eMVe's SurroundSubZoektocht

Started by eMVe, December 30, 2012, 16:03:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eMVe

Het zoeken en oriënteren hier op het forum is al even bezig, dus mede daarom gisteren maar de eerste stap gezet in het zelf bouwen van een nieuwe sub die m'n REL Strata II moet gaan vervangen: op Ebay kwam een speaker voorbij die ik als basis ga nemen voor dit project (Morca nog bedankt voor de doorslaggevende ondersteuning). Het is een JL 12W7 (nieuw) geworden die hopelijk op korte termijn vanuit Italië deze kant op komt.
Er stond onlangs ook nog een TC Sounds LMS-R 15" (twee weken oud) in de US te koop, maar die verkoper wilde helaas niet naar buiten de US verzenden. . .



Goed, de basis is er dus. . . eerst volgende stappen zullen zijn het bouwen van de behuizing en zoeken van een bijpassende versterker.

Behuizing > wat ik hier tot nu toe gelezen heb zal een gesloten kast het meest voor de hand liggend zijn (kleiner en dus makkelijker te plaatsen en strakker laag?) Heeft iemand hier een mooier/beter alternatief? Wat zal de optimale inhoud van die kast of het alternatief moeten zijn?

Versterker > Gedachten gaan richting Crown of Hypex, maar wellicht weet iemand nog iets anders? Gebruikt (in zeer goede staat uiteraard) is op zich geen enkel probleem.

Voor de behuizing heb ik het idee om dubbel 18 mm. MDF te gebruiken, de binnenkant gewoon haaks en de buitenkant in 45 gr. verstek gezaagd, er tegenaan gelijmd en geschroefd vanuit de binnenkant (eigenlijk alleen maar van nut totdat de lijm uitgehard is).
(Het is geen professionele tekening, het gaat maar om het idee)



Ik ben (op het bouwen van een set luidsprekers 30 jaar geleden na) volledig nieuw en onbekend hiermee, dus meedenken en reacties worden zeer op prijs gesteld!

john_doe

Voor de binnenste laag zou ik geen maf maar multiplex gebruiken. Dat is een stuk stijver dan mdf en zal daardoor resonanties verminderen.

Exxar

Of multiplex als buitenste laag als je graag een houtnerf wilt zien ipv een plak afgelakte sub.

De box kun je berekenen met oa Linearteam's Winisd.
Gewoon alle gegevens van de woofer ingeven en het programma de "ideale" kast laten berekenen.

Timvg

#3
Even een sim voor je gemaakt wat met 1000w op deze driver mogelijk is qua SPL.

één gesloten kist van 50l
één bassreflex van 100l op 13hz getuned
en nog een bassreflex opnieuw op 13hz maar 150l netto

Waarom 13hz? Geeft naar mijn ervaring veel meer genot bij films, plus combineert goed met deze driver.

Zoals je kan zien heb je bij de grotere kist toch nog een paar db winst gratis (conusuitslag blijft gelijk, gebruikt vermogen idem).


Timvg

Als het nog groter mag kan ik nog wel wat ideetjes uitwerken  :D

Martijnst1990

Mooie woofer :) Ben benieuwd naar het soort kist en de bouw ervan, succes ermee 8)

Hoe groot zou die 100 liter kist ongeveer zijn, Tim? En is 100 liter gepoort het kleinst voor deze woofer?


JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

#6
Toch wel, niet in theorie, maar die driver kan een enorme hoeveelheid lucht verplaatsen voor een 12".. En hoe kleiner de kist hoe groter de druk erachter, waardoor de poortsnelheid te hoog wordt. Grotere of meerdere poorten is geen optie omdat dan de eerste poortresonantie in het hoorbare gebied komt te liggen. 100l is de kleinste compromis die voor mij persoonlijk aanvaardbaar zou zijn.

Hoe groot.. zolang de kist zonder poort/bracing.. maar 100l netto is kan je alle formaten maken die je wenst  :D

Een snelle schatting brengt me op 125-130l bruto (dus met poortruimte en bracing). Dat komt bv op binnenmaten van 40x50x65.


Timvg

Nog even een puntje: dit zijn simulaties, die zeggen wel iets over de maximum output, maar zeggen niets over room gain. Max output in een kamer in dat gebied ligt altijd een stuk hoger behalve in hele grote kamers.

Former member 78

Quote from: Timvg on December 30, 2012, 18:14:35
Even een sim voor je gemaakt wat met 1000w op deze driver mogelijk is qua SPL.

één gesloten kist van 50l
één bassreflex van 100l op 13hz getuned
en nog een bassreflex opnieuw op 13hz maar 150l netto

Waarom 13hz? Geeft naar mijn ervaring veel meer genot bij films, plus combineert goed met deze driver.

Zoals je kan zien heb je bij de grotere kist toch nog een paar db winst gratis (conusuitslag blijft gelijk, gebruikt vermogen idem).



Tim,

Zou jij voor mij een sim van de  Beyma 18G550 kunnen maken?
Een br kist van 150l.

Ik kom soms op belachelijk lange poorten uit, of hij gaat ver over de Xmax.

Timvg

Dat klopt Arjan. Dat is in feite een PA subwoofer, waar compleet andere criteria gelden dan subs voor thuisgebruik. In 200l bv zou ik hem al niet onder de 25hz afstemmen, dit zijn woofers met hoge gevoeligheid in een hoger basgebied, rond de 30-40hz kan deze echt uitblinken in een 150-200l kist. 25hz is al op het randje, maar zeker doenbaar.

Voor een lagere afstemming (bv. 14hz) moet je al richting 600l gaan, dat lukt wel aardig (zelfs met weinig vermogen) maar het rendement is zo laag dat de W7 in een kist die 4 keer kleiner is evenveel output kan leveren, welliswaar met meer vermogen erachter.

Wat heb je juist voor ogen met die woofer?

Timvg

grafje van de beyma in de kisten


Former member 78

Quote from: Timvg on December 30, 2012, 19:38:36
Dat klopt Arjan. Dat is in feite een PA subwoofer, waar compleet andere criteria gelden dan subs voor thuisgebruik. In 200l bv zou ik hem al niet onder de 25hz afstemmen, dit zijn woofers met hoge gevoeligheid in een hoger basgebied, rond de 30-40hz kan deze echt uitblinken in een 150-200l kist. 25hz is al op het randje, maar zeker doenbaar.

Voor een lagere afstemming (bv. 14hz) moet je al richting 600l gaan, dat lukt wel aardig (zelfs met weinig vermogen) maar het rendement is zo laag dat de W7 in een kist die 4 keer kleiner is evenveel output kan leveren, welliswaar met meer vermogen erachter.

Wat heb je juist voor ogen met die woofer?

Ik heb er 2, en wil ze inzetten ter ondersteuning van mijn 2x 15'' MTX sub.
Alleen voor films, voor nét wat meer druk :)

Bedankt voor de sim!

eMVe

#12
QuoteVoor de binnenste laag zou ik geen maf maar multiplex gebruiken. Dat is een stuk stijver dan mdf en zal daardoor resonanties verminderen.
QuoteOf multiplex als buitenste laag als je graag een houtnerf wilt zien ipv een plak afgelakte sub.
Gevoelsmatig dacht ik aan geheel MDF omdat ik er vanuit ging dat MDF qua resonanties beter zou dempen dan Multiplex en het bij de afmetingen van een gesloten kast met bracing stijf genoeg zou zijn. Is jullie voorstel gebaseerd op wat je zelf ervaren hebt? Gezien de constructie zou Multiplex aan de buitenzijde beter zijn (meer "houvast" voor de schroeven van binnenuit), gezien de afwerking (lak opbrengen met een roller) heeft MDF dan weer de voorkeur. . .
QuoteEen snelle schatting brengt me op 125-130l bruto (dus met poortruimte en bracing). Dat komt bv op binnenmaten van 40x50x65.
Bedankt voor je berekeningen! Ik had het programma al wel gedownload, maar de 12W7 staat niet in de database en daarbij komt nog de vraag hoe je de uitkomsten moet interpreteren. . . wat dat betreft ben ik heel blij dat er hier zoveel ervaringsdeskundigen aanwezig zijn!

Ik heb uiteraard al (meerdere malen. . .) de topics doorgelezen waarin deze unit gebruikt is en dat betreft volgens mij een 30 en 40 ltr. gesloten kast, wat is in de praktijk het verschil met de door jou berekende 50 ltr.? Hoe kleiner, op des te meer plaatsen hij neer gezet kan worden maar het moet natuurlijk geen groot verlies in weergavekwaliteit geven.

Heeft een BR, behalve de lagere frequentie, nog invloed op de nauwkeurigheid van de wergaave? (Lastig te omschrijven, maar klinkt de ene oplossing strakker dan de andere?) Morgen zowiezo maar eens kijken wat deze inhouden concreet aan afmetingen gaan geven en of het dan nog op een niet te opvallend plekje te plaatsen is. (In mijn andere topic over de set en de ruimte is te zien dat in de huidige indeling hij evt. ook nog geplaatst zou kunnen worden links in de hoek naast de bank of rechts achter de bank die ernaast staat. Dit uiteraard alleen als ik hem zo zou kunnen filteren dat hij qua geluid niet meer localiseerbaar zou zijn.

morca

Hey leuk topic had je al aangemaakt,sub had je zelf al gevonden zonder mijn tip  ;)

Dubbelmdf word een stevig kistje,maar dat mag best met deze driver.
Je hebt je al helemaal ingelezen zie ik,al druk met Tim bezig.
Word het een gesloten sub trouwens?
Ga je veel muziek of film luisteren ermee....


Arjan @idd die lange poorten ontkom je niet aan jammer genoeg.
Ik moet namelijk ook nog een kistje bouwen ,maar zit ook een beetje tegen 3 poorten van 80 a 90 cm aan te kijken.
De luchtsnelheid is dan ook maar 11 m/s bij 20 hz,die kant moet je een beetje opdenken voor jouw systeem.
En dat word een grote kist.
3 poorten is ook een aanrader,sim ze eens met 3 poorten Tim als je wilt,dan is je luchtsnelheid lager.

Timvg

De hoeveelheid poorten maakt eigenlijk niet uit morca, wat telt is het totale poortoppervlak. Met de gangbare maten in pvc/karton/.. buismateriaal ben je dan idd beter af met 2 of 3 poorten, maar je kan bv ook één grote van 20-25cm diameter gebruiken met hetzelfde resultaat. Hier (http://www.data-bass.com/data?page=system&id=1) zo'n systeem bv, plaatjes staan erbij.

Bij de sims die ik postte met de beyma's komt de luchtsnelheid bv nooit aan de 10m/s, op max vermogen.

Het belangrijkste is idd poortsnelheid in de gaten houden bij een gegeven volume (een poort die wat ruist wanneer de sub en de rest vd speakers 110db produceren kan heus geen kwaad, maar als je 't kan vermijden, des te beter) en even belangrijk, de eerste poortresonantie. Deze moet buiten het werkgebied van de sub vallen.

eMVe

QuoteWord het een gesloten sub trouwens?
Ga je veel muziek of film luisteren ermee....
Gesloten was mijn eerste gedachte, mede gezien de al met deze unit gebouwde subs, maar aangezien Timvg ook een BR berekend heeft heb ik daar nog wat vragen over gesteld.
Zoals in m'n HT topic te lezen is, geef ik vooralsnog de voorkeur aan een aparte stereo-set, muziek in de vorm van concerten via 5.1 wel, maar dat valt in de zelfde categorei als film denk ik?

Timvg

Quote from: eMVe on December 30, 2012, 20:27:43
Ik heb uiteraard al (meerdere malen. . .) de topics doorgelezen waarin deze unit gebruikt is en dat betreft volgens mij een 30 en 40 ltr. gesloten kast, wat is in de praktijk het verschil met de door jou berekende 50 ltr.? Hoe kleiner, op des te meer plaatsen hij neer gezet kan worden maar het moet natuurlijk geen groot verlies in weergavekwaliteit geven.

Heeft een BR, behalve de lagere frequentie, nog invloed op de nauwkeurigheid van de wergaave? (Lastig te omschrijven, maar klinkt de ene oplossing strakker dan de andere?) Morgen zowiezo maar eens kijken wat deze inhouden concreet aan afmetingen gaan geven en of het dan nog op een niet te opvallend plekje te plaatsen is. (In mijn andere topic over de set en de ruimte is te zien dat in de huidige indeling hij evt. ook nog geplaatst zou kunnen worden links in de hoek naast de bank of rechts achter de bank die ernaast staat. Dit uiteraard alleen als ik hem zo zou kunnen filteren dat hij qua geluid niet meer localiseerbaar zou zijn.

In de 50l kast kan de woofer wat meer slag maken (=meer SPL, minder vervorming) met de 1000w max aangeraden vermogen (door JL => goed voor garantie) En dan heeft de woofer nog een veilige reserve..

Een normale, goed ontworpen bassreflex klinkt naar mijn oren niet anders dan een gesloten indien de frequentierespons gelijk blijft. Een bandpass zoals morca heeft (wat ook een gepoorte sub is) kan weleens een ander karakter hebben, maar dat soort sub lijkt me beter om te combineren met een gesloten sub, ze vullen mekaar erg goed aan. Een bandbass zonder gesloten erbij zou ik niet meteen aanraden.

morca

2 of 3 poorten had ook iets met de poort resonantie te maken,tov die ene grote.
Dat is in me tijd op het ZBA forum wel naar voren gekomen.
Maar voor het echte verschil,moet ik effe nog een kist bouwen   ;)

Ik weet dat ie op papier hetzelfde is,maar bij zo,n grote poort gaan ander zaken meespelen.
Die voor een HT toepassing beter kunnen ,is mij verteld dan.
En het is wel erg goed uitgepakt.

Maar eens kijken,beneden past hij mooi in het dressoir,daar denk ik over.
Het linkse kastje leeg en bracen,pijpen erin,deur vastlijmen.
Sub voor of zijkant?,ik heb wilde plannen  :)

Timvg

Quote from: eMVe on December 30, 2012, 23:36:39
Gesloten was mijn eerste gedachte, mede gezien de al met deze unit gebouwde subs, maar aangezien Timvg ook een BR berekend heeft heb ik daar nog wat vragen over gesteld.
Zoals in m'n HT topic te lezen is, geef ik vooralsnog de voorkeur aan een aparte stereo-set, muziek in de vorm van concerten via 5.1 wel, maar dat valt in de zelfde categorei als film denk ik?

Oh maar indien je puur voor muziek/concerten gaat is een gesloten sub met wat EQ/DSP meer dan voldoende hoor, je gaat de limiet van de W7 niet snel zien in dat geval.

De gepoorte subs heb ik gesimuleerd omdat ik niet juist wist waar je naartoe wou, dat zouden erg leuke subs zijn voor films omdat gepoorte subs nu eenmaal een voordeel hebben in hun tuning gebied tegenover een gesloten qua output, meer waar voor je geld dus.. Tenzij geld geen rol speelt, dan kan je ook een paar W7's in gesloten kisten bijplaatsen en heb je hetzelfde effect (met het potentieel van nog dieper te gaan).

morca

#19
Bij 1000 watt word de lijn zwart Tim,JL geeft zelf 750 ong aan.Maar dat word bij drie ohm 850a 900.
Dat lijkt me een beter aan te houden vermogen.
Kistje,50 liter kan,zelf prefeer ik iets kleiner,denk dat hij bij 42 liter zijn Xmax ook best haalt.
Vooral met ULF in film.

Gesloten lijkt me idd de best tip voor de TS.Met dsp dan

Timvg

Quote from: morca on December 30, 2012, 23:40:38
2 of 3 poorten had ook iets met de poort resonantie te maken,tov die ene grote.
Dat is in me tijd op het ZBA forum wel naar voren gekomen.
Maar voor het echte verschil,moet ik effe nog een kist bouwen   ;)

Eigenlijk heeft de ene grote poort een hogere resonantie dan drie kleinere wanneer we de luchtsnelheid gelijk houden, je bent ook meteen minder volume kwijt in de kist. Wanneer ik de drie poorten kleiner maak in diameter gaat de luchtsnelheid weer omhoog..

Anders moet je 't een keertje proberen in je testkast (letterlijk kast in dit geval  :D)


eMVe

Ok, voor de duidelijkheid:
Stereo blijft los, is een aparte set zonder sub.
5.1 is min.80 % film en max.20 % concerten.
Zoals bij de meesten speelt geld wel een rol (gelukkig zou ik bijna zeggen) en ik ben al blij dat ik deze eerste stap mag maken. . .  ;D

morca

Al deze unit voor film best goed is in een gepoorte kist,word het een joekel van een kist,dan moet je willen.
Denk dat de strakheid met spelen, van een gesloten je meer aan zal staan.
Zelf zou ik deze gewoon in een gesloten kistje bouwen,geeft in eerste instantie de strakste weergave.

Gepoort is best mooi bij film,maar ik is de gesloten,zelf draai ik daarom met beide systemen boven.
En beneden staan 2 gesloten JL,s te spelen,om het verschil een te testen.
Maar daar moet er ook in van gepoort worden,nieuwe kist bouwen dus.....

Maar bij 1 sub heeft een gepoorte niet mijn voorkeur.

Uiteindelijk doet de plaatsing vd sub ook nog wonderen,maar dat komt na het bouwen wel  ;)

eMVe

#23
Dan lijkt het me beter dat ik voor deze eerste poging voor een gesloten kies. Mocht er aanleiding voor zijn, dan kan ik later altijd nog een andere versie bouwen; materiaalkosten zijn nog te overzien.
Als ik het goed begrijp zit ik tussen de 40 en 50 ltr. goed, is dit netto of bruto? Met 40 x 40 x 32 cm. kom ik theoretisch op die 50 ltr., maar welk volume moet ik daar voor de speaker en de bracing bij optellen, of anderom gerekend wat hou ik daar van over na aftrek van het volume van de bracing en speaker? Excuses als ik het ingewikkelder maak dan nodig. . . het is allemaal nog nieuw voor me.

Edit: Ik zie op de site van JL bij de gegevens "Driver displacement : 4 ltr." staan, dit is dan het volume wat ik bij de inhoud moet tellen neem ik aan.

Meteen maar een volgende vraag er achteraan: is de bracing alleen voor versteviging van de kast of ook voor ondersteuning van de speaker; oftewel draagt de magneet op de bracing of houd ik die rondom vrij? Zo ja, hoeveel?

john_doe

Quote from: eMVe on December 30, 2012, 20:27:43
Gevoelsmatig dacht ik aan geheel MDF omdat ik er vanuit ging dat MDF qua resonanties beter zou dempen dan Multiplex en het bij de afmetingen van een gesloten kast met bracing stijf genoeg zou zijn. Is jullie voorstel gebaseerd op wat je zelf ervaren hebt?
De volgende website laat metingen zien aan resonanties van luisdprekerkasten: http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm .

Hier valt te zien dat multiplex een hogere resonantiefrequentie heeft dan mdf (figuren 6 en 7). Tevens is te zien dat een combinatie van multiplex en spaanplaat (of mdf) nog veel beter resonanties tegen gaat (figuur 11).

Vandaar dat een combinatie van mdf en multiplex aan te raden is, uiteraard gecombineerd met bracing.