eMVe's SurroundSubZoektocht

Started by eMVe, December 30, 2012, 16:03:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


wupsie

Fineren is echt wel goedkoper dan spuiten, en makkelijk zelf te doen hoor, valt allemaal best wel mee.
Als je er prijs op steld kan ik je het adres van een duitse webshop geven, deze verkopen fineer tegen zeer concurerende prijzen.
Moet het wel effe opzoeken.

Als je vragen hebt t.a.v. fineren, hoor ik dat graag.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.


wupsie

#54
Met fineren til je de afwerking van je sub echt naar een hoger plan :)
Jeukt het al morca???
Je bandpass mooi in two tone finerr, man, je gaat niet weten wat je ziet :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Het is idd voor de bandpass,en het kistje ernaast moet ook die kleur worden dan.
Nou zal het niet meteen gebeuren ivm wat onvoorziene kosten.
Maar heb nu wel een mooi adresje voor fineer,dat had ik niet  :thumbs-up:
Zie wel dat het stroken zijn,die plak je naast elkaar als ze te smal zijn?

wupsie

Morgen krijg je meer info van mij, ga nu pitten :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

eMVe

Ehh, fineren. . . qua prijs zeker interessant, maar gevoelsmatig is het een stap te ver. . . nog afgezien van het feit dat ik dan de MDF-laag er voor niets tegenaan gemaakt heb. . . ;)
Ik zal het morgen eens aan de "baas" voorleggen en als haar voorkeur naar fineer gaat dan kom ik er graag nog op terug.

Ik ben wat aan het zoeken naar een passende versterker en hou daarbij zeker het advies in gedachten om niet een versterker met teveel vermogen te kopen, maar als ik dat denkbeeldig doortrek naar een evt. later te bouwen tweede sub ( iets anders dan gesloten) met nog minder vermogen toe zou kunnen en dus weer voor hetzelfde dilemma zou staan.
Wat is het grote risico om ook nu een versterker te kiezen met wat meer vermogen en hem niet helemaal voluit te zetten? Wat me dus meteen bij de volgende vraag brengt; hoe bepaal je hoever je een versterker die meer kan leveren dan gewenst "open" kan zetten? Is dat te meten?

morca

Quote from: eMVe on January  6, 2013, 23:01:18
hoe bepaal je hoever je een versterker die meer kan leveren dan gewenst "open" kan zetten? Is dat te meten?
Heel goed op je woofers letten,ik weet van de mijne hoeveel ze kunnen maxen,
en dat doen ze ook met de amp,s die ik bereken.

Dat oververmogen zorgt maar voor een zeer kleine toename in aanstuuring,maar wel met gevaar dat je de spoel van je woofer een keer sloopt/verbrand.
Ergens had ik je al de amp getip dacht ik,moet ik even terugzoeken.
Afstelling van een later 2e systeem,dezelfde woofer erbij kopen  ;)

wupsie

Bij gebrek aan beter een meer dan bruikbare link; ik zelf gebruik de warm geperst methode met strijkijzer, en dat werkt heel goed.

http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineerles/
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

eMVe

#60
QuoteErgens had ik je al de amp getip dacht ik,moet ik even terugzoeken.
Dat klopt, je hebt de XTi2002 getipt. . . lijkt mij ook een mooie match, ware het niet dat hij 835,- nieuw kost. Is de DSP die in deze versterkers zit de 200 á 300,- meerkosten waard (t.o.v. een XLS2000)? Ik ben er dus nog niet uit.
Volgens planning wordt morgen de speaker bezorgt, kan ik eindelijk de behuizing afmaken. Om de sub op verschillende plaatsen te kunnen proberen heb ik ongeveer 10 m. luidsprekerkabel nodig (de versterker voor de sub komt dan dicht bij de receiver te staan), nu vroeg ik me af wat de invloed van de kabel bij een sub op de geluidskwaliteit is en welke diameter bij die lengte het beste gebruikt kan worden. Dezelfde vraag eigenlijk voor in de sub, wat voor kabel en maakt het soort van aansluiting/verbinding nog wat uit?

morca

Aansluiten vd sub even goeie goeie tulp halen/interlink.
10 meter is wel veel,kan je amp niet dichterbij staan,anders zou ik redelijk dik aanhouden,minimaal 4 mm2.

eMVe

#62
QuoteAansluiten vd sub even goeie goeie tulp halen/interlink.
10 meter is wel veel,kan je amp niet dichterbij staan,anders zou ik redelijk dik aanhouden,minimaal 4 mm2.
Ik had de vraag al ergens gesteld of het wat uitmaakt of de versterker dicht bij de receiver (dus lange luidsprekerkabel) of dicht bij de sub (lange interlink) komt te staan, het antwoord daarop was: maakt niet uit. . . bij een gewone stereo-setup weet ik dat zowel de soort en kwaliteit van interlinks en luidsprekerkabels grote invloed hebben op het resultaat, maar bij een subwoofer vraag ik me af of het ook in die mate merkbaar/hoorbaar is?

QuoteBij gebrek aan beter een meer dan bruikbare link; ik zelf gebruik de warm geperst methode met strijkijzer, en dat werkt heel goed.
Ik vind het zeker heel interessant, maar heb het gevoel dat je er met fineren een mooi object bij gaat zetten in de kamer en met schilderen/spuiten het minder opvallend laat zijn. In ieder geval bedankt voor de links, het maakt het wel weer veel duidelijker. Wat ik me tijdens het doorlezen afvroeg; snijdt je het finer meteen glad af op de juiste maat (na het drogen) of schuur je je laatste mm. weg?

Speaker is vanmiddag bezorgd, wel een paar huizen verder en mijn vrouw vond het een heel gesjouw. . . ;D
Ik heb het nog niet nader bekeken, maar zoals ik het in de handleiding zie moet de alu afwerkring naar buiten gedemonteerd worden. . . dan kan ik hem dus niet verzonken inbouwen. . . morgen eens nader bestuderen.

Martijnst1990

Dat is zeker een heel gesjouw geweest zeg :D

Door die alu rand is verzonken monteren inderdaad een stukje lastiger. Je moet in ieder geval voldoende ruimte rond de rand vrijhouden om hem nog vast te kunnen klikken.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

eMVe

Om de rand fatsoenlijk te kunnen (de)monteren is 1 cm. toch wel nodig, infrezen was dus geen optie want dan wordt het ook niet echt mooi; de constructie leek dus aanvankelijk fraaier dan hij is. . . Eerst maar gewoon op de kast monteren en er misschien later een demontabele rand omheen maken waarin meteen een bescherming voor de speaker geïntegreerd is. Martijn misschien een idee hoeveel ruimte er nodig is tussen de beugel en de rand (in ruststand)?
Metalen ring aan de binnenkant met M5 schroefdraad is met Multiplex niet echt nodig, maar ik had hem al gemaakt dus baat het niet dan schaadt het niet. . .



Omdat er nog geen versterker gevonden is, toch eerst de kast maar in de grondverf gezet.



Ook in de tussentijd maar een meetset (M-Audio Fast Track) besteld, zodat er ook wat gemeten kan gaan worden. De db-meter had ik eigenlijk ook rondom gevoelig verwacht, maar blijkt telkens op de desbetreffende luidspreker gericht te moeten worden(?).



Frank


Dag Tim,
Ik hoor maar niets uit amerika mb. de 18" woofer. Nu zou ik 2e hands een JL13W7 kopen voor €400,-  :satisfied: kom ik dan met een kleinere kist weg? In plaats van de 250 liter met de 18"? Uiteraard met de 13 hz. Tuning.
Gr. Frank


Quote from: Timvg on December 30, 2012, 18:14:35
Even een sim voor je gemaakt wat met 1000w op deze driver mogelijk is qua SPL.

één gesloten kist van 50l
één bassreflex van 100l op 13hz getuned
en nog een bassreflex opnieuw op 13hz maar 150l netto

Waarom 13hz? Geeft naar mijn ervaring veel meer genot bij films, plus combineert goed met deze driver.

Zoals je kan zien heb je bij de grotere kist toch nog een paar db winst gratis (conusuitslag blijft gelijk, gebruikt vermogen idem).


Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini

Former member 78

Bij WinISD geeft die 250l aan.

Frank

Tnx Arjan. Wat vindt jij trouwens van die €400,- is dat een redelijke prijs? :notify:

Quote from: ArjanR1 on January 16, 2013, 23:10:21
Bij WinISD geeft die 250l aan.
Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini

Former member 78

Heb geen verstand van JL.
Morca of Tim zullen dat vast wel weten.

Waarschijnlijk kan die 13W7 ook wel in een wat kleinere kist, maar WinISD gaf als standaard wel 250l aan.

morca

Heb ik wat gemist,het betrof toch een 18 inch,de W7 moet ik narekenen.
Maar zal ook een joekel worden,250 liter is wel veel,maar dan is je tuning wel lekker laag  :)

Frank

@morca / marco, ja dat klopt, het was in eerste instantie een 18 inch, maar ik krijg maar nooit geen reactie uit America dus nu kan ik een 2e handsje kopen van het merk jl.
Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini

eMVe

Ik zou zeggen: kopen! Mooi om zelf een project te starten. . .  ;). . . met welke versterker ga je hem aansturen?

Frank

Ik moet nog een versterker kopen, ik denk ( op advies van Timvg  :laugh: ) de Inuke3000 of de crown 2000 xti met dsp. :thumbs-up:
Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini

morca

Dat is ook niet verkeerd,de 13W7 bedoel,je zie ik nu,lig nog half ziek op bed,dus was niet online vd week  ;)
Morgen eens kijken of de 13W7 in me databass staat,anders heeft Tim hem wel denk ik.

Als het de goeie W7 is dan kom ik op
150 liter.13 hz tuning.
1 poort van 85 cm lang 10,2 cm dia.
Luchtsnelheid 20 m.s bij 20 hz,eigenlijk iets te hoog,liever rinchting de 13 a 15 m/s.

Wat voor amp ga je eropzetten,ivm berekenen?
kijken we daarna weer verder.