eMVe's SurroundSubZoektocht

Started by eMVe, December 30, 2012, 16:03:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Je moet ook wel rekening gaan houden met het werkgebied van de sub. Dat is dan tot maximaal 150 a 200hz (en meestal is dat zelfs ergens tussen de 60hz en 120hz). Wanneer we dan kijken naar die grafieken zien we dat 18mm + bracing dood blijft tot 200hz, ruim voldoende dus.


eMVe

QuoteDe volgende website laat metingen zien aan resonanties van luisdprekerkasten: http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm .

Hier valt te zien dat multiplex een hogere resonantiefrequentie heeft dan mdf (figuren 6 en 7). Tevens is te zien dat een combinatie van multiplex en spaanplaat (of mdf) nog veel beter resonanties tegen gaat (figuur 11).

Vandaar dat een combinatie van mdf en multiplex aan te raden is, uiteraard gecombineerd met bracing.
Ok, ik maak hem met de combinatie; multiplex binnen en MDF buiten, zit ik wat de stevigheid en resonantie altijd goed.
Er staan nog wat stroken op zolder, dus zo eerts maar wat gaan zagen. . . wat moet je anmders op zo'n avond. . . ;)
Leuke link, er staat bij z'n projecten ook een REL Strata. . . kan ik daar evt. ook nog wat mee gaan knutselen. . .

Ik herhaal de vraag van de voorgaande pagina nog maar een keer. . . wie maakt me wijzer?
Meteen maar een volgende vraag er achteraan: is de bracing alleen voor versteviging van de kast of ook voor ondersteuning van de speaker; oftewel draagt de magneet op de bracing of houd ik die rondom vrij? Zo ja, hoeveel?

morca

Bracing is alleen om de kast te verstevigen,niet om de magneet te ondersteunen.
Hoeveel ruimte? Als je magneet maar past zonder ergens de bracing te raken,dus tekening vd jl Site halen voor de maten.
http://www.jlaudio.com/12w7ae-3-car-audio-w7ae-subwoofer-drivers-92115

Timvg

Ik ga toch m'n post van hierboven nog een keer benadrukken, al die combinaties van materialen hebben geen nut voor een subwoofer. Het kan geen kwaad maar is compleet overkill.

morca

Idd 18 word vaker al ruimt voldoende benoemd hier en op zba,met bracing dan.
Al ik van die multiplex wel eens wat gelezen heb ivm stijfheid vd kist,maar nooit zelf getest.

Ik gebruik voor mijn 13W3,s 22mm dik mdf zonder bracing,ik hoor het verschil niet.
Bij een grote kist raad ik het wel aan.
Als je zin hebt om de tijd erin te steken als project,moet je het doen.
Maar ik denk dat het niet perse hoeft die dubbele laag.

Timvg

Voor een kleine kist hoeft dat ook niet, om de 40cm wordt op ZBA aangeraden. Uit die testen kan je ook afleiden dat bracing idd belangrijker is dan dikte wanneer het erop aankomt. Ikzelf heb nu voor mijn subs na uitvoerig opzoekwerk gekozen voor 18mm + bracing en dat bevalt prima hoor. Natuurlijk als je graag knutselt kan je 't zo gek maken als je wilt, maar ik wijs er enkel op omdat mensen niet zouden gaan denken dat combinaties van een hoop materialen + hopen bracing het minimum is  ;)

morca

Quote from: Timvg on December 31, 2012, 18:16:11
Voor een kleine kist hoeft dat ook niet, om de 40cm wordt op ZBA aangeraden. Uit die testen kan je ook afleiden dat bracing idd belangrijker is dan dikte wanneer het erop aankomt. Ikzelf heb nu voor mijn subs na uitvoerig opzoekwerk gekozen voor 18mm + bracing en dat bevalt prima hoor. Natuurlijk als je graag knutselt kan je 't zo gek maken als je wilt, maar ik wijs er enkel op omdat mensen niet zouden gaan denken dat combinaties van een hoop materialen + hopen bracing het minimum is  ;)
Bij meer als 40 pas ik het liever ook toe,zware persing mdf scheelt ook al de helft.
Die is veel harder en stijver,ik gebruikt dat voor elke sub.

eMVe

QuoteBracing is alleen om de kast te verstevigen,niet om de magneet te ondersteunen.
Hoeveel ruimte? Als je magneet maar past zonder ergens de bracing te raken,dus tekening vd jl Site halen voor de maten.
Bedankt, dan hou ik 1 cm. aan en kan de bracing er ook al inmaken.

QuoteIk ga toch m'n post van hierboven nog een keer benadrukken, al die combinaties van materialen hebben geen nut voor een subwoofer. Het kan geen kwaad maar is compleet overkill.
Ik ben me er van bewust dat ik het me moeilijker maak dan nodig, dus in die zin kan het zeker geen kwaad om je mening nog eens te benadrukken. Het was een optelsom van welk materiaal ik nog had liggen en een poging om minder plamuurwerk achteraf te hebben. Daarvoor had ik natuurlijk ook een dunner plaatje kunnen kopen, maar dat idee spreekt mij dan weer minder aan. . .
Achteraf zullen er best dingen zijn waarvan ik zal zeggen "dat doe ik een evt. volgende keer anders", maar dat hoort ook wel bij iets voor de eerste keer doen. . . zo denk ik voor de montage van de speaker een metalen ring aan de binnenkant te maken en daar schroefdraad in te tappen. . . voordeel: geen gepruts met inslagmoeren op dat smalle randje, geen doordraaiende schroeven en het is zoveel keren te de- en monteren als je maar wilt. Ook dat is maar een idee en moet nog blijken hoe het in de praktijk uitpakt.

De oudejaarsavond zal helaas toch wat traditioneler ingevuld gaan worden dan met het bouwen van een subwoofer. . . het is bij zagen gebleven. Volgende keer verder, iedereen een goede jaarwisseling gewenst!




morca

Jij ook een goeie jaarwisseling.
Je kan dit wel heel mooi afwerken met een laagje mdf,ik zie dat je er wat mooi,s van aan het maken bent.
Dat vermoede ik al.
Ben benieuwd

proost op 2013

eMVe

#34
Proost!. . . een kleintje dan nog. . . morgen weer gewoon werken. . .
Vanmiddag toch nog een paar uurtjes aan de kast kunnen besteden, valt niet helemaal tegen. Volgende stap is de MDF buitenlaag.








eMVe

De laatste vraag maar even in een nieuwe post. . . valt ie misschien beter op. . . ;)
In de tussentijd is het zinvol om naar een bijpassende versterker te gaan zoeken. Hypex valt dus af, als ik naar Crown kijk: wat zal minimaal nodig zijn qua vermogen en wat zijn de verschillen tussen de modellen (XLS, XTi enz.) Is het het een probleem om een zwaardere versterker te gebruiken als ik de versterker niet volledig open zet of is het risico dan toch te groot?
Vraag die m'n zoon stelde: voor toepassing in een auto wordt vaak een monoblockversterker gebruikt, waarom voor deze toepassing niet? (met een omvormer?). . . ehh. . . geen flauw idee. . . iemand hier die daar het antwoord op weet?

morca

Voeding voor zo,n autoamp kost ook weer geld,een goeie best wat.
Monoblokken lijkt veel op een plate eigenlijk.

Extra vermogen is leuk,tot je hem iets te hard zet,raad ik je af.
Ik kom op een  Crown XTi 2002 versterker,die zal ong 900 rms geven bij 3 ohm, eigenlijk al meer dan nodig is.
Maar dat kan nog net denk ik,zit je dsp erbij in,de xti serie is met peq/dsp.
Je gebruikt dan alleen links van de xti,of rechts wat je wilt.
3 ohm is moelijk aan te sturen ,dat gaat meestal alleen met 1 kanaal van een stereo amp.
Voordeel ...voor de prijs van 1 woofer erbij ,kan je er later zo 2 aansturen  ;)

   


Martijnst1990

Dat ziet er goed uit!

Ik heb dezelfde woofer in een gesloten kist en heb daarbij een Crown XLS2000, die zou zo'n 850 watt rms bij 3 ohm moeten leveren en dat bevalt prima. Die heeft geen DSP dus heb een losse MiniDSP erbij.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Idd ik ging even op in het ampverhaal,maareuh
Echt strak gezaagd kistje  :thumbs-up:
Multiplex met mdf,ik heb er al eens over gelezen,eens kijken hoe dat je gaat bevallen.
Denk wel goed ,lees dat het erg stijf is,en ook best goed voor subkisten.

wupsie

Kijk, zo moet dat: eerst inlezen, kijken naar referentie materiaal, tips vragen en verdere info inwinnen, en dan : ZAGEN.
Mooi topic, ga ik zeker volgen.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Former member 78


eMVe

#41
Dank je.
De levering van de speaker heeft een week vertraging opgelopen omdat ik eerst betaald heb en daarna pas geld op mijn PayPal rekening gezet heb. . . wordt dus een uitgestelde betaling en die is niet meer terug te draaien, weer wat geleerd. . .

Gisterenavond eerst het MDF gezaagd, viel niet helemaal mee want de stukken zijn net te breed voor mijn (antieke. . .) radiaalzaagmachine. Dat was dus een beetje improviseren. Vanochtend weer verder met in elkaar zetten:

De onderkant (twee lagen om voldoende hoogte te krijgen voor de aansluitingen):


Boven- en onderkant gemonteerd:


Detail aansluiting bovenkant:


Zijkanten geplaatst:


Detail aansluiting:


Achterkant geplaatst (iets speling gehouden en op het verstek een laagje "Woodfill" aangebracht):


Voorkant:


En detail:


Ik dacht; laat ik tussendoor wat foto's maken. . . ;D

Het gewicht valt nog mee (of tegen): 27 kg., in totaal zal hij dus een kleine 50 kg. gaan wegen.
Tot nu toe gaat het wel ongeveer zoals ik hem in m'n hoofd gebouwd had. . . voordeel van het 18 mm. MDF is dat het van binnenuit goed tegen het Multiplex aan te trekken is, een haakse boortol is daarbij wel handig (of de bracing gewoon weglaten).
Nadeel is wel dat ik de speaker nog niet heb en de voorkant dus voor de zekerheid nog maar loslaat; ik zal er dus nog een paar latjes in moeten maken om die tegen te monteren.
Het is toch nog een hele klus, ongetwijfeld meer werk dan nodig, maar het geeft wél een goed gevoel. :smile:



nielvm

Mooi werk, netjes!

Ik snap de meerwaarde van mdf+multiplex niet goed, maar je weet duidelijk waarmee je bezig bent!
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

eMVe

#43
Binnenkast is makkelijk te bouwen omdat alles haaks is en van af de buitenkant geschroefd wordt, MDF in verstek er tegenaan heeft het voordeel dat er achteraf weinig geplamuurd hoeft te worden (met kans op indrogen van het plamuur). Voor de stijfheid kan het ook geen kwaad, ook al ben ik het met je eens dat het niet echt noodzakelijk is. . .  ;)

Timvg

ziet er idd heel praktisch uit, netjes!


eMVe

De inspiratie heb ik hier van dit forum, dus niets van mezelf. . . binnen de beschikbare mogelijkheden probeer ik er wél wat van mezelf van te maken. . .
Nu dus even wachten totdat de speaker binnen is. . . tijd genoeg om in andere topics wat onnozele vragen te gaan stellen. . . ;D

morca

Echt een vakman,wat doe je voor werk als ik vragen mag,je kist straalt ervaring uit,geen klussertje .
Of een hele goeie  ;)

Onnozele vragen bestaan niet als je voor het eerst een DIY project doet imo..... ;)


wupsie

Mooi aangepakt die kist, dat heb ik zeker wel eens slechter gezien, in het afwerk stadium gaat dit jou een heleboel werk schelen.
Hoe ga je hem afwerken trouwens??
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

eMVe

QuoteEcht een vakman,wat doe je voor werk als ik vragen mag,je kist straalt ervaring uit,geen klussertje .
De ervaring bestaat uit het bouwen/verbouwen van ons huis, van 1991 tot 1995 mee bezig geweest. Echt een hobby wil ik het niet noemen, maar vaak is zelf doen de enige mogelijkheid om een bepaald resultaat te krijgen dat nog betaalbaar is. Aftimmering van de kamer (schoorsteen, kasten, profiellatten rond de ramen en deuren enz.) is daarom ook diy. ( http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128877.0 )

QuoteMooi aangepakt die kist, dat heb ik zeker wel eens slechter gezien, in het afwerk stadium gaat dit jou een heleboel werk schelen.
Hoe ga je hem afwerken trouwens??
De bedoeling is om eerst te kijken/luisteren of hij aan mijn verwachtingen voldoet en dan wordt het zelf lakken met een roller of door een kennis laten spuiten, hoogglans zal het denk ik niet worden. Hangt ook af van wat het spuiten moet gaan kosten.