een iets ander (+- 2 á 3 db) resultaat).
- Measure:
  - Preset 50 = zonder equaliser.
  - Preset 46 = met eq. maar zonder subharmonic synth.
  - Preset 45 = met eq. en subharmonic synth.
De toppen boven de 80 kan ik niet dempen omdat dit ook de fronts zijn, dus toch maar het andere gebied omhoog getrokken.
- Daarna het geluidsniveau van alle speakers weer gecontroleerd, dat bleek nog steeds goed te zijn.

Luisteren: met Preset 46 was er te weinig laag, met Preset 45 te veel (de ruiten, deuren en alles wat maar kon bewegen in de kamer maakte geluid. . .), de subharmonic synth. terug gezet van 15 db. naar 6 db. en dat klopte gehoormatig beter (nog geen meting gedaan).
Ik laat de instelling nu zo staan en ga morgen de sub op twee andere plaatsen proberen; in de hoek naast de bank (2) en achter de andere bank (3), ook wil ik nog testen wat het draaien van de sub op de plaats waar hij nu staat (1) oplevert.
Heeft iemand misschien nog andere suggesties?















morca

Preset 45 ziet er best goed uit,als je hem iets zachter zet met die setteing.
Of manual iets minder laag20-30 hz,ik ken die peq niet goed van de crown jammer genoeg.

De beste plek zou helemaal in die hoek zijn,maar daar staat al een hoekkastje.
Achter de bank........pos 2 misschien ,je kan het testen maar heb er geen goed gevoel bij.

Martijnst1990

Ziet er mooi uit hoor! 8) Blijft een geweldige driver!

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

eMVe

Intussen al verschillende films en concerten gekeken, maar ik ben er nog niet echt helemaal uit. . .
Wat wél meteen duidelijk geworden is met testen van de verschillende plaatsingen, is dat plaats 2 wél een verder doorlopend laag op een hoger geluidsniveau gaf, maar dat hij op die plek te duidelijk te localiseren was, jammer.
Verder bleek met meten met de db-meter dat dit waarschijnlijk de slechtste zit cq. kijkplek is. . . op alle plaatsen in de kamer meet ik een duidelijk (tot 12 db.) hoger niveau.
Inmiddels staan er wat presets in de versterker waar ik niet ontevreden mee ben, maar ik hoop binnenkort er toch nog wat verder mee te komen. Zoals het er nu uitziet zal het een compromis worden tussen de gewenste boost onder de 30 hz, de geluidssterkte en proberen de rode led niet aan te laten gaan. . . wat me meteen op de volgende vraag brengt: is het ergens schadelijk voor als dat af en toe gebeurd? Aan de speaker is op dat moment niets te merken, die blijft gewoon onverstoort z'n ding doen.

Verder in de tussentijd nog een sokkel gemaakt van massief MDF, met wat stukken siliconen/kunstof van 5 mm. ertussen. Als er verschil is, dan zal het (gehoormatig) niet groot zijn.
Omdat ik het jammer vond dat de speaker door de constructie niet verzonken kon worden, heb ik er een ring omheen gemaakt om er een, in mijn ogen, wat fraaier geheel van te maken. Kleur wordt waarschijnlijk mat aluminium zoals ook de rand van de speaker is.

Toch weer een heel verhaal. . . straks eerst maar weer eens een filmpje kijken en misschien nog een andere (80) scheidingsfrequentie proberen, die is nu 70.







yorkie13

mooie strakke afwerking van de kast. 8)

morca

Wauw superstrak met die rand  :thumbs-up:

Die rode lamp ,als je woofer nog niet teveel richting de Xmax gaat geen probleem.
Laag vreet idd wel stroom,als ik bij de Inuke iets teveel boost onder 35 hz met een LS filter,gaan al gauw alle lampje,s branden bij hoog volume.
Dus ik heb hem iets teruggezet zodat hij net niet over ze nek gaat.


Martijnst1990

Inderdaad erg gaaf die rand zo :) Vind het ook wat jammer dat hij niet echt te verzinken is.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT


eMVe

QuoteDie rode lamp ,als je woofer nog niet teveel richting de Xmax gaat geen probleem.
Laag vreet idd wel stroom,als ik bij de Inuke iets teveel boost onder 35 hz met een LS filter,gaan al gauw alle lampje,s branden bij hoog volume.
Dus ik heb hem iets teruggezet zodat hij net niet over ze nek gaat.
Ok, "richting de Xmax" is alleen gehoormatig te beoordelen neem ik aan, bij de REL hoorde je heel af en toe bij heftige fragmenten een harde klak (naar ik aanneem de aanslag oftewel óver de bewuste Xmax), bij de JL heb ik niets gehoord wat daarop lijkt. Ik heb hem natuurlijk wel gekocht om flink te laten wapperen. . .  ;). . . anders had ik er beter één met wat minder slag kunnen kopen. . .

QuoteIk heb deze sub even toegevoegd,mogen de totale bouwkosten er ook bij staan?
Leuk, ik zal binnenkort proberen alles op een rijtje te zetten, dan stuur ik je wel een pm.


morca

Nee,door er naar te kijken als je hem bij filmlaag op ze flikker geef,zo beoordeel ik of mijn JL,s nog iets harder kunnen,....of niet  :)
Xmax is 3 cm dus hij kan 6 cm heen en weer,peak to peak bij jouw,dat is wel enigsinds in te schatten.
Plus Als je hem een poosje hebt zie je het ook wel aan de woofer af,er zij filmpje,s zat te vinden wat de 12 W7 kan.
Als ie dit doet moet je rustig aan doen  :D https://www.youtube.com/watch?v=SnXFuesr2tg&playnext=1&list=PL10E519B2FED693A3&feature=results_video

Martijnst1990

Ik ben ook wel eens bang dat ik te ver ga, maar bovenstaande filmde heb ik echt nog nooit meegemaakt, dus ik kan nog wel wat verder :D Die angst is er vooral omdat de amp eerst steeds clipte.

Aan de xmax zit ik dus nog lang niet, maar het gaat allemaal alsnog hard en diep genoeg!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Ik vond idd ook een paar filmpje,s van jouw Martijn  :)
Deze free air is extreem,dat moet je hem in de kist niet laten doen.
Maar op het net staan genoeg filmpje,s om een idee op te doen wat te hard is.
Maar dat zal bij een W7 wel aardig hard zijn,bij 2 helemaal  :D